„Chrzest był punktem wyjścia do kształtowania
i rozwoju rosyjskiej państwowości, prawdziwego duchowego odrodzenia się naszych
przodków, określenia ich tożsamości, samoświadomości, rozkwitu kultury
narodowej i edukacji, rozwoju wieloaspektowych więzi z innymi krajami” podkreślał
prezydent Putin podczas krótkiego wystąpienia z okazji 1030-lecia chrztu Rusi..
To
prawda, choć nie całkiem do końca, chrzest Rusi poprzedziły lata, bez mała
stulecie, kształtowania się struktur państwa wczesnofeudalnego, jakim była pogańska
Rus Kijowska. Chrzest Rusi był przełomem w tym procesie i jego konsekwencją.
Kniaź
(książę) Władimir stał się jednym z największych bohaterów starej Rusi, opiewany,
sławiony i idealizowany. Sukcesy polityczne, w tym włączenie Rusi w grono państw
chrześcijańskich kręgu kulturowego Bizancjum i zwycięstwa militarne, zwłaszcza w
walkach z Pieczyngami, głównym wrogiem ludności w południowej części księstwa,
budowa i umocnienie nadrzecznych grodów, tworząc tym samym, skuteczny system
obronny księstwa - przyniosły wielkiemu kniaziowi Kijowa – Władimirowi - pamięć
potomnych, sławę i zaliczenie go w poczet prawosławnych świętych. Stał się
symbolem korzeni współczesnej Rosji.
Po
jego śmierci historia starej Rusi, toczyła się dalej. Ruś przeżyła rozdrobnienie feudalne, najazdy Mongołów
z Dżingis-Chanem, ekspansję Szwedów i Niemców, Można rzec, że chrzest - rozkwit i upadek, zamknięte zostały w jednej epoce historycznej starej Rusi.
Pod
koniec pierwszej połowy XIII w. wyodrębniły się z ziemi włodzimiersko-suzdalskiej Rusi
- dwa małe księstwa: moskiewskie i twerskie, którym sądzone było odegrać
szczególnie doniosłą rolę w historii Rusi i Rosji.
Jak
pisze prof. Bazylow: „W czasie, gdy się
tworzyły, nikt nie mógł przewidzieć ich perspektyw rozwojowych i znaczenia w
przyszłości, w właśnie w obu tych ośrodkach i bodaj tylko w nich – ruska myśl
polityczna rozwinąć miała skrzydła do wysokiego lotu. O rozszerzenie swojej władzy
starało się z różnymi skutkami wielu książąt w czasie rozdrobnienia; odnoszone
na tym polu sukcesy zbliżały w jakiś sposób Ruś do jedności, tylko jednak
przejściowo, w sposób niezamierzony, bez trwalszych następstw. Książęta twerscy
i moskiewscy próbowali rozwijać swoją działalność inaczej. Na pewno nie od
razu, ale w stosunkowo krótkim czasie Twer i Moskwa stały się jedynymi na Rusi
ośrodkami dalekosiężnej myśli zjednoczeniowej i może tylko dlatego rywalizowały
ze sobą zaciekle. Zwycięsko z tego współzawodnictwa wyszła Moskwa; książęta moskiewscy
potrafili działać z zadziwiająca konsekwencją, a w razie potrzeby z największą
surowością. Rezultatem, a właściwie całym ogromem rezultatów, będzie najpierw
stale i stosunkowo szybkie rozszerzenie granic księstwa, potem zrzucenie
zwierzchnictwa tatarskiego, zjednoczenie ziem północno-wschodniej Rusi i
powstanie wielkiej i silnej monarchii rosyjskiej. Procesy te potrwają jednak długo.”
________________
U
źródeł prawosławia, cz.1.: Ruś pogańska, link: https://sophico21.blogspot.com/2018/07/u-zrode-prawosawia-cz1-rus-poganska.html
U źródeł prawosławia, cz.2.: U źródeł prawosławia, cz.2: Kniaź Władimir i chrzest Rusi, link:https://sophico21.blogspot.com/2018/07/u-zrode-prawosawia-cz2-kniaz-wadimir-i.html
U źródeł prawosławia, cz.2.: U źródeł prawosławia, cz.2: Kniaź Władimir i chrzest Rusi, link:https://sophico21.blogspot.com/2018/07/u-zrode-prawosawia-cz2-kniaz-wadimir-i.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz