02 grudnia 2018

Belgijsko-rosyjski gazoport LNG w Rostoku


NOVOTEK[1], jeden z największych niezależnych producentów gazu ziemnego w Rosji oraz Fluxys[2], niezależny belgijski operator przesyłu gazu - utworzyły celową spółkę joint venture Rostock LNG GmbH (Novatek 49% - Fluxys 51%) i podpisały 17 października br. z administracją rostockiego portu - umowę o dzierżawę gruntów portowych pod budowę i eksploatację portowego, magazynowo-dystrybucyjnego terminalu do skroplonego gazu ziemnego (LNG) o planowanej przepustowości ok. 300 tys. ton LNG rocznie i przyjmującego gazowce o średnim tonażu.

Spółka Rostock LNG sama zaprojektuje, sfinansuje, zbuduje a potem będzie zarządzać nowym terminalem.

Planowany terminal ma oferować LNG, jako paliwo alternatywne wobec ciężkiego oleju opałowego, oleju napędowego i LPG na obszarze Europy Północnej i Środkowej oraz w rejonie Morza Bałtyckiego. 

Rostocki gazoport będzie dostosowany do odbioru rosyjskiego LNG, rosyjskimi gazowcami z zakładu produkcyjnego LNG, który jest obecnie budowany przez NOVOTEK w rosyjskim porcie Wysock koło Sankt Petersburga.

LNG w stanie płynnym, z przeznaczeniem rynek europejski dla przemysłu i do stacji tankowania, LNG dla samochodów ciężarowych/autobusów będzie można odbierać z rostockiego gazoportu cysternami samochodowymi lub kolejowymi. Przewidziane jest też stanowisko do przeładowania LNG, jako paliwo bunkrowe dla statków pływających po Morzu Bałtyckim.

"Jednym z kierunków naszej strategii związanej z LNG, są projekty o średnim tonażu i niskim tonażu”, oświadczył Leonid Mikhelson, prezes zarządu NOVATEK. "Ważne jest dla nas zbudowanie skutecznych kanałów marketingowych do sprzedaży naszych produktów na różnych rynkach. Wykorzystanie LNG, jako paliwa okrętowego i silnikowego zamiast oleju napędowego i oleju opałowego - pomoże zmniejszyć emisje do atmosfery i poprawić środowisko."

"Fluxys, jako partner w zakresie infrastruktury gazowej z przyjemnością nawiązał współpracę z NOVOTEK w tym przedsięwzięciu, aby wzbogacić rynek skroplonego gazu ziemnego, jako paliwa o niskiej emisji w Europie Północnej i Środkowej oraz w rejonie Morza Bałtyckiego”, potwierdził słowa prezesa Mikhelsona - Pascal De Buck, dyrektor zarządzający Fluxys. „Infrastruktura gazowa i gazowa są kluczem do opracowania zrównoważonego, niezawodnego i przystępnego cenowo systemu energetycznego, a projekt „Rostock” pozwoli przemysłowi, właścicielom statków i firmom transportowym znacznie ograniczyć emisje mające wpływ na zdrowie i jakość powietrza, a także zmniejszyć ich ślad węglowy."

Po podpisaniu umowy o dzierżawę gruntu, Rostock LNG GmbH kontynuuje procesy inżynieryjne dot. budowy terminalu oraz związane z uzyskiwaniem wszelkiego typu zezwoleń na budowę terminalu.

Nie tylko NOVOTEK inwestuje w nowe terminale gazowe LNG na Bałtyku. Trzy spółki: Gasunie LNG Holding, Oiltanking GmbH i Vopak LNG Holding także chcą zbudować terminal importowy LNG w północnych Niemczech. Spółki te niedawno uruchomiły otwarty nabór ofert od inwestorów. Ich terminal ma zapewnić usługę dystrybucji LNG, w tym rozładowanie i załadowanie statków LNG, składowanie LNG, regazyfikację oraz dystrybucję LNG za pośrednictwem samochodów ciężarowych i barek. Na razie nie wybrano miejsca gdzie ma powstać kolejny terminal LNG. Półtora roku temu (lipiec 2017) spółki otrzymały unijną zgodę antymonopolową na utworzenie spółki joint venture. Rozpoczęcie budowy tego terminalu przewiduje się na 2019 r., a ma być gotowy do eksploatacji w czwartym kwartale 2022 r.

Jak na razie, jest to wszystko w stanie dosyć mglistym, gazoport LNG w Rostoku natomiast przybiera realne kształty.

Inwestycje NOVOTEK w obszarze Morza Bałtyckiego stają się silnym konkurentem dla pryncypiów polskiej polityki energetycznej.

Nowy gazoport LNG w Rostoku nie tylko wprowadza skroplony gaz, w konkurencyjnej cenie, jako alternatywne paliwo samochodowe i przemysłowe na rynek europejski, ale budując zakład skraplania gazu pod Petersburgiem – NOVOTEK oferuje wyjątkowo tani produkt, konkurencyjny dla importowanego do Polski LNG z USA czy Kataru. Rentowność świnoujskiego portu stanie pod znakiem zapytania.

Na dodatek - budując w rostockim gazoporcie stanowisko do bunkrowania LNG na statki - staje się realnym konkurentem w tym zakresie dla polskiego gazoportu.
Nikomu nie będzie się opłacało bunkrować LNG w Świnoujściu, skoro dosłownie kilka mil obok można będzie zatankować taniej.



[1] PJSC "NOVATEK" jest jednym z największych niezależnych producentów gazu ziemnego w Rosji.  Spółka weszła na międzynarodowy rynek gazu w związku z pomyślnym uruchomieniem projektu Lamg Yamal. Założona w 1994 r. spółka zajmuje się poszukiwaniem, produkcją, przetwarzaniem i obrotem gazem i płynnymi węglowodorami. Tereny i obszary licencyjne NOVATEK znajdują się głównie w autonomicznym okręgu Jarmalsko-Nienieckim, w  największym regionie świata produkcji gazu ziemnego, który odpowiada za około 80% produkcji gazu w Rosji i około 15% światowej produkcji gazu. NOVATEK jest spółką akcyjną założoną zgodnie z ustawodawstwem Federacji Rosyjskiej. Akcje NOVATEK są notowane na Moskiewskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Rosji, a Globalne Kwity Depozytowe są notowane na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (LSE) pod symbolem NVTK.
[2] Fluxys, belgijski operator przesyłu gazu, odgrywa istotną rolę w dostawach gazu ziemnego w celach przemysłowych, do elektrowni i gospodarstw domowych w Belgii, a także w  przesyłaniu gazu ziemnego w innych krajach europejskich.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz