20 czerwca 2019

Linia Bezpośrednia: pytanie do prezydenta Putina



 PREZYDENT ROSJI
Władimir Putin  wprowadził od kilku lat ogólno-rosyjską akcję bezpośrednich rozmów prezydenta Rosji ze społeczeństwem. 
Rosjanie, dzięki rozbudowanej multimedialnej sieci specjalnych komunikatorów od 9 czerwca mogą zadawać prezydentowi pytania, zgłaszać problemy, wskazywać bolączki życia codziennego. Miliony ludzi w Rosji i poza nią, przesyłają maile, sms, video, telefonują, komunikują się bezpośrednio via Internet. Do wczoraj odnotowano ich ponad milion!
Olbrzymi sztab ludzi wszystko to zbiera, segreguje tematycznie, tak powstaje obraz Rosji widzianej oczami Rosjan. Jest obraz pojedynczego człowieka, czasem grupy ludzi, czasem wiejskiej społeczności czy małego miasteczka.
Cudzoziemcy też mogą w ten sposób komunikować się z rosyjskim prezydentem, o ile sprawy, które poruszać mają zamiar, dotyczą Rosji i Rosjan.
Dzisiaj prezydent Putin po raz 17-ty podczas wielogodzinnej wideokonferencji transmitowanej przez rosyjskie media w kraju i zagranicą, będzie na pytania, sugestie, opinie i prośby Rosjan odpowiadał osobiście. 
W Polsce można ją zobaczyć na kanałach rosyjskiej telewizji, m.in. "Jedynka" i Rosja 24, początek o godz. 11.00 czasu polskiego.
Muszę przyznać, że korzystam z tej okazji i już po raz trzeci -  skierowałam pod adresem Władimira Putina konkretny problem. 
Nie oczekuję, oczywiście, odpowiedzi w dzisiejszym wielkim spotkaniu na łączach „Linia bezpośrednia”, ale jak bywało uprzednio – konstruktywnej reakcji.

***

Szanowny Panie Prezydencie,
Drogi Władimirze Władimirowiczu,

Jestem dziennikarką ze Szczecina, miasta portowego w zachodnio-północnej Polsce.
Moich znajomych Rosjan, mieszkających w Polsce, niepokoją planowane inwestycje portowe w Obwodzie Kaliningradzkim. Podobnie jest z moimi polskimi kolegami piszącymi na tematy morskie.
Ulegają interpretacją polskich mediów.
Staram się wytłumaczyć ideę tych inwestycji, przywołuję inicjatywę Chin dot. rozwoju sieci transportowej na lądzie i na morzu (Jedwabny Szlak) z udziałem w tej inicjatywie Rosji. Mówię o polityce transportowej.  Cytuję „Strategię rozwoju Infrastruktury portowej Rosji do 2030r.” i inne dokumenty, ale na daremno.
Ciągle słyszę: „Putin postanowił zniszczyć porty dawnej „Pribałtiki”, „To są niepotrzebne inwestycje, rzucanie pieniędzy w błoto”. I tym podobne. Mój argument –  Putin dba o rosyjskie porty i ich rozwój, do nich – nie dociera.
Czy można liczyć na szersze informacje w rosyjskich mediach dot. inwestycji w rosyjskich portach bałtyckich?  W Szczecinie odbieramy publiczną telewizję Rosji: „Planeta”, „Jedynka” i Rosja 24.
Kilka słów prezydenta Władimira Putina na ten temat także powinny pomóc im zrozumieć pryncypia polityki transportowej Rosji. Zwłaszcza związanych z inwestycjami w portach i we flotę handlową Rosji.

Z wyrazami szacunku i sympatii

***

Уважаемый Господин Президент,
Дорогой Владимир Владимирович,

Я журналисткa из Щецина, города-порта на юго-северной Польше. Моих друзей Россиян, проживающих в Польше, беспокоят запланированные инвестиции порта в Калининградской Области. Аналогично с моими польскими коллегами, пишущими на морские темы.
Они поддаются интерпретации польских СМИ.
Я пытаюсь объяснить идею этих инвестиций, призываю инициативу Китая по развитию транспортной сети на суше и на море (Шелковый путь) с участием в этой инициативе России. Я говорю о транспортной политике. Цитирую „Стратегии развития портовой Инфраструктуры России до 2030r.” и другие документы, но напрасно.
Я постоянно слышу: "Путин решил уничтожить порты бывшей Прибалтики”, „это ненужные инвестиции, бросающие деньги в грязь" .И тому подобное. Мой аргумент – Путин заботится о российские порты и их развитие, для них – не доходит.
Можно ли рассчитывать на более широкую информацию в российских СМИ об инвестициях в российские балтийские порты? В Щецине мы получаем общественное телевидение России: "Планета”, „Первый” и" Россия 24. 
Несколько слов президента Владимира Путина на эту тему также должно помочь им понять принципы транспортной политики России. Особенно в связанных с инвестициями в портах и во флот торговли России.

С глубочайшим уважением и симпатией.

2 komentarze:

  1. Ależ wyjaśnienie jest bardzo proste:
    Chcesz Rosji szkodzić? To na Rosji nie zarobisz.
    I Rosja to czynnie realizuje. I słusznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawiasem, Bałtowie (i PL) imitują politykę Wolnego Miasta Gdańska - starającego się szkodzić i blokować polskie interesy. Nie zważając na to, że jedynym sensem istnienia gdańskiego portu był handel PL...

    OdpowiedzUsuń