27 października 2019

25 lat w portach rzecznych Europy


ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
PORTY RZECZNE
EUROPA

Kilka dni temu, 25 października, w Strasburgu zebrali się członkowie komitetu wykonawczego Europejskiej Federacji Portów Śródlądowych (European Federation of Inland Ports – EFIP) z okazji ćwierćwiecza istnienia tej organizacji. Spotkanie odbywało się w reprezentacyjnej  Salle des Fêtes w Palais du Rhin, na które przybyło ponad 90 gości z całej Europy, w tym przedstawiciele instytucji europejskich, państw członkowskich i komisji rzecznych, dyrektorów portów i innych zainteresowanych stron z sektora transportu. Poprowadzili je organizatorzy z portu w Strasburgu i Centralnej Komisji Żeglugi na Renie (CCNR).
Obrady w Salle des Fêtes w Palais du Rhin, 25.10.2019

Europejska Federacja Portów Śródlądowych zrzesza prawie 200 portów śródlądowych i władz portowych w 18 krajach Unii Europejskiej, w także z Polski oraz Szwajcarii, Serbii i na Ukrainie. Siedziba Federacji mieści się w Brukseli. Federacja aktywnie śledzi wszystkie ważne wydarzenia związane z polityką UE i reprezentuje porty śródlądowe wobec instytucji europejskich i innych organów międzynarodowych. Oferuje swoim członkom możliwość wymiany informacji, wiedzy fachowej i najlepszych praktyk z kolegami z innych krajów.

Podczas spotkania w Strasburgu, Friedrich Lehr, przewodniczący EFIP zwracał  szczególną uwagę na to, że „jako czynniki umożliwiające zieloną logistykę porty śródlądowe są w stanie wesprzeć cel gospodarki neutralnej dla klimatu do 2050 r.”
Marian-Jean Marinescu, koordynator PPE[1] ds. transportu podkreślił natomiast, że „w zwiększaniu  udział transportu śródlądowego w transporcie wodnym i kolejowym, porty śródlądowe są niezbędnymi węzłami komunikacyjnymi, które należy wspierać, aby sprostać wszystkim wyzwaniom transportowym”.
Nie zabrakło także wystąpień polskich przedstawicieli organizacji unijnych. Paweł Wojciechowski jako koordynator TEN-T zwrócił uwagę, że „porty śródlądowe łączą logistykę europejską przez korytarze TEN-T. Jako węzły multimodalne odgrywają ważną rolę w europejskiej sieci transportowej. Dlatego obecność EFIP w Brukseli jest niezbędna od 25 lat i mam nadzieję, że będzie kontynuowana”.

Bruno Georges, sekretarz generalny CCNR, z wdzięcznością odnotował rocznicę EFIP, stwierdzając, że „ścisła i skuteczna współpraca w całym sektorze i między wszystkimi odpowiednimi podmiotami jest niezbędna do promowania i utrzymania dalszego rozwoju transportu śródlądowymi drogami wodnymi po Renie i całej Europa, zapewniając w ten sposób, że cały sektor osiąga pełny potencjał. Organizacja o tak ugruntowanej pozycji, jak EFIP, jest nadal wzywana do odgrywania ważnej roli w tej owocnej współpracy.
Komitet Wykonawczy EFIP, Strasburg, 25.10.2019
Dzień wcześniej, uczestnicy  rocznicowego spotkania mieli okazję zwiedzić port rzeczny w Straburgu i w Kehl. Oba te dwa porty ściśle ze sobą współpracują, aby zmaksymalizować przepływy handlowe i zapewnić klientom rozwiązania logistyczne.
Dyrektor portu Straburgu - Jean-Louis Jérôme wyjaśnił, że „działalność portów śródlądowych jest z natury transgraniczna, szczególnie na Renie. Jeśli nie będziesz współpracować z sąsiadami przez granicę, nie tylko utrudnisz własny biznes, ale i cały sektor
”.






[1] PPE – Europejska Partia Ludowa,  chadecka frakcja polityczna w Parlamencie Europejskim.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz