31 sierpnia 2016

„Wschód Rosji”, Ekonomiczne Forum we Władywostoku



Fot. Red. Leonid Swiridow, Władywostok
W dniach 2 i 3 września na dalekim wschodzie Rosji, we Władywostoku odbędzie się Wschodnie Forum Ekonomiczne, poświęcone wielorakim zagadnieniom gospodarczym, związanymi ze wschodnimi regionami Rosji.

Nie zabraknie w tym forum oczywiście spraw związanych z transportem, gospodarka morską, czy energetyką. Będą one poruszane w odrębnych panelach dyskusyjnych lub są fragmentami większej całości. Postaram się je przedstawić w miarę swoich możliwości.

Drugiego dnia obrad Forum, 3 września, oficjalnym gościem Forum będzie prezydent Rosji Władimir Putin, który po spotkaniu ze światem biznesu we Władywostoku, udaje się do Chin na spotkanie grupy G20. Wcześniej, w przeddzień forum (1 września) Władimir Putin będzie wizytował stocznię „Gwiazda” we Władywostoku.
Prezydent Rosji jest już we Władywostoku, gdzie dzisiaj (31 sierpnia naszego czasu) , w towarzystwie ministra obrony FR, Siergieja Szojgu odwiedził wojskowo-morską szkołę podchorążych, filię Nachimowskiej Akademii Morskiej.

W Forum uczestniczy też: Shamshad Akhtar, sekretarz wykonawczy ekonomiczno-społecznej Komisji dla Azji i Pacyfiku (ESCAP) Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Rosyjskie władze federalne reprezentuje m.in.: pełnomocnik prezydenta Dalekowschodniego Okręgu federalnego, wicepremier - Jurij Trutniew oraz minister ds. rozwoju Dalekiego Wschodu - Aleksander Gałuszka, są też reprezentanci władz dalekowschodnich regionów Rosji.

Wśród zaproszonych gości są także, przedstawiciele władz, służby zdrowia, turystyki, gospodarki, finansów, nauki i szkolnictwa z Japonii, Chin i Korei, Indonezji, państw UE, w tym Niemiec i Włoch, Banku Światowego oraz wielu innych prestiżowych organizacji i instytucji o charakterze międzynarodowym.

PÓŁNOCNA DROGA MORSKA

Jednym z tematów poruszanych pierwszego dnia (2 września) obrad Forum, w specjalnym panelu dyskusyjnym: New Economic Model of the Northern Sea Route, będzie Północna Droga Morska

Jest ona ważnym szlakiem komunikacyjnym wzdłuż ogromnej rosyjskiej Arktyki, tworząca naturalny korytarz transportowy między Azją i Europą. Przed rosyjską Północą i władzami federalnymi stoi szereg problemów, które obejmują zagadnienia ekonomiczne, demograficzne, społeczne i polityczne. Istnieje też wiele przeszkód, takich jak warunki atmosferyczne, brak technologii i doświadczenia.

Jaki więc model ekonomiczny byłby w tych warunkach najbardziej skuteczny dla obszarów Północnej Drogi Morskiej? Jaka jest potencjalna trasa Północnej Drogi Morskiej, traktowanej, jako globalny korytarz transportowy? Czy Północna Droga Morska jest konkurencyjna? Jakie możliwości są otwarte dla inwestorów zainteresowanych Północną Drogą Morską?  Na te pytanie będą próbowali odpowiedzieć, pod kierunkiem Konstantina Noskowa, szefa rządowego Centrum Analitycznego FR, uczestnicy forum we Władywostoku.

WŁADYWOSTOK I INNE WOLNE PORTY
Kolejnym tematem poddanym dyskusji we Władywostoku: Free Ports: Open Gateways to the Asia-Pacific Region są tamtejsze porty morskie.

W 2015 roku na południe od terytorium Primorsk porty morskie otrzymały status  „wolnego portu”, nowoczesną wersję franco porto. Objęto nim 70 portowych projektów inwestycyjnych. Rosyjskie porty z tego regionu odpowiadają za jedną czwartą całych obrotów w Rosji.

Zgodnie z poleceniem prezydenta Putina Władywostok w połowie ub. roku został uznany za „wolny port”, strefę, przypominającą polskie specjalne strefy ekonomiczne. W mieście wydzielono na ten użytek cztery obszary: portu, przemysłowy, badawczo-rozwojowy i turystyczny, które są sponsorowane przez lokalne i centralne samorządy na spółkę z prywatnymi inwestorami, dla których są stosowane mniej rygorystyczne regulacje oraz szereg zachęt w postaci, m.in.: zwolnień podatkowych, obniżki stawek VAT, opłat portowych dla statków, 7-dniowy ruch bezwizowy dla cudzoziemców, itp. Rosyjski rząd postanowił przedłużyć status wolnego portu wszystkim głównym portom w regionie: Sachalin, Kamczatka, na terytorium Chabarowsk i w regionie autonomicznym Czukotka. Ulgi podatkowe, usprawnione procedury imigracyjne, strefy wolnocłowe, to korzyści płynące z wolnych portów Rosji, oferowane inwestorom.  

Jaką strukturę wolnego portu powinna być powielana w innych portach Rosji? Jakie warunki powinien oferować inwestorom wolny port Władywostok, jakie procedury należy poprawić, z korzyścią dla nich i dla portu? Jakimi czynnikami należy się kierować w wyborze inwestorów w wolnym porcie i ASEZ (specjalne strefy ekonomiczne)? Jakie są nowe procedury celne we władywostockim porcie? Jak mieszkańcy Władywostoku, oceniają powodzenie podjętej inicjatywy utworzenia wolnego portu? Te pytanie będą kanwą dyskusji, prowadzonej przez Konstantina Bogdarenko, generalnego dyrektora Aviapolis Jankowskij. Wezmą w niej udział władze miasta, regionu, portu, inwestorzy i użytkownicy portu (przeładowcy, agenci, maklerzy, prezesi portowych terminali).

INWESTYCJE TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE

Jednym z ciekawszych paneli będzie cykl prezentacji dot. projektów transportowych i logistycznych: Investment Projects in the Transport and Logistics Sector.

Rzuci światło na inwestycje prowadzone na rosyjskim Dalekim Wschodzie: budowę nowych obiektów infrastruktury oraz modernizacji już istniejących, zapewniających otwarty dostęp do głównych szlaków transportowych i pozwalających na polepszenie współpracy z krajami Azji i Pacyfiku. Główne inicjatywy dot. transportu i jego infrastruktury, które zostaną zaprezentowane, to m.in. projekty przebudowy i budowy nowych portowych terminali przeładunkowych węgla, terminala pasażerskiego dla statków oceanicznych, nowego kompleksu terminali na lotnisku międzynarodowym w Chabarowsku itp.

Pokaz poprowadzi Andriej Żurankow, szef Grupy Analitycznej Centrum Prasowego Agencji TASS z udziałem szefostwa portu w Nachodce, szefów spółek logistyczno-transportowych, Agencji Rozwoju Inwestycji Jakucji i przedstawicieli rządu Kamczatki.

KOOPERACJA MIĘDZYNARODOWA

To tylko jedne z bardzo licznych tematów poruszanych tego dnia we Władywostoku, gama jest, bowiem bardzo szeroka, od partnerstwa prywatno-publicznego, small biznesu, inwestycji w sferze ochrony zdrowia, turystyki, energetyki czy przemysłów wydobywczych, po zagadnienia dot. finansów, handlu i eksportu, problemy demograficzne i społeczne, ochronie klimatu i ograniczeń emisji szkodliwych do atmosfery.

Tego samego dnia odbywać się będzie też odrębne forum biznesowe Rosja – Japonia oraz dialogi biznesowe Rosja – Korea.

PREZYDENCKA DYSKUSJA I GOSPODARCZE RELACJE ROSJA-NIEMCY


Sesję plenarną drugiego dnia (3 września) forum: Opening up the Russian Far East.  Rozpocznie wystąpienie prezydenta Rosji Władimira Putina i towarzyszących mu: prezydenta Korei Park Geun-hye’a oraz premiera Japonii Shinzō Abe. Moderatorem ich dyskusji będzie były premier Australii Kevin Michael Rudd, obecnie szef Asia Society Policy Institute (ASPI).


Tego samego dnia, po południu, odbędzie się także tzw. biznesowy dialog Rosja – Niemcy, którego moderatorem będzie Matthias Schepp, przewodniczący Rosyjsko-Niemieckiej Izby Gospodarczej i przedstawiciel Niemiec w Grupie B20. W spotkaniu uczestniczyć będą m.in. szefowie lub dyrektorzy generalni z takich koncernów niemieckich, jak: DB Schenker, Linde AG, METRO Group, EnviroChemie GmbH LLC, SAP CIS.

Główna tematyka obrad tego dnia obraca się będzie przede wszystkim wokół współpracy Rosji z wielkimi organizacjami gospodarczo – politycznymi rejonu Azji i Pacyfiku, których Rosja jest również członkiem.

DUŻE INWESTYCJE NA DALEKIM WSCHODZIE ROSJI

Ciekawie zapowiada się przedostatni panel dyskusyjny tego dnia: Investment by State-Owned Companies: the Far East as a Piority.


Przyspieszony rozwój Dalekim Wschodzie wymaga konsolidacji wszystkich dostępnych zasobów. W obecnej sytuacji gospodarczej, inwestycje przedsiębiorstw państwowych i sterowanie procesami gospodarczymi, stwarzają warunki dla inwestycji prywatnych, które można prowadzić w tym regionie.

Na pierwszym Wschodnim Forum Ekonomicznym we Władywostoku, Władimir Putin wydał rosyjskiemu rządowi polecenie zapewnienia priorytetu w finansowaniu działalności przedsiębiorstw państwowych mających wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy na Dalekim Wschodzie.  

Jakie są plany realizacji inwestycji państwowych na Dalekim Wschodzie? Czy należy spodziewać się realizacji dużych projektów inwestycyjnych, jak np. budowy nowych elektrowni, przedłużenia linii kolejowej Bajkał-Amur i transsyberyjskiej Mainlines, uruchomienia Vostocznyj Bajkonur? Jakie są perspektywy dla rozwoju małych firm w związku z realizacją dużych projektów? Jaka jest w przyszłości rola programów rozwoju przedsiębiorstw państwowych w zwiększaniu atrakcyjności inwestycyjnej na Dalekim Wschodzie? 
Na te pytania, pod kierunkiem telewizyjnej dziennikarki Iriny Rossius z Russia 1 TV Channel, będą się starali odpowiedzieć w dyskusji przedstawiciele władz regionów, organizacji pozarządowych, związanych z biznesem, izby handlowe, stoczniowcy, kolejarze, energetycy, przedstawiciele wielkich koncernów wydobywczo-energetycznych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz