24 grudnia 2014

Wiecha nad fabryką konstrukcji dla morskich elektrowni wiatrowych



GOSPODARKA MORSKA

MORSKIE PRZEMYSŁY OFFSHORE



Fabryka na Ostrowie Brdowskim w Szczecinie, terenach po stoczni remontowej „Gryfia” - rośnie w oczach. Gotowa jest już stalowa konstrukcja głównej hali produkcyjnej. Montowane jest pokrycie dachu i płyty warstwowe na ścianach zewnętrznych. Jeszcze w tym roku wewnątrz hali pojawią się suwnice. Pod jej sufitem 15 grudnia podwieszono uroczyście wiechę. 
W uroczystości uczestniczył m.in. marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Zakład Seryjnej Produkcji Wielkogabarytowych Konstrukcji Stalowych na terenie wyspy Ostrów Brdowski w Szczecinie buduje spółka Bilfinger Mars Offshore.

Obecnie przy budowie nowej fabryki w Szczecinie pracuje ok. 150 osób, koszt inwestycji oszacowano na ok. 500 mln zł. Z tego dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka (oś priorytetowa - Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia) – 123 mln zł.

W nowo budowanych obiektach - hali produkcyjnej o pow. 29,8 tys. m2 oraz malarni o pow. 4,2 tys. m2 produkowane będą fundamenty morskich elektrowni wiatrowych: fundamenty palowe, złożone fundamenty kratownicowe oraz platformy pośrednie.

Fabryka powstaje w północnej części wyspy, na powierzchni ok. 20 hektarów. Tereny te objęte są statusem Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Podstrefa Szczecin Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK Mielec).

Hala główna
Obecnie na dachu hali głównej trwa montaż blachy trapezowej, wełny mineralnej i papy termozgrzewalnej. Zaawansowanie tych prac wynosi ok. 50%. Jednocześnie montowane są świetliki dachowe oraz płyty warstwowe na ścianach zewnętrznych (zaawansowanie 85%).  

Wewnątrz hali rozpoczęto montaż instalacji wentylacji, odwodnienia dachu oraz instalacji elektrycznych. Na budowę dotarły już elementy pierwszych 2 suwnic. Ich montaż wewnątrz hali rozpocznie się jeszcze w grudniu. Będą montowane na wysokości 21 m i 31 m nad ziemią, w tym celu na tej wysokości zamontowano ponad 1000 mb szyn. 

Malarnia
W hali malarni trwa montaż konstrukcji stalowej - zamontowano już wszystkie słupy i stężenia poziome, w trakcie montażu są dźwigary dachowe.

W części północnej rozpoczęto przebudowę hali D 305, która jest pozostałością po działającej wcześniej na tym terenie stoczni Gryfia. Wymieniony będzie dach, ściany zewnętrzne oraz zamontowane zostaną nowe instalacje wewnętrzne, a także dobudowany zostanie kompleks socjalny dla załogi.

Po wschodniej stronie wyspy zakończono budowę nowej drogi wewnętrznej,
a w południowo-zachodnim obszarze, na którym będą zlokalizowane place składowe, zakończono instalowanie drenów, które umożliwią odwodnienie. W celu konsolidacji gruntu na kolejnych obszarach usypywane są nasypy przeciążające.

Od lewej - marszałek O. Geblewicz
W styczniu planowane jest układanie warstw konstrukcyjnych placów składowych z kruszywa łamanego. W tym celu sprowadzane jest statkami kruszywo z kamieniołomów w Norwegii.

Zatrudnienie w zakładzie znajdzie ok. pół tysiąca osób. To przede wszystkim spawacze, ślusarze, monterzy konstrukcji stalowych, operatorzy - będą obsługiwali najnowocześniejsze urządzenia na wysokim poziomie technologicznym, instalowane w fabryce. Spółka Bilfinger Mars Offshore uruchomi w zakładzie także własny ośrodek realizujący i wdrażający programy badawczo-rozwojowe. Zatrudnionych w nim zostanie kilkanaście osób. W zakresie naukowo-badawczym spółka podpisała już umowy o współpracy z zachodniopomorskimi szkołami wyższymi (Akademia Morska w Szczecinie oraz Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym).

Zakład zaprojektowany został specjalnie pod kątem produkcji seryjnej - to będzie pierwsza w Europie fabryka, w której tego typu wielkogabarytowe konstrukcje stalowe będą budowane seryjnie - fundamenty do morskich wież wiatrowych będą wytwarzane w systemie ciągłym. Odbiorcami produkowanych elementów będą m.in. kontrahenci z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Zdolność produkcyjną zakładu szacuje się na ok. 120 tys. ton stali rocznie – produkowanych będzie do 60 fundamentów jedno-palowych i platform pośrednich oraz do 60 fundamentów kratownicowych (80 fundamentów przy dwóch liniach produkcyjnych). Wszystkie elementy będą miały zabezpieczenie antykorozyjne. Na terenie zakładu możliwe będzie składowanie wyprodukowanych gotowych elementów - do 50% produkcji rocznej.

 Budowa w liczbach


·         10-15 m wynosiła warstwa torfu pomiędzy poziomem terenu a gruntami nośnymi,

·         ponad 85 tys. t. kruszywa (piasku) wbudowano w nasypy, by wzmocnić teren,

·         110 tys. t. kruszywa będzie sprowadzone z kamieniołomów w Skandynawii,

·         4,8 tys. żelbetonowych pali zainstalowano w obrębie hal produkcyjnych,

·         24 m długości mają najdłuższe pale,

·         90 km długości mają łącznie w sumie wbite pale,

·         50 cm – 1 m grubości mają płyty żelbetowe wewnątrz hali,

·         17 tys. m3 betonu zostało dowiezione i wbudowane,

·         2 nawy (z możliwością rozbudowania do 3) ma główna hala produkcyjna,

·         240 m długości i 90 m szerokość ma główna hala produkcyjna,

·         42 m wysokości (tyle, co 14-piętrowy wieżowiec) ma główna hala produkcyjna,

·         750 tys. m3 ma kubatura całej hali (domek 1-rodzinny – 1 tys.m3),

·         5 tys. t. waży cała konstrukcja stalowa nowych hal produkcyjnych,

·         1,2 tys. t. stali zużywanych było miesięcznie do stawiania konstrukcji hali,

·         2, 60 tys. m2 wynosi powierzchnia dachu hali głównej, na którym układana jest blacha trapezowa, wełna mineralna (20 cm) i trzy warstwy papy termozgrzewalnej,

·         19,6 tys. m2 płyt warstwowych (paneli) o przeciętnym wymiarze 1x7 m będzie zamontowanych na ścianach hali głównej,

·         80 t. ważą szyny zamontowane na konstrukcji stalowej (do suwnic),

·         ponad 2 ha - to powierzchnia, na której znajdować się będzie hala,

·         30 m x 35 m to powierzchnia największej bramy do hal produkcyjnej,

·         100 m długości x 30 m szerokości x 30 m wysokości to wymiary hali malarni,

·         115 m wysokości będzie miała suwnica na terenie fabryki,

·         1,5 km długości będą miały nowe drogi wewnętrzne.

4 komentarze:

  1. Spokojnych, radosnych świąt dla Pani Zofii i Czytelników odwiedzających Pani bloga.Wszystkim dużo zdrowia a światu pokoju.

    OdpowiedzUsuń
  2. Serdecznie dziękuję, także w imieniu czytelników bloga. Wzajemnie - w te świąteczne dni dla chrześcijan obrządku zachodniego - życzę udanych, spokojnych świat a światu - pokoju.

    OdpowiedzUsuń
  3. Konstrukcja stalowa robi wrażenie. Idealnie wkomponowałaby się tak platforma parkingowa http://www.metaltech.pl/platformy-parkingowe ponieważ zajmują naprawdę mało miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny, bardzo treściwy artykuł. Dzięki za podanie konkretnych wyliczeń. Jestem amatorem-majsterkowiczem i nie raz zastanawiam się, jak wyglądają koszta olbrzymich budowli. Jak widać samo przygotowanie terenu pod palowanie jest nie lada wyczynem, pochłaniającym olbrzymie kwoty pieniędzy.

    OdpowiedzUsuń