POLITYKA ZAGRANICZNA / ŻEGLUGA
ROSJA / HOLANDIA
ROSJA / HOLANDIA
W
miniony piątek, (17 maja), na marginesie 129. sesji ministerialnej Komitetu
Ministrów Rady Europy w Helsinkach, odbyło się spotkanie ministra spraw
zagranicznych Federacji Rosyjskiej - Siergieja
Ławrowa i ministra spraw zagranicznych Holandii (Królestwa Niderlandów) - Stephanusa
Abrahama Bloka.
Stephanus A. Blok i Siergiej Ławrow 17 maja 2019, Helsinki |
Podczas
spotkania omówiono stan stosunków dwustronnych i możliwe kroki w celu ich
poprawy. Osiągnięto porozumienie w sprawie ostatecznego uregulowania roszczeń
wynikających z wydarzeń we wrześniu 2013 r. na platformie wiertniczej Prirazłomnaja
z udziałem statku m/a „Arctic Sunrise” pływającego pod holenderską banderą.
***
Wspólne oświadczenie
Federacji Rosyjskiej
i Królestwa Niderlandów (Holandii)
i Królestwa Niderlandów (Holandii)
w sprawie współpracy
w strefie arktycznej Federacji Rosyjskiej
i rozstrzygnięcia sporu.
w strefie arktycznej Federacji Rosyjskiej
i rozstrzygnięcia sporu.
Federacja
Rosyjska i Królestwo Niderlandów pragną zwiększyć skuteczność wsparcia
wspólnych badań rosyjsko-holenderskich w strefie arktycznej Federacji
Rosyjskiej, które mogą obejmować wspólne wyprawy, i zgodziły się przeznaczyć
dodatkowe środki finansowe na te cele.
Federacja Rosyjska i Królestwo Niderlandów doszły również do pełnego i ostatecznego uregulowania wszelkich wzajemnych roszczeń w wyniku lub w związku z jakimikolwiek wydarzeniami związanymi w jakikolwiek sposób z pobytem statku „Arctic Sunrise”, statku „Ładoga” i platformy Prirazłomnaja we wrześniu 2013 r. lat w wyłącznej strefie ekonomicznej Federacji Rosyjskiej (WSE).
Niniejsza umowa, której treść jest poufna, jest przykładem przyjaznego rozwiązania sporów i została osiągnięta na podstawie następującego zrozumienia (przyjęcia do wiadomości):
- przyjazne stosunki i współpraca między obydwoma państwami są utrzymywane i rozwijane w duchu Karty Narodów Zjednoczonych, a także Konwencji ONZ „O prawie morza” z 1982 r.;
- w wykonywaniu swobody żeglugi w WSE państwo bandery jest zobowiązane do należytego uwzględnienia praw i obowiązków państwa nadbrzeżnego, w tym - jego suwerennych praw do zasobów naturalnych oraz w odniesieniu do sztucznych instalacji w WSE lub na szelfie kontynentalnym;
- wykonując swoje prawa i wypełniając obowiązki w wyłącznej strefie ekonomicznej (WSE), państwo nadbrzeżne jest zobowiązane do należytego uwzględnienia praw i obowiązków państwa bandery w odniesieniu do statków pływających pod jego banderą w WSE oraz odpowiednich swobód, w tym swobody żeglugi;
- uznanie praw związanych z pokojowym protestem, które mają być wykonywane na morzu
- zgodnie z ogólnie przyjętymi międzynarodowymi zasadami, procedurami i praktykami, w tym rezolucjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej;
- oświadczenie, że Międzynarodowa Organizacja Morska, potwierdzając prawa i obowiązki dotyczące zgodnych z prawem i pokojowych form działań protestacyjnych na morzu, nie jest jednocześnie pogodzona z wszelkimi działaniami, które celowo zagrażają życiu ludzkiemu, środowisku morskiemu lub własności,
- znaczenie zapewnienia, że działania protestacyjne na morzu:
(i) nie naruszają ustawodawstwa państwa nadbrzeżnego, przyjętego zgodnie z prawem międzynarodowym;
(ii) nie stanowiło zagrożenia dla życia ludzkiego, środowiska morskiego lub mienia;
(iii) nie opóźniało, ani nie przerywało realizacji głównych operacji;
- chociaż państwo nadbrzeżne powinno tolerować pewien poziom zakłóceń spowodowanych działaniami protestacyjnymi na morzu - to ma przy tym prawo, do podjęcia środków w celu zapobieżenia działaniom, które nie spełniają wymogów wymienionych w poprzednim ustępie, i do reagowania na nie. W tym, w razie potrzeby - w ramach ścigania - biorąc pod uwagę obowiązki państwa bandery w tym zakresie;
- takie środki zapobiegania lub reagowania, w tym, w razie konieczności - postępowanie karne - muszą spełniać kryteria racjonalności, konieczności i proporcjonalności, w tym obowiązujące międzynarodowe standardy praw człowieka;
- państwo bandery, wypełniając swój obowiązek skutecznego sprawowania jurysdykcji i kontroli, musi podjąć niezbędne środki, w tym administracyjne, w celu zapewnienia, że statki pływające pod jego banderą nie uczestniczą w działaniach, które podważyłyby obowiązki państwa bandery na mocy prawa międzynarodowego.
Ugoda osiągnięta przez Federację Rosyjską i Królestwo Niderlandów (Holandii) nie wpływa negatywnie na ich pozycję prawną w sprawie, ani w żadnej innej sprawie.
Federacja Rosyjska i Królestwo Niderlandów doszły również do pełnego i ostatecznego uregulowania wszelkich wzajemnych roszczeń w wyniku lub w związku z jakimikolwiek wydarzeniami związanymi w jakikolwiek sposób z pobytem statku „Arctic Sunrise”, statku „Ładoga” i platformy Prirazłomnaja we wrześniu 2013 r. lat w wyłącznej strefie ekonomicznej Federacji Rosyjskiej (WSE).
Niniejsza umowa, której treść jest poufna, jest przykładem przyjaznego rozwiązania sporów i została osiągnięta na podstawie następującego zrozumienia (przyjęcia do wiadomości):
- przyjazne stosunki i współpraca między obydwoma państwami są utrzymywane i rozwijane w duchu Karty Narodów Zjednoczonych, a także Konwencji ONZ „O prawie morza” z 1982 r.;
- w wykonywaniu swobody żeglugi w WSE państwo bandery jest zobowiązane do należytego uwzględnienia praw i obowiązków państwa nadbrzeżnego, w tym - jego suwerennych praw do zasobów naturalnych oraz w odniesieniu do sztucznych instalacji w WSE lub na szelfie kontynentalnym;
- wykonując swoje prawa i wypełniając obowiązki w wyłącznej strefie ekonomicznej (WSE), państwo nadbrzeżne jest zobowiązane do należytego uwzględnienia praw i obowiązków państwa bandery w odniesieniu do statków pływających pod jego banderą w WSE oraz odpowiednich swobód, w tym swobody żeglugi;
- uznanie praw związanych z pokojowym protestem, które mają być wykonywane na morzu
- zgodnie z ogólnie przyjętymi międzynarodowymi zasadami, procedurami i praktykami, w tym rezolucjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej;
- oświadczenie, że Międzynarodowa Organizacja Morska, potwierdzając prawa i obowiązki dotyczące zgodnych z prawem i pokojowych form działań protestacyjnych na morzu, nie jest jednocześnie pogodzona z wszelkimi działaniami, które celowo zagrażają życiu ludzkiemu, środowisku morskiemu lub własności,
- znaczenie zapewnienia, że działania protestacyjne na morzu:
(i) nie naruszają ustawodawstwa państwa nadbrzeżnego, przyjętego zgodnie z prawem międzynarodowym;
(ii) nie stanowiło zagrożenia dla życia ludzkiego, środowiska morskiego lub mienia;
(iii) nie opóźniało, ani nie przerywało realizacji głównych operacji;
- chociaż państwo nadbrzeżne powinno tolerować pewien poziom zakłóceń spowodowanych działaniami protestacyjnymi na morzu - to ma przy tym prawo, do podjęcia środków w celu zapobieżenia działaniom, które nie spełniają wymogów wymienionych w poprzednim ustępie, i do reagowania na nie. W tym, w razie potrzeby - w ramach ścigania - biorąc pod uwagę obowiązki państwa bandery w tym zakresie;
- takie środki zapobiegania lub reagowania, w tym, w razie konieczności - postępowanie karne - muszą spełniać kryteria racjonalności, konieczności i proporcjonalności, w tym obowiązujące międzynarodowe standardy praw człowieka;
- państwo bandery, wypełniając swój obowiązek skutecznego sprawowania jurysdykcji i kontroli, musi podjąć niezbędne środki, w tym administracyjne, w celu zapewnienia, że statki pływające pod jego banderą nie uczestniczą w działaniach, które podważyłyby obowiązki państwa bandery na mocy prawa międzynarodowego.
Ugoda osiągnięta przez Federację Rosyjską i Królestwo Niderlandów (Holandii) nie wpływa negatywnie na ich pozycję prawną w sprawie, ani w żadnej innej sprawie.
Inf. MSZ FR
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz