WSCHODNIE FORUM EKONOMICZNE
Władywostok (Rosja)
Władywostok (Rosja)
Stoczniowy Kompleks "Zwiezda" (Gwiazda) w miejscowości Bolszoj Kamień |
Kompleks stoczniowy jest w rozbudowie, nie mniej jednak może już podejmować produkcję statków.
Dalekowschodni Zakład „Zwiezda”, to rosyjskie przedsiębiorstwo stoczniowe i remontowe zajmującą się naprawą okrętów podwodnych Floty Pacyfiku i jedyną na Dalekim Wschodzie, stocznią specjalizująca się w naprawie, ponownym wyposażeniu i modernizacji atomowych okrętów rakietowych.
Remont łodzi podwodnej |
Nowa stocznia będzie produkować statki o dużej pojemności, sprzęt morski do poszukiwania, produkcji i transportu węglowodorów - tankowce o pojemności do 350 tysięcy ton, gazowce o pojemności do 250 tys. metrów sześciennych, lodołamacze, specjalne statki o masie startowej do 29 tys. ton, elementy platform morskich przeznaczonych do eksploatacji arktycznych przybrzeżnych złóż ropy i gazu.
W
2016 r. uruchomiono pierwszy etap nowej produkcji, przeznaczony do budowy
dużych statków i i innych rodzajów wyposażenia morskiego, potrzebnych do
realizacji projektów związanych z wydobyciem węglowodorów na szelfie kontynentalnym. Będzie
tu największy suchy dok w Rosji i warsztaty produkcyjne z pełnym cyklem produkcyjnym.
Oczekuje się, że tankowce o pojemności 250 000 ton, o długości do 350 metrów i szerokości 60 metrów, będą pochodzić z super stoczni. W stoczniach będzie mogło pracować do 10 tysięcy specjalistów.
W 2018 r. Rozpoczęto drugi etap rozbudowy stoczni. Oczekuje się, że zakończenie rozbudowy nastąpi w 2024 roku
Oczekuje się, że tankowce o pojemności 250 000 ton, o długości do 350 metrów i szerokości 60 metrów, będą pochodzić z super stoczni. W stoczniach będzie mogło pracować do 10 tysięcy specjalistów.
W 2018 r. Rozpoczęto drugi etap rozbudowy stoczni. Oczekuje się, że zakończenie rozbudowy nastąpi w 2024 roku
PORTFEL ZAMÓWIEŃ
Obecnie
(w połowie 2018r.) w portfelu zamówień stoczni jest ponad setka (118) statków i
konstrukcji morskich, w tym dla Rosnieftu 26 statków - cztery wielofunkcyjne
statki zaopatrzeniowe klasy lodowej, dziesięć arktycznych tankowców wahadłowych
o nośności 42 tys. DWT, arktyczny tankowiec wahadłowy o nośności 69 tys. DWT,
płytkie lodołamacze i dziesięć tankowców klasy Aframax[1], które zaczną wchodzić do
eksploatacji od 2021 r. Cztery statki z tych 26-ciu są już w budowie.
Stępka pod nowy tankowiec, wkręcanie okolicznościowej tabliczki |
Władimir Putin w czasie wizyty w stoczni „Zwiezda” uczestniczył w uroczystości położenia stępki pod pierwszy z 10 zamówionych tankowiecówc klasy Aframax, który będzie nosił nazwę „Sankt Petersburg”.
W ceremonii uczestniczył także szef koncernu Rosnieft - Igor Sieczin.
Montaż tabliczki informacyjnej na stępce |
Siergiej Frank, dyrektor generalny Sowkomfłotu, podpisał też umowę na czarter dwóch tankowców klasy Aframax od Rosneftu.
Głównym
klientem stoczni jest a Rosnieft[3], który zawarł
porozumienie w sprawie składania wszystkich zamówień na projekt i budowę nowego
wyposażenia i statków morskich w tej stoczni.
W 2016 roku Rosneft został pierwszym klientem stoczni, zawierając umowę na produkcję czterech statków dostawczych klasy lodowej. Pierwszy statek zostanie zwodowany w 2019 roku. Firma zawarła umowę wyłączności ze stocznią, aby móc złożyć wszystkie zamówienia na budowę nowych statków morskich ramach rozbudowy floty.
W 2017 roku podpisano umowę pakietową dotyczącą projektowania, budowy, nadzoru technicznego oraz obsługi i szkolenia załóg - 10 tankowców klasy Aframax.
Program produkcyjny Kompleksu Stoczniowego „Zwiezda” został opracowany do 2035 roku, w oparciu o potrzeby głównych klientów i możliwości stoczni. Ma w planie budowę 178 jednostek morskich: statków i wyposażenia morskiego różnych typów. Program został zatwierdzony przez Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego, Ministerstwo Energii oraz Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej.
W 2016 roku Rosneft został pierwszym klientem stoczni, zawierając umowę na produkcję czterech statków dostawczych klasy lodowej. Pierwszy statek zostanie zwodowany w 2019 roku. Firma zawarła umowę wyłączności ze stocznią, aby móc złożyć wszystkie zamówienia na budowę nowych statków morskich ramach rozbudowy floty.
W 2017 roku podpisano umowę pakietową dotyczącą projektowania, budowy, nadzoru technicznego oraz obsługi i szkolenia załóg - 10 tankowców klasy Aframax.
Program produkcyjny Kompleksu Stoczniowego „Zwiezda” został opracowany do 2035 roku, w oparciu o potrzeby głównych klientów i możliwości stoczni. Ma w planie budowę 178 jednostek morskich: statków i wyposażenia morskiego różnych typów. Program został zatwierdzony przez Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego, Ministerstwo Energii oraz Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej.
INWESTYCJE STOCZNIOWE
Dok TPD dla stoczni "Zwiezda" |
Władimirowi Putinowi przedstawiono również projekty kompleksu doków (projekt 3 380) oraz projekt wielofunkcyjnego statku zaopatrzeniowego.
W
drugim etapie rozbudowy budowy stoczni SSK „Zwiezda” przewidziana jest budowa suchego doku długości 485 metrów,
szerokości 114 metrów i wysokości 14 metrów. Przeznaczony będzie do budowy
platform wiertniczych, supertankowców, gazowców, statków zaopatrzenia w wodę i
innych rodzajów wyposażenia morskiego, w tym do pracy w Arktyce. Jego oddanie
do eksploatacji planowane jest w 2020r.
Prezydent Putin w trybie wideokonferencji
obserwował wlewanie betonu w pierwszy metr sześcienny budowanej podstawy suchego doku. Podczas
tej uroczystości Igor Sieczin
przypomniał, że w 2017 roku rozpoczęto prace nad przygotowaniem inżynieryjnym
terenu i zbudowaniem wykopu.
W. Putin - spotkanie z kierownictwem i załogą stoczni |
"Wcześniej, zgodnie z harmonogramem,
planowano przekazanie obiektu w 2023 roku. Dziś prace trwają w najlepsze,
zamierzamy znacznie skrócić czas budowy i oddać do eksploatacji suchy dok już w
2020 roku" - powiedział Igor Sieczin.
Według niego
dok jest złożoną strukturą hydrotechniczną ."Jego parametry pozwolą zbudować wszystkie istniejące i przyszłe statki
praktycznie bez ograniczeń tonażu i masy startowej kadłubów, w tym największego
arktycznego tankowca gazowego przeznaczonego do operowania na Północnym Szlaku
Morskim w ramach projektu Arctic LNG, wiertni lodowych wysokiego lodu, lodołamacze
typu "Przywódca", sprzęt morski i inne wyjątkowe statki "-
powiedział szef Rosnieftu.
Igor Sieczin
dodał, że do suchego doku w chwili obecnej produkowany jest kolejny żuraw typu
"Goliath" o udźwigu 1200 ton a także dźwignie hydrauliczne i
żurawie wieżowe. W czerwcu 2019 r. sprzęt ten zostanie dostarczony na plac
budowy do instalacji. Budowa głównych konstrukcji
w suchym doku rozpocznie się również przed terminem, w 2019 r. zapewniał Igor
Sieczin.
"Wcześniej, zgodnie z harmonogramem, planowano przekazanie obiektu w
2023 roku. Dziś prace trwają w najlepsze, zamierzamy znacznie skrócić czas
budowy i oddać do eksploatacji suchy dok już w 2020 roku" – deklarował
szef Rosnieftu.
Wg Igora Sieczina, statni rok był bardzo owocny dla stoczni. „W
okresie od września 2017 r. do chwili obecnej", powiedział "w
ramach realizacji projektu inwestycyjnego SSC" Zwiezda "zawarto 157
umów budowlanych i montażowych o łącznej wartości 46 mld rubli”.
Chwila rozmowy ze stoczniowcami |
SPOTKANIE ZE STOCZNIOWCAMI
Prezydent
Rosji spotkał się również na krótko z pracownikami stoczni. Zwrócił uwagę na
wyjątkowość budowanego kompleksu stoczniowego i realizowanych tu projektów budownictwa okrętowego. W trakcie rozmowy szef państwa wskazał na potrzebę
terminowego rozwiązywania problemów społecznych, w szczególności budowy
mieszkań, przedszkoli, szkół w regionie.
[1] Aframax (average freight rate assessment maximal) – tankowiec o nośności od
80 do 120 tysięcy DWT. Statki tej wielkości są
najpopularniejszą klasą zbiornikowców. Zapewniają też największą elastyczność
przewozową zawijając do większości terminali naftowych. Nie ma też problemu z
zapewnieniem dla nich całostatkowych ładunków, przewozi się nimi surową
(nieprzetworzoną) ropę naftową jak i produkty jej przerobu. Najczęściej
eksploatowane są na trasach atlantyckich tj.: pomiędzy Wenezuelą; wschodnim
wybrzeżem Meksyku, USA, Kanady; państwami północno-zachodniej Europy oraz
basenu Morza Śródziemnego.
Statek zaprojektowany (projekt IBSV 10022 AH) w stoczni „Zwiezda” jest przeznaczony dla żeglugi po nieograniczonym obszarze nawigacji, do transportu ropy naftowej i produktów ropopochodnych.. Został zaprojektowany zgodnie z wysokimi standardami bezpieczeństwa środowiskowego. Główne i pomocnicze systemy napędu mogą działać przy paliwach tradycyjnych, a także na paliwo przyjazne dla środowiska - skroplony gaz ziemny, statek posiada platformę dla śmigłowca.
[2] Inf. RIA Novosti/РИА Новости https://ria.ru/economy/20180911/1528262185.html
[3] Inf. RIA Novosti/ РИА Новости https://ria.ru/economy/20180911/1528256115.html
Statek zaprojektowany (projekt IBSV 10022 AH) w stoczni „Zwiezda” jest przeznaczony dla żeglugi po nieograniczonym obszarze nawigacji, do transportu ropy naftowej i produktów ropopochodnych.. Został zaprojektowany zgodnie z wysokimi standardami bezpieczeństwa środowiskowego. Główne i pomocnicze systemy napędu mogą działać przy paliwach tradycyjnych, a także na paliwo przyjazne dla środowiska - skroplony gaz ziemny, statek posiada platformę dla śmigłowca.
[2] Inf. RIA Novosti/РИА Новости https://ria.ru/economy/20180911/1528262185.html
[3] Inf. RIA Novosti/ РИА Новости https://ria.ru/economy/20180911/1528256115.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz