Rozpoczynający
się jutro Wschodnie Forum Gospodarcze we Władywostoku jest znakomitą okazją do
prezentacji dorobku rosyjskiego Dalekiego Wschodu.
,
,
KLASTER STOCZNIOWY
Rosja
nie tylko materialnie modernizuje swój przemysł, ale także pod kątem jego
organizacji i sposobów zarządzania. Na bazie kompleksu stoczniowego „Gwiazda”
we Władywostoku w 2013 r. stworzony został klaster stoczniowy, związany z budową
i wyposażeniem statków. Jego celem jest zbudowanie - po raz pierwszy w Rosji na
tak wielka skalę – przemysłu stoczniowego, który produkuje statki związane z
wydobyciem zasobów naturalnych w szelfie kontynentalnym, w tym w Arktyce, oraz
statki handlowe przeznaczone do żeglugi krajowej i zagranicznej. Cały kompleks
tworzy odrębne miasteczko o nazwie Wielki Kamień (Bolszoj Kamen).
„Rozwój
przemysłu stoczniowego, uruchomienie nowych zakładów produkcyjnych – jest jednym
z głównych celów strategicznych dla wzmocnienia potencjału przemysłowego na
rosyjskim Dalekim Wschodzie” uważa prezydent Władimir Putin.
Stocznia "Gwiazda" we Władywostoku |
Utworzenie kompleksu stoczniowego „Gwiazda”,
jego zdaniem, ma ogromne znaczenie dla całego rosyjskiego przemysłu okrętowego.
Rozbudowany kompleks stoczniowy skierowany jest, jak zauważa, „na produkcję nowoczesnych średnich i dużych statków różnych typów, które
są obecnie bardzo potrzebne”, na które popyt powinien pojawić się w perspektywie krótko i średnioterminowej.
Są to
oczywiście skomplikowane, kapitałochłonne produkcje, dlatego istotne jest, wg Władimira
Putina by, zwracać uwagę na wszystkie aspekty planu biznesowego, w tym też na gwarancję
wykorzystania mocy produkcyjnych.
Jak zauważył prezydent Rosji, jest już widoczny postęp w składania zamówień dla stoczni ze strony wiodących firm naftowych i gazowych. Wielki biznes jest zainteresowany współpracą z "Gwiazdą", podpisał już pierwsze kontrakty na budowę statków.
Jak zauważył prezydent Rosji, jest już widoczny postęp w składania zamówień dla stoczni ze strony wiodących firm naftowych i gazowych. Wielki biznes jest zainteresowany współpracą z "Gwiazdą", podpisał już pierwsze kontrakty na budowę statków.
Zdaniem prezydenta Putina są dwie
kwestie, które mają fundamentalne znaczenie dla przyszłości tej stoczni - produkcyjna i socjalna.
Pierwsza dotyczy dostaw walcówki do stoczni. Zgodnie z planem, stocznia musi otrzymać ok. 330 tysięcy ton walcówki rocznie. Dla Władimira Putina ważne jest, by to zapotrzebowanie realizowali przede wszystkim, rosyjscy hutnicy. Przy czym ich wyroby muszą być ekonomicznie opłacalne dla stoczni, dlatego też huty powinny uwzględniać uwagi przemysłu okrętowego, a także różne możliwości logistyczne w dostawie, zwłaszcza, że pojawiają się problemy z transportem kolejowym i jego ograniczonymi możliwościami.
Pierwsza dotyczy dostaw walcówki do stoczni. Zgodnie z planem, stocznia musi otrzymać ok. 330 tysięcy ton walcówki rocznie. Dla Władimira Putina ważne jest, by to zapotrzebowanie realizowali przede wszystkim, rosyjscy hutnicy. Przy czym ich wyroby muszą być ekonomicznie opłacalne dla stoczni, dlatego też huty powinny uwzględniać uwagi przemysłu okrętowego, a także różne możliwości logistyczne w dostawie, zwłaszcza, że pojawiają się problemy z transportem kolejowym i jego ograniczonymi możliwościami.
Dla prezydenta nie mniej ważne od
produkcji stoczniowej, jest zapewnienie pracownikom przemysłu okrętowego odpowiednich warunków socjalnych – mieszkań i infrastruktury
socjalnej.
Stocznia „Gwiazda”
zatrudnia 7,5 tys. pracowników, wraz z
ich rodzinami, stanowią ok. 17 tys. mieszkańców, pracujących i mieszkających na
stałe w Wielkim Kamieniu (Bolszoj Kamen). Koniecznością jest, zdaniem
prezydenta Rosji, zapewnienie im nowoczesnych mieszkań, obiektów służby
zdrowia, edukacji, kultury, sportu i rozrywki. Uważa, że nie można odkładać decyzji w tych sprawach, ale
rozwiązywać je równolegle na poziomie władz lokalnych i federalnych. I choć
głosy krytyczne docierają do niego w bardzo łagodnej formie, to sam uważa,
że trzeba osiągnąć bardziej odpowiedni poziom koordynacji działań rządu
federalnego z rozmaitymi władzami regionalnymi i samej stoczni.
W.W. Putin w stoczni "Gwiazda" |
Podczas
dzisiejszej (1 września), roboczej wizyty w stoczni "Gwiazda", przebywający od wczoraj we
Władywostoku prezydent Władimir Putin miał okazję zobaczyć tankowiec klasy
lodowej - t/v „Sachalin”, który jest w
stanie w swoich zbiornikach przewozić cztery rodzaje produktów ropopochodnych bez
ryzyka zapłonu, i to w każdych warunkach atmosferycznych. Tankowiec jest przeznaczony
do żeglugi na akwenach rosyjskiej Północny, Dalekiego Wschodu i Wysp Kurylskich
oraz miejsc dyslokacji Północnej Grupy Wojsk z zaopatrzeniem w paliwa i
produkty ropopochodne.
,
,
NOWY PORT, NOWE KORYTARZE
TRANSPORTOWE
Ale
to nie jedyne plany wobec Dalekiego Wschodu.
Ciekawym
jest projekt transportowy – Międzynarodowy Korytarz Transportowy „Samarga”,
który skraca drogę potoków ładunkowych, obsługiwanych transsyberyjską koleją w
kierunki Pacyfiku o 500 km. Inwestycje w ramach tego projektu szacowane są na ok.
400 mld USD. Projekt ten zakłada budowę infrastruktury transportowej niedaleko Chabarowska.
U ujścia rzeki Samarga, wpadającej do Cieśniny Tatarskiej (Primorskie
Terrytorium), ma powstać uniwersalny port morski Samarga, o zdolności przeładunkowej
do 80 mln ton ładunków rocznie, a w przyszłości w pobliżu portu planowana jest
budowa miasta dla ok. 50 tys. mieszkańców. Chabarowsk i port zostanie połączony
380 kilometrową niezelektryfikowaną linią kolejową.
Port
Samarga ma obsługiwać też połączenia promowe z odległymi rejonami Dalekiego Wschodu,
jak Sachalin, Kamczatka, Madagan i Wyspy Kurylskie. Na te linie mają być
skierowane promy nowej generacji mogące jednorazowo przewieźć do 180 wagonów
kolejowych.
Projekt
obejmuje także budowę profesjonalnego centrum logistycznego w Rakitnoje, położnego
w Chabarowskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (Chabarowsk ASEZ).
Projekt prowadzi Samarga - Holding
Management Company. Jest
on obecnie w fazie planu biznesowego i
powinien zostać wdrożony do roku 2025. Holding poszukuje inwestorów w krajach Azji i
Pacyfiku. Oficjalnym agentem szukającym inwestorów z Chin jest Industrial and
Commercial Bank of China, w Japonii natomiast
stowarzyszenie biznesowe ROTOBO zapewni wsparcie dla projektu. Forum we
Władywostoku, holding wykorzysta do szerszej prezentacji projektu i rozmów z
potencjalnymi inwestorami.
,
,
METANOL Z SACHALIŃSKIEGO
GAZU
Słynny
japoński koncern Mitsubishi Group jest zainteresowany budową zakładu produkcji metanolu,
opartej na lokalnych morskich złożach
gazu na Sachalinie. Firma ma zamiar inwestować w ramach Swobodniejnskiej Specjalnej
Strefy Ekonomicznej (ASEZ) w regionie Amur. Budowa zakładu pozwoli w pełni
wykorzystać potencjał kompleksu paliwowo-energetycznego regionu i stanowi
wartość dodaną przy przetwarzaniu węglowodorów, uważają regionalne władze Sachalinu.
List intencyjny, dot. inwestycji zostanie podpisany w czasie rozmów biznesowych
Rosja –Japonia na władywostockim forum ekonomicznym 2 września.
,
,
ROSYJSKIE ZŁOTO
Władze
Kamczatki postanowiły postawić nowy zakład wydobywczy złota w kopalni
Ozernowskij, który wg oświadczenia Władimira Iljuchina, gubernatora Kamczatki,
pozwoli osiągnąć podwojenie produkcji do 2025 r., do 18 ton złota rocznie. Powstanie
on w rejonie karagińskim gdzie leży kopalnia. Złotonośne Pole Ozernowskij w
rejonie karagińskim jest największym na Kamczatce.
Inwestycję
zainicjował Syberyjski Zakład Górniczy JSC Sigma. Koszt projektu budowlanego
wynosi ok. 12,5 mld rubli, z czego JSC Sigma wyasygnuje 9,2 mld rubli, resztę
pokryją środki z kredytów.
Inwestycja
otrzymała już wsparcie rosyjskiego rządu w ramach rozwoju infrastruktury technicznej
i została uznana z projekt priorytetowy na Kamczatce.
Projekty
techniczne zakładu zostaną zaprezentowane podczas Forum Ekonomicznego we Władywostoku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz