KULTURA, ŚWIĘTA WYZNANIOWE
Zachodni
chrześcijanie i żydzi wspólnie obchodzą Paschę, chociaż u każdego z wyznań, ma
ona zupełnie inne znaczenie.
W
chrześcijaństwie Pascha, a właściwie - Triduum Paschalne jest upamiętnieniem
śmierci Jezusa na krzyżu a potem jego zmartwychwstania i tu także są różnie
położone akcenty. Dla protestantów największe ma znaczenie śmierć Jezusa, na
tym opiera się cała protestancka teologia krzyża, dla katolików natomiast
Zmartwychwstanie, w Polsce przypominające bardziej pogańskie święto nastającej wiosny
i budzenia się natury do życia, po zimie, niż święto religijne.
W
społeczności żydowskiej - Pascha (grec.) czy też Peasch (hebr.) – zwane również
świętem Wiosny, Prześników lub Macy, Świętem Wolności a lokalnie w Polsce - Żydowską Wielkanocą, jest najstarszym świętem
żydowskim obchodzone na pamiątkę wyzwolenia
Izraelitów z niewoli egipskiej.
Nazwa święta najprawdopodobniej związana jest z biblijnymi opisami „przejścia” (Boga nad domami Izraelitów w Egipcie, Izraelitów przez morze) lub „ominięcia” w czasie wspomnianej, ostatniej z plag egipskich tych domów Izraelitów, których odrzwia były pokropione krwią baranka.
Święto rozpoczyna się 15 dnia miesiąca nisan. W Izraelu (Erec Jisrael) i judaizmie reformowanym trwa 7 dni, natomiast w diasporze – ze względu na brak pewności, czy w danym kraju nów księżyca przypada w tym samym czasie co w Palestynie – 8 dni (jom tow szeni szel galujot). Główne uroczystości odbywają się w pierwszym (w diasporze także i w drugim) dniu (Leil ha Seder). Centralnym wydarzeniem jest wieczerza sederowa z odczytywaniem Hagady – historii wyjścia z Egiptu, która rozpoczyna się od słów: „Byliśmy niewolnikami faraona w Egipcie...”.
Pesach jest przez Żydów nazywany także świętem wolności (z’man cheruteinu). Dzień siódmy święta Pesach (lub ósmy w diasporze) upamiętnia przejście Żydów przez Jam Suf – Morze Czerwone. W drugim dniu Pesach, czyli 16 nisan, rozpoczyna się „liczenie omeru” (sfirat ha-omer) – tradycyjne, publiczne odliczanie kolejnych 49 dni do Szawuot (Święto Tygodni, zwane też Świętem Żniw), kiedy składana była ofiara z pszenicy.
Tegoroczna żydowska Pascha rozpoczyna się w chrześcijański Wielki Piątek wieczorem a kończy jutro, w Wielką Sobotę także wieczorem.
Nazwa święta najprawdopodobniej związana jest z biblijnymi opisami „przejścia” (Boga nad domami Izraelitów w Egipcie, Izraelitów przez morze) lub „ominięcia” w czasie wspomnianej, ostatniej z plag egipskich tych domów Izraelitów, których odrzwia były pokropione krwią baranka.
Święto rozpoczyna się 15 dnia miesiąca nisan. W Izraelu (Erec Jisrael) i judaizmie reformowanym trwa 7 dni, natomiast w diasporze – ze względu na brak pewności, czy w danym kraju nów księżyca przypada w tym samym czasie co w Palestynie – 8 dni (jom tow szeni szel galujot). Główne uroczystości odbywają się w pierwszym (w diasporze także i w drugim) dniu (Leil ha Seder). Centralnym wydarzeniem jest wieczerza sederowa z odczytywaniem Hagady – historii wyjścia z Egiptu, która rozpoczyna się od słów: „Byliśmy niewolnikami faraona w Egipcie...”.
Pesach jest przez Żydów nazywany także świętem wolności (z’man cheruteinu). Dzień siódmy święta Pesach (lub ósmy w diasporze) upamiętnia przejście Żydów przez Jam Suf – Morze Czerwone. W drugim dniu Pesach, czyli 16 nisan, rozpoczyna się „liczenie omeru” (sfirat ha-omer) – tradycyjne, publiczne odliczanie kolejnych 49 dni do Szawuot (Święto Tygodni, zwane też Świętem Żniw), kiedy składana była ofiara z pszenicy.
Tegoroczna żydowska Pascha rozpoczyna się w chrześcijański Wielki Piątek wieczorem a kończy jutro, w Wielką Sobotę także wieczorem.
Rosyjskim
wyznawcom judaizmu z okazji Paschy złożył życzenia prezydent Putin.
Napisał m.in.:
"To święto ma głębokie historyczne korzenie, zwraca wiernych ku wzniosłym ideałom wolności i sprawiedliwości, niezniszczalnych wartości duchowych i moralnych.
"To święto ma głębokie historyczne korzenie, zwraca wiernych ku wzniosłym ideałom wolności i sprawiedliwości, niezniszczalnych wartości duchowych i moralnych.
Szacunek
dla zwyczajów, kultury i wiary różnych narodów zawsze było kluczem do
zrównoważonego rozwoju Rosji, to nasz prawdziwy skarb. Ważne, że dziś dawne
tradycje przyjaźni, dobrego sąsiedztwa, wspólnego konstruktywnego pracy
zapisywane są na rzecz państwa i społeczeństwa.
Z przyjemnością zauważam, że społeczność żydowska naszego kraju prowadzi pełne, wielopłaszczyznowe życie, przywiązuje wielką wagę do edukacji młodego pokolenia, aktywnie uczestniczy w dziele miłosierdzia i dobroczynności oraz wnosi znaczący wkład w umacnianie dialogu międzyetnicznego i międzyreligijnego”.
Z przyjemnością zauważam, że społeczność żydowska naszego kraju prowadzi pełne, wielopłaszczyznowe życie, przywiązuje wielką wagę do edukacji młodego pokolenia, aktywnie uczestniczy w dziele miłosierdzia i dobroczynności oraz wnosi znaczący wkład w umacnianie dialogu międzyetnicznego i międzyreligijnego”.
Wg ostatnich badań, 32 proc. badanych w Polsce oceniło, że w poprzedzających 12 miesiącach były ofiarami nękania z powodu swojej żydowskiej tożsamości. To odsetek wyższy od unijnej średniej. Znacząco wyższy niż w innych krajach jest odsetek osób nękanych w Internecie.
Jedynie można znaleźć przypomnienie, że akurat dzisiaj przypada 76 rocznica wybuchu powstania w warszawskim getcie.
No cóż, w Polsce obecnie mamy wysyp reakcji antyżydowskich i na ekumeniczne gesty mało kogo stać
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz