Kraje,
korzystające z sieci swoich rzek dla transportu, doceniają ten dar natury i
starają się w miarę możliwości poprawiać na nich żeglowność, podnosić poziom
jej bezpieczeństwa, inwestując w stosowną infrastrukturę, tabor rzeczny,
systemy bezpieczeństwa. Rosja nie jest w ich gronie żadnym wyjątkiem.
Ale wg prezydenta Rosji Władimira Putina - rosyjskie rzeki wymagają większej troski niż miały dotychczas.
Ale wg prezydenta Rosji Władimira Putina - rosyjskie rzeki wymagają większej troski niż miały dotychczas.
15
sierpnia, dokładnie w tym samym w czasie, gdy pracowałam nad końcówką artykułu dla dwutygodnika branżowego
„Namiary na morze i handel” o użeglownieniu polskich rzek, a zwłaszcza Odrzańskiej
Drogi Wodnej i działaniach podjętych przez polski rząd w tym zakresie, prezydent
Rosji zwołał w Wołgogradzie rosyjski odpowiednik polskiej Rady Gabinetowej - posiedzenie
prezydium Rady Państwa, które w całości dot. sytuacji w żegludze śródlądowej Federacji
Rosyjskiej.
Wygłosił na nim bez mała 20 minutowe podsumowanie, w którym wskazał na najważniejsze problemy, z jakimi zmaga się ten sektor rosyjskiego transportu. Wskazał też wszystkie najważniejsze, wg niego, słabe punkty żeglugi śródlądowej, które powinny być objęte działaniami naprawczymi w najbliższym czasie.
Wygłosił na nim bez mała 20 minutowe podsumowanie, w którym wskazał na najważniejsze problemy, z jakimi zmaga się ten sektor rosyjskiego transportu. Wskazał też wszystkie najważniejsze, wg niego, słabe punkty żeglugi śródlądowej, które powinny być objęte działaniami naprawczymi w najbliższym czasie.
Poniżej
przedstawiam dwie części owej Putinowskiej diagnozy:
W sumie, wszystkie te cztery artykuły pozwolą wyrobić sobie obraz aktualnej sytuacji w rosyjskiej żegludze śródlądowej.
Putin zdiagnozował rosyjskie rzeki. Cz.1
Rzeczywistość
Rzeczywistość
Putin zdiagnozował rosyjskie rzeki. Cz.2
Punktowanie słabości
W dwóch kolejnych
artykułach, przedstawię niebawem zaprezentowane również w Wołgogradzie, ustalenia tzw. Grupy Roboczej,
która dokonała analizy sytuacji na rosyjskich rzekach i drogach wodnych na nich
ustanowionych, sprawdziła też jak są realizowane decyzje i ustalenia w tej materii z 2014r. Przedstawię także stosunek federalnego resortu transportu Maksyma Sokołowa do aktualnej
sytuacji na rosyjskich rzekach i kanałach.Punktowanie słabości
W sumie, wszystkie te cztery artykuły pozwolą wyrobić sobie obraz aktualnej sytuacji w rosyjskiej żegludze śródlądowej.
Artykuł
o polskich śródlądowych drogach wodnych, który został już przekazany macierzystej redakcji, umieszczę w blogu po jego ukazaniu się na łamach „Namiarów
na morze i handel”, jeszcze w tym miesiącu.
Być
może ktoś chciałby wiedzieć, dlaczego akurat zajmuję się tak szczegółowo
rosyjskimi rzekami i żeglugą na nich.
Powód
jest dosyć prosty – tak w Polsce, jak i w Rosji istnieją te same problemy: wypłycanie się
rzek, niedobór wód, stan floty rzecznej,
brak pieniędzy na infrastrukturę poprawiającą żeglowność, czy też w samych
portach rzecznych, ze względu na ich dużą kapitałochłonność.
Różnicą
jest tylko podejście do tych problemów.
Żegluga
śródlądowa w naszym kraju od dziesiątków lat popadała w zapomnienie, zbiornik
retencyjny w Raciborzu planujemy i budujemy od …1965r. i zbudować go nie
potrafimy. A polska flota rzeczna z konieczności pływa częściej po rzekach Niemiec niż w Polsce.
Rosja
ma do transportu rzecznego stosunek bardziej pozytywny, mający głębokie uwarunkowania
historyczne, posiada największą na świecie sieć rzek i kanałów, potencjalnie
żeglownych.
Rosja
podpisała i ratyfikowała Konwencję AGN, Polska do dzisiaj nie uregulowała swego
stosunku do tej konwencji, chociaż poczyniła pewne starania, by ją w końcu jednak
przyjąć.
Ponadto polski resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, przy współpracy z resortem rozwoju, w ostatnim czasie podjął szereg działań legislacyjno-prawnych i innych, by niekorzystną sytuację śródlądowych dróg wodnych - w Polsce zmienić.
Ponadto polski resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, przy współpracy z resortem rozwoju, w ostatnim czasie podjął szereg działań legislacyjno-prawnych i innych, by niekorzystną sytuację śródlądowych dróg wodnych - w Polsce zmienić.
Warto
więc zobaczyć, jak nasz wielki sąsiad radzi sobie z wykorzystaniem rzek dla swoich potrzeb.
Zwłaszcza,że w polskich mediach tego typu materiałów po prostu nie ma, staram się to lukę w jakiś sposób, w miarę możliwości - wypełniać.
Rosja w mediach polskich funkcjonuje wyłącznie w negatywnym kontekście politycznym.
Zwłaszcza,że w polskich mediach tego typu materiałów po prostu nie ma, staram się to lukę w jakiś sposób, w miarę możliwości - wypełniać.
Rosja w mediach polskich funkcjonuje wyłącznie w negatywnym kontekście politycznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz