UKRAINA - GOSPODARKA
Wczoraj otrzymałam od wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego analizę ukraińskiej gospodarki i relacji ekonomicznych Polski z Ukrainą.
Przedstawiam ją, ze wzgledu na objętość - w trzech odrębnych częściach.
Cz. 1 - Sytuacja makroekonomiczna,
Cz. 2 - Relacje gospodarcze Ukraina - Rosja,
http://sophico21.blogspot.com/2014/03/piechocinski-o-ukrainie-cz2-relacje.htm
Cz. 3 - Ukraina jako partner gospodarczy Polski
http://sophico21.blogspot.com/2014/03/piechocinski-o-ukrainie-cz3-ukraina.html
Cz. 1 - Sytuacja makroekonomiczna,
Cz. 2 - Relacje gospodarcze Ukraina - Rosja,
http://sophico21.blogspot.com/2014/03/piechocinski-o-ukrainie-cz2-relacje.htm
Cz. 3 - Ukraina jako partner gospodarczy Polski
http://sophico21.blogspot.com/2014/03/piechocinski-o-ukrainie-cz3-ukraina.html
Sytuacja makroekonomiczna Ukrainy
Gospodarka
ukraińska, jeszcze przed zaostrzeniem się sytuacji wewnętrznej w tym kraju, znajdowała
się w stanie recesji.
W
dwóch pierwszych miesiącach I kwartału br. o 5% spadła wartość produkcji
przemysłowej, o 16,8% – budowlanej; spadkowi oparło się jedynie rolnictwo
(+5,8%). Utrzymuje się słaba dynamika w handlu zagranicznym. Wprawdzie eksport
wzrósł (po dwóch miesiącach br.) o 1,9%, do 10,5 mld USD (przy wciąż malejącym
eksporcie metalurgii), import zmniejszył się jednak aż o
6,3%,
do 11,4 mld USD (głównie na skutek spadku o ponad 23% importu gazu).
Przedłużająca
się recesja powoduje kolejne redukcje prognoz wzrostu PKB Ukrainy w 2014 roku (założenia
rządu wzrost o 3,4%).
Bank
Światowy zmniejszył prognozę z 3,5% do 1%; Międzynarodowy Fundusz Walutowy z
3,5% do 0%.
W
planowanym na kwiecień br. przeglądzie gospodarki światowej MFW przewiduje, że
Ukraina osiągnie w br. najgorszy wynik spośród państw WNP.
Ogólne wskaźniki makroekonomicznych
Ukrainy w 2013 r.
Ogólne wskaźniki
makroekonomiczne Ukrainy w 2013 r.
PKB Ukrainy, po znikomym
wzroście w 2012 r. (o 0,2%), w kolejnych trzech kwartałach 2013 r. wykazywał
spadki – odpowiednio: -1,1%, -1,3% i -1,3% w porównaniu do wyników z analogicznych
okresów 2012 r. (pięć kolejnych kwartałów spadku, poczynając od II połowy 2012
r.). Na chwilę obecną brak danych za IV kwartał 2013 r., wstępne dane mówią
jednak o dobrych wynikach (wzrost o 3,7%), co pozwala zakładać, iż PKB Ukrainy
w 2013 r. utrzyma się na poziomie z roku poprzedniego (zerowy wzrost).
Jednym z głównych
czynników powodujących spadek PKB Ukrainy były złe wyniki w sektorze przemysłowym
i w budownictwie. Poziom produkcji przemysłowej na Ukrainie w 2013 r. obniżył się
o 4,3% (dla porównania w 2012 r. spadek ten wyniósł 0,5%), w styczniu 2014 r.
tendencja ta była kontynuowana – poziom produkcji obniżył się o 5% w porównaniu
do wyników ze stycznia 2013 r. Z kolei w sektorze budowlanym poziom produkcji
budowlanej obniżył się w 2013 r. o 14,% (w 2012 r. o 8,3%), a w styczniu 2014
r. o 16,4%.
Tendencje te były
wzmacniane przez złe wyniki w handlu zagranicznym Ukrainy. W 2013 r. odnotowano
spadek eksportu towarów z Ukrainy (o 8%, podczas gdy w 2012 r. odnotowano niewielki
wzrost o 0,6%) i mimo, iż spadek ten był mniejszy od spadku poziomu importu (o
9,1%, w 2012 r. wzrost o 2,5%) to w obrotach towarowych z zagranicą Ukraina
nadal odnotowuje wysoki deficyt (13,6 mld USD w 2013 r. wobec 19,8 mld USD w
2012 r.), który tylko częściowo niwelowany jest dodatnim saldem w obrotach
handlowych usługami z zagranicą. W rezultacie Ukraina systematycznie odnotowuje
wysoki deficyt rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego: 8,1 % PKB w 2012
r. oraz 8,5% PKB po 9 miesiącach 2013 r.
Czynnikiem dotychczas
łagodzącym tendencje recesyjne w gospodarce ukraińskiej były dobre wyniki ukraińskiego
rolnictwa (zwłaszcza upraw zbóż, które stanowią ważną pozycję eksportową tego
kraju). Po słabym 2012 r. (spadek łącznej produkcji rolnej o 4,5%) w 2013 r. produkcja
rolna na Ukrainie była wyższa w porównaniu z wynikami z 2012 r. o 13,7%, a w
styczniu 2014 r. o 6% (w porównaniu do wyników ze stycznia 2013 r.). Bilans
płatniczy Ukrainy był natomiast poprawiany przez napływ bezpośrednich
inwestycji zagranicznych – w 2013 r. ich poziom wzrósł
łącznie o 5,6 mld USD do
poziomu 58,1 mld USD na koniec roku.
Złe wyniki gospodarki
ukraińskiej hamowały wzrost cen w tym kraju – w 2012 r. średnioroczna inflacja
na Ukrainie wyniosła 0,6%, w 2013 r. odnotowano deflację na poziomie 0,3%, a w styczniu
2014 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,5% (w porównaniu do cen
ze stycznia 2013 r.). Recesja gospodarcza nie przełożyła się jednak na wzrost
bezrobocia – poziom bezrobocia na Ukrainie w 2012 r. wynosił 7,5%, a po trzech
kwartałach 2013 r. 7%.
Program działalności Gabinetu Ministrów (rządu) Ukrainy
W
dniu 4 marca 2014 r. opublikowana została informacja dot. „Program działalności Gabinetu Ministrów Ukrainy”. Główne cele i
zadania rządu to m.in.:
·
zapewnienie suwerenności i integralności
terytorialnej Ukrainy;
·
podpisanie umowy stowarzyszeniowej z Unią
Europejską;
·
rozwój dwustronnych stosunków partnerskich z
Federacją Rosyjską;
·
wznowienie współpracy z Międzynarodowym
Funduszem Walutowym;
·
stabilizacja sytuacji finansowej;
·
reforma organów ochrony prawa;
·
tworzenie nowego systemu zarządzania
państwem;
·
zapewnienie kontroli ze strony społeczeństwa
nad wykorzystywaniem środków z budżetu państwowego;
·
demonopolizacja gospodarki;
·
ochrona praw inwestorów;
·
przywrócenie zaufania inwestorów;
·
zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i
energooszczędności;
·
przeprowadzenie lustracji.
W
celu realizacji celów i zadań „Programu…”
rząd planuje uchwalenie szeregu aktów prawnych dotyczących m.in. lustracji,
Biura Antykorupcyjnego, prokuratury, zmian do ustawy budżetowej Ukrainy oraz
ustawy o zamówieniach publicznych, demonopolizacji gospodarki, ochrony konkurencji
i innych.
Sytuacja na rynku walutowym
Od
grudnia 2013 r. ukraińska waluta straciła na wartości ponad 27%.
Oficjalny
kurs Narodowego Banku Ukrainy dolara amerykańskiego został ustanowiony na 3
marca br. na poziomie 9,6994 UAH/USD (podczas gdy przez cały 2012 r. i 2013 r.
był on utrzymywany na poziomie 7,9930 UAH/USD). Oficjalny kurs euro na 3 marca
br. Ustanowiony został na poziomie 13,3977 UAH/ EUR (pod koniec 2013 r. kurs
ten wynosił 11,0415 UAH/EUR, a pod koniec 2012 r. – 10,5371 UAH/EUR)
Z
kolei na rynku międzybankowym notowania amerykańskiej waluty w piątek 28 lutego
ukształtowały się na poziomie 9,60-10,50 UAH/USD (średnioważony kurs: 9,6994
UAH/USD; dotychczas rekordowy poziom – 10 UAH za dolara – odnotowany został 18
grudnia 2008 r., w trakcie głębokiego
kryzysu finansowego i gospodarczego), a euro na poziomie 13,2575-14,5045 UAH/EUR.
Średnie
kursy detaliczne ukształtowały się w dniu 28 lutego br. na poziomie (kurs kupna
/ kurs sprzedaży): 10,301-11,151 UAH/USD oraz 14,085-15,491 UAH/EUR.
W
warunkach przeciągającej się niestabilności należy liczyć się z dalszym
spadkiem kursy hrywny – zdaniem niektórych ekspertów nawet do poziomu 12-16 UAH
za dolara. Ukraińscy bankowcy zauważają, że wzrost popytu daje się zaobserwować
nie tylko ze strony ludności, ale i przedsiębiorstw. Kurs dolara rósł też w
wyniku wyjścia na rynek walutowy państwowego przedsiębiorstwa NAK „Naftohaz
Ukrainy”, które skupowało amerykańską walutę w celu spłaty zadłużenia wobec
rosyjskiej spółki „Gazprom” z tytułu dostaw gazu ziemnego.
Dotychczasowe
działania Narodowego Banku Ukrainy na rzecz ustabilizowania sytuacji na rynku walutowym:
·
odroczenie terminu realizacji zamówień na
zakup waluty (postanowienia nr 49) – banki komercyjne mogą dokonywać na
zlecenie swoich klientów zakupów waluty dopiero w szóstym dniu operacyjnym po
zaksięgowaniu przez danego klienta środków w walucie narodowej;
·
pomoc
dla zagrożonych banków (postanowienie nr 91 z 24 lutego br.) – zgodnie z tym postanowieniem
bank centralny zobligował się udzielić pomocy finansowej bankom, które w ciągu
ostatnich 5 dni roboczych utraciły 2% wkładów (pomoc taką do chwili obecnej
udzielono 4 bankom na łączną kwotę 183 mln UAH);
·
wprowadzenie czasowych ograniczeń wypłat
wkładów dewizowych (postanowienie z 28 lutego br.) – osoby fizyczne czasowo
mogą dokonywać wypłat wkładów w walutach obcych do równowartości 15 tys. UAH dziennie
(ok. 1100 Euro), zarówno z kont bieżących, jak i lokat (ograniczenia te nie
dotyczą wypłat wkładów w hrywnie).
Stan finansów publicznych Ukrainy
Dług publiczny i łączne zadłużenie Ukrainy.
Łączny
dług publiczny tego kraju (zarówno bezpośrednie zadłużenie państwa, jak i zadłużenie
gwarantowane przez państwo) w ostatnich latach systematycznie się zwiększa –
pod koniec 2012 r. dług ten wynosił 59,2 mld USD, pod koniec 2013 r. – 64,4 mld
USD, a na koniec stycznia 2014 r. wynosił 73,2 mld USD (około 41% PKB, rok
wcześniej było to 36,6%), z czego 35,8 mld USD (48,9%) przypadało na
zobowiązania zewnętrzne, a 37,3 mld USD (50,9) na wewnętrzne.
Rośnie
również całkowite zadłużenie zagraniczne Ukrainy (zadłużenie zarówno sektora publicznego,
jak i podmiotów prywatnych) – na koniec 2011 r. zadłużenie to wynosiło 126,2
mld USD (77,3% PKB), na koniec 2012 r. – 135 mld USD (76,6% PKB), a na koniec
września 2013 r.
–
137,7 mld USD (77,3% PKB).
Rezerwy walutowe.
Poziom
rezerw walutowych Ukrainy od połowy 2011 r. systematycznie się obniża. Z najwyższego
ich poziomu (37,5 mld USD), odnotowanego w połowie 2011 r., rezerwy te obniżyły
się do poziomu 31,7 mld USD na koniec 2011 r., następnie do 24,5 mld USD na
koniec 2012 r. i do 20,4 mld USD na koniec 2013 r. Stan tych rezerw walutowych
oceniany jest aktualnie na 15 mld USD (na początku lutego ich poziom oceniany
był jeszcze na 17,8 mld USD).
W
dniu 28 lutego br. Prezes Narodowego Banku Ukrainy ocenił, iż obecne rezerwy
walutowe wystarczą na pokrycie aktualnych zobowiązań finansowych Ukrainy.
Budżet państwa
Dochody
państwa, jak dotychczas, nie pozwalają całkowicie sfinansować wydatków budżetowych.
W
2012 r. deficyt budżetu państwa wyniósł 53,3 mld UAH (3,7% PKB), w 2013 r. –
64,7 mld UAH (3,4% PKB po trzech kwartałach 2013 r.), a w styczniu 2014 r. –
1,6 mld UAH.
Jeżeli
jednak uwzględnić również transfery z budżetu państwa na zbilansowanie finansów
państwowego przedsiębiorstwa NAK „Naftohaz Ukrainy” oraz Funduszu Emerytalnego
Ukrainy to w rzeczywistości ten deficyt jest znacznie wyższy (według ocen
niektórych analityków sięgający nawet do 10% PKB).
Zobowiązania płatnicze Ukrainy z terminami wykonalności
płatności.
Obecne
władze Ukrainy oceniają swoje zobowiązania płatnicze w latach 2014-2015 na 35
mld USD, z czego 5 mld USD to płatności z tytułu dostaw gazu z Rosji. Ponad 60%
zadłużenia Ukrainy zaciągnięte jest w walucie obcej, w tym 40% całości długu
jest wyrażone w dolarze – co oznacza, iż osłabienie hrywny powodować będzie
gwałtowny wzrost tego zadłużenia.
Aktualne zobowiązania płatnicze.
·
Wypłata emerytur – wg informacji nowego
ministra pracy i polityki społecznej Ukrainy - L. Denisowej w miesiącu marcu
br. na wypłatę świadczeń socjalnych i emerytów z Funduszu Emerytalnego
niezbędne są środki w wysokości 12 mld UAH;
·
płatności za dostawy rosyjskiego gazu – zadłużenie
za rosyjski gaz wynosi około 2 mld USD (dotyczy to dostaw z okresu sierpień
2013 – styczeń 2014); miesięczny koszt zakupu gazu zależy od poboru, który waha
się znacznie w zależności od pory roku - w 2013 r. Ukraina importowała gaz na
sumę 11,5 mld USD; zniżka za gaz (268,5 USD za tys. m3) obowiązuje jedynie
przez pierwszy kwartał 2014 r., w obecnej sytuacji jest mało prawdopodobne, aby
Rosja zdecydowała się na jej utrzymanie, co oznacza że cena wróci do około 400
USD za tys. m3.
·
zobowiązania wobec MFW – w 2014 r. łączna
suma kredytu należnego do spłaty na rzecz MFW wyniesie 3,67 mld USD (Ukraina
spłaciła 647 mln USD w styczniu 2014 r., brak jest informacji na temat spłaty
359,6 mln USD, które było zaplanowane na 12 lutego 2014 r.), największe spłaty
zaplanowane są na miesiące kwiecień, czerwiec i październik.
Ocena ryzyka ogłoszenie niewypłacalności przez Ukrainę
Agencje
ratingowe „Standards&Poors” i „Fitach” oceniają aktualnie długoterminową
zdolność kredytową Ukrainy w walutach zagranicznych na poziomie „CCC” z
prognozą „negatywną” (przy czym obie agencje – odpowiednio 21.02 i 7.02 –
dokonały obniżki swoich ratingów dla Ukrainy z poziomu „CCC+”). Z kolei agencja
ratingowa „Moody’s” ocenia długoterminową zdolność kredytową tego kraju w
walutach zagranicznych na poziomie „Caa2” (31.01 nastąpiła obniżka z poziomu
„Caa1”) z prognozą „negatywną”.
Oferty zagranicznej pomocy finansowej
Nowe
władze Ukrainy zwróciły się oficjalnie do MFW o wznowienie rozmów nt. kredytu stabilizacyjnego.
W dniu 28 lutego 2014 r. Minister Finansów Ukrainy zapowiedział, że będzie wnioskował
o pożyczkę z MFW w wysokości nie mniej niż 15 mld USD.
Aktualne oferty pomocy:
·
MFW - zapowiedział
gotowość podjęcia rozmów z Ukrainą; MFW analizuje sytuację i nowe warunki
pomocy. Dotychczas MFW stawiał rządowi M. Azarowa trzy główne warunki:
o
natychmiastowa podwyżka o 40% dla odbiorców
indywidualnych taryf za gaz i ciepło oraz 20% podwyżka w 2015 r. (nowy minister
energetyki J. Prodan dopuszcza możliwość podwyżki cen dla ludności);
o
dewaluację hrywny o 25%,
o
oraz stopniowe upłynnianie jej kursu (co już
się stało) i ograniczenie deficytu budżetowego.
·
USA
-
wg. nieoficjalnych informacji, gotowe jest udzielić Ukrainie pomocy w wysokości
1 mld USD (o tej ofercie poinformował minister spraw zagranicznych Niemiec po rozmowach
z sekretarzem stanu USA - J. Karry).
·
UE – w
dniu 1 kwietnia 2014 r. przedstawiciele Unii Europejskiej omówią możliwość udzielenia
Ukrainie pomocy ze strony poszczególnych krajów-członków UE, a także ze strony
Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Aktualnie UE gotowa jest udzielić Ukrainie
pomocy w wysokości ok. 1 mld EUR, pod warunkiem, iż władze kraju wznowią współpracę
z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (wypowiedź Komisarza UE ds. Budżetu J.
Lewandowskiego) Unia Europejska poinformowała oficjalnie, że jest gotowa
podpisać z Ukrainą Umowę Stowarzyszeniową.
·
Niemcy –
Ministerstwo Współpracy Gospodarczej i Rozwoju RFN zapowiedziało prawie dwukrotne
zwiększenie pomocy dla Ukrainy.
Prognozy dalszego rozwoju gospodarczego
Ukrainy [1]
Przedłużająca
się recesja powoduje kolejne redukcje prognoz wzrostu PKB Ukrainy w 2013 r.
Zgodnie
z ostatnimi, oficjalnymi prognozami ukraińskiego rządu (dotychczas nie zrewidowanymi)
PKB Ukrainy miał wzrosnąć w 2013 r. o 3,4%. Międzynarodowy Fundusz Walutowy
ocenia natomiast, iż wzrost PKB Ukrainy w 2013 r. wyniesie 0% (według wcześniejszych
prognoz 3,5%), a w 2014 r. o 1,5% (prognoza z
października
2013 r.). Bank Światowy przewiduje, iŜ w 2013 r. PKB Ukrainy spadnie o 1,1% (według
wcześniejszych prognoz miał nastąpić wzrost o 3,5%), w 2014 r. wzrośnie o 2%, a
w 2015 r. o kolejny 1% (prognozy z września 2013 r.). Z kolei Europejski Bank
Odbudowy i Rozwoju szacuje spadek PKB Ukrainy w 2013 r. na poziomi 0,8%, a na
2014 r. zakłada wzrost ukraińskiej gospodarki na poziomie 1,5% (prognoza ze
stycznia 2014 r.).
UWAGA:
Analiza
opracowana na podstawie oficjalnych danych publikowanych przez Państwową Służbę
Statystyczną Ukrainy, Narodowy Bank Ukrainy oraz Ministerstwo Finansów Ukrainy.
Janusz Piechociński
Wicepremier, minister gospodarki
„Informacja na temat sytuacji gospodarczej na Ukrainie
i jej wpływu na interesy gospodarcze Polski”
Warszawa, 7 marca 2014 r.
„Informacja na temat sytuacji gospodarczej na Ukrainie
i jej wpływu na interesy gospodarcze Polski”
Warszawa, 7 marca 2014 r.
[1]
Przytaczane
prognozy były przygotowywane przed eskalacją konfliktu na Ukrainie
i nie uwzględniają negatywnego wpływu
obecnej sytuacji politycznej Ukrainy na gospodarkę
tego
kraju.
To się zgadza z tym co mówił prof. Kołodko.
OdpowiedzUsuńPerspektywa wejścia Ukrainy do UE - w czwartej dekadzie tego wieku.
Na moment inny temat.
Donald Lwie Serce już przestał trząść portkami.
Niedawno jeszcze stwarzał atmosferę grozy i wzywał - musimy być razem, grozi nam wielkie niebezpieczeństwo.
Co takiego się wydarzyło - wielki Brat zapewnił nas telefonicznie o "gwarancjach" i przysłał kilka F 16 . Natychmiast wszyscy poczuliśmy się bezpieczniej i nasz
premier zaczął się zachowywać jak przywódca duzego mocarstwa. Na luzie i lekceważąco rzuca wyzwanie Putinowi i kpi z niego - " Na wschód od nas źli chłopcy chcą się bawić w wojnę. Dla nich przemoc jest jedyną normą, a siła jedyną racją"
Ciekawe czy ten protekcjonalny stosunek do "chłopców ze wschodu" podziela pani Merkel. Chyba nie ale ona jest w gorszej sytuacji - nie dostała zapewnień o gwarancjach (nie mówiąc o dodatkowych F16).
Trzeba współczuć pani kanclerz - ona nie może Putinowi podskoczyć. My możemy.
http://m.onet.pl/wiadomosci/kraj,m8z54
Usuń