GOSPODARKA MORSKA
Przemysły
przyportowe
Pomorze Zachodnie
Nieodłącznym
elementem obu portów morskich Pomorza Zachodniego, Szczecina i Świnoujścia,
jest Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” SA (Grupa
MARS Shipyards & Offshore) i mająca w obu portach swoje zakłady
produkcyjne, których początki działalności sięgają lat 50-tych i 60-tych ub.
wieku. Zostały one połączone we wrześniu 2013 r. w jeden organizm gospodarczy,
jako spółka akcyjna. Stocznia poza remontem statków do panamaxów włącznie, zajmuje
się także przebudową i budowa nowych jednostek, prowadzi remonty awaryjne i
przeglądy klasowe statków. Od ponad 15 lat jest także producentem konstrukcji
stalowych dla morskich przemysłów typu offshore.
Płynność finansowa -
zapewniona
Miniony
rok dla MRS „Gryfia”, mimo trudnej sytuacji na rynku i tendencji armatorów do
ograniczania wydatków na remonty, może zapisać, jako udany. Sytuacja finansowa
stoczni jest stabilna, i jak informuje zarząd stoczniowej spółki, wstępnie
oszacowane wyniki finansowe wskazują, że stocznia zakończyła 2015 r.
przychodami na poziomie ponad 183 mln zł, o ponad 20 mln więcej niż w 2014r.
Współpraca stoczni w realizacji strategii rozwojowej Grupy MARS S&O,
zapewnia jej uznanie banków i innych instytucji finansowych, co pozwala na
bezproblemowe zachowanie płynności finansowej. W IV kwartale 2015 r. dochody z
remontu statków przekroczyły o ponad 20% planowaną wielkość wpływów z tego
tytułu.
Pracy dla stoczni nie
brakuje
W
dokach stoczni remontowane są statki renomowanych armatorów, m.in.: szczeciński
PŻM, Royal Wagneborg z Holandii, NORIENT z Danii, niemiecki armator KESS. Dla
każdego z tych klientów MSR Gryfia remontowała w ostatnim roku po kilka
jednostek. Stocznia bardzo aktywnie pozyskuje także zlecenia od nowych
klientów. W ubiegłym roku MSR Gryfia
wyremontowała łącznie 231 statków różnego typu, mniej więcej tyle samo, co w
2014 r., nie mniej jednak, przychody z tego segmentu działalności były wyższe
niż rok wcześniej. Wpłynęły na to bardziej skomplikowane prace remontowe, o
wyższej wartości.
Stocznia
podpisała w ub. roku podpisała kontrakt z firmą “K” line European Sea Highway
Servicess GmbH (KESS) na montaż czterech scrubberów należących do tego
armatora. Jest to pierwszy kontrakt dla stoczni na montaż tego rodzaju
urządzeń. Zostaną one zamontowane na statkach do przewozu samochodów. Kontrakt
stanowi kontynuację współpracy pomiędzy obiema firmami. Latem roku ubiegłego
remont przeszły trzy inne jednostki należące do tego armatora. Obecnie trwają
prace na jednostce Elbe Highway. Montaż instalacji odsiarczania spalin
podyktowany jest zmianą przepisów dotyczących czystości spalin od roku 2015 dla
statków operujących w rejonie Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.
Wprawdzie dotkliwy kryzys na rynku offshore,
wywołany niskimi cenami ropy jest dosyć odczuwalny, to jednak MSR Gryfia
pozyskuje nowe kontrakty również w tym segmencie rynku. W ostatnim czasie stocznia
wynegocjowała dwa intratne zlecenia. Trzy kontenery offshore, które powstaną w
stoczni, będą częścią projektu Ormen Lange / Nyhamna Extension Project, a ich
końcowymi odbiorcami będą firmy ABB i SHELL.
Z
kolei na zlecenie fabryki BMO, MSR Gryfia wykona konstrukcję typu Lower Jack,
która trafi na farmę wiatrową Race Bank na Morzu Północnym.
-
Kontrakt ten jest przykładem dobrej
współpracy stoczni z sąsiadującą z nią fabryką BMO. Powyższe kontrakty są
najlepszym dowodem na to, iż klienci postrzegają stocznię MSR „Gryfia”, jako
wiarygodnego partnera biznesowego – uważa Paweł Porzycki, dyrektor ds.
marketingu MSR „Gryfia”.
W
dniach 18-21 kwietnia u.br. w Świnoujściu odbył się załadunek pierwszego
poziomu modułu L0 mieszkalnego platformy Ivar Aasen w Norwegii. Moduł o wadze 250T i wymiarach: długość 26 m,
szerokość 18 m, wysokość 9 m składał się z kilku pomieszczeń technicznych,
których wyposażenie w przyszłości stanowić będą urządzenia do ogrzewania,
wentylacji i klimatyzacji części mieszkalnej platformy. Prace stalowe na konstrukcji trwały od
października 2014 roku do kwietnia 2015 roku.
Uznanie klientów
Niemiecki
armator Reederei Hermann Buss GmbH & Cie KG, który regularnie współpracuje
ze stocznią, nominował ją w ubiegłym roku do tytułu „Supplier of the Year” (Dostawca roku) wraz ze stosownym
certyfikatem, potwierdzającym wysoką ocenę kompetencji spółki.
Nominacje przyznawane są przez gremium
ekspertów armatora, a następnie wyróżnieni kandydaci otrzymują certyfikat
potwierdzający uznanie firmy.
-
Bardzo cieszy nas wyróżnienie przyznane
Stoczni przez naszego klienta, firmę Reederei Hermann Buss. Tego typu
wyróżnienia są najlepszym dowodem na to, iż starania całego naszego
zespołu są pozytywnie odbierane i doceniane przez armatorów, dla których pracujemy
– uważa dyr. Paweł Porzycki - Mamy
jednocześnie nadzieję, że przyznany nam tytuł „Supplier of the Year” pomoże nam
przekonać do lokowania zleceń w naszej stoczni innych armatorów, dla
którzy cenią sobie , jakość i doświadczenie w branży – dodaje. -
Reederei Hermann Buss to nowoczesna firma
o długiej tradycji w międzynarodowej żegludze. Od siedmiu pokoleń należy do
rodziny Buss. Flotę przewoźnika tworzy około 70 jednostek różnego typu, są
wśród nich m.in. kontenerowce, wielozadaniowe drobnicowce oraz statki do
żeglugi przybrzeżnej. Poza eksploatacją statków, grupa poprzez firmę BussData
zajmuje się także programami informatycznymi, które wspomagają działalność
armatorów, a także obsługą charterową statków.
Doskonalenie usług
W
sierpniu 2015 r. MSR Gryfia uzyskała certyfikat Systemu Kwalifikowania
Achilles, potwierdzającego normy produktów i usług dla przemysłu naftowego.
System powstał z myślą o obiektywnej ocenie dostawców produktów i usług głównie
dla przemysłu naftowego w Norwegii i Danii. Pozwala on usługobiorcom na
redukcję kosztów pozyskiwania nowych kontrahentów, podwykonawców i dostawców
usług i produktów, poprzez zewnętrzne ich certyfikowanie oraz rejestrację w
Systemie Kwalifikacji Achillesa. Jednymi z najbardziej znanych uczestników
„Achillesa” są m.in. firmy takie jak: Aibel AS, Aker Solutions, ConocoPhillips,
Dong Energy, Statoil.
Stocznia
uzyskała także w ub. roku koncesję
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, uprawniającą do produkcji na potrzeby polskiej
Marynarki Wojennej. Tym samym stocznia potwierdziła gotowość do udziału w
realizacji projektów związanych z modernizacją i rozbudową floty polskiej marynarki
wojennej. Stocznia przeszła złożoną weryfikację, sprawdzającą przygotowanie stoczni
do realizacji projektów specjalnych. Pozytywną opinię dot. wydania MSR Gryfii
koncesji na obrót materiałami i technologiami pochodzenia wojskowego, wydali
m.in. minister gospodarki, szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, szef Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i komendant wojewódzki Policji w Szczecinie.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, otrzymana koncesja będzie obowiązywała
przez 50 lat.
Opublikowano
"Namiary na morze i handel" (Polska)
Nr 2/2016, styczeń
Str.10-11
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz