HISTORIA, POLSKA
Podczas weekendowych
wędrówek po gminie Mirosławiec na Pomorzu Zachodnim trafiłam na XVII-wieczny cmentarz
żydowski, zwany też Domem Grobów, jedną
z najstarszych nekropolii wyznania mojżeszowego w regionie. Sąsiaduje przez
płot z cmentarzem komunalnym. 1,6 ha ogrodzonych murem gromadzi wśród drzew
wiele grobów z charakterystycznymi płytami nagrobnymi. Wg zachowanego w
Żydowskim Instytucie Historycznym opisu z 1992 roku, na cmentarzu znajduje się
około 200 nagrobków w różnym stanie zachowania, z których najstarszy pochodzi z
1752 roku. Obecnie podobno jest ich o połowę mniej. W 1983 r. nekropolia
została wpisana do rejestru zabytków.
Zwiedzając cmentarze żydowskie należy pamiętać o pewnych tradycjach tego wyznania, które nie pozwalają w żaden sposób naruszać spokoju zmarłych. Dlatego wyraźnie widać działania czasu na cmentarzu.
Zwiedzając cmentarze żydowskie należy pamiętać o pewnych tradycjach tego wyznania, które nie pozwalają w żaden sposób naruszać spokoju zmarłych. Dlatego wyraźnie widać działania czasu na cmentarzu.
NIEMIECKO-ŻYDOWSKIE DZIEJE MIASTA
Historia Żydów z Mirosławca
jest bardzo dramatyczna i jest głęboko wpleciona w dzieje miasta. Przybyli do
niego w XVI w., uciekając przed prześladowaniami, jakich doznawali w ówczesnej Brandenburgii.
Akcja wypędzania z niej Żydów trwała w latach 1510-1573. Miasto noszące dawniej nazwę Märkisch Friedland
(Frydląd Marchijski) było wtedy oficjalnie polskie, ale w rękach
niemieckich i zamieszkałe przez Niemców.
Nagrobek z cmentarza żydowskiego |
W 1303 bądź 1314 r.,
margrabia brandenburski Waldemar lokował tu miasto opisane w historycznych
dokumentach, jako Nova Vredeland, w
którym osiedlili się głównie niemieckojęzyczni koloniści z Meklemburgii. W 1314
roku była to własność szlachecka Henryka
i Jana Wedlów. Miasto rozwijało się głównie, jako ośrodek handlowy na szlaku
Berlin – Koenigsberg (Królewiec). W
1368 r. weszło w skład Królestwa Polskiego, by w 1409 r. przejść we władanie
Krzyżaków. Po pokoju toruńskim w 1466 r. ponownie włączono je do Korony
Polskiej, w której granicach pozostało aż do I rozbioru Polski w 1772 r.
Mirosławiec, cmentarz żydowski |
Mimo zmian politycznych miasto
zachowało niemiecki charakter etniczny, z systematycznym od końca XVI w.,
wzrostem udziału ludności żydowskiej. Na przełomie XVIII i XIX w. Żydzi stanowili
już ponad 50% ludności miasta i była to największa gmina żydowska na Pomorzu
Zachodnim. Specjalnością ówczesnego Friedlandu była produkcja i handel gęsimi
piórami do pisania, opanowane właśnie przez ludność żydowską.
Wraz z bezpotomną
śmiercią ostatniego dziedzica rodu von Blankenburg w 1836 r., Friedland stracił
ostatecznie status miasta prywatnego i przeszedł pod bezpośredni nadzór państwa
pruskiego. Od 1871 znajdował się w granicach Niemiec.
Ponowne ożywienie gospodarcze
nastąpiło wraz z szybkim rozwojem gospodarczym Niemiec w końcu XIX w. W 1900 r.
Friedland otrzymał połączenie kolejowe z Kaliszem Pomorskim na zachodzie oraz
Złocieńcem na północy. Traktat wersalski nie przywrócił jednak miasta Polsce –
w 1912 r., w powiecie wałeckim Polacy stanowili zaledwie 0,6% mieszkańców.
Dojście nazistów do
władzy w Niemczech w 1933 r. przyniosło ostateczną zagładę żydowskich tradycji
miasta.
FRIENDLADZKA GMINA ŻYDOWSKA
W Friedlandzie (dawnym Mirosławcu), istniała żydowska
gmina wyznaniowa. W 1757 roku Żydzi uzyskali przywilej, wystawiony przez
właściciela miasta, barona Wilhelma von Blankenburga. Przywilej ten został
potwierdzony w 1758 roku przez króla Augusta III.
W czasach swego
największego rozkwitu liczyła 1.400 osób w 247 rodzinach.
W 1770 r. przy Bramie
Młyńskiej została wzniesiona synagoga. W 1840 roku, w miejscu poprzedniej
powstała nowa synagoga, którą spalono podczas Nocy Kryształowej (9/10.11.1938
r.). Gmina na przełomie XVIII i XIX w utrzymywała też własną, czteroklasową szkołę.
W 1819 r. było w niej trzech żydowskich nauczycieli.
Spalona przez nazistów w czasie "Kryształowej Nocy" synagoga w Mirosławcu |
Nagrobek - cmentarz żydowski w Mirosławcu |
Symbol błogosławiących dłoni
umieszczany jest na grobach osób wywodzących się rodu biblijnego arcykapłana
Aarona. Cmentarz żydowski w Mirosławcu, 24.02.2019
|
Mirosławiec - cmentarz żydowski, 24.02.2019 |
W czasie świąt żydowskich
dawny Mirosławiec tętnił życiem. Co jest czasem powodem „zabawnych” dla współczesnych
badaczy historii miasta (Jarosława Leszczełowskiego[1])
- wydarzeń. Za takie uznali obyczaje żydowskie związane ze świętem Paschy się
m.in. z przygotowaniem na 7 dni chleba bez tłuszczu i bez zakwasu. By go mieć,
jak piszą w swoich opracowaniach, „Żydzi
wynajmowali młyn i wszystkie piekarnie, które pieczołowicie czyściliby w
spożywanym przez nich chlebie nie znalazło się nic zakazanego”. Ale rozsądnie zauważają, że ówczesna społeczność
żydowska dawnego Mirosławca żyła wg ortodoksyjnych zasad, co czasem wiązało się
z różnymi wyrzeczeniami i poświęceniami. Np., gdy podczas żydowskich świąt do
miasta przybywali Żydzi wędrowni (żebrzący), obowiązkiem rodziny żydowskiej
było przyjęcie ich pod swój dach i ugoszczenie, niezależnie od stanu
posiadanego przez siebie majątku.
Nagrobek z cmentarz żydowskiego w Mirosławcu |
W 1812r. król
Fryderyk Wilhelm wydał edykt emancypacyjny, który pozwolił Żydom na wolność
osiedlania i uznał ich za obywateli, a nie obcy element. Żydzi znów mogli
zajmować się handlem i rzemiosłem, zniesiono również nakładane na nich
specjalne podatki.
Nie mniej
jednak, ponieważ w wyniku zaborów dawny Mirosławiec przestał być miastem przygranicznym
- przedsiębiorczy Żydzi postanowili opuścić niewiele już znaczące miasto i
przeprowadzić się do Berlina, upatrując tam duże szanse na rozwój.
Pochowani na cmentarzu żydowskim w Mirosławcu |
Aż 133 rodzin żydowskich z Mirosławca przeniosło
się do Berlina, gdzie tworzyły zwartą społeczność. Co ciekawe, sporo wielu z
nich, stało się słynnych na cały świat, jak m.in. Liebermanowie kojarzeni z
rozwojem przemysłu bawełnianego, czy Julius Wolff, znany chirurg ortopeda, który
zajmował się transformacją kości (prawo Wolffa). Jego praca naukowa ma znaczący
wpływ na chirurgię ortopedyczną. W badaniach mięśniowo-szkieletowych,
ortopedii, chirurgii urazowej, rehabilitacji, mechanice i biologii komórki oraz
inżynierii tkankowej. Był założycielem i dyrektorem pierwszego oddziału
Chirurgii Ortopedycznej w Berlinie Do dzisiaj w Berlinie istnieje instytut naukowo-badawczy
jego imienia. Jego grób znajduje się na cmentarzu żydowskim w Berlinie, który
miałam okazję zwiedzać kilka lat temu.
OSTAŁ SIĘ TYLKO CMENTARZ
Ostateczna likwidacja
społeczności żydowskiej Mirosławca nastąpiła w czasach hitlerowskich. Miejscowi
Żydzi padli ofiarą zajść podczas "Nocy Kryształowej". Żydowscy
mieszkańcy Mirosławca zostali zmuszeni do wyprzedaży swojego mienia i
opuszczenia miasta.
Cmentarz żydowski w Mirosławcu, 24.02.2019 |
W styczniu 1939 r.
ostatnich z nich deportowano do obozu w Sachsenhausen. Jedynym śladem po Żydach
w Miroslawcu jest zachowana nekropolia, założona w XVIII wieku, za sprawą
przywileju Fryderyka Wilhelma von Blanckenburga.
Pewien dziennikarz, który
zawędrował do Mirosławca, napisał kilka lat temu: "Kirkut zlokalizowany jest bezpośrednio za cmentarzem katolickim. Wydaje
się, że cmentarz został ostatnio uporządkowany, wycięto krzaki i niektóre
drzewa. Liczne butelki po wódce wskazują, że dla części okolicznych mieszkańców
nekropolia stanowi miejsce niewyszukanych rozrywek. Widać też, że ludzie
odwiedzający swych bliskich na cmentarzu katolickim, traktują kirkut, jako
śmietnik, gdzie można wyrzucać zużyte znicze i zwiędłe kwiaty".
Latem
2015r. w ramach inicjatywy
Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin” - „Muzeum na kółkach” i dzięki Funduszom
Norweskim i EOG udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, postawiono
w Mirosławcu stanęły
dwie tablice upamiętniające społeczność żydowską i najważniejsze miejsca z nią
związane. W ramach działań lokalnych cmentarz żydowski został posprzątany z
butelek i śmieci przez lokalny zastęp harcerski[2].Cmentarz żydowski w Miriosławcu |
Cmentarz żydowski w Mirosławcu |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz