02 kwietnia 2019

Muzyczna Wielkanoc


KULTURA
ROSJA
Rosja w tym roku celebruje Rok Teatru, co w pewnym sensie wpłynie na repertuar na zorganizowanego po raz 18-tego Moskiewskiego Festiwalu Wielkanocnego (XVIII Московский Пасхальный фестиваль), możemy oczekiwać wielu spektakli operowych i baletowych. A że patronują mu znakomici rosyjscy kompozytorzy, obchodzący swoje jubileusze – Mikołaj Rimsko-Korsakow i Modest Musorgski, zapowiada się prawdziwa uczta dla melomanów. 
Monumentalny czteroaktowy „Borys Godunow”, czy też dramatyczna, pięcioaktowa „Chowańszczyzna” Modesta Musorgskiego, to wielkie muzyczne opowieści o autentycznej historii Rosji. I wspaniałe popisy rosyjskich basów obsadzanych w tytułowych rolach. 
Festiwal sięga poza Moskwę i utwory tych kompozytorów zabrzmią też w innych regionach Rosji.

IDEA

Moskiewski Festiwal Wielkanocny, który rozpoczyna się 27 kwietnia a kończy 12 maja pod kierownictwem artystycznym wybitnego rosyjskiego dyrygenta Walerego Giergijewa - to nie tylko bogaty program artystyczny i rozległa, rzec można, geografia prezentacji, ale też stałe jego cele: działania charytatywne, edukacyjne, informacyjne i patriotyczne.
Zostaną zaprezentowane w tym czasie na najwyższym światowym poziomie najwybitniejsze utwory rosyjskich kompozytorów - w koncertach symfonicznych, chóralnych, kameralnych, recitalach instrumentalistów i śpiewaków. 
Konferencja organizatorów Moskiewskiego Festiwalu Wielkanocnego, 1.04.2019
Wicepremier Oleg Gołodiec, w miniony poniedziałek informując o festiwalu, przyznał, że w tym roku festiwal jest krótki, ponieważ Wielkanoc jest już pod koniec kwietnia. Potrwa tylko 16 dni”, ale, jak podkreślił, Moskiewski Festiwal Wielkanocny z biegiem lat stał się „hymnem do muzyki rosyjskiej”, promującym najwyższy poziom sztuki wykonawczej. 
Oczekuje się, że publiczność festiwalu, biorąc pod uwagę także uczestników transmisji radiowo-telewizyjnych, przekroczy 10 milionów ludzi. Festiwal Wielkanocny, co oczywiste, cieszy się przychylnością rosyjskiej cerkwi prawosławnej.
Rzecznik patriarchy Moskwy i Wszech Rusi – Kiryłła, ks. Aleksandr Wołkow, stwierdził, że „Patriarcha wysoko ceni osiągnięcia Walerija Abisałowicza (Giergijewa) w promowaniu kultury rosyjskiej i za organizowanie tego wielkiego wydarzenia kulturalnego dla całego kraju. W tym sensie bardzo ważne jest, aby to wydarzenie kulturalne odbywało się w tak bliskiej interakcji z Cerkwią, w której chóry i kuranty (wykonywane przez dzwonników) są nierozerwalnie związane z rosyjską kulturą cerkiewną”.

PROGRAM

Uroczyste otwarcie festiwalu odbędzie się w tradycyjnie w Wielkiej Sali Konserwatorium Moskiewskiego w prawosławną Wielkanoc, 28 kwietnia - koncertem inauguracyjnym pod batutą Walerego Giergijewa, który poprowadzi orkiestrę symfoniczną Teatru Maryjskiego. 

Maestro Giergijew i petersburscy muzycy wystąpią także w Dzień Zwycięstwa (9 maja) dwukrotnie w Moskwie. Dadzą publiczny koncert na Wzgórzu Pokłonna a potem w Sali Koncertowej „Zarjade”. 
Również Moskwa będzie miejscem zakończenia festiwalu.

Walery Giergijew
Kierownik artystyczny Festiwalu Wielkanocnego, Walery Giergijew, na co dzień - dyrektor artystyczny i generalny Teatru Maryjskiego w Petersburgu, wraz z orkiestrą symfoniczną tego teatru, w ramach festiwalu wybiera się m.in. do miejscowości Nabiereżnyje Czełny, która trzeci rok uczestniczy w Festiwalu Wielkanocnym. Muzycy dwukrotnie gościli w tym mieście. Zostali zaproszeni przez Siergieja Kogonina, dyr. generalnego zakładów motoryzacyjnych KAMAZ. W ub. roku poza koncertem w Sali Organowej, dali specjalny koncert dla pracowników KAMAZA, w ich zakładzie pracy.
Petersburscy muzycy będą podróżować do 22 miast w Rosji specjalnym pociągiem, składającym się aż z 17 wagonów. Jego trasa z Moskwy na Syberię liczy 12 tys. km.   
Ten znakomity muzyczny kolektyw nie zawiedzie oczekiwań melomanów w dużych miastach i małych miasteczkach Rosji, będzie koncertował festiwalowo poza Moskwą i Petersburgiem, także w Kazaniu, Permie, Jekaterynburgu, Omsku, Kemerowie, Tomsku, Nowosybirsku, Surgut, Tiumeniu, we wspomnianych wyżej Niebiereżnych Czełnach , Ałmetiewsku, Samarze, Niżnym Nowogrodzie, Władimirze, Woroneżu, Riazaniu, Kursku, Tule, Briańsku i w Smoleńsku.

W festiwalowym programie koncertów symfonicznych będą uczestniczyć także soliści i chóry oraz zespół kameralny „Stradivari-Ensemble” i „Brass” z Teatru Maryjskiego.

WIELKIE WYZWANIE

W przeddzień rozpoczęcia się XVI Konkursu Muzycznego im. Piotra Czajkowskiego, w festiwalu wezmą udział laureaci tego konkursu z ostatnich lat. „Dla nas fakt, że ten wielkanocny festiwal odbywa się w przeddzień zawodów Czajkowskiego, jest bardzo szczególny. Będzie to jasna uwertura do tego konkursu”, zaznaczył wicepremier Oleg Głołodiec.

Walery Giergiew, uważa, że obecny festiwal będzie kontynuował tradycję poświęcania koncertów jubileuszom kompozytorów: osiemnasty sezon upamiętni 175. rocznica urodzin Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, u którego m.in. studiował polski kompozytor, dyrygent i skrzypek Emil Młynarski, współzałożyciel Filharmonii Warszawskiej i 180. rocznica urodzin Modesta Musorgskiego. 
Poważne, a nawet prawie przytłaczające przedsięwzięcie, padło na barki naszego zespołu dwa lub trzy miesiące temu: zdecydowaliśmy się wykonać wszystkie opery Rimskiego-Korsakowa. To nie jest szaleństwo, jest ich aż 15, niektóre trwają 4,5 godziny. Mamy ogromne twórcze zasoby, a młodzież powinna wchodzić w nowy repertuar”, powiedział Giergijew.  Bajkowy „Sadko”, romantyczny „Rusłan i Ludmiła”, piękna „Noc wigilijna” wg Gogola, „Bajka o carze Sałtanie” wg Puszkina, skąd pochodzi słynny „Lot trzmiela” - będzie, w czym wybierać.

Koncerty kameralne z udziałem Akademii Młodych Śpiewaków Opery Teatru Maryjskiego pod dyrekcją Larisy Giergiewy, odbędzie się po raz pierwszy w Iszimbaje (Baszkiria) i w podmoskiewskim Gwiezdnym Miasteczku. Zespoły chóralne z Białorusi, Bułgarii, Węgier, Grecji, Litwy, Rosji, Czech, Estonii i Szwecji będą koncertować podczas festiwalu w ramach programu Forum Chóralnego.  

Ciekawostką dla polskich melomanów będzie zapewne to, że w tym festiwalu występują kościelni dzwonnicy, ale to normalne, skoro festiwal jest związany z chrześcijańskim świętem – Wielkanocą. W ramach programu dla dzwonników zaprezentuje się czterdziestu profesjonalistów z rosyjskich miast, a także z Białorusi, Łotwy i Niemiec. Ich możliwości zostaną zaprezentowane w wielu świątyniach Rosji i zagranicą. W tym roku na mapie ich występów pojawiły się kościoły i cerkwie w Pskowie, Kałudze, Helsinkach i w trzy nowe świątynie Rygi.  

Ponad to, w ramach programu charytatywnego odbędą się dziesiątki koncertów symfonicznych, chóralnych i kameralnych w instytucjach edukacyjnych, wojskowych i resocjalizacyjnych.

Można Rosji tylko pozazdrościć takiej kultury muzycznej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz