13 września 2018

Nowa stocznia,nowe tankowce


WSCHODNIE FORUM EKONOMICZNE
Władywostok (Rosja)


Stoczniowy Kompleks "Zwiezda" (Gwiazda) w miejscowości Bolszoj Kamień
Wschodnie Forum Ekonomiczne we Władywostoku stało się okazją dla prezydenta Władimira Putina, który przebywa tam z roboczą wizytą  do odwiedzenia (11 września br.) dalekowschodniego kompleksu stoczniowego „Zwiezda”(Звезда /Gwiazda) w miejscowości Bolszoj Kamień (Большой Камень) w Kraju Primorskim. Dla prezydenta Rosji: "Utworzenie kompleksu "Zwiezda" ma ogromne znaczenie dla całego krajowego przemysłu stoczniowego ...
Kompleks stoczniowy jest w rozbudowie, nie mniej jednak może już podejmować produkcję statków.

Dalekowschodni Zakład „Zwiezda”, to rosyjskie przedsiębiorstwo stoczniowe i remontowe zajmującą się naprawą okrętów podwodnych Floty Pacyfiku i jedyną na Dalekim Wschodzie, stocznią specjalizująca się w naprawie, ponownym wyposażeniu i modernizacji atomowych okrętów rakietowych. 
Remont łodzi podwodnej
 W 2009 r. ruszyła budowa nowej dużej stoczni. W 2015 r. a zakład zmienia nazwę na  "Kompleks stoczniowy" Zwiezda "(SSK Zwiezda), w 2016 r. został zakończony zostaje pierwszy etap jego rozbudowy.
Nowa stocznia będzie produkować statki o dużej pojemności, sprzęt morski do poszukiwania, produkcji i transportu węglowodorów - tankowce o pojemności do 350 tysięcy ton, gazowce o pojemności do 250 tys. metrów sześciennych, lodołamacze, specjalne statki o masie startowej do 29 tys. ton, elementy platform morskich przeznaczonych do eksploatacji arktycznych przybrzeżnych złóż ropy i gazu. 
Nowe, kryte hale produkcyjno-montażowe stoczni

W 2016 r. uruchomiono pierwszy etap nowej produkcji, przeznaczony do budowy dużych statków i i innych rodzajów wyposażenia morskiego, potrzebnych do realizacji projektów związanych z wydobyciem węglowodorów na szelfie kontynentalnym. Będzie tu największy suchy dok w Rosji i warsztaty produkcyjne z  pełnym cyklem produkcyjnym.
Oczekuje się, że tankowce o pojemności 250 000 ton, o długości do 350 metrów i szerokości 60 metrów, będą pochodzić z super stoczni. W stoczniach będzie mogło pracować do 10 tysięcy specjalistów.  
W 2018 r. Rozpoczęto drugi etap rozbudowy stoczni. Oczekuje się, że zakończenie rozbudowy nastąpi w 2024 roku

PORTFEL ZAMÓWIEŃ

Obecnie (w połowie 2018r.) w portfelu zamówień stoczni jest ponad setka (118) statków i konstrukcji morskich, w tym dla Rosnieftu 26 statków - cztery wielofunkcyjne statki zaopatrzeniowe klasy lodowej, dziesięć arktycznych tankowców wahadłowych o nośności 42 tys. DWT, arktyczny tankowiec wahadłowy o nośności 69 tys. DWT, płytkie lodołamacze i dziesięć tankowców klasy Aframax[1], które zaczną wchodzić do eksploatacji od 2021 r. Cztery statki z tych 26-ciu są już w budowie. 
Stępka pod nowy tankowiec, wkręcanie okolicznościowej  tabliczki
Osiągnięto również porozumienie z Samsung Heavy Industries w sprawie transferu kompetencji w zakresie budowy tankowców. 
Władimir Putin w czasie wizyty w stoczni „Zwiezda” uczestniczył w uroczystości położenia stępki pod pierwszy z 10 zamówionych tankowiecówc klasy Aframax, który będzie nosił nazwę „Sankt Petersburg”. 
W ceremonii uczestniczył także szef koncernu Rosnieft - Igor Sieczin.

Montaż tabliczki informacyjnej na stępce
Poza tym, w obecności prezydenta Putina, odbyła się ceremonia wymiany podpisanych nowych kontraktów na budowę nowych statków - między stocznią a dużymi firmami [2].  M.in.: Rosneft, Kompleks Stoczniowy „Zwiezda”, Arctic Leasing (spółka grupy VEB-Leasing) i SKF Eco LLC (spółka grupy Sowkomflot) - podpisały szereg umów i kontraktów na budowę kolejnych dwóch tankowców klasy Aframax o nośności do 114 tys. DWT.  Dzięki temu portfel zamówień na tankowce tego typu wzrósł do 12 sztuk. Jest to największe seryjne zamówienie  w rosyjskich stoczniach w ostatnich latach. Wszystkie statki będą pływały pod rosyjską banderą. 
Siergiej Frank, dyrektor generalny Sowkomfłotu, podpisał też umowę na czarter dwóch tankowców klasy Aframax od Rosneftu.

Głównym klientem stoczni jest a Rosnieft[3], który zawarł porozumienie w sprawie składania wszystkich zamówień na projekt i budowę nowego wyposażenia i statków morskich w tej stoczni.
W 2016 roku Rosneft został pierwszym klientem stoczni, zawierając umowę na produkcję czterech statków dostawczych klasy lodowej. Pierwszy statek zostanie zwodowany w 2019 roku. Firma zawarła umowę wyłączności ze stocznią, aby móc złożyć wszystkie zamówienia na budowę nowych statków morskich ramach rozbudowy floty.
W 2017 roku podpisano umowę pakietową dotyczącą projektowania, budowy, nadzoru technicznego oraz obsługi i szkolenia załóg - 10 tankowców klasy Aframax. 
Program produkcyjny Kompleksu Stoczniowego „Zwiezda” został opracowany do 2035 roku, w oparciu o potrzeby głównych klientów i możliwości stoczni. Ma w planie budowę 178 jednostek morskich: statków i wyposażenia morskiego różnych typów. Program został zatwierdzony przez Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego, Ministerstwo Energii oraz Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej.

INWESTYCJE STOCZNIOWE

Dok TPD dla stoczni "Zwiezda"
Kierownictwo stoczni poinformowało również prezydenta Putina o kolejnej inwestycji - pływającym pomoście transportowym (stacji dokującej, doku pływająco-transportowego TPD) o ładowności 40 tys. DWT, oddanym do eksploatacji 24 lipca tego roku. Jest on przeznaczony do obsługi dużych jednostek morskich o długości do 350 m i szerokości 50 m, z masą startową do 40 tys. ton i nośności 350 tys.DWT.  Oraz platform wiertniczych bez urządzeń specjalistycznych. Zapewnia to wysoką jakość i bezpieczeństwo wodowania.
Władimirowi Putinowi przedstawiono również projekty kompleksu doków (projekt 3 380) oraz projekt wielofunkcyjnego statku zaopatrzeniowego.

W drugim etapie rozbudowy budowy stoczni SSK „Zwiezda” przewidziana jest budowa suchego doku długości 485 metrów, szerokości 114 metrów i wysokości 14 metrów. Przeznaczony będzie do budowy platform wiertniczych, supertankowców, gazowców, statków zaopatrzenia w wodę i innych rodzajów wyposażenia morskiego, w tym do pracy w Arktyce. Jego oddanie do eksploatacji planowane jest w 2020r. 
W. Putin - spotkanie z kierownictwem i załogą stoczni
Prezydent Putin w trybie wideokonferencji obserwował wlewanie betonu w pierwszy metr sześcienny budowanej podstawy suchego doku. Podczas tej uroczystości Igor Sieczin przypomniał, że w 2017 roku rozpoczęto prace nad przygotowaniem inżynieryjnym terenu i zbudowaniem wykopu.

"Wcześniej, zgodnie z harmonogramem, planowano przekazanie obiektu w 2023 roku. Dziś prace trwają w najlepsze, zamierzamy znacznie skrócić czas budowy i oddać do eksploatacji suchy dok już w 2020 roku" - powiedział Igor Sieczin.

Według niego dok jest złożoną strukturą hydrotechniczną ."Jego parametry pozwolą zbudować wszystkie istniejące i przyszłe statki praktycznie bez ograniczeń tonażu i masy startowej kadłubów, w tym największego arktycznego tankowca gazowego przeznaczonego do operowania na Północnym Szlaku Morskim w ramach projektu Arctic LNG, wiertni lodowych wysokiego lodu, lodołamacze typu "Przywódca", sprzęt morski i inne wyjątkowe statki "- powiedział szef Rosnieftu.

Igor Sieczin dodał, że do suchego doku w chwili obecnej produkowany jest kolejny żuraw typu "Goliath" o udźwigu 1200 ton  a także dźwignie hydrauliczne i żurawie wieżowe. W czerwcu 2019 r. sprzęt ten zostanie dostarczony na plac budowy do instalacji. Budowa głównych konstrukcji w suchym doku rozpocznie się również przed terminem, w 2019 r. zapewniał Igor Sieczin.

"Wcześniej, zgodnie z harmonogramem, planowano przekazanie obiektu w 2023 roku. Dziś prace trwają w najlepsze, zamierzamy znacznie skrócić czas budowy i oddać do eksploatacji suchy dok już w 2020 roku" – deklarował szef Rosnieftu.

Wg Igora Sieczina, statni rok był bardzo owocny dla stoczni. „W okresie od września 2017 r. do chwili obecnej", powiedział  "w ramach realizacji projektu inwestycyjnego SSC" Zwiezda "zawarto 157 umów budowlanych i montażowych o łącznej wartości 46 mld rubli”. 
Chwila rozmowy ze stoczniowcami

SPOTKANIE ZE STOCZNIOWCAMI

Prezydent Rosji spotkał się również na krótko z pracownikami stoczni. Zwrócił uwagę na wyjątkowość budowanego kompleksu stoczniowego i realizowanych tu projektów budownictwa okrętowego. W trakcie rozmowy szef państwa wskazał na potrzebę terminowego rozwiązywania problemów społecznych, w szczególności budowy mieszkań, przedszkoli, szkół w regionie.


[1] Aframax (average freight rate assessment maximal) – tankowiec o nośności od 80 do 120 tysięcy DWT.  Statki tej wielkości są najpopularniejszą klasą zbiornikowców. Zapewniają też największą elastyczność przewozową zawijając do większości terminali naftowych. Nie ma też problemu z zapewnieniem dla nich całostatkowych ładunków, przewozi się nimi surową (nieprzetworzoną) ropę naftową jak i produkty jej przerobu. Najczęściej eksploatowane są na trasach atlantyckich tj.: pomiędzy Wenezuelą; wschodnim wybrzeżem Meksyku, USA, Kanady; państwami północno-zachodniej Europy oraz basenu Morza Śródziemnego. 
Statek zaprojektowany (projekt IBSV 10022 AH)  w stoczni „Zwiezda” jest przeznaczony dla żeglugi po nieograniczonym obszarze nawigacji,  do transportu ropy naftowej i produktów ropopochodnych.. Został zaprojektowany zgodnie z wysokimi standardami bezpieczeństwa środowiskowego. Główne i pomocnicze systemy napędu mogą działać przy paliwach tradycyjnych, a także na paliwo przyjazne dla środowiska - skroplony gaz ziemny, statek posiada platformę dla śmigłowca. 
[2] Inf. RIA Novosti/РИА Новости https://ria.ru/economy/20180911/1528262185.html 
[3] Inf. RIA Novosti/ РИА Новости https://ria.ru/economy/20180911/1528256115.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz