IV Międzynarodowe Forum Arktyczne „Arktyka - terytorium dialogu”, zorganizowane
w dniach 29- 30 marca br. w rosyjskim Archangielsku, skoncentrowało się nad
losem mieszkańców tego kontynentu i poprawą jakości ich życia, kwestiom ochrony
natury i zachowania unikalnego ekosystemu, zrównoważonego rozwoju
społeczno-gospodarczego i wzmocnieniu w tym celu międzynarodowej współpracy
na obszarach arktycznych.
IV Międzynarodowe Forum Arktyczne w Archangielsku |
W obradach plenarnych uczestniczyli prezydenci Rosji, Finlandii i Islandii - Władimir Putin Auli Niinistö i
Gudni Johannesson.
Forum
Arktyczne i poruszane na nim problemy
w obradach plenarnych przez trójkę prezydentów
omówię odrębnie.
w obradach plenarnych przez trójkę prezydentów
omówię odrębnie.
Skupię się
natomiast nad kwestiami żeglugi w tym akwenie, a przede wszystkim nad nowym arktycznym
portem Rosji - Sabetta, przystosowanym do eksportu LNG, nową generacją rosyjskich gazowców oraz nad Północną Drogę
Morską.
Mówiono o nich podczas forum oraz na odrębnych spotkaniach władz
rosyjskich w Archangielsku i na Ziemi Aleksandra z archipelagu Ziemi
Franciszka-Józefa, którą odwiedzał prezydent Putin.
Minister Szojgu i prezydent Putin na arktycznym lodowcu, 29.03.2017 |
,
YARMALMAXY - NOWA GENERACJA ROSYJSKICH GAZOWCÓW
YARMALMAXY - NOWA GENERACJA ROSYJSKICH GAZOWCÓW
Zawinięcie 30
marca br. do Sabetta, zbudowanego od zera arktycznego portu Rosji - pierwszego
gazowca t/v „Christophe de Margerie”, zbudowanego przez i eksploatowanego przez
rosyjskiego armatora Sovcomfłot, stało się wielkim wydarzeniem.
Meldunek
kapitana gazowca Siergieja Zybko, pierwszego z
serii jednostek morskich tego typu o nowej, najwyższej klasie lodowej, przyjmował Władimir
Putin w Archangielsku na specjalnej wideo-konferencji.
Kapitan Siergiej Zybko |
Kapitan Zybko poinformował prezydenta Rosji Władimira Putina o pomyślnym zakończeniu prób lodowych i pierwszym
zacumowaniu w terminalu LNG w Sabetta. W wideo-konferencji, wzięli
udział znajdujący się na pokładzie gazowca: Maksim Sokołow, minister transportu FR, Aleksiej Teksler, pierwszy wiceminister
energetyki FR, Li Fanzhun,
zastępca szefa Krajowej Administracji Energetycznej Chin, Leonid Michelson, prezes i dyrektor generalny NOVATEK, Patrick Pouyanné, prezes i dyrektor generalny Of Total oraz Siergiej Frank, prezes i dyrektor
generalny SCF Group, nb. b. minister transportu FR, którego miałam okazję poznać osobiście w Gdańsku, na jednej z międzynarodowych konferencji transportowych.
„Jest to wielka inwestycja, dobre,
nowoczesne technologie, które pozwalają rozwijać bogactwa Arktyki”, mówił Władimir Putin
podczas video-konferencji, odnosząc się zarówno do portu, jak i statku. Zaznaczając przy tym, że
specyficzny i wrażliwy ekosystem Arktyki wymaga szczególnej troski o środowisko
naturalne, mówiąc, m.in.: „…sama metoda wydobycie, a następnie transport - to
wszystko jest zbudowane wg najwyższych standardów technicznych,
technologicznych i środowiskowych”.
Podkreślał, że „ekosystem tego regionu jest bardzo
wrażliwy na wszelkie ludzkie interwencje”.
Ocieplenie klimatu, na co zwracają zaniepokojeni ekolodzy uwagę, pozwoli na eksploatacje obszarów do tej pory dziewiczych, nietkniętych przez człowieka. Dlatego wszelkie zabezpieczenia związane z ochroną środowiska są szalenie istotne.
Ocieplenie klimatu, na co zwracają zaniepokojeni ekolodzy uwagę, pozwoli na eksploatacje obszarów do tej pory dziewiczych, nietkniętych przez człowieka. Dlatego wszelkie zabezpieczenia związane z ochroną środowiska są szalenie istotne.
Gazowiec został zbudowany zgodnie ze
wszystkimi wymogami określonymi w „Kodeksie polarnym” i jest godny uwagi ze
względu na bezpieczeństwo środowiska. Poza tradycyjnymi paliwami, statek może
pracować także na LNG.
W porównaniu z
konwencjonalnym, ciężkim paliwem, stosowanie, LNG jako paliwa okrętowego, znacznie
ogranicza emisję szkodliwych gazów do atmosfery - tlenku siarki (SOx)
zmniejsza się o 90%, tlenku azotu (NOx) - o 80% a emisję dwutlenku
węgla (CO2) o 15%.
,
,
WALORY NOWEGO GAZOWCA ARKTYCZNEGO
T/v "Christoper de Margerie" |
T/v
„Christophe de Margerie” powstał w stoczni Korei Południowej (Daewoo
Shipbuilding & Marine Engineering - DSME) i w dziewiczą podróż do portu
Sabetta udał się bez ładunku.
Tankowiec
przeprowadzi w Sabetta próby technologiczne cumowania przy kei i połączeń z
instalacją eksportującą LNG na statek.
Podczas
dziewiczego wejścia do portu Sabetta, statek z powodzeniem przeszedł próbne
przejście przez celowo zbudowany kanał (tor) podejściowy - najtrudniejszą część
Zatoki Ob pod względem nawigacyjnym. Kanał u ujścia rzeki Ob do Morza
Karskiego powstał po to, by statki o dużej pojemności mogły wpływać do portu. od strony ujścia
rzeki. Ta konstrukcja inżynierska, unikalna dla
dorzecza arktycznego, ma być eksploatowana w trudnych warunkach ciągłego
dryfowania lodu Głębokość kanału wynosi 15
metrów, szerokość wynosi 295 metrów, a długość 50 km.
Próby lodowe gazowiec
przechodził w dniach 19 luty – 18 marca, na Morzu Karskim, Morzu Łaptiewa i w
Zatoce Obskiej. Podczas
prób, statek zdołał pokonać szereg wskaźników, m.in.: udowodnił, że potrafi
przemieścić rufę na 1, 5 m lodzie z prędkością 7, 2 węzłów (docelowa postać
wynosiła 5 węzłów) i zaczął się poruszać z prędkością 2,5 węzła (liczba
docelowa wynosiła 2 węzły).
Całkowita moc
systemu napędowego statku wynosi 45 mW. Dla porównania, pierwszy na świecie
lodołamacz nuklearny „Lenin”, miał moc tylko około dwóch trzecich mocy gazowca (32,
4 mW).
System napędu
nowego gazowca składa się z jednostek napędowych typu azipod. Zapewniają one
bardzo wysoki stopień manewrowości i pozwalają na użycie tzw. zasady „pierwszej
rufy” (funkcja DAT), która jest konieczna do pokonania ciężkich lodów. Jedynie „Christophe
de Margerie” ma trzy azipody. Jest to pierwszy przypadek zamontowania na statku
z arktyczną klasą lodową - kilku tych jednostek napędowych tego typu.
W czasie prób
lodowych gazowca uczestniczyli przedstawiciele stoczni (Daewoo Shipbuilding
& Marine Engineering), kluczowi dostawcy sprzętu (głównie, ABB, producent
azipodów), wiodące organizacje zajmujące się badaniami i projektowaniem branży,
zarówno rosyjskie (Instytut Badań Arktyki i Antarktyki, państwowe Centrum
Badawcze Kryłowa) jak i międzynarodowe
(Aker Arctic Research Center, Hamburg Ship Model Basin).
Jednorazowo
gazowiec może przewieźć 172, 6 tys. m3 LNG, co wystarcza, aby
dostarczyć pełne zaopatrzenie w gazu dla Szwecji na prawie cztery tygodnie.
Statek ma
długość 299 m (wysokość wieży Eiffla) i 60 m wysokości (czyli ok. 22-piętrowego
budynku).
Załoga statku
liczy 29 osób, wyłącznie Rosjan, w tym 13 oficerów rosyjskiej marynarki handlowej.
Oprócz znaczącego doświadczenia w zakresie żeglugi arktycznej każdy oficer,
został poddany intensywnemu szkoleniu w ośrodku szkoleniowym Sovcomflot w
Petersburgu.
Jest to
pierwszy z 15 rosyjskich arktycznych gazowców, budowanych w koreańskich
stoczniach przy aktywnym współudziale rosyjskich stoczniowców.
Nowy gazowiec,
jak zaznaczył Władimir Putin, „w rzeczywistości nie ma odpowiednika w skali
światowej”. Został nazwany na cześć tragicznie zmarłego „naszego wielkiego
przyjaciela”, jak zapewnia prezydent Putin, francuskiego biznesmena i byłego
szefa firmy „Total” – Christophe’a de Margerie, który zginął w katastrofie
prywatnego samolotu na moskiewskim lotnisku w 2014r.
***
Dalszy ciąg - w części 2, poniżej
Link:
https://sophico21.blogspot.com/2017/03/arktyczna-zegluga-dla-lng-cz-2.html
***
Dalszy ciąg - w części 2, poniżej
Link:
https://sophico21.blogspot.com/2017/03/arktyczna-zegluga-dla-lng-cz-2.html
I TAK TRZYMAĆ
OdpowiedzUsuńDo przodu Rosjo Tak Trzymać....silna Rosja to bezpieczna Polska..sława Rosji
OdpowiedzUsuń