ROSJA
GOSPODARKA MORSKA
PORTY KASPIJSKIE
GOSPODARKA MORSKA
PORTY KASPIJSKIE
Morze
Kaspijskie jest bezodpływowym, reliktowym słonym jeziorem, największym na
ziemskim globie (pow. 371 tys. km2), położone na pograniczu Azji i
Europy (gdzie leży jego północna część). Maksymalna głębokość wynosi 1025 m.
Morze Kaspijskie,
podobnie jak Morze Śródziemne i Morze Czarne jest reliktem tzw. Oceanu Tetydy. Jest
zasilane wodami przede wszystkim Wołgi (80% wód wpływających) oraz rzek Terek i
Kuma (Rosja), Kura (Azerbejdżan), Atrek, (Turkmenistan i Iran), Qezel Uzan
(Iran) oraz Emba i Ural (Kazachstan), czas wymiany wód wynosi 250 lat. Poziom
wody w morzu podnosił się a potem opadał wiele razy, co w średniowieczu spowodowało
powódź na obszarach nadbrzeżnych. W latach 40-70 XX w. poziom morza opadł,
następnie wrócił do poziomu z lat 30. Obecnie poziom jest raczej stabilny z
tendencją do opadania.
Żegluga między Morzem Kaspijskim i
Azowskim odbywa się przez Kanał Wołga-Don, między Morzem Kaspijskim i Bałtykiem
przez Kanał Wołżańsko-Bałtycki, a z Morzem Białym przez Kanał
Białomorsko-Bałtycki.
Z morza korzystają, jako państwa nadbrzeżne,
poza Rosją, także: Kazachstan, Turkmenistan i Azerbejdżan oraz Iran, posiadające
nad nim swoje porty handlowe.
Port handlowy Machaczkała |
Port
handlowy Machaczkała jest jedynym wolnym od lodu i głębinowym portem handlowym
Rosji na Morzu Kaspijskim, który przyjmuje statki o długości do 150 m i o
maksymalnym zanurzeniu do 4,5 m. Infrastruktura portu obejmuje place i otwarte magazyny
z kompleksem przeładunkowym ładunków suchych o wolumenie przeładunków - 3 mln ton
rocznie, miejsca składowania dla ładunków ogólnych, masowych i kontenerów o możliwości
przeładunków do 1,2 mln ton rocznie, promowy terminal kolejowy i samochodowy z
obrotami 1,3 mln ton, terminal zbożowy z przeładunkami - 0,5 mln ton rocznie.
STRATEGIA
DLA ROSYJSKICH PORTÓW KASPIJSKICH
Rosyjski rząd, 11 listopada br.
zatwierdził w postaci dyrektywy - strategię rozwoju kaspijskich portów morskich
do 2030r., obejmującą także rozwój połączeń drogowych i kolejowych z portami
kaspijskimi.
Jej głównym celem jest skonsolidowanie
gospodarczej i geopolitycznej obecności Rosji na Morzu Kaspijskim, rozszerzenie
i pogłębienie gospodarczych i kulturowych więzi z państwami regionu
kaspijskiego, przede wszystkim przez zwiększenie międzynarodowego handlu przez rosyjskie
porty kaspijskie
Projekt
strategii został opracowany przez Ministerstwo ds. Kaukazu Północnego, aby
wypełnić instrukcje prezydenta Federacji Rosyjskiej, wypracowane po posiedzeniu
rządu w dniu 12.10. 2016r. i zgodnie z ustawą federalną nr 172-FZ z 28.06.2014
r. "O planowaniu strategicznym w Federacji Rosyjskiej".
Strategia uwzględnia
także „Koncepcję Długoterminowego Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Federacji
Rosyjskiej do 2020 r.”, (Zatwierdzony przez rządową dyrektywę nr 1602-r, z 17.11.
2008 r.), „ Politykę demograficzną Federacji Rosyjskiej do 2025 r.”
(zatwierdzoną zarządzeniem premiera nr 1351 z 9 października 2007 r.), „Strategię
bezpieczeństwa narodowego Federacji Rosyjskiej (zatwierdzoną zarządzeniem premiera
nr 683 z 31.12. 2015 r.) oraz „Program
działań mających na celu zapewnienie strategicznych interesów Federacji
Rosyjskiej na Morzu Kaspijskim w latach 2016-2018”.
Główne cele określone
w Strategii:
- rozwój głównego
rosyjskiego portu (hubu) tranzytowego na Morzu Kaspijskim i jego włączenie do
międzynarodowego systemu handlu;
- budowanie
zrównoważonego korytarza transportowego i logistycznego z Iranem, Indiami i
krajami Zatoki Perskiej;
- rozwój
społeczno-gospodarczy regionu Morza Kaspijskiego;
- rozwój
działalności zorientowanej na eksport za pośrednictwem rosyjskiego kaspijskiego
węzła tranzytowego;
- obniżenie
obecnych kosztów logistycznych;
-
wzmocnienie zdolności obrony narodowej i bezpieczeństwa na Morzu Kaspijskim.
Strategia ma
zapewnić też rozwiązania dla zadań regulacyjnych, taryfowych, inwestycyjnych,
operacyjnych i instytucjonalnych.
Zadania regulacyjne polegają na - zwiększeniu
konkurencyjności ruchu towarowego i pasażerskiego przez rosyjskie porty na
Morzu Kaspijskim poprzez - uproszczenie procedur administracyjnych (takich, jak
przyspieszenie odprawy celnej ładunków oraz koordynacja na miejscu projektów
dotyczących modernizacji infrastruktury portowej). Obejmują one również
stworzenie korzystnych warunków dla zwiększenia turystyki krajowej i
międzynarodowej w regionie (w szczególności poprzez uproszczenie przepisów
celnych).
Zadania taryfowe polegają na - opracowaniu i
zarządzaniu jednolitymi, konkurencyjnymi taryfami dla przewozu ładunków drogą
morską i przeładunków portowych na potrzeby transportu, za pośrednictwem
kaspijskiego węzła tranzytowego.
Zadania inwestycyjne obejmują - modernizację istniejącej
infrastruktury i budowę nowych obiektów tranzytowych i logistycznych dla rozwoju
ruchu towarowego i pasażerskiego, w tym obiektów portowych, a także dalekich i
bliskich połączeń drogowych i kolejowych z portami morskimi.
Zadania operacyjne obejmują - wprowadzenie systemu
planowania i zarządzania projektami, który podkreśla potencjał eksportowy
regionu Morza Kaspijskiego, w szczególności - jego zaplecze produkcyjne i
logistyczne. Można to osiągnąć - poprzez stworzenie niezbędnych warunków i
instytucji prawnych i administracyjnych.
Zadania instytucjonalne mają na
celu - stymulowanie rozwoju rolnictwa i produkcji przemysłowej, które wraz z
infrastrukturą transportową mogą wytworzyć synergistyczny efekt dla rozwoju regionu,
jako całości, przy pomocy instytucji wspierających takie projekty.
Strategia
zostanie przeprowadzona w trzech etapach: pierwszym lub etapie przygotowawczym,
(do 2020 r.); drugi lub główny etap (2020-2025) oraz etap trzeci lub
długoterminowy (2026-2030).
Port Machaczkała |
Wdrożenie
strategii pozwoli zwiększyć eksport zboża przez porty Morza Kaspijskiego do 7
mln ton i taką samą ilość innych suchych ładunków do 2030 r., Jak również
przyciągnie do 30 tys. turystów krajowych rocznie do regionu Morza
Kaspijskiego, oraz stworzyć ponad 2 tys. miejsc pracy.
Opr. na podst. informacji Kancelarii Premiera FR
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz