Rodion
Konstantynowicz Szczedrin
( Родион Константинович Щедрин)
rosyjski kompozytor i pianista, wczoraj - 16 grudnia obchodził swoje 85 urodziny. Obchodził je w Moskwie, gdzie się urodził i gdzie w Błękitnym Saloniku na Kremlu życzenia składał mu tego dnia osobiście prezydent Rosji.
Tego samego dnia, prezydent Rosji podpisał rozporządzenie o nadaniu Orderu Honoru Szczedrinowi za: "Wielki wkład w rozwój narodowej sztuki muzycznej przez wiele lat twórczości kompozytorskiej".
KONCERT JUBILEUSZOWY
( Родион Константинович Щедрин)
rosyjski kompozytor i pianista, wczoraj - 16 grudnia obchodził swoje 85 urodziny. Obchodził je w Moskwie, gdzie się urodził i gdzie w Błękitnym Saloniku na Kremlu życzenia składał mu tego dnia osobiście prezydent Rosji.
Tego samego dnia, prezydent Rosji podpisał rozporządzenie o nadaniu Orderu Honoru Szczedrinowi za: "Wielki wkład w rozwój narodowej sztuki muzycznej przez wiele lat twórczości kompozytorskiej".
Rodion Szczedrin i Władimir Putin, Kreml, 16.12.2017 |
Uroczysty
koncert jubileuszowy poświęcony kompozytorowi odbędzie się w najbliższą,
wigilijną dla Polaków niedzielę, 24 grudnia w Sankt Petersburgu w ramach 12. Marijnskiego Międzynarodowego Festiwalu
Pianistycznego.
Pod
batutą znakomitego rosyjskiego dyrygenta Walerija Giergijewa, wystąpi trójka
rosyjskich pianistów: Denis Macujew, Aleksiej Wołodin, i Siergiej Riedkin oraz
wiolonczelista Aleksandr Ramm. Wykonają oni trzy z sześciu koncertów
fortepianowych Szczedrina nr1, nr2 i nr 4 (Диезные тональности) oraz podwójny
koncert na fortepian i wiolonczelę „Romantyczny
prezent”, którym rozpocznie się ta uroczysta gala na cześć kompozytora. Mogę
Rosjanom tylko zazdrościć tego koncertu….
MUZYKA
DLA ŻONY
Maja Plisiecka i Rodion Szczedrin |
Dwa
i pół roku temu, także w Monachium zmarła żona Szczedrina Maja Plisiecka, dla
której Szczedrin tworzył znakomitą muzykę baletową, ze słynną suitą „Carmen”,
baletową adaptacją opery Bizeta.
Zwracając
się z życzeniami do Szczedrina, Władimir Putin powiedział m.in.: „Chcę Panu pogratulować, chcę zrobić to z
całego serca, z całej duszy, od setek tysięcy, a może i milionów fanów na całym
świecie. Ja, oczywiście, nie jestem krytykiem muzycznym, ale i nie trzeba być
krytykiem muzycznym, aby wiedzieć, że Pana muzyka jest znana nie tylko w naszym
kraju, ale i na całym świecie. Wszystko jest u Pana: i muzyka do baletu, i opery, i dla
poszczególnych instrumentów – fortepianu, na altówkę, wiolonczelę, znam to. Zasłynął
Pan na cały świat suitę „Carmen”, napisaną dla Mai Plisieckiej”.
KOMPOZYTOR NA WSKROŚ
ROSYJSKI
Szczedrin
zawsze uważa siebie za Rosjanina „pozostałbym nim nawet, gdybym znalazł się
gdzieś na Ziemi Ognistej” powiada. W jego muzyce widać wielkie przywiązanie do literatury
rosyjskiej. I z rosyjskiej kultury wyrasta jego muzyka. Grzegorz Wisniewski
pisząc noty biograficzne do programu[1] 31 Warszawskich Spotkań
Muzycznych (maj tego roku), tak charakteryzuje Szczedrina:
„Arcydzieła rosyjskiej literatury dostarczyły
mu fabularnej kanwy dla pisanych z myślą o Plisieckiej i wystawianych w wielu
krajach baletów: Anny
Kareniny według Lwa Tołstoja (1971, pokazanej też przez warszawski
Teatr Wielkim, w 2008r.) oraz Mewy
(1979) i Damy z pieskiem
(1985) według Czechowa. Na podstawie powieści Gogola powstało najznakomitsze
dzieło sceniczne Szczedrina – opera Martwe
dusze (1976), wystawiana w Moskwie, Petersburgu i Bostonie, niezwykle
oryginalnie zestawiająca i syntetyzująca współczesny język kompozytorski z
motywami muzyki ludowej; międzynarodowy rozgłos zdobyła też Lolita według Nabokowa z
1994, z kolei na kanwie prozy Leskowa skomponowana została „opera dla
wykonania koncertowego” Urzeczony
pielgrzym (2002).
To właśnie Szczedrin zresztą był w swoim
czasie czołową postacią tak ważnego w muzyce rosyjskiej lat sześćdziesiątych i
siedemdziesiątych ubiegłego stulecia nurtu neofolklorystycznego; z inspiracji
przebogatym rodzimym folklorem zrodziła się zaiste niemała część spośród jego
blisko stu czterdziestu już opusów, od młodzieńczego, tryskającego inwencją I Koncertu na
orkiestrę „Zawadiackie czastuszki” (prawykonanie na Warszawskiej Jesieni w 1963r.) po np. – by pozostać w ramach
jednego gatunku – późniejsze o ponad ćwierćwiecze - IV Koncert
na orkiestrę „Korowody” i V Koncert „Cztery pieśni rosyjskie”.
Rosyjskim prawosławiem, wyrosłą zeń muzyką i
malarstwem oraz nawiązującą doń literaturą inspirowane były kameralne Freski Dionizego (1981),
skomponowana na 1000-lecie chrztu Rusi symfoniczna Stichira (1988), wykorzystująca tekst Leskowa
„rosyjska liturgia” na chór mieszany Napiętnowany
anioł (1988) czy też „opera chóralna” Bojarynia Morozowa (2006).
Dodać wszakże trzeba, że niemniej ciekawy niż
z tradycją rosyjską dyskurs Szczedrin potrafi też wieść – choć czyni to
znacznie rzadziej – z wielkim dziedzictwem muzyki niemieckiej, zwłaszcza z
Janem Sebastianem Bachem (Muzyczna ofiara, 1983, Muzyka dla miasta Kőthen,
1984), a także np. z naszym Chopinem (Hommage à Chopin na cztery fortepiany,
1983, nowa wersja w 2005). Wszystko to oczywiście nie oznacza, że muzykę
Szczedrina determinuje w pierwszym rzędzie potrzeba i chęć określenia się wobec
inspiracji czy impulsu zewnętrznego – w równej części i w równym stopniu buduje
ona świat zupełnie własny i autonomiczny, z siebie samego tylko zrodzony i z
siebie samego przede wszystkim czerpiący, co i literalnie, i symbolicznie
potwierdza choćby symfoniczny „Autoportret” z 1984 r.
Stylistycznie Szczedrin, zawsze usiłujący
pośród coraz to nowych mód i fascynacji zachować własne oblicze, lokuje się w
dzisiejszej muzyce, jak to trafnie określiła jego monografistka Walentina
Chołopowa, „pośrodku drogi” – unikający skrajności, daleki zarówno od
epigońskiego konserwatyzmu, jak i bezkrytycznego urzeczenia nowatorstwem dla
nowatorstwa, tworzy ciekawą syntezę form i technik tradycyjnych i nowoczesnych.”
SZCZEDRIN DLA FILMU
Szczedrin, Putin w głębi obraz - prezent dla kompozytora |
U
utworze „Poetorija” (1968), zainspirowanym poetycką recytacją Andrieja
Wozniesienskiego, stworzył natomiast Szczedrin nowy gatunek – „koncert dla
poety”.
DOCENIONY W POLSCE
Polacy
doceniają talent kompozytora. W Polsce
wystawiano jego balety Carmen i Anna Karenina oraz wykonywano
niektóre utwory instrumentalne – przede wszystkim podczas Międzynarodowych
Festiwali Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
19 listopada
2008r z rąk ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego Bogdana Zdrojewskiego Rodion Szczedrin odebrał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze
Gloria Artis”. Uroczystość miała miejsce w dniu
premiery w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej - baletu w dwóch aktach według
powieści Lwa Tołstoja "Anna Karenina" z muzyką rosyjskiego
kompozytora. 20 listopada, w dniu
swych urodzin, podczas wieczoru specjalnego Maja Plisiecka spotkała się z
publicznością w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Maja Plisiecka, Teatr Wielki w Warszawie, 20.11.2008r. |
TWÓRCZOŚĆ
Opery: Nie tylko miłość (1961), Martwe dusze
(1977), Lolita (1994),
Muzyka baletowa: Konik Garbusek (1960), Carmen-suita (1960;
premiera polska – Gdynia 1977), Anna Karenina (1972; premiera polska –
Bydgoszcz, Opera i Operetka, 25 VI 1979), Mewa (1979), Dama z
pieskiem (1985)
Symfonie: nr 1 (1958), 25 preludiów (1965), Twarze
rosyjskich bajek (2000),
Koncerty na orkiestrę: Ozornyje czastuszki (1963),
Dzwony (1968), Dawna muzyka
rosyjskich cyrków prowincjalnych (1989), Korowody (1989), Cztery pieśni rosyjskie (1997)
Koncerty instrumentalne : liczne
koncerty na instrument solowy z orkiestrą, w tym 6 koncertów fortepianowych.
Wybrana muzyka filmowa: „Niezłomny” (1957), „A
jeśli to miłość?” (1961). „Anna Karenina” (1967).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz