GOSPODARKA MORSKA
POLSKIE PORTY MORSKIE
RAPORT
Port
Morski Police jest typowym portem zakładowym, świadczącym przede wszystkim
usługi przeładowcze dla Zakładów Chemicznych Police z Grupy Azoty SA. Kondycja
zakładów i koniunktura na rynku nawozów produkowanych w tym zakładzie, mają
ewidentne oddziaływanie na obroty portowe. Tak samo asortyment przeładowywanych
w porcie towarów jest ściśle związany z zakładami.
- U ubiegłym roku port przeładował 2 mln ton ładunków, przede wszystkim wyrobów ZCh Police – przyznaje Janusz Motyliński, prezes Zarządu Morskiego Portu
Police. – Świadczymy też usługi dla Polczaru, Kemipolu. Trafiają się tu także konstrukcje dla stoczni Partner i firmy Sinkos. Pierwsze półrocze tego roku to ponad 800 ton ładunków, przede wszystkim blisko 500 ton fosforytów, 200 tys. ton nawozów, około 100 ton soli potasowe, ponad 50 ton amoniaku, nieco węgla (ponad 20 tys. ton, przede wszystkim dla Polczaru. Jaki wynik końcowy obrotów portowych – trudno przewidzieć.
- U ubiegłym roku port przeładował 2 mln ton ładunków, przede wszystkim wyrobów ZCh Police – przyznaje Janusz Motyliński, prezes Zarządu Morskiego Portu
Police. – Świadczymy też usługi dla Polczaru, Kemipolu. Trafiają się tu także konstrukcje dla stoczni Partner i firmy Sinkos. Pierwsze półrocze tego roku to ponad 800 ton ładunków, przede wszystkim blisko 500 ton fosforytów, 200 tys. ton nawozów, około 100 ton soli potasowe, ponad 50 ton amoniaku, nieco węgla (ponad 20 tys. ton, przede wszystkim dla Polczaru. Jaki wynik końcowy obrotów portowych – trudno przewidzieć.
W grudniu ub. roku kapitał zakładowy
spółki portowej został podniesiony o 20 mln zł. Główny udziałowiec, Z.Ch. Police
wniósł aportem 71 ha gruntów. - Dzięki
temu dysponujemy terenami inwestycyjnymi, możemy przygotowywać dalsze plany
rozwoju portu – cieszy się prezes Motyliński. Obecnie
spółka przygotowuje się do pogłębienia toru podejściowego oraz
basenu barkowego do 4,5 m. Kompletuje dokumenty niezbędne do rozpoczęcia robót.
- Taka głębokość pozwoli
zawijać do portu barkowego większym jednostkom - wyjaśnia prezes
Motyliński. Przygotowania Urzędu Morskiego w Szczecinie do pogłębienia toru
wodnego Szczecin-Świnoujście Stawarza
szansę na współpracę - Urząd
Morski w Szczecinie musi rozwiązać problem zagospodarowania refulatów z
pogłębiania. Być
może nasz port udostępni tereny do ich składowania – dodaje.
Port w Policach k/ Szczecina, 5-ty,co do wielkości obrotów, port morski w Polsce |
Kolejnym pomysłem portowców z Polic jest ewentualna budowa terminalu
dalbowego, przeznaczonego do przeładunków kwasu siarkowego i fosforytów. Zarząd
spółki analizuje ten pomysł w związku z posiadaniem przez Z.CH. Police udziałów w
senegalskiej kopalni fosforytów. Zgodnie z informacjami ze sprawozdania
giełdowego, Z.CH. Police posiadają 54,90% udziałów w African Inwestment Group SA
(AFRIG).
Na konferencji prasowej w połowie
listopada Krzysztof Jałosiński, prezes Z.Ch. Police stwierdził, że wyniki spółki
po trzecim kwartale tego roku są bardzo dobre w porównaniu z analogicznym
okresem roku ubiegłego, a także wynikami z poprzednich lat. - Myślę, że cały rok będzie równie dobry,
nawet zdecydowanie lepszy niż rok ubiegły – dowodził. Poinformował też, że
w trzecim kwartale br. Grupa Azoty, do której należą Police, ogłosiła nową
strategię na lata 2014-2020. W ramach tej strategii w Policach rusza "poważny program inwestycyjny”. Na tzw.
rozwój organiczny Polic „będzie
przeznaczonych 2-2,5 mld zł, a wielomilionowe inwestycje spowodują znaczący wzrost
miejsc pracy” - zaznaczył. - Zakłady
zamierzają wypuścić na rynek nowy produkt, niezwiązany z rolnictwem czy
produkcją nawozów fosforowych - poinformował prezes, nie zdradzając jednak
szczegółów. - Chcemy zdywersyfikować naszą produkcję, by nie być uzależnionym od
koniunktury czy działalności na rynku nawozowym - wyjaśnił. Potwierdził
jedynie, że program dywersyfikacji związany jest z wykorzystaniem polickiego
portu.
Prawda jest nieco odmienna od
zapewnień prezesa Jałosiński. Wspomniany wyżej skonsolidowany raport giełdowy
nie potwierdza kondycji ZCh Police. W ciągi trzech kwartałów przychody spółki
spadły w stosunku do analogicznego okresu ub. roku o 200 mln. Z 1.964.216 tys.
zł do 1.752.658 tys. zł. Podobnie ma się sprawa
z zyskiem netto w tym okresie (I-IX), spadł z 62,9 mln zł. w 2013r. do
47,7 mln w 2014r.
Na przeładunki w polickim porcie ma
doraźny wpływ kondycja zakładów. Spadek sprzedaży nawozów czy mocznika,
perturbacje z dostawami amoniaku, który jest przeładowywany w polickim porcie,
graniczenie produkcji amoniaku w wielu krajach (m.in. w Egipcie, Rosji,
Algierii, Indonezji, Australii, na Ukrainie i Litwie) i wzrost jego ceny na
rynku, jak zapisano w raporcie giełdowym czy też przestoje, wynikające z
remontu instalacji do amoniaku w Z.Ch. Police ma realne odzwierciedlenie w jego
przeładunkach portowych. Również w samej produkcji Z.Ch. Police.
Podobna sytuacja jest z mocznikiem,
który dla odmiany jest eksportowany z polickiego portu. Nadmierny wzrost cen
mocznika na rynkach światowych i niskie ceny produktów rolnych ograniczyły, jak
piszą władze Z.Ch. Police w raporcie giełdowym, jego zakupy.
Problem
jest też ze zbyciem produkcji zakładów. Rolnicy kupują obecnie tańsze
importowane i krajowe mniej skoncentrowane nawozy, a to wpływa na sprzedaż produkcji
Z.Ch. Police i ma swoje odzwierciedlenie w obrotach portowych. Mniejsza produkcja
nawozów to też mniejszy import siarki, jednego z najważniejszych komponentów
nawozów. I mniejszy obrót siarką w porcie polickim.
Jest
rzeczą zrozumiała, że w takiej sytuacje kierownictwo zakładów szuka sposobów na
dywersyfikacje produkcji w oparciu o posiadane możliwości technologiczne.
Jak
na razie Z.Ch. Police odstąpiły w publikacji w giełdowym raporcie okresowym za
III kw. 2014 od zaprezentowania prognozy 2014 r. ze względu na „utrzymanie się
trudnych do przewidzenia zmian na rynku produktów i surowców”, od którego Z.Ch.
Police są silnie uzależnione. A tym samym – port w Policach.
Opublikowano
dwutygodnik KIGM
"Namiary na morze i handel"
nr 23/14, grudzień 2014, str. 11 -12
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz