Z tej okazji udostępniam kilka artykułów jakie przygotowałam dla dwutygodnika Krajowej Izby Gospodarki Morskiej "Namiary na morze i handel". Dzisiaj się właśnie ukazują drukiem.
Zaprzeczają one mniemaniu PiS i prezesa Kaczyńskiego, że Polska jest w ruinie. Wg tego co widać gołym okiem - Polska jest w budowie, i to intensywnej.
Polska
jest nierównomiernie zaopatrywana w gaz. Są obszary, na których brakuje dostępu
do sieci gazociągowej. Takim obszarem ubogim w gazociągi jest m.in. Pomorze
Zachodnie. Sytuację mocniej unaocznił budowany w Świnoujściu portowy terminal
dla odbioru gazu skroplonego (LNG). Inwestycja ta wpłynęła na konieczność
rozwoju krajowej sieci gazociągów w tym regionie, zwłaszcza na wzdłuż polskiego
wybrzeża i zachodniej granicy. Istnieje też potrzeba zintegrowania połączeń
polskiej sieci z europejskim systemem przesyłowym.
Zarządcą
sieci gazowniczej w Polsce jest Gaz –System i na tej spółce spoczywa obowiązek
gazowych inwestycji w kraju. Zgodnie z planami spółki, będzie ona w tym roku
realizować program budowy 1 tys. km gazociągów w północno-zachodniej i
centralnej Polsce. Mają one być gotowe do końca przyszłego roku.
- W
ciągu dwóch ostatnich lat udało nam się oddać do eksploatacji ponad 260 km
nowych gazociągów przesyłowych. Dlatego też w kolejnych latach zamierzamy
kontynuować przyjętą strategię wzmacniania wewnętrznej infrastruktury
przesyłowej i tworzenia alternatywnych możliwości transportu gazu z zachodu i
południa Europy – przyznaje Jan Chadam, prezes Gaz-Systemu[1].
Przy okazji zapowiada: - W 2013 r. zapadnie
ostateczna decyzja czy podejmiemy się budowy połączeń gazowych z Litwą i
Słowacją. Na razie są kontynuowane analizy i studia wykonalności dla
połączeń transgranicznych.
Dla
prawidłowego funkcjonowania portowego terminalu LNG w Świnoujściu najważniejsze
są trzy magistrale gazowe: Świnoujście – Szczecin oraz Szczecin-- Gdańsk i Szczecin
- Lwówek. Prezes Gaz-Systemu nie ukrywa: -
Zamierzamy aktywnie angażować się w projekt wspieranego przez Unię Europejską
tzw. gazowego korytarza północ-południe, który połączy budowany obecnie terminal
LNG (skroplonego gazu) w Świnoujściu, przez południową Polskę, Czechy, Słowację
i Węgry, z planowanym terminalem w Chorwacji na wyspie Krk. W tym celu
planujemy wybudować w latach 2014-2017 prawie 940 km kolejnych gazociągów
przesyłowych. Wartość tych inwestycji szacujemy obecnie na 4,5-5 mld zł.
Wszystkie
trzy magistrale są w budowie na różnym poziomie zaawansowania.
Tłocznia gazu ziemnego w Goleniowie
Wcześniej,
w 2011 r. ukończona została budowa nowej tłoczni gazu ziemnego w Goleniowie,
która umożliwi transport gazu z terminalu LNG oraz przesył zwiększonych ilości
gazu w północno-zachodniej Polsce. Koszt inwestycji wyniósł 14, 23 mln euro (w tym dofinansowanie z EEPR[2]
– 7,11 mln euro).
Goleniowska
tłocznia, wraz z gazociągiem Świnoujście-Szczecin ma szansę w przyszłości stać
się elementem planowanego energetycznego korytarza Północ-Południe i połączyć
terminal LNG z planowanym gazoportem (terminal Adria) w Chorwacji.
Gazociąg Świnoujście-Szczecin
Gazociąg
ma mieć docelowo 80 km (Ø 800mm) i będzie przebiegał przez pięć powiatów woj.
zachodniopomorskiego, łącząc terminal LNG z tłocznią i siecią przesyłową w
Goleniowie. Prowadzone są już prace ziemne, zakończenie inwestycji jest
przewidziane na ten rok. Inwestor oszacował koszty budowy gazociągu na 85,76
mln euro (z EEPR – 42,89 mln euro).Przy czym zakłada, że pozwoli on na przesyłanie
gazu, nie tylko do polskich odbiorców w Polsce północno-zachodniej, ale też na
rynki Szwecji i Danii po planowanym połączeniu polskiej sieci z duńskim
systemem gazowym przez Gazociąg Bałtycki (Baltic Pipe).
Rury
gazociągu, wykonane przez konsorcjum polsko-słowackich firm, których liderem
jest FERRUM SA, kosztować będą ok. 37,2 mln zł (netto).
Gazociąg Szczecin-Gdańsk
Kolejnym
istotnym gazociągiem dla terminalu LNG w Świnoujściu jest gazociąg Szczecin –
Gdańsk o długości 265 km (Ø 700mm). Będzie on budowany etapowo, roboty na odcinkach
II-IV (od Karlina do Wiczlina) prowadzić będzie konsorcjum firm, których
liderem jest ZRUG z Zabrza. Wartość robót została oszacowana na 223,8 mln zł
(netto). Odcinek I (Płoty-Karlino) gazociągu wykona Nafta-Gaz-Serwis S.A za
49,925 mln zł. Łączny koszt całej inwestycji wyniesie ok. 929,2 mln zł. (z
czego wsparcie UE w ramach POIiŚ – 226,88 mln zł.). Zakończenie budowy i
przekazanie do eksploatacji przewidziane jest w IV kwartale 2013 roku.
Gazociąg
ten jest istotny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w sytuacjach
nierytmicznych dostaw gazu z importu (Białoruś, Ukraina) czy długotrwałej zimy.
Prowadzi, bowiem bezpośrednio z terminalu LNG w Świnoujściu do podziemnych
magazynów gazu (Kosakowo) budowanych obecnie przy wsparciu unijnych funduszy.
Gazociąg Szczecin-Lwówek
Trzeci
z istotnych gazociągów dla portowego terminalu LNG w Świnoujściu jest połączenie
Szczecin –Lwówek o długości 188, 3 km (Ø 700mm), przebiegające wzdłuż
zachodniej granicy polski przez trzy województwa: zachodniopomorskie, lubuskie
i małopolskie. Główną zaletą tego gazociągu będzie przesyłanie gazu z nowego
punktu dostaw, jakim będzie gazoport do odbiorców w centralnej Polsce.
Gazociąg
zbuduje spółka ZRUG z Poznania a roboty podzielona na dwa odcinki Szczecin –
Gorzów Wlp. (117,5 km). I Gorzów – Lwówek (77,55 km). Umowa z Gaz-Systemem
została podpisana w połowie ub. roku. Koszt budowy wyniesie 647,02 mln zł (z
POIiŚ – 221,07 mln zł). Inwestor uzyskał też wszystkie potrzebne zezwolenia,
podpisał umowę o nadzór inwestorski. Rozpoczęto roboty budowlane. Zakończenie
tej inwestycji przewidziano na luty 2014 r.
***
Mimo
licznych perturbacji z budową terminalu gazowego LNG w Świnoujściu, dosyć
sprawnie idzie budowanie związanego z nim systemu przesyłania gazu. Gaz-System
ma nadzieję na stworzenie europejskiej magistrali gazowej Północ-Południe
skorelowanej z gazociągiem Nabucco, co jest pewnego rodzaju przedsięwzięciem
dosyć ryzykownym, bowiem jak na razie gazociąg ten poza fazy rozmów – nie
wyszedł i jego budowa jest raczej enigmatyczna. Natomiast na jego miejsce
realnie powstaje gazociąg South Stream (Południowy Potok), sztandarowa
inwestycja Gazpromu, który ze strony Gaz-Systemu jest w planach – lekceważony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz