KULTURA
ROSJA
Rosja
w tym roku celebruje Rok Teatru, co w pewnym sensie wpłynie na repertuar na
zorganizowanego po raz 18-tego Moskiewskiego
Festiwalu Wielkanocnego (XVIII Московский Пасхальный фестиваль),
możemy oczekiwać wielu spektakli operowych i baletowych. A że patronują mu
znakomici rosyjscy kompozytorzy, obchodzący swoje jubileusze – Mikołaj Rimsko-Korsakow
i Modest Musorgski, zapowiada się prawdziwa uczta dla melomanów. Monumentalny czteroaktowy „Borys Godunow”, czy też dramatyczna, pięcioaktowa „Chowańszczyzna” Modesta Musorgskiego, to wielkie muzyczne opowieści o autentycznej historii Rosji. I wspaniałe popisy rosyjskich basów obsadzanych w tytułowych rolach.
Festiwal sięga poza Moskwę i utwory tych kompozytorów zabrzmią też w innych regionach Rosji.
IDEA
Moskiewski
Festiwal Wielkanocny, który rozpoczyna się 27 kwietnia a kończy 12 maja pod
kierownictwem artystycznym wybitnego rosyjskiego dyrygenta Walerego Giergijewa - to nie tylko bogaty program artystyczny i
rozległa, rzec można, geografia prezentacji, ale też stałe jego cele: działania
charytatywne, edukacyjne, informacyjne i patriotyczne.
Zostaną zaprezentowane w tym czasie na najwyższym światowym poziomie najwybitniejsze utwory rosyjskich kompozytorów - w koncertach symfonicznych, chóralnych, kameralnych, recitalach instrumentalistów i śpiewaków.
Zostaną zaprezentowane w tym czasie na najwyższym światowym poziomie najwybitniejsze utwory rosyjskich kompozytorów - w koncertach symfonicznych, chóralnych, kameralnych, recitalach instrumentalistów i śpiewaków.
Konferencja organizatorów Moskiewskiego Festiwalu Wielkanocnego, 1.04.2019 |
Oczekuje się, że publiczność festiwalu, biorąc pod uwagę także uczestników transmisji radiowo-telewizyjnych, przekroczy 10 milionów ludzi. Festiwal Wielkanocny, co oczywiste, cieszy się przychylnością rosyjskiej cerkwi prawosławnej.
Rzecznik patriarchy Moskwy i Wszech Rusi – Kiryłła, ks. Aleksandr Wołkow, stwierdził, że „Patriarcha wysoko ceni osiągnięcia Walerija Abisałowicza (Giergijewa) w promowaniu kultury rosyjskiej i za organizowanie tego wielkiego wydarzenia kulturalnego dla całego kraju. W tym sensie bardzo ważne jest, aby to wydarzenie kulturalne odbywało się w tak bliskiej interakcji z Cerkwią, w której chóry i kuranty (wykonywane przez dzwonników) są nierozerwalnie związane z rosyjską kulturą cerkiewną”.
PROGRAM
Uroczyste otwarcie festiwalu odbędzie
się w tradycyjnie w Wielkiej Sali Konserwatorium Moskiewskiego w prawosławną Wielkanoc,
28 kwietnia - koncertem inauguracyjnym pod batutą Walerego Giergijewa, który
poprowadzi orkiestrę symfoniczną Teatru Maryjskiego.
Maestro Giergijew i petersburscy muzycy wystąpią także w Dzień Zwycięstwa (9 maja) dwukrotnie w Moskwie. Dadzą publiczny koncert na Wzgórzu Pokłonna a potem w Sali Koncertowej „Zarjade”.
Również Moskwa będzie miejscem zakończenia festiwalu.
Maestro Giergijew i petersburscy muzycy wystąpią także w Dzień Zwycięstwa (9 maja) dwukrotnie w Moskwie. Dadzą publiczny koncert na Wzgórzu Pokłonna a potem w Sali Koncertowej „Zarjade”.
Również Moskwa będzie miejscem zakończenia festiwalu.
Walery Giergijew |
Petersburscy muzycy będą podróżować do 22 miast w Rosji specjalnym pociągiem, składającym się aż z 17 wagonów. Jego trasa z Moskwy na Syberię liczy 12 tys. km.
Ten znakomity muzyczny kolektyw nie zawiedzie oczekiwań melomanów w dużych miastach i małych miasteczkach Rosji, będzie koncertował festiwalowo poza Moskwą i Petersburgiem, także w Kazaniu, Permie, Jekaterynburgu, Omsku, Kemerowie, Tomsku, Nowosybirsku, Surgut, Tiumeniu, we wspomnianych wyżej Niebiereżnych Czełnach , Ałmetiewsku, Samarze, Niżnym Nowogrodzie, Władimirze, Woroneżu, Riazaniu, Kursku, Tule, Briańsku i w Smoleńsku.
W festiwalowym programie koncertów symfonicznych
będą uczestniczyć także soliści i chóry oraz zespół kameralny „Stradivari-Ensemble”
i „Brass” z Teatru Maryjskiego.
WIELKIE WYZWANIE
W przeddzień rozpoczęcia się XVI
Konkursu Muzycznego im. Piotra Czajkowskiego, w festiwalu wezmą udział laureaci
tego konkursu z ostatnich lat. „Dla nas
fakt, że ten wielkanocny festiwal odbywa się w przeddzień zawodów
Czajkowskiego, jest bardzo szczególny. Będzie to jasna uwertura do tego konkursu”,
zaznaczył wicepremier Oleg Głołodiec.
Walery Giergiew, uważa, że obecny
festiwal będzie kontynuował tradycję poświęcania koncertów jubileuszom
kompozytorów: osiemnasty sezon upamiętni 175. rocznica urodzin Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, u którego
m.in. studiował polski kompozytor, dyrygent i skrzypek Emil Młynarski,
współzałożyciel Filharmonii Warszawskiej i 180. rocznica urodzin Modesta Musorgskiego.
„Poważne, a nawet prawie przytłaczające przedsięwzięcie, padło na barki naszego zespołu dwa lub trzy miesiące temu: zdecydowaliśmy się wykonać wszystkie opery Rimskiego-Korsakowa. To nie jest szaleństwo, jest ich aż 15, niektóre trwają 4,5 godziny. Mamy ogromne twórcze zasoby, a młodzież powinna wchodzić w nowy repertuar”, powiedział Giergijew. Bajkowy „Sadko”, romantyczny „Rusłan i Ludmiła”, piękna „Noc wigilijna” wg Gogola, „Bajka o carze Sałtanie” wg Puszkina, skąd pochodzi słynny „Lot trzmiela” - będzie, w czym wybierać.
„Poważne, a nawet prawie przytłaczające przedsięwzięcie, padło na barki naszego zespołu dwa lub trzy miesiące temu: zdecydowaliśmy się wykonać wszystkie opery Rimskiego-Korsakowa. To nie jest szaleństwo, jest ich aż 15, niektóre trwają 4,5 godziny. Mamy ogromne twórcze zasoby, a młodzież powinna wchodzić w nowy repertuar”, powiedział Giergijew. Bajkowy „Sadko”, romantyczny „Rusłan i Ludmiła”, piękna „Noc wigilijna” wg Gogola, „Bajka o carze Sałtanie” wg Puszkina, skąd pochodzi słynny „Lot trzmiela” - będzie, w czym wybierać.
Koncerty kameralne z udziałem Akademii
Młodych Śpiewaków Opery Teatru Maryjskiego pod dyrekcją Larisy Giergiewy,
odbędzie się po raz pierwszy w Iszimbaje (Baszkiria) i w podmoskiewskim Gwiezdnym
Miasteczku. Zespoły chóralne z Białorusi, Bułgarii, Węgier, Grecji, Litwy,
Rosji, Czech, Estonii i Szwecji będą koncertować podczas festiwalu w ramach
programu Forum Chóralnego.
Ciekawostką dla polskich melomanów
będzie zapewne to, że w tym festiwalu występują kościelni dzwonnicy, ale to
normalne, skoro festiwal jest związany z chrześcijańskim świętem – Wielkanocą.
W ramach programu dla dzwonników zaprezentuje się czterdziestu profesjonalistów
z rosyjskich miast, a także z Białorusi, Łotwy i Niemiec. Ich możliwości zostaną
zaprezentowane w wielu świątyniach Rosji i zagranicą. W tym roku na mapie ich
występów pojawiły się kościoły i cerkwie w Pskowie, Kałudze, Helsinkach i w trzy
nowe świątynie Rygi.
Ponad to, w ramach programu
charytatywnego odbędą się dziesiątki koncertów symfonicznych, chóralnych i
kameralnych w instytucjach edukacyjnych, wojskowych i resocjalizacyjnych.
Można Rosji tylko pozazdrościć takiej kultury
muzycznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz