ROSJA
POLITYKA TRANSPORTOWA
TRANSPORT KOLEJOWY
W
październiku 1837r. uruchomiono w Rosji pierwszą linię kolejową dla parowozów,
biegła ona z Petersburga do Carskiego Sioła. Z tej okazji rosyjskie związki
zawodowe kolejarzy wraz z największym rosyjskim, (państwowym) przewoźnikiem
kolejowym „Rosyjskie Koleje - RŻD” (ОАО
Российские железные дороги –РЖД)
zwołały kilka dni temu (29-30.11.2017) w Moskwie Trzeci Kongres Kolejowy. Jego
uczestnicy omówili główne kierunki rozwoju transportu
kolejowego i branż pokrewnych na najbliższą i strategiczną perspektywę. W dyskusjach uczestniczyli przedstawiciele przemysłu, firm
transportowych, ośrodków badawczych, władz federalnych i regionalnych, związków
zawodowych. Podczas inauguracji obrad plenarnych kongresu głos zabrał
prezydent Putin.
Obecny kongres (poprzednie odbyły się w 2007
i 2011 r.) przypada na rok jubileuszowy dla branży – 180-lecie rosyjskich
kolei. „Od tego czasu historia
rosyjskich kolei jest nierozerwalnie związana z historią samego kraju”,
przypominał uczestnikom kongresu rosyjski prezydent.
Rosyjskie Koleje są największym operatorem
kolejowym rosyjskiej sieci kolejowej, jednym z największych
przedsiębiorstw transportowych na świecie, ma około 80% udział w całości
przewozów w Rosji. RŻD dysponuje praktyczną całą siecią kolejową Rosji (99%) i
działają we wszystkich podmiotach administracyjnych Rosji.
NIECO HISTORII
Kolej
wkroczyła do Rosji na początku XIX w jako kolej …konna. W latach 1806-1809 w
Altaju została uruchomiona na użytek tamtejszej kopalni taka kolej na odcinku 2
km, na torach o rozstawie 1,067m. Ponad 20 lat później, bracia Miron i Jefim
Czerepanowowie (1834r.) zbudowali pierwszy doświadczalny parowóz.
Dwa
lata później (1836r) utworzono Kolej
Carskosielską (Царскосельская железная дорога), która obsługiwała linię Petersburg
– Carskie Sioło – Pawłowsk (27 km) konną kolej. Konstruktorem linii
kolejowej o rozstawie szyn 1,829 m był Franz Gerstein.
Po roku, w
1837r. na linię wjechał pierwszy pociąg parowy, obsługiwały ją lokomotywy R.
Stephensona, T. Hackwortha i in. Pierwsze rosyjskie parowozy wjechały na tory w
1845r.
Po
kolejnych 60. latach rozbudowy linii kolejowych w carskiej Rosji, utworzono Kolei Moskiewsko-Windawsko-Rybińską (Московско-Виндаво-Рыбинскaя
железная дорога),obsługująca m.in. linię Moskwa - Widawa –Rybińsk. W 1902r.
rozstaw torów zwężono do 1524mm (tzw. tor rosyjski).
W
końcu 1863r. koleje w Imperium Rosyjskim liczyły 3471 km. Oprócz kolei
Carskosielskiej, Nikołajewskiej, Petersbursko-Warszawskiej i Warszawsko-Wiedeńskiej
były koleje: Moskiewsko-Niżgorodska (Московско-Нижегородскaя
железная дорога), Wołgo-Dońska (Волго-Донскaя
железная дорога), Gruszewska (Грушевскaя
железная дорога), Moskiewsko-Siergiejewska (Московско-Сергиевскaя железная дорога) i Moskiewsko-Riazańska (Московско-Рязанскaя железная дорога).
Wraz
z powstaniem pierwszych linii kolejowych w Imperium Rosyjskim, „nastąpił rozwój
terytoriów Syberii i Dalekiego Wschodu, szybki rozwój przemysłowy drugiej
połowy XIX i początku XX wieku, budowa przemysłowych gigantów, zrównoważone
połączenia transportowe od Morza Bałtyckiego po Pacyfik, za tym wszystkim stoi
ogromna praca waszych poprzedników i waszej pracy dzisiaj”, o czym przypominał
rosyjskim kolejarzom na ich zjeździe prezydent Rosji.
ROSYJSKIE KOLEJE W
KRÓLESTWIE POLSKIM
Rozwój
gospodarczy carskiej Rosji przekładał się też na Królestwo Polskie utworzone
przez carat na napoleońskich zgliszczach Księstwa Warszawskiego, rozwój
carskich kolei miał pozytywne reperkusje.
172
lata temu, 14 czerwca 1845r otworzono
pierwszy odcinek tzw. Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej (Bapшaвo-Beнcкaя
железная дорога) z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, w jego budowie
zastosowano europejski rozstaw torów (1435 mm). I była to pierwsza kolej w
ówczesnej Polsce.
Trzy
lata później (1848r.) linię podciągnięto do granicy austriackiej, do stacji
Granica (później Maczki). 11 lat potem (1859r.) doprowadzono jej odgałęzienie
do granicy pruskiej (Ząbkowice-Sosnowiec). W 1862r. powstała kolejna linia
Kolej Warszawsko-Bydgoska (Варшавско-Бромбергская
железная дорога) z Warszawy do Aleksandrowa, normalnotorowa, budowana
głównie z funduszy państwowych. Sprywatyzowana po trzech latach (1865r.)
została powrotem upaństwowiona (z pominięciem Kolei Fabryczno-Łodzkiej/Лодзинскaя Фабричная железная дорога) w 1912r. Pierwszy parowóz na tej linii
pochodził z Belgii, następne były produkcji niemieckiej.
Kolejne
lata, to kolejne linie kolejowe w Królestwie Polskim. W 1867r. została
uruchomiona Kolei Warszawsko-Terespolska (Варшавско-Тереспольская железная дорога), w 1870 –
przedłużono jej tory do Brześcia, w 1886 – położono drugi tor. Takie były początki sieci kolejowej w Polsce -
carskie.
DZISIEJSZA KOLEJ W ROSJI
Federację
Rosyjską cechuje największa na świecie długość linii kolejowych, w tym też zelektryfikowanych.
45% ładunków w Rosji przemieszcza się kolejami, średnio, każdy obywatel Rosji
korzysta z pociągów 8 razy w roku. Rosyjski
przewoźnik – RŻD jest wiodącą firmą usług transportu kolejowego, która z
powodzeniem konkuruje na rynku międzynarodowym. Jako pracodawca korporacyjny,
jest największym w kraju, a także jednym z najważniejszych klientów rosyjskiej
i nie tylko - gospodarki, przede wszystkim jej branż specjalizujących się w
budowie maszyn. Rosja systematycznie wymienia i unowocześnia tabor kolejowy.
Ważne jest, przypominał
kolejarzom Władimir Putin, by: „RŻD systematycznie zwiększały efektywność i wydajność
pracy. W ciągu ostatnich pięciu lat wydajność wzrosła o jedną trzecią, w tym
roku wzrośnie o 9%, a zgodnie z planem na 2018 r. o kolejne 5%”, co stanowi wzrost
o 150% wobec 2011r.
Dla Władimira
Putina dynamika rozwoju całego kraju, jakość
gospodarki narodowej i jej globalna konkurencyjność w dużej mierze zależą od
pracy kolei rosyjskich. „Dlatego
zadania stojące przed branżą wymagają priorytetu i stałej uwagi,
skoordynowanych działań państwa, regionów, biznesu i, oczywiście, kluczowego
uczestnika rynku – RŻD”. Występując w czasie Trzeciego Kongresu
Kolejowego, zadania dla rosyjskich kolei określił w czterech punktach:
realizacja dużych projektów inwestycyjnych; skuteczna działalność na rynku
krajowym i budowa potencjału tranzytowego; polityka zakupowa skierowana na
rozwój innowacyjnego systemu rosyjskiej gospodarki, oraz polityka kadrowa i
podnoszenie kwalifikacji kolejarzy.
CZTERY
KOLEJOWE PRIORYTETY PUTINA
Warto przyglądnąć się bliżej zadaniom
priorytetowym, jakie rosyjskim kolejarzom nakreślił ich prezydent.
1.
Duże inwestycje
Duże projekty inwestycyjne w transporcie
kolejowym, które powinny być realizowane mają stworzyć przestrzeń dla rozwoju
całych branż gospodarki narodowej i terytoriów Rosji. „Obniżą one koszty
krajowych producentów, umocnią pozycję Rosji na światowym rynku transportu
towarów, w tym kontenerów”, dowodził Władimir Putin. Projekty te obejmują zarówno
budowę nowych linii kolejowych, jak i renowację i modernizację istniejącej
sieci kolejowej. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie przepustowości linii
kolejowych: Bajkał- Amur oraz Kolei Transsyberyjskiej, o rozwój kolei na
zapleczu i podejściach do portów basenu Morza Azowskiego i Czarnego, Dalekiego
Wschodu i w północno-zachodniej Rosji, w regionie bałtyckim. A także „obiecujący
projekt”, jakim jest Północna Linia Kolejowa, poprawiająca dostawę ładunków na
obszarach północnej Syberii, co, jak określa Władimir Putin, „nada nowy impuls
rozwojowi rosyjskiej Arktyki i Północnej Drogi Morskiej”.
Rosyjski przywódca widzi te inwestycje, jako
zsynchronizowane z całą gospodarką rosyjską, „Ważne jest koordynowanie budowy
czy renowacji linii kolejowych - z planami rozwoju regionów i branż”,
przypomina. „Wzmocnienie infrastruktury
transportowej, powinno stwarzać nowe możliwości rozwoju gospodarczego i rozwoju
stosunków międzyregionalnych, tworzenia konkurencyjnych na świecie i
atrakcyjnych korytarzy transportowych”.
2.
Rynek krajowy i tranzyt
Dla skutecznej działalności na rynku krajowym
i by budować potencjał tranzytowy Rosji, rosyjscy kolejarze muszą stale się
rozwijać, poprawiać szybkość, jakość i wygodę obsługi pasażerów i przewozu
ładunków. A to oznacza, wg Władimira Putina, „modernizację zarządzania kolejami i opracowanie bardziej
wydajnych metod przemieszczania pociągów, oferując nowe, nowoczesne usługi
logistyczne”. Zatem konieczne jest szersze wykorzystanie technologii
cyfrowych i pamiętanie, by przy wdrażaniu takich technologii – koncentrować się
na rozwoju krajowych usług IT, na wykorzystywaniu konkurencyjnego, rosyjskiego
oprogramowania.
Putin zwrócił się jednocześnie do rządu, by ściśle
monitorował te procesy w ramach prac rządowej komisji nad substytucją importu.
3.
Zakupy
Rosyjskie Koleje, jako jedna z największych firm
Rosji, ma niekiedy decydujący wpływ na stan całych sektorów gospodarki
narodowej i strukturę aktywności gospodarczej w rosyjskich regionach. Prezydent
Putin mówi wprost – zakupy trzeba realizować w kraju a polityka zakupów RŻD powinna
być tak konstruowana, by stymulowała rozwój innowacyjności gospodarki krajowej
i wytwarzanie nowoczesnych produktów, od konstrukcji stalowych po tabor
kolejowy.
Dla Władimira Putina ważne jest by Rosyjskie Koleje
lokowały także swoje zamówienia w segmencie małych i średnich rosyjskich przedsiębiorstw
wysokich technologii (high-tech), co wpłynie korzystnie na ich rozwój. „Proszę
o zwrócenie na to szczególnej uwagi”, apelował, „chociaż w rzeczywistości
dzieje się to dokładnie dzisiaj: w ciągu dziesięciu miesięcy bieżącego roku
wielkość zakupów innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie produktów przez
RŻD wyniosła 79 mld rubli, czyli o 51% więcej niż w tym samym okresie w 2016 r. Łączna
wielkość zakupów gospodarstwa RŻD przez małe i średnie przedsiębiorstwa
przekroczyła 190 mld rubli. Liczby są poważne!”
4.
Kolejarskie kadry
Wysoki profesjonalizm i ciągłe wzmacnianie
potencjału kadrowego w branży kolejowej, jest warunkiem sine qua non jej rozwoju. Został uruchomiony specjalny program
edukacyjny „Worldskills Russia” dla młodzieży, w którym aktywnie uczestniczy
RŻD. Dla Władimira Putina, oczywiste jest dalsze, szerokie wykorzystywanie możliwości edukacji sektorowej,
poprawa warunków pracy na kolei i podnoszenie poziomu płac oraz zwracanie
szczególnej uwagi na kwestie społeczne, w tym pomoc w rozwiązywaniu problemów
mieszkaniowych pracowników i wsparcie dla weteranów branży.
***
Można Rosjanom tylko pozazdrościć, i kolei i
polityki państwa wobec transportu kolejowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz