piątek, 8 marca 2013

Polska w budowie (cz.2) - "ekspresówka" S3 (drogi zaplecza portowego)

Opozycyjny klub parlamentarny - Prawo i Sprawiedliwość - złożył wniosek o votum nieufności wobec rządu, bowiem wg PiS i prezesa tej partii - Jarosława Kaczyńskiego - Polska jest w ruinie i stacza się w przepaść. Przed chwila okazało się w parlamencie, że wniosek pa, PiS nie uzyskał aprobaty dla swoich poglądów u większości posłów. 
Z tej okazji udostępniam kilka artykułów jakie przygotowałam  dla  dwutygodnika  Krajowej Izby Gospodarki Morskiej "Namiary na morze i handel". Dzisiaj się właśnie ukazują drukiem. 
Zaprzeczają one mniemaniu PiS i prezesa Kaczyńskiego, że Polska jest w ruinie. Wg tego co widać gołym okiem - Polska jest w budowie, i to intensywnej.



Ekspresówka w budowie

O tym jak ważne jest powiązania portów z zapleczem, nie trzeba nikogo przekonywać. Dla portów Pomorza Zachodniego, o jakości tego powiązania stanowi budowana droga ekspresowa S3, łącząca porty z południem kraju. Odcinek drogi ze Szczecina do Gorzowa jest praktycznie gotowy.

Najbardziej zaawansowane są roboty drogowe między Gorzowem a Międzyrzeczem. Inwestycja znajduje się na obszarze województwa lubuskiego, w powiecie gorzowskim i międzyrzeckim.

Ostatniego dnia października ub. roku GDDKiA złożyła do wojewody lubuskiego wniosek o zezwolenie na budowę drugiej jezdni na obwodnicy Międzyrzecza o długości ok. 6,4 km. Obwodnica została oddana do użytku jeszcze w 2006 r. W zakres planowanych prac wchodzi budowa węzła Międzyrzecz zachód, który skomunikuje obwodnice z S3 i drogą wojewódzką 137. Pozwoli to skierować ruch pojazdów w kierunku Sulęcin-Skwierzyna i Sulęcin –Świebodzin. Inwestycja ta pozwoli zredukować ruch pojazdów na ulicach Międzyrzecza o jedną czwartą. Problem w tym, że na razie brak jest pieniędzy na tę inwestycję.

Podobnie jest z obwodnicą Gorzowa.8 lutego tego roku GDDKiA złożyła także u wojewody lubuskiego wniosek o pozwolenie na budowę drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa o długości 11,7 km. Chodzi o budowę jezdni w zachodniej części obwodnicy leżącej w ciągu S3. Jest to konieczne m.in. dla zwiększenia płynności ruchu tranzytowego. Podobnie jak w przypadku obwodnicy Międzyrzecza, w obecnej chwili ona realizacje tego przedsięwzięcia nie ma zapewnionych środków finansowych.

Lepiej wygląda sytuacja na budowie drogi między Międzyrzeczem a Gorzowem. Roboty tutaj rozpoczęto dwa lata temu, w połowie lipca 2011 r. Zakończenie robót przewiduje się w II kwartale przyszłego roku.

Odcinek między Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem liczy ponad 37 km długości 16 czerwca 2011 r. została podpisana została umowa z wykonawcami. Wykonawcą odcinka Międzyrzecz – Skwierzyna jest firma Strabag, która buduje drogę o długości 18,54 km. Odcinek ze Skwierzyny do Gorzowa o długości 19,11 km wybuduje konsorcjum, którego liderem jest Mota-Engil Central Europe (Mota-Engil, Engenharia e Construcao, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego).

Prace są prowadzone przez wykonawców jednocześnie na trzech odcinkach:

Pierwszy, – obejmuje przebudowę istniejącej drogi, budowę nowej (ok. 4,5 km) oraz budowę obwodnicy Skwierzyny(ok.7,5 km), most przez Obrę, kilka wiaduktów i przepustów. Odcinek drugi - obejmuje 18,5 km budowy nowej dwujezdniowej drogi, przebudowę dróg dojazdowych oraz wiaduktów i przepustów. Odcinek trzeci - to 11,65 km nowej drogi, budowa obwodu utrzymania drogowego (OUD) przy węźle Międzyrzecz Północ, przebudowę istniejącej drogi oraz postawienie nowych wiaduktów i przepustów.

S3 między Gorzowem a Międzychodem przebiega przeważnie po nowym śladzie w pobliżu starej drogi krajowej(DK3) w czterech miejscach ją przecina. Praktycznie omija osiedla ludzkie. Przybliża się do nich jedynie w okolicach Karnina i Deszczna. Między tymi miejscowościami biegnie w sąsiedztwie linii kolejowej.

W 90% trasy S3 przebiega przez obszary leśne i nieliczne, lokalne pola uprawne. Najważniejsze inwestycje na jej przebiegu, to - budowa obwodnicy Skwierzyny, dwóch węzłów komunikacyjnych: Skwierzyna Zachód i Skwierzyna Północ, mostu przez Obrę oraz kilku wiaduktów i przepustów.

Zimą, wprawdzie nie prowadzono prac ziemnych, natomiast trwały one przy obiektach mostowych. Na moście kładziono i montowano konstrukcje stalowe. Do 15 lutego tego roku zaawansowanie prac na tym obiekcie wyniosły już 57%. Prace drogowe na wszystkich odcinkach przekroczyły 45% zaawansowania.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zaniedbuje też budowy S3 z jej drugiego, południowego końca. Na odcinku między Nową Solą a Lubawka ma niebawem powstać nowy 150 km odcinek drogi. Najważniejszym jej elementem będzie ponad dwukilometrowy tunel przebijający się przez Góry Wałbrzyskie.

Droga przebiegnie przez Głogów, Lubin, Polkowice i Legnicę aż do południowej granicy z Czechami w Lubawce. Budowa tuneli nie będzie łatwa, i wykonawcy będą musieli wykorzystać wiedzę górniczą. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

- Tunel o długości 2,3 tys. metrów powstanie na wysokości miejscowości Stare Bogaczowice. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Drugi tunel, o długości 320 metrów, powstanie na wysokości Gostkowa – poinformował pod koniec stycznia tego roku Michał Nowakowski, rzecznik GDDKiA. - Nie ma możliwości obejścia pasma górskiego. Od zachodu Góry Wałbrzyskie przechodzą w Góry Kaczawskie. Od wschodu znajdują się Świebodzice, Szczawno Zdrój i Wałbrzych. Tunel będzie wykonany metodą górniczą, a górotwór będzie elementem konstrukcji nośnej – dodał. Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpocznie się budowa. GDDKiA informuje jedynie, że "ruszy po 2013 roku" i potrwa dwa lata. Koszt budowy drogi S3 łącznie z tunelami na całym przebiegu przez Dolny Śląsk oszacowano na ok. 7 mld. złotych.

Poseł Parlamentu Europejskiego Piotr Borys w grudniu 2012 r. złożył poprawki dotyczące finansowania S3 na odcinku Nowa-Sól - Lubawka - Hradec Kralove ze środków CEF do Komisji Transportu i Turystyki oraz Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego.
Posłowie PE przyjęli dokument dotyczący instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).  - Tym samym zostaną zapewnione unijne środki na drogę ekspresową S3, a także jej kontynuację na terenie Czech, ponieważ odcinek Nowa Sól - Legnica - Hradec Kralove miałby zostać wybudowany w ramach programu „Łącząc Europę" – informuje Piotr Borys. Deklarację możliwości finansowania budowy S3 z tych funduszy złożył goszczący w grudniu na Dolnym Śląsku minister transportu Sławomir Nowak.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz