piątek, 31 marca 2017

Arktyczna żegluga dla LNG – cz.1



IV Międzynarodowe Forum Arktyczne  „Arktyka - terytorium dialogu”, zorganizowane w dniach 29- 30 marca br. w rosyjskim Archangielsku, skoncentrowało się nad losem mieszkańców tego kontynentu i poprawą jakości ich życia, kwestiom ochrony natury i zachowania unikalnego ekosystemu, zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego i wzmocnieniu w tym celu międzynarodowej współpracy na  obszarach arktycznych.  
IV Międzynarodowe Forum Arktyczne w Archangielsku
W obradach plenarnych uczestniczyli prezydenci Rosji, Finlandii i Islandii - Władimir Putin Auli Niinistö i Gudni Johannesson.
Forum Arktyczne i poruszane na nim problemy 
w obradach plenarnych przez trójkę prezydentów
omówię odrębnie.
Skupię się natomiast nad kwestiami żeglugi w tym akwenie, a przede wszystkim nad nowym arktycznym portem Rosji - Sabetta, przystosowanym do eksportu LNG, nową generacją rosyjskich gazowców oraz nad Północną Drogę Morską. 
Mówiono o nich podczas forum oraz na odrębnych spotkaniach władz rosyjskich w Archangielsku i na Ziemi Aleksandra z archipelagu Ziemi Franciszka-Józefa, którą odwiedzał prezydent Putin.
Minister Szojgu i prezydent Putin na arktycznym lodowcu, 29.03.2017
,
 YARMALMAXY - NOWA GENERACJA ROSYJSKICH GAZOWCÓW
Zawinięcie 30 marca br. do Sabetta, zbudowanego od zera arktycznego portu Rosji - pierwszego gazowca t/v „Christophe de Margerie”, zbudowanego przez i eksploatowanego przez rosyjskiego armatora Sovcomfłot, stało się wielkim wydarzeniem.
Meldunek kapitana gazowca Siergieja Zybko, pierwszego z serii jednostek morskich tego typu o nowej, najwyższej  klasie lodowej, przyjmował Władimir Putin w Archangielsku na specjalnej wideo-konferencji. 
Kapitan Siergiej Zybko
Kapitan Zybko poinformował prezydenta Rosji Władimira Putina o pomyślnym zakończeniu prób lodowych i pierwszym zacumowaniu w terminalu LNG w Sabetta. wideo-konferencji, wzięli udział znajdujący się na pokładzie gazowca: Maksim Sokołow, minister transportu FR, Aleksiej Teksler, pierwszy wiceminister energetyki FR, Li Fanzhun, zastępca szefa Krajowej Administracji Energetycznej Chin, Leonid Michelson, prezes i dyrektor generalny NOVATEK, Patrick Pouyanné, prezes i dyrektor generalny Of Total oraz Siergiej Frank, prezes i dyrektor generalny SCF Group, nb. b. minister transportu FR, którego miałam okazję poznać osobiście w Gdańsku, na jednej z międzynarodowych konferencji transportowych.
 Jest to wielka inwestycja, dobre, nowoczesne technologie, które pozwalają rozwijać bogactwa Arktyki”, mówił Władimir Putin podczas video-konferencji, odnosząc się zarówno do portu, jak i statku. Zaznaczając przy tym, że specyficzny i wrażliwy ekosystem Arktyki wymaga szczególnej troski o środowisko naturalne, mówiąc, m.in.: „…sama metoda wydobycie, a następnie transport - to wszystko jest zbudowane wg najwyższych standardów technicznych, technologicznych i środowiskowych”. Podkreślał, że „ekosystem tego regionu jest bardzo wrażliwy na wszelkie ludzkie interwencje”. 
Ocieplenie klimatu, na co zwracają zaniepokojeni ekolodzy uwagę, pozwoli na eksploatacje obszarów do tej pory dziewiczych, nietkniętych przez człowieka.  Dlatego wszelkie zabezpieczenia związane z ochroną środowiska są szalenie istotne. 
Gazowiec został zbudowany zgodnie ze wszystkimi wymogami określonymi w „Kodeksie polarnym” i jest godny uwagi ze względu na bezpieczeństwo środowiska.  Poza tradycyjnymi paliwami, statek może pracować także na LNG.
W porównaniu z konwencjonalnym, ciężkim paliwem, stosowanie, LNG jako paliwa okrętowego, znacznie ogranicza emisję szkodliwych gazów do atmosfery - tlenku siarki (SOx) zmniejsza się o 90%, tlenku azotu (NOx) - o 80% a emisję dwutlenku węgla (CO2) o 15%.
,
WALORY NOWEGO GAZOWCA ARKTYCZNEGO
T/v "Christoper de Margerie"
T/v „Christophe de Margerie” powstał w stoczni Korei Południowej (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - DSME) i w dziewiczą podróż do portu Sabetta udał się bez ładunku. 
Tankowiec przeprowadzi w Sabetta próby technologiczne cumowania przy kei i połączeń z instalacją eksportującą LNG na statek.
Podczas dziewiczego wejścia do portu Sabetta, statek z powodzeniem przeszedł próbne przejście przez celowo zbudowany kanał (tor) podejściowy - najtrudniejszą część Zatoki Ob pod względem nawigacyjnym. Kanał u ujścia rzeki Ob do Morza Karskiego powstał po to, by statki o dużej pojemności  mogły wpływać do portu. od strony ujścia rzeki. Ta konstrukcja inżynierska, unikalna dla dorzecza arktycznego, ma być eksploatowana w trudnych warunkach ciągłego dryfowania lodu Głębokość kanału wynosi 15 metrów, szerokość wynosi 295 metrów, a długość 50 km.
Próby lodowe gazowiec przechodził w dniach 19 luty – 18 marca, na Morzu Karskim, Morzu Łaptiewa i w Zatoce Obskiej. Podczas prób, statek zdołał pokonać szereg wskaźników, m.in.: udowodnił, że potrafi przemieścić rufę na 1, 5 m lodzie z prędkością 7, 2 węzłów (docelowa postać wynosiła 5 węzłów) i zaczął się poruszać z prędkością 2,5 węzła (liczba docelowa wynosiła 2 węzły).
Całkowita moc systemu napędowego statku wynosi 45 mW. Dla porównania, pierwszy na świecie lodołamacz nuklearny „Lenin”, miał moc tylko około dwóch trzecich mocy gazowca (32, 4 mW).
System napędu nowego gazowca składa się z jednostek napędowych typu azipod. Zapewniają one bardzo wysoki stopień manewrowości i pozwalają na użycie tzw. zasady „pierwszej rufy” (funkcja DAT), która jest konieczna do pokonania ciężkich lodów. Jedynie „Christophe de Margerie” ma trzy azipody. Jest to pierwszy przypadek zamontowania na statku z arktyczną klasą lodową - kilku tych jednostek napędowych tego typu.
W czasie prób lodowych gazowca uczestniczyli przedstawiciele stoczni (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering), kluczowi dostawcy sprzętu (głównie, ABB, producent azipodów), wiodące organizacje zajmujące się badaniami i projektowaniem branży, zarówno rosyjskie (Instytut Badań Arktyki i Antarktyki, państwowe Centrum Badawcze Kryłowa)  jak i międzynarodowe (Aker Arctic Research Center, Hamburg Ship Model Basin).
Jednorazowo gazowiec może przewieźć 172, 6 tys. m3 LNG, co wystarcza, aby dostarczyć pełne zaopatrzenie w gazu dla Szwecji na prawie cztery tygodnie.
Statek ma długość 299 m (wysokość wieży Eiffla) i 60 m wysokości (czyli ok. 22-piętrowego budynku).
Załoga statku liczy 29 osób, wyłącznie Rosjan, w tym 13 oficerów rosyjskiej marynarki handlowej. Oprócz znaczącego doświadczenia w zakresie żeglugi arktycznej każdy oficer, został poddany intensywnemu szkoleniu w ośrodku szkoleniowym Sovcomflot w Petersburgu.
Jest to pierwszy z 15 rosyjskich arktycznych gazowców, budowanych w koreańskich stoczniach przy aktywnym współudziale rosyjskich stoczniowców.
Nowy gazowiec, jak zaznaczył Władimir Putin, „w rzeczywistości nie ma odpowiednika w skali światowej”. Został nazwany na cześć tragicznie zmarłego „naszego wielkiego przyjaciela”, jak zapewnia prezydent Putin, francuskiego biznesmena i byłego szefa firmy „Total” – Christophe’a de Margerie, który zginął w katastrofie prywatnego samolotu na moskiewskim lotnisku w 2014r. 

***
Dalszy ciąg - w części 2, poniżej
Link: 
 https://sophico21.blogspot.com/2017/03/arktyczna-zegluga-dla-lng-cz-2.html

 

2 komentarze:

  1. Do przodu Rosjo Tak Trzymać....silna Rosja to bezpieczna Polska..sława Rosji

    OdpowiedzUsuń