Z tej okazji udostępniam kilka artykułów jakie przygotowałam dla dwutygodnika Krajowej Izby Gospodarki Morskiej "Namiary na morze i handel". Dzisiaj się właśnie ukazują drukiem.
Zaprzeczają one mniemaniu PiS i prezesa Kaczyńskiego, że Polska jest w ruinie. Wg tego co widać gołym okiem - Polska jest w budowie, i to intensywnej.
Ekspresówka
w budowie
O
tym jak ważne jest powiązania portów z zapleczem, nie trzeba nikogo
przekonywać. Dla portów Pomorza Zachodniego, o jakości tego powiązania stanowi
budowana droga ekspresowa S3, łącząca porty z południem kraju. Odcinek drogi ze
Szczecina do Gorzowa jest praktycznie gotowy.
Najbardziej
zaawansowane są roboty drogowe między Gorzowem a Międzyrzeczem. Inwestycja
znajduje się na obszarze województwa lubuskiego, w powiecie gorzowskim i
międzyrzeckim.
Ostatniego
dnia października ub. roku GDDKiA złożyła do wojewody lubuskiego wniosek o
zezwolenie na budowę drugiej jezdni na obwodnicy Międzyrzecza o długości ok.
6,4 km. Obwodnica została oddana do użytku jeszcze w 2006 r. W zakres
planowanych prac wchodzi budowa węzła Międzyrzecz zachód, który skomunikuje
obwodnice z S3 i drogą wojewódzką 137. Pozwoli to skierować ruch pojazdów w
kierunku Sulęcin-Skwierzyna i Sulęcin –Świebodzin. Inwestycja ta pozwoli
zredukować ruch pojazdów na ulicach Międzyrzecza o jedną czwartą. Problem w
tym, że na razie brak jest pieniędzy na tę inwestycję.
Podobnie
jest z obwodnicą Gorzowa.8 lutego tego roku GDDKiA złożyła także u wojewody
lubuskiego wniosek o pozwolenie na budowę drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa o
długości 11,7 km. Chodzi o budowę jezdni w zachodniej części obwodnicy leżącej
w ciągu S3. Jest to konieczne m.in. dla zwiększenia płynności ruchu
tranzytowego. Podobnie jak w przypadku obwodnicy Międzyrzecza, w obecnej chwili
ona realizacje tego przedsięwzięcia nie ma zapewnionych środków finansowych.
Lepiej
wygląda sytuacja na budowie drogi między Międzyrzeczem a Gorzowem. Roboty tutaj
rozpoczęto dwa lata temu, w połowie lipca 2011 r. Zakończenie robót przewiduje
się w II kwartale przyszłego roku.
Odcinek
między Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem liczy ponad 37 km długości 16
czerwca 2011 r. została podpisana została umowa z wykonawcami. Wykonawcą
odcinka Międzyrzecz – Skwierzyna jest firma Strabag, która buduje drogę o
długości 18,54 km. Odcinek ze Skwierzyny do Gorzowa o długości 19,11 km
wybuduje konsorcjum, którego liderem jest Mota-Engil Central Europe
(Mota-Engil, Engenharia e Construcao, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów
i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego).
Prace
są prowadzone przez wykonawców jednocześnie na trzech odcinkach:
Pierwszy,
– obejmuje przebudowę istniejącej drogi, budowę nowej (ok. 4,5 km) oraz budowę
obwodnicy Skwierzyny(ok.7,5 km), most przez Obrę, kilka wiaduktów i przepustów.
Odcinek drugi - obejmuje 18,5 km budowy nowej dwujezdniowej drogi, przebudowę
dróg dojazdowych oraz wiaduktów i przepustów. Odcinek trzeci - to 11,65 km
nowej drogi, budowa obwodu utrzymania drogowego (OUD) przy węźle Międzyrzecz
Północ, przebudowę istniejącej drogi oraz postawienie nowych wiaduktów i
przepustów.
S3 między
Gorzowem a Międzychodem przebiega przeważnie po nowym śladzie w pobliżu starej
drogi krajowej(DK3) w czterech miejscach ją przecina. Praktycznie omija osiedla
ludzkie. Przybliża się do nich jedynie w okolicach Karnina i Deszczna. Między
tymi miejscowościami biegnie w sąsiedztwie linii kolejowej.
W
90% trasy S3 przebiega przez obszary leśne i nieliczne, lokalne pola uprawne.
Najważniejsze inwestycje na jej przebiegu, to - budowa obwodnicy Skwierzyny,
dwóch węzłów komunikacyjnych: Skwierzyna Zachód i Skwierzyna Północ, mostu
przez Obrę oraz kilku wiaduktów i przepustów.
Zimą,
wprawdzie nie prowadzono prac ziemnych, natomiast trwały one przy obiektach
mostowych. Na moście kładziono i montowano konstrukcje stalowe. Do 15 lutego
tego roku zaawansowanie prac na tym obiekcie wyniosły już 57%. Prace drogowe na
wszystkich odcinkach przekroczyły 45% zaawansowania.
Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zaniedbuje też budowy S3 z jej
drugiego, południowego końca. Na odcinku między Nową Solą a Lubawka ma niebawem
powstać nowy 150 km odcinek drogi. Najważniejszym jej elementem będzie ponad
dwukilometrowy tunel przebijający się przez Góry Wałbrzyskie.
Droga
przebiegnie przez Głogów, Lubin, Polkowice i Legnicę aż do południowej granicy
z Czechami w Lubawce. Budowa tuneli nie będzie łatwa, i wykonawcy będą musieli
wykorzystać wiedzę górniczą. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
- Tunel o długości 2,3 tys. metrów powstanie na
wysokości miejscowości Stare Bogaczowice. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w
Polsce. Drugi tunel, o długości 320 metrów, powstanie na wysokości Gostkowa –
poinformował pod koniec stycznia tego roku Michał Nowakowski, rzecznik GDDKiA. -
Nie ma możliwości obejścia pasma
górskiego. Od zachodu Góry Wałbrzyskie przechodzą w Góry Kaczawskie. Od wschodu
znajdują się Świebodzice, Szczawno Zdrój i Wałbrzych. Tunel będzie wykonany metodą
górniczą, a górotwór będzie elementem konstrukcji nośnej – dodał. Nie
wiadomo jeszcze, kiedy rozpocznie się budowa. GDDKiA informuje jedynie, że
"ruszy po 2013 roku" i
potrwa dwa lata. Koszt budowy drogi S3 łącznie z tunelami na całym przebiegu
przez Dolny Śląsk oszacowano na ok. 7 mld. złotych.
Poseł
Parlamentu Europejskiego Piotr Borys w grudniu 2012 r. złożył poprawki
dotyczące finansowania S3 na odcinku Nowa-Sól - Lubawka - Hradec Kralove ze
środków CEF do Komisji Transportu i Turystyki oraz Komisji Przemysłu, Badań
Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego.
Posłowie PE przyjęli dokument dotyczący instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility). - Tym samym zostaną zapewnione unijne środki na drogę ekspresową S3, a także jej kontynuację na terenie Czech, ponieważ odcinek Nowa Sól - Legnica - Hradec Kralove miałby zostać wybudowany w ramach programu „Łącząc Europę" – informuje Piotr Borys. Deklarację możliwości finansowania budowy S3 z tych funduszy złożył goszczący w grudniu na Dolnym Śląsku minister transportu Sławomir Nowak.
Posłowie PE przyjęli dokument dotyczący instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility). - Tym samym zostaną zapewnione unijne środki na drogę ekspresową S3, a także jej kontynuację na terenie Czech, ponieważ odcinek Nowa Sól - Legnica - Hradec Kralove miałby zostać wybudowany w ramach programu „Łącząc Europę" – informuje Piotr Borys. Deklarację możliwości finansowania budowy S3 z tych funduszy złożył goszczący w grudniu na Dolnym Śląsku minister transportu Sławomir Nowak.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz