Fot. Red. Leonid Swiridow, Władywostok |
Nie
zabraknie w tym forum oczywiście spraw związanych z transportem, gospodarka
morską, czy energetyką. Będą one poruszane w odrębnych panelach dyskusyjnych
lub są fragmentami większej całości. Postaram się je przedstawić w miarę swoich
możliwości.
Drugiego dnia obrad Forum, 3 września, oficjalnym gościem Forum będzie prezydent Rosji Władimir Putin, który po spotkaniu ze światem biznesu we
Władywostoku, udaje się do Chin na spotkanie grupy G20. Wcześniej,
w przeddzień forum (1 września) Władimir Putin będzie wizytował stocznię
„Gwiazda” we Władywostoku.
Prezydent Rosji jest już we Władywostoku, gdzie
dzisiaj (31 sierpnia naszego czasu) , w towarzystwie ministra obrony FR, Siergieja Szojgu odwiedził wojskowo-morską szkołę podchorążych, filię
Nachimowskiej Akademii Morskiej.
W
Forum uczestniczy też: Shamshad
Akhtar, sekretarz wykonawczy ekonomiczno-społecznej Komisji dla Azji i Pacyfiku
(ESCAP) Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Rosyjskie
władze federalne reprezentuje m.in.: pełnomocnik prezydenta Dalekowschodniego
Okręgu federalnego, wicepremier - Jurij
Trutniew oraz minister ds. rozwoju Dalekiego Wschodu - Aleksander Gałuszka, są też reprezentanci władz dalekowschodnich
regionów Rosji.
Wśród
zaproszonych gości są także, przedstawiciele władz, służby zdrowia, turystyki,
gospodarki, finansów, nauki i szkolnictwa z Japonii, Chin i Korei, Indonezji, państw
UE, w tym Niemiec i Włoch, Banku Światowego oraz wielu innych prestiżowych
organizacji i instytucji o charakterze międzynarodowym.
PÓŁNOCNA DROGA MORSKA
Jednym
z tematów poruszanych pierwszego dnia (2 września) obrad Forum, w specjalnym
panelu dyskusyjnym: New Economic Model of the Northern Sea Route,
będzie Północna Droga Morska.
Jest
ona ważnym szlakiem komunikacyjnym wzdłuż ogromnej rosyjskiej Arktyki, tworząca
naturalny korytarz transportowy między Azją i Europą. Przed rosyjską Północą i
władzami federalnymi stoi szereg problemów, które obejmują zagadnienia ekonomiczne,
demograficzne, społeczne i polityczne. Istnieje też wiele przeszkód, takich jak
warunki atmosferyczne, brak technologii i doświadczenia.
Jaki
więc model ekonomiczny byłby w tych warunkach najbardziej skuteczny dla
obszarów Północnej Drogi Morskiej? Jaka jest potencjalna trasa Północnej Drogi
Morskiej, traktowanej, jako globalny korytarz transportowy? Czy Północna Droga
Morska jest konkurencyjna? Jakie możliwości są otwarte dla inwestorów
zainteresowanych Północną Drogą Morską?
Na te pytanie będą próbowali odpowiedzieć, pod kierunkiem Konstantina Noskowa, szefa rządowego
Centrum Analitycznego FR, uczestnicy forum we Władywostoku.
WŁADYWOSTOK I INNE WOLNE PORTY
Kolejnym
tematem poddanym dyskusji we Władywostoku: Free
Ports: Open Gateways to the Asia-Pacific Region są tamtejsze porty morskie.
W
2015 roku na południe od terytorium Primorsk porty morskie otrzymały
status „wolnego portu”, nowoczesną
wersję franco porto. Objęto nim 70
portowych projektów inwestycyjnych. Rosyjskie porty z tego regionu odpowiadają
za jedną czwartą całych obrotów w Rosji.
Zgodnie
z poleceniem prezydenta Putina Władywostok w połowie ub. roku został uznany za „wolny
port”, strefę, przypominającą polskie specjalne strefy ekonomiczne. W mieście
wydzielono na ten użytek cztery obszary: portu, przemysłowy, badawczo-rozwojowy
i turystyczny, które są sponsorowane przez lokalne i centralne samorządy na spółkę
z prywatnymi inwestorami, dla których są stosowane mniej rygorystyczne regulacje
oraz szereg zachęt w postaci, m.in.: zwolnień podatkowych, obniżki stawek VAT,
opłat portowych dla statków, 7-dniowy ruch bezwizowy dla cudzoziemców, itp. Rosyjski
rząd postanowił przedłużyć status wolnego portu wszystkim głównym portom w
regionie: Sachalin, Kamczatka, na terytorium Chabarowsk i w regionie
autonomicznym Czukotka. Ulgi podatkowe, usprawnione procedury imigracyjne, strefy
wolnocłowe, to korzyści płynące z wolnych portów Rosji, oferowane inwestorom.
Jaką
strukturę wolnego portu powinna być powielana w innych portach Rosji? Jakie
warunki powinien oferować inwestorom wolny port Władywostok, jakie procedury
należy poprawić, z korzyścią dla nich i dla portu? Jakimi czynnikami należy się
kierować w wyborze inwestorów w wolnym porcie i ASEZ (specjalne strefy ekonomiczne)? Jakie
są nowe procedury celne we władywostockim porcie? Jak mieszkańcy Władywostoku,
oceniają powodzenie podjętej inicjatywy utworzenia wolnego portu? Te pytanie
będą kanwą dyskusji, prowadzonej przez Konstantina
Bogdarenko, generalnego dyrektora Aviapolis Jankowskij. Wezmą w niej udział
władze miasta, regionu, portu, inwestorzy i użytkownicy portu (przeładowcy,
agenci, maklerzy, prezesi portowych terminali).
INWESTYCJE TRANSPORTOWE I
LOGISTYCZNE
Jednym
z ciekawszych paneli będzie cykl prezentacji dot. projektów transportowych i logistycznych: Investment Projects in the Transport and Logistics
Sector.
Rzuci
światło na inwestycje prowadzone na rosyjskim Dalekim Wschodzie: budowę nowych
obiektów infrastruktury oraz modernizacji już istniejących, zapewniających
otwarty dostęp do głównych szlaków transportowych i pozwalających na polepszenie
współpracy z krajami Azji i Pacyfiku. Główne inicjatywy dot. transportu i jego infrastruktury,
które zostaną zaprezentowane, to m.in. projekty przebudowy i budowy nowych
portowych terminali przeładunkowych węgla, terminala pasażerskiego dla statków
oceanicznych, nowego kompleksu terminali na lotnisku międzynarodowym w Chabarowsku
itp.
Pokaz
poprowadzi Andriej Żurankow, szef Grupy Analitycznej Centrum Prasowego Agencji
TASS z udziałem szefostwa portu w Nachodce, szefów spółek
logistyczno-transportowych, Agencji Rozwoju Inwestycji Jakucji i
przedstawicieli rządu Kamczatki.
KOOPERACJA MIĘDZYNARODOWA
To
tylko jedne z bardzo licznych tematów poruszanych tego dnia we Władywostoku,
gama jest, bowiem bardzo szeroka, od partnerstwa prywatno-publicznego, small
biznesu, inwestycji w sferze ochrony zdrowia, turystyki, energetyki czy
przemysłów wydobywczych, po zagadnienia dot. finansów, handlu i eksportu,
problemy demograficzne i społeczne, ochronie klimatu i ograniczeń emisji
szkodliwych do atmosfery.
Tego
samego dnia odbywać się będzie też odrębne forum biznesowe Rosja – Japonia oraz dialogi biznesowe Rosja – Korea.
PREZYDENCKA DYSKUSJA I GOSPODARCZE RELACJE ROSJA-NIEMCY
Sesję plenarną drugiego dnia (3 września) forum: Opening up the Russian Far East. Rozpocznie wystąpienie prezydenta Rosji Władimira Putina i towarzyszących mu: prezydenta Korei Park Geun-hye’a oraz premiera Japonii Shinzō Abe. Moderatorem ich dyskusji będzie były premier Australii Kevin Michael Rudd, obecnie szef Asia Society Policy Institute (ASPI).
Tego samego dnia, po południu, odbędzie się
także tzw. biznesowy dialog Rosja –
Niemcy, którego moderatorem będzie Matthias
Schepp, przewodniczący Rosyjsko-Niemieckiej Izby Gospodarczej i
przedstawiciel Niemiec w Grupie B20. W spotkaniu uczestniczyć będą m.in.
szefowie lub dyrektorzy generalni z takich koncernów niemieckich, jak: DB
Schenker, Linde AG, METRO Group, EnviroChemie
GmbH LLC, SAP CIS.
Główna tematyka obrad tego dnia obraca się
będzie przede wszystkim wokół współpracy Rosji z wielkimi organizacjami
gospodarczo – politycznymi rejonu Azji i Pacyfiku, których Rosja jest również
członkiem.
DUŻE
INWESTYCJE NA DALEKIM WSCHODZIE ROSJI
Ciekawie zapowiada się przedostatni panel dyskusyjny tego dnia: Investment by State-Owned Companies: the Far East as a Piority.
Przyspieszony rozwój Dalekim Wschodzie wymaga
konsolidacji wszystkich dostępnych zasobów. W obecnej sytuacji gospodarczej,
inwestycje przedsiębiorstw państwowych i sterowanie procesami gospodarczymi, stwarzają
warunki dla inwestycji prywatnych, które można prowadzić w tym regionie.
Na pierwszym Wschodnim Forum Ekonomicznym we
Władywostoku, Władimir Putin wydał rosyjskiemu rządowi polecenie zapewnienia
priorytetu w finansowaniu działalności przedsiębiorstw państwowych mających
wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy na Dalekim Wschodzie.
Jakie są plany realizacji inwestycji
państwowych na Dalekim Wschodzie? Czy należy spodziewać się realizacji dużych
projektów inwestycyjnych, jak np. budowy nowych elektrowni, przedłużenia linii
kolejowej Bajkał-Amur i transsyberyjskiej Mainlines, uruchomienia Vostocznyj
Bajkonur? Jakie są perspektywy dla rozwoju małych firm w związku z realizacją
dużych projektów? Jaka jest w przyszłości rola programów rozwoju
przedsiębiorstw państwowych w zwiększaniu atrakcyjności inwestycyjnej na Dalekim
Wschodzie?
Na te pytania, pod kierunkiem telewizyjnej dziennikarki Iriny Rossius z Russia 1 TV Channel, będą się starali odpowiedzieć w dyskusji przedstawiciele władz regionów, organizacji pozarządowych, związanych z biznesem, izby handlowe, stoczniowcy, kolejarze, energetycy, przedstawiciele wielkich koncernów wydobywczo-energetycznych.
Na te pytania, pod kierunkiem telewizyjnej dziennikarki Iriny Rossius z Russia 1 TV Channel, będą się starali odpowiedzieć w dyskusji przedstawiciele władz regionów, organizacji pozarządowych, związanych z biznesem, izby handlowe, stoczniowcy, kolejarze, energetycy, przedstawiciele wielkich koncernów wydobywczo-energetycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz