NOVOTEK[1], jeden z największych niezależnych
producentów gazu ziemnego w Rosji oraz Fluxys[2],
niezależny belgijski operator przesyłu gazu - utworzyły celową spółkę joint venture
Rostock LNG GmbH (Novatek 49% -
Fluxys 51%) i podpisały 17 października br. z administracją rostockiego portu -
umowę o dzierżawę gruntów portowych pod budowę i eksploatację portowego, magazynowo-dystrybucyjnego terminalu do
skroplonego gazu ziemnego (LNG) o planowanej przepustowości ok. 300 tys.
ton LNG rocznie i przyjmującego gazowce o średnim tonażu.
Spółka
Rostock LNG sama zaprojektuje, sfinansuje, zbuduje a potem będzie zarządzać
nowym terminalem.
Planowany
terminal ma oferować LNG, jako paliwo alternatywne wobec ciężkiego oleju
opałowego, oleju napędowego i LPG na obszarze Europy Północnej i Środkowej oraz
w rejonie Morza Bałtyckiego.
Rostocki gazoport będzie dostosowany
do odbioru rosyjskiego LNG, rosyjskimi gazowcami z zakładu produkcyjnego LNG,
który jest obecnie budowany przez NOVOTEK w rosyjskim porcie Wysock koło Sankt
Petersburga.
LNG w stanie płynnym, z przeznaczeniem
rynek europejski dla przemysłu i do stacji tankowania, LNG dla samochodów
ciężarowych/autobusów będzie można odbierać z rostockiego gazoportu cysternami
samochodowymi lub kolejowymi. Przewidziane jest też stanowisko do przeładowania LNG, jako paliwo bunkrowe dla statków
pływających po Morzu Bałtyckim.
"Jednym z kierunków naszej strategii związanej z
LNG, są projekty o średnim tonażu i niskim tonażu”, oświadczył Leonid Mikhelson, prezes zarządu
NOVATEK. "Ważne jest dla nas
zbudowanie skutecznych kanałów marketingowych do sprzedaży naszych produktów na
różnych rynkach. Wykorzystanie
LNG, jako paliwa okrętowego i silnikowego zamiast oleju napędowego i oleju opałowego - pomoże
zmniejszyć emisje do atmosfery i poprawić środowisko."
"Fluxys,
jako partner w zakresie infrastruktury gazowej z przyjemnością nawiązał współpracę
z NOVOTEK w tym przedsięwzięciu, aby wzbogacić rynek skroplonego gazu ziemnego,
jako paliwa o niskiej emisji w Europie Północnej i Środkowej oraz w rejonie
Morza Bałtyckiego”,
potwierdził słowa prezesa Mikhelsona - Pascal De Buck, dyrektor zarządzający
Fluxys. „Infrastruktura gazowa i gazowa
są kluczem do opracowania zrównoważonego, niezawodnego i przystępnego cenowo
systemu energetycznego, a projekt „Rostock” pozwoli przemysłowi, właścicielom
statków i firmom transportowym znacznie ograniczyć emisje mające wpływ na
zdrowie i jakość powietrza, a także zmniejszyć ich ślad węglowy."
Po podpisaniu
umowy o dzierżawę gruntu, Rostock LNG GmbH kontynuuje procesy inżynieryjne dot.
budowy terminalu oraz związane z uzyskiwaniem wszelkiego typu zezwoleń na
budowę terminalu.
Nie tylko NOVOTEK inwestuje w nowe
terminale gazowe LNG na Bałtyku. Trzy spółki: Gasunie LNG Holding, Oiltanking
GmbH i Vopak LNG Holding także chcą zbudować terminal importowy LNG w
północnych Niemczech. Spółki te niedawno uruchomiły otwarty nabór ofert od
inwestorów. Ich terminal ma zapewnić usługę dystrybucji LNG, w tym rozładowanie
i załadowanie statków LNG, składowanie LNG, regazyfikację oraz dystrybucję LNG
za pośrednictwem samochodów ciężarowych i barek. Na razie nie wybrano miejsca gdzie
ma powstać kolejny terminal LNG. Półtora roku temu (lipiec 2017) spółki
otrzymały unijną zgodę antymonopolową na utworzenie spółki joint venture.
Rozpoczęcie budowy tego terminalu przewiduje się na 2019 r., a ma być gotowy do
eksploatacji w czwartym kwartale 2022 r.
Jak na razie, jest to wszystko w
stanie dosyć mglistym, gazoport LNG w Rostoku natomiast przybiera realne kształty.
Inwestycje NOVOTEK w obszarze Morza Bałtyckiego
stają się silnym konkurentem dla pryncypiów polskiej polityki energetycznej.
Nowy gazoport LNG w Rostoku nie tylko
wprowadza skroplony gaz, w konkurencyjnej cenie, jako alternatywne paliwo
samochodowe i przemysłowe na rynek europejski, ale budując zakład skraplania
gazu pod Petersburgiem – NOVOTEK oferuje wyjątkowo tani produkt, konkurencyjny dla
importowanego do Polski LNG z USA czy Kataru. Rentowność świnoujskiego portu
stanie pod znakiem zapytania.
Na dodatek - budując w rostockim gazoporcie
stanowisko do bunkrowania LNG na statki - staje się realnym konkurentem w tym
zakresie dla polskiego gazoportu.
Nikomu nie będzie się opłacało
bunkrować LNG w Świnoujściu, skoro dosłownie kilka mil obok można będzie zatankować
taniej.
[1] PJSC "NOVATEK" jest jednym z
największych niezależnych producentów gazu ziemnego w Rosji. Spółka weszła na międzynarodowy rynek gazu w
związku z pomyślnym uruchomieniem projektu Lamg Yamal. Założona w 1994 r. spółka zajmuje się poszukiwaniem,
produkcją, przetwarzaniem i obrotem gazem i płynnymi węglowodorami. Tereny i obszary licencyjne NOVATEK znajdują się głównie w
autonomicznym okręgu Jarmalsko-Nienieckim, w największym regionie świata produkcji gazu
ziemnego, który odpowiada za około 80% produkcji gazu w Rosji i około 15%
światowej produkcji gazu. NOVATEK jest spółką
akcyjną założoną zgodnie z ustawodawstwem Federacji Rosyjskiej. Akcje NOVATEK są notowane na Moskiewskiej Giełdzie Papierów
Wartościowych w Rosji, a Globalne Kwity Depozytowe są notowane na Londyńskiej
Giełdzie Papierów Wartościowych (LSE) pod symbolem NVTK.
[2]
Fluxys,
belgijski operator przesyłu gazu, odgrywa istotną rolę w dostawach gazu
ziemnego w celach przemysłowych, do elektrowni i gospodarstw domowych w Belgii,
a także w przesyłaniu gazu ziemnego w
innych krajach europejskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz