Wł. Putin, nieznany mnich (w głębi) i Tichon |
Pełniąc
rolę cicerone po Rosji, Władimir Putin prezentuje się bardziej prywatne, z
uśmiechem, na luzie, skupiony na tym, co zwiedza, ogląda i delektuje. A na
kremlowskim portalu pojawiają się cudowne zdjęcia.
Tuż
przy granicy rosyjsko-estońskiej, ok 50 km na zachód od Pskowa znajduje się
jeden z najbardziej znanych i najważniejszych rosyjskich klasztorów
prawosławnych, mający za sobą ponad 500-letnią historię i nieprzerwanie w tym
czasie działający - Monastyr Pskowsko-Pieczerski.
I
właśnie tam wybrał się w ubiegłą niedzielę (18 listopada) Władimir Putin. Do
żywej, autentycznej rosyjskiej historii ostatnich pięciu wieków. Rosyjski prezydent
uczestniczył w niedzielnym nabożeństwie, zwiedził kompleks klasztorny i
podziemną świątynię w jaskiniach kresowych.
Nie była to pierwsza wizyta Putina
w tym sakralnym zabytku.
Metropolita Tichon i prezydent Putin |
Wg niektórych mediów rosyjskich, uchodzi za spowiednika i ojca duchownego rosyjskiego prezydenta.
To szalenie ciekawa postać, latem tego roku skończył 60 lat. Więc to też dobry dobry powód do odwiedzin.
Biskup Tichon jest absolwentem... wydziału scenarzystów Wszechzwiązkowego Państwowego
Instytutu Kinematografii. Zaraz po studiach wstąpił do monastyru Pskowsko-Pieczerskiego, jako posłusznik, tj. osoba szykującą się życia w monastyrze, ale niebędąca jeszcze mnichem. Cztery lata później zostaje zatrudniony w Wydziale Wydawniczym Patriarchatu Moskiewskiego. Po pięciu latach zostaje mnichem a następnie, w tym samym roku - wyświęcony na hierodiakona i hieromnicha.
Po kolejnych dwóch latach zostaje przełożonym placówki filialnej Monastyru Pskowsko-Pieczerskiego, zlokalizowanej w dawnym monastyrze Spotkania Włodzimierskiej Ikony Matki Bożej w Moskwie. W 1995r. otrzymał godność igumena, zaś w 1997r. – archimandryty. Był już wtedy przełożonym reaktywowanego monastyru Spotkania Włodzimierskiej Ikony Matki Bożej.
Od
1999r, kierował tzw. szkołą duchowną przy monastyrze,
przekształconą następnie w seminarium duchowne.
5 marca 2010r. Święty Synod Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego powierzył mu zadania sekretarza odpowiedzialnego Patriarszej Rady ds. Kultury, zaś 16 marca tego samego roku duchowny wszedł w skład Rady ds. Kultury i Sztuki przy Prezydencie Federacji Rosyjskiej.
5 marca 2010r. Święty Synod Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego powierzył mu zadania sekretarza odpowiedzialnego Patriarszej Rady ds. Kultury, zaś 16 marca tego samego roku duchowny wszedł w skład Rady ds. Kultury i Sztuki przy Prezydencie Federacji Rosyjskiej.
Trzy
lata temu, jesienią - Tichon zostaje biskupem jegorjewskim, wikariuszem eparchii
moskiewskiej miejskiej.
Natomiast,
w tym roku, w lipcu, synod Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego mianował go
biskupem pskowskim i zwierzchnikiem metropolii pskowskiej w związku, z czym
otrzymał godność metropolity. Zostaje też przełożonym Monastyru
Pskowsko-Pieczerskiego oraz monastyru Zwiastowania i św. Nikandra w Lubowcu. A
więc kolejne powody do odwiedzenia bp. Tichona przez Władimira Putina.
Bp
Tichon zainteresowania kulturą i sztuką nigdy nie porzucił i wykorzystuje je w
swojej codziennej pracy.
Był, m.in. kierownikiem wydawnictwa monastyrskiego i redaktorem naczelnym portalu pravoslavie.ru.
Jest autorem filmu poświęconego monastyrowi Pskowsko-Pieczerskiemu (2007) oraz filmu „Gibiel' impierii. Wizantijskij urok”, nagrodzonego przez Rosyjską Akademię Filmową Złotym Orłem w 2009.
Duchowny jest również autorem zbioru opowiadań pt. „Nieświęci święci”, w których przedstawił osobiste doświadczenia związane z życiem w monastyrze Pskowsko-Pieczerskim. Jego praca w Rosji sprzedała się w ponad 1,5 mln egzemplarzy; została także przełożona na język polski.
Był, m.in. kierownikiem wydawnictwa monastyrskiego i redaktorem naczelnym portalu pravoslavie.ru.
Jest autorem filmu poświęconego monastyrowi Pskowsko-Pieczerskiemu (2007) oraz filmu „Gibiel' impierii. Wizantijskij urok”, nagrodzonego przez Rosyjską Akademię Filmową Złotym Orłem w 2009.
Duchowny jest również autorem zbioru opowiadań pt. „Nieświęci święci”, w których przedstawił osobiste doświadczenia związane z życiem w monastyrze Pskowsko-Pieczerskim. Jego praca w Rosji sprzedała się w ponad 1,5 mln egzemplarzy; została także przełożona na język polski.
MONASTYR
Klasztor
należy do eparchii (diecezji) pskowskiej Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego.
Jak wynika z różnych źródeł – powstał na przełomie wieku XIV i XV lub w II połowie
XV stulecia, rozwinął się w okresie sprawowania godności przełożonego przez
igumena Korneliusza (1529–1573). Położony w pobliżu zachodniej granicy państwa
moskiewskiego, do 1721 odgrywał znaczącą rolę obronną. I wojna światowa i
upadek caratu w Rosji spowodowały jego zniszczenie. Po I wojnie światowej
znalazł się na terytorium Estonii.
W latach 1932–1940 mieściło się tam seminarium duchowne Estońskiego Apostolskiego Kościoła Prawosławnego.
Pomimo zmian granic i państw w wyniku wojen światowych - pozostał w rękach prawosławnych - czynny aż do obecnych czasów. Ewidentna część historii Rosji, żywa, służąca rosyjskiemu prawosławiu do dzisiaj.
Obecnie stanowi zespół kilku cerkwi, dzwonnic i budynków pomocniczych otoczonych murami obronnymi.
W latach 1932–1940 mieściło się tam seminarium duchowne Estońskiego Apostolskiego Kościoła Prawosławnego.
Pomimo zmian granic i państw w wyniku wojen światowych - pozostał w rękach prawosławnych - czynny aż do obecnych czasów. Ewidentna część historii Rosji, żywa, służąca rosyjskiemu prawosławiu do dzisiaj.
Obecnie stanowi zespół kilku cerkwi, dzwonnic i budynków pomocniczych otoczonych murami obronnymi.
PIECZARY i LEGENDY
Mówiąc
o monastyrze nie sposób pominąć ukrytych po ziemią wielokilometrowych korytarzy
jaskiń. Nad wejściem do jaskiń widnieje napis: „Bogiem uczynione jaskinie” (Богом
зданные пещеры). Istnieje siedem podziemnych „ulic”, z których dwie przeznaczone
na pochówek mnichów. W pozostałych pochowani są zarówno mnisi, jak i osoby
świeckie. Szacuje się, że ich ogólna liczba może wynosić około 14 tys.
W
podziemiach jest stała temperatura 5oC. charakterystyczna dla skały
tufowej, z której zbudowane jest całe wzgórze z podziemnymi korytarzami. Trumny
mnichów są stawiane piramidalnie, jedna na drugiej, i niezamurowywane. Jest ich mnóstwo.
Ciała zmarłych rozkładają się w naturalny sposób, lecz nie wydzielają żadnej
woni. Jest to zjawisko unikalne w skali światowej. Tym się tłumaczy napis
przy wejściu do jaskiń. Wśród pochowanych w jaskiniach znajdują się przodkowie
Puszkina, Kutuzowa, Musorgskiego.
Mikroklimat
tu panujący powoduje, że ciała się nie psują. By nie zniszczyć tego
mikroklimatu, mnisi ograniczają ilość zwiedzających.
Z
mniszych opowieści można dowiedzieć się, że radzieccy uczeni, próbowali
wyjaśnić przyczynę, która powoduje, że ciała się nie psują, ale nie doszli do
żadnych wniosków.
Turystom
mnisi opowiadają też inną niesamowitą historię o kolejnych radzieckich
uczonych, którzy chcieli przebadać trumnę jakiejś świętej, i z trumny zaczął
się wydobywać ogień, który wystraszył uczonych.
Wchodząc od pieczar, mnich-przewodnik rozpoczyna swoją opowieść dla turystów:
Wchodząc od pieczar, mnich-przewodnik rozpoczyna swoją opowieść dla turystów:
„Jest XIV wiek, wszędzie dokoła rośnie gęsty
las. Dwóch myśliwych z pobliskiego Izborska, ojciec i syn, wybrali się na
polowanie. W pewnym momencie, w głębi lasu, niedaleko potoku usłyszeli głosy
"śpiewających niewypowiedziane pięknie". Legenda nie precyzuje, kto
mógł tak śpiewać, ale domyślić się można, że chodzi zapewne o chóry anielskie.
Jednocześnie myśliwi poczuli piękny zapach kadzidła. Można by to potraktować,
jako fantazję, bądź halucynację spowodowaną działaniem jakichś rośli, gdyby nie
następne wydarzenie.
Jakiś czas później
mieszkający w okolicy chłop karczował las na zboczu góry. Jedno z powalonych
drzew padając pociągnęło za sobą kilka innych. Pod korzeniami jednego z nich
otworzyło się wejście do jaskini, a nad wejściem pojawił się napis: „Jaskinie
stworzone przez Boga".
Książka w jęz. polskim bp Tichona o monastyrze |
Mnichów przybywało,
okoliczna szlachta hojnie sponsorowała, klasztor się rozrastał, przybywało
cerkwi, budowli pomocniczych, po jakimś czasie został otoczony murem z basztami
i zaczął pełnić funkcję nie tylko religijną, ale i wojskową broniąc zachodnich
granic Państwa Moskiewskiego przed wojskami polskimi, szwedzkimi”.
Czas,
kiedy na miejscu dzisiejszego klasztoru osiedlili się pierwsi anachoreci, nie
jest precyzyjnie ustalony. Według tradycji mnisi, żyjący w niezależnych od
siebie pustelniach, pojawili się tam na przełomie XIV i XV w. Według innej
wersji wydarzeń pierwszym mnichem w tym miejscu był Jonasz, który osiedlił się
tam w 1473r.
W
1565r. klasztor otoczono murem z basztami. W okresie zarządzania monastyrem
igumen Korneliusz opracował jego kronikę: „Powiest’,
o naczale Pieczerskogo monastyria”, na podstawie wspomnień najstarszych mnichów.
W 1570 car Iwan IV Groźny, niesłusznie podejrzewając Korneliusza o zdradę Rosji
w toczącej się wojnie litewsko-rosyjskiej, zamordował go podczas wizyty w
klasztorze.
Z
racji przygranicznego położenia monastyr pełnił nie tylko funkcje sakralne, ale i
wojskowe, jako twierdza na zachodniej granicy państwa moskiewskiego. Był
oblegany przez wojska polskie w czasie wojny polsko-rosyjskiej (1577–1582), podczas
oblężenia Pskowa. W XVII w. - wielokrotnie atakowany przez wojska szwedzkie
lub polsko-litewskie. Na polecenie cara Piotra I monastyr został otoczony wałem
ziemnym i fosą, jak również zabezpieczony poprzez wzniesienie pięciu bastionów.
W
latach 1815–1827r. na terenie monastyru wzniesiono cerkiew św. Michała
Archanioła, która miała upamiętnić odbicie Połocka z rąk Francuzów w czasie
wojny francusko-rosyjskiej (1812) i odparcie agresorów z regionu Pskowa.
Klasztor
przetrwał II wojnę światową, niemniej jednak, na początku 1944r. wycofujące się
wojska hitlerowskie wywiozły z monasteru zabytkowe przedmioty. Po wojnie znowu
znalazł się na terytorium rosyjskim. W latach 1949–1954 budynki monasterskie
były remontowane, w latach 60. i 70. XX w. prowadzono prace konserwatorskie we
wnętrzach cerkwi klasztornych, od 1975 do 1988r. kompleksowo odnowiono
wszystkie świątynie. W 1973r. wspólnota odzyskała też wyposażenie zrabowane przez
Niemców.
***
Monastyr
Pskowsko-Pieczerskij jest niewątpliwie jedną z gwiazd, od wieków świecących na
firmamencie rosyjskim. Piękno jego świątyń tonących w bujnej zieleni i na tle srebrzystych
świerków, kolorystyka jego zabudowań - od lat wywołują zachwyt. Zarówno potężne
mury obronne, jak i samo usytuowanie monasteru w niewielkiej kotlinie robi duże wrażenie.
Na
północy sąsiaduje z nim równie niezwykły żeński Monastyr Piuchtice w Estonii, a
na zachód na maleńkiej wysepce Jeziora Czuckiego jeszcze niedawno mieszkał
niezwykły starzec Mikołaj Gurianow, którego patriarcha Aleksy II nazywał
ostoją starczestwa Rosji.
Obecnie
monastyr przeżywa swoją prawdziwą wiosnę duchową. I tak jak niegdyś, z wielu
stron Rosji, podążają tu pielgrzymi, aby modlić się w unikalnym świętym miejscu
i uzyskać duchową poradę.
Statystyki podają, że w Rosji jest ponad 30 tys. prawosławnych świątyń oraz niemal 800 monastyrów.
Statystyki podają, że w Rosji jest ponad 30 tys. prawosławnych świątyń oraz niemal 800 monastyrów.
Foto
Kancelaria Prezydenta FR
--------------------------
Monastyr albo monaster (ze staroruskiego od gr. μοναστήριον monasterion) – tradycyjna nazwa klasztoru w Kościołach chrześcijańskich wschodniego rytu.
Pierwotnie monaster oznaczał zespół oddzielnych pomieszczeń mieszkalnych mnichów objętych klauzulą, w późniejszym okresie termin ten nabrał znaczenia odpowiadającemu klasztorowi w chrześcijaństwie zachodnim
Monastyry często obok zasadniczej części obejmują także zabudowania gospodarcze wykorzystywane przez zakonników, a także pewne elementy architektoniczne związane z obronnością. Obronny charakter budynku wyraźnie widoczny jest zwłaszcza w architekturze rosyjskiej
Duże monastyry męskie, zwłaszcza te znaczące, nazywane są ławrami, posiadają niekiedy charakter stauropigialny, co oznacza, iż podlegają bezpośrednio zwierzchnictwu patriarchy.
Monastyr albo monaster (ze staroruskiego od gr. μοναστήριον monasterion) – tradycyjna nazwa klasztoru w Kościołach chrześcijańskich wschodniego rytu.
Pierwotnie monaster oznaczał zespół oddzielnych pomieszczeń mieszkalnych mnichów objętych klauzulą, w późniejszym okresie termin ten nabrał znaczenia odpowiadającemu klasztorowi w chrześcijaństwie zachodnim
Monastyry często obok zasadniczej części obejmują także zabudowania gospodarcze wykorzystywane przez zakonników, a także pewne elementy architektoniczne związane z obronnością. Obronny charakter budynku wyraźnie widoczny jest zwłaszcza w architekturze rosyjskiej
Duże monastyry męskie, zwłaszcza te znaczące, nazywane są ławrami, posiadają niekiedy charakter stauropigialny, co oznacza, iż podlegają bezpośrednio zwierzchnictwu patriarchy.
Jak zwykle bardzo ciekawy tekst. Gratuluję i dziękuję
OdpowiedzUsuńStaram się pokazać Rosję i różne jej oblicze, o których nasze media nie informują, nie pokazują.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam