KORESPONDENCJA WŁASNA
St. Petersburg- Szczecin (maj/lipiec 2018)
Artykuł w niewielkim skrócie opublikowano
"Namiary na morze i handel",
nr 14-15, lipiec 2018 (str.17)
Artykuł w niewielkim skrócie opublikowano
"Namiary na morze i handel",
nr 14-15, lipiec 2018 (str.17)
Sankt Petersburg, Newa, widok na stocznię |
Cały rosyjski przemysł stoczniowy
stanowi nieco ponad 1% globalnego sektora.
LENINGRADZKI KLASTER
STOCZNIOWY
Obwód
Leningradzki, z wyłączeniem Petersburga, charakteryzuje się wysokim stopniem
uprzemysłowienia, w tym: koncentracją przedsiębiorstw szeroko rozumianej
gospodarki morskiej, od portów i stocznie, po szereg małych i średnich form
sektora prywatnego. W sumie ponad 600 dużych i średnich przedsiębiorstw, w tym
należące do wiodących firm Rosji oraz ponad 2 tys. małych przedsiębiorstw,
działających także w sferze przemysłowej. Działają tu też, lub są w stanie
organizacji, trzy parki przemysłowe państwowe i dziewięć prywatnych.
Priorytetowe sektory gospodarki Obwodu
Leningradzkiego są zorganizowane w klastrach branżowych. Obecnie jest ich sześć, poza klasterem przemysłu
stoczniowego, działają: klaster części motoryzacyjnych i samochodowych, klaster
technologii medycznych, farmaceutycznych i radiacyjnych, klaster materiałów
budowlanych, klaster przemysłu spożywczego oraz klaster chemiczny ropy i gazu.
Przedsiębiorstwa branży stoczniowej Obwodu
Leningradzkiego, zgrupowane w klasterze stoczniowym, mają ogromny potencjał
wzrostu dzięki aktywizacji wykorzystania szelfu arktycznego i Północnej Drogi
Morskiej. Ich udział w regionalnym produkcie brutto wynosi 2,5%.
Do klastra stoczniowego należą: Stocznia
w Wyborgu specjalizująca się przede wszystkim w budowie platform
wiertniczych, małych i średnich jednostek tonażowych dla przybrzeżnych pól
offshore, a także statków specjalnego przeznaczenia, rybackich, tankowców, holowników,
kontenerowców, drobnicowców, masowców, dźwigów pływających o udźwigu do 2000
ton, barek, statków amfibii; Newska Stocznia Budowlana i Remontowa,
zajmująca się budową statków pasażerskich i usługowo-turystycznych, bunkierek,
pchaczy o mocy 600 KM, holowników holujących o mocy 800 KM, holowników pchaczy
o mocy 1500 KM, kontenerowców o nośności 3200 ton, statków motorowych o
ładowności 2700 ton do przewozu ładunków masowych, ich remontami oraz inną
jeszcze produkcją; Stocznia Swirska, której specjalnością jest produkcja
tzw. poduszkowców, pontonów, w tym pontonów żelbetonowych i innych konstrukcji
pływających na pontonach; Leningradzka Stocznia „Piełła”, zajmująca
wiodącą pozycję w rosyjskim przemyśle holowniczym, produkuje holowniki nowej
generacji, które z powodzeniem są eksploatowane we wszystkich większych rosyjskich
portach; Zakład „KRIZO”, specjalizujący się w produkcji zaawansowanych
technologicznie urządzeń radiowo-elektronicznego wyposażenia statków i statków,
w tym, m.in.: automatyczne systemy
przeciwpożarowe i alarmowe, urządzenia do zarządzania urządzeniami łączności
radiowej, regulatory częstotliwości i mocy impulsów dla turbin dieslowych i
turbin gazowo-parowych, sprzęt do rozmagnesowania statków i ochrony śmigieł i
kadłubów statków przed korozją, systemy kompensacji pola elektromagnetycznego, źródła
energii statku; Zakład „Ładoga”, jedno z wiodących przedsiębiorstw w Rosji
produkujących sprzęt hydroakustyczny dla marynarki wojennej. Przedsiębiorstwo
produkuje również produkty cywilne: urządzenia systemy medyczne, akustyczne; audiometry,
komparatory, oparte na mikroprocesorze i inne cywilne produkty przemysłowe, niezwiązane
z produkcją stoczniową, oraz Zakład „Buriewiestnik”, którego główną
działalnością jest produkcja armatury okrętowej przeznaczonej do użytku, jako
elementy rozłączające i regulujące, służących do zasilania urządzeń dla
statków wszelkich typów, klas i przeznaczenia.
Obecnie
trwają rozmowy i prace przygotowawcze do poszerzenie leningradzkiego klastra o
mniejsze firmy produkcyjne. Ostatnie badania administracji obwodu wykazały kilkanaście
firm, zainteresowanych przystąpieniem do klastra stoczniowego.
"Region Leningradu ma ogromny potencjał do
tworzenia na swoim terytorium rozwiniętych stowarzyszeń produkcyjnych. Ponadto
przez lata istniała konkretna gospodarka klastrowa. Wiele przedsiębiorstw nie
jest wytwórcami produktów końcowych, ale produkuje komponenty lub komponenty
dla swoich partnerów. Po zarejestrowaniu tych stowarzyszeń w klastrach uzyskujemy
potężny efekt ekonomiczny, a same klastry mogą ubiegać się o wsparcie państwa
"- podkreśla wicepremier ds. gospodarki i inwestycji Obwodu
Leningradzkiego - Dmitrij Jałow,
dodając, że indeks wzrostu przemysłowego w klastrach jest znacznie wyższy niż
średnia dla regionu i wynosi 120-130% rocznie.
Konstantin Szumilin, b.
pracownik stoczni w Wyborgu, a obecnie prezes zarządu Grupy TRITMENT ze Szlisselburga
nad Ładogą, prywatnej firmy z 25-letnim stażem, związanej z produkcją armatury
okrętowej, wyposażeniem statków i okrętów, jak ich remontami - przypomina, że „w tym roku rząd zwrócił uwagę na rozwój
floty handlowej. Opracowano programy budowy statków rybackich i statków
pasażerskich”, a to daje gwarancję dalszego rozwoju branży stoczniowej i
około stoczniowej. Jej skonsolidowanie w klastrach daje jej jeszcze większe
szanse.
„Dostawy dla floty handlową stanowią 10-15%
naszego całkowitego salda sprzedaży. Dlatego skupiamy się głównie na przemyśle
obronnym”, wyjaśnia prezes Szumilin. Nie mniej jednak Grupa TRITMENT nie
zamierza rezygnować z dostaw swoich produktów i usług dla cywilnego sektora
przemysłu stoczniowego. „TRITMENT po raz
kolejny odświeżył swoją certyfikację w rejestrze morskim i uzyskał certyfikat
River Register. Dostarczamy nasze produkty do stoczni krajowych i utrzymujemy z
nimi kontakty. Nasza firma przyczynia się do rozwoju małej branży stoczniowej”,
wyjaśnia prezes Grupy TRITMENT. Firma zatrudnia ok. 160
pracowników, w tym 60 w bezpośredniej produkcji. Posiada własny wydział
konstrukcyjny, ukończyła też I fazę budowy nowej odlewni.
PETERSBURSKI KLASTER BUDOWY STATKÓW
Petersburg. Port i stocznia Admiralska |
Znaczna
część badań naukowych biur projektowych i inżynieryjnych z branży oraz ich
zdolności produkcyjnych, koncentruje się w tym mieście. Tu powstają projekty
statków nawodnych wszystkich typów (od tankowców i lodołamaczy, po krążowniki
rakietowe), technologie jednostek podwodnych (łodzi podwodnych) i specjalistycznego
sprzętu morskiego.
Podstawą klastra są przedsiębiorstwa i firmy
wchodzące w skład Zjednoczonej Korporacji Stoczniowej. Są to wiodące rosyjskie biura projektowe: „TsKB MT", „Rubin”,
„Malachit", „Almaz", „Północne Biuro Konstrukcyjne", „Newskie Biuro
Konstrukcyjne”, „Iceberg". W ramach ich
projektów budowane są atomowe i dieslowskie łodzie podwodne różnych klas,
statki i okręty, które stanowią obecnie podstawę morskich strategicznych sił
jądrowych i sił ogólnego przeznaczenia rosyjskiej marynarki wojennej i
zagranicznych sił morskich.
Wśród wiodących przedsiębiorstw produkcyjnych uwagę
zwraca przede wszystkim Stocznia Admiralicji SA, która wraz
z realizacją zamówień na potrzeby Wojenno-Morskiej Floty Rosji i zagranicznych kontrahentów,
buduje też różne statki cywilne, w tym tankowce dla największych firm
transportowych w Rosji. Zmodernizowane zaplecze
produkcyjne przedsiębiorstwa pozwala budować statki spełniające najwyższe
współczesne wymagania.
Stocznia "Północna " jest liderem w budowie okrętów średniego zasięgu (niszczyciele, korwety) dla marynarki wojennej. Średnio-Newski Zakład Stoczniowy jest jedynym właścicielem w Rosji i na świecie unikalnej technologii do budowy monolitycznych kadłubów statków i całych statków z włókna szklanego (jednostek o długości do 80 m). Opanował produkcję trałowców oraz jednostek pomocniczych. Stocznia Bałtycka specjalizuje się w budowie lodołamaczy do różnych celów oraz promów cargo i pasażerskich dla klientów rosyjskich i zagranicznych.
Petersburg, Stocznia Admiralicji SA |
Stocznia "Północna " jest liderem w budowie okrętów średniego zasięgu (niszczyciele, korwety) dla marynarki wojennej. Średnio-Newski Zakład Stoczniowy jest jedynym właścicielem w Rosji i na świecie unikalnej technologii do budowy monolitycznych kadłubów statków i całych statków z włókna szklanego (jednostek o długości do 80 m). Opanował produkcję trałowców oraz jednostek pomocniczych. Stocznia Bałtycka specjalizuje się w budowie lodołamaczy do różnych celów oraz promów cargo i pasażerskich dla klientów rosyjskich i zagranicznych.
Ze względu na swoje
wyjątkowe produkty Stocznia „Almaz”, produkująca statki desantowe i
poduszkowe, a także szybkie łodzie i jachty, cieszy się szeroką popularnością w
kraju i za granicą.
Wiele petersburskich przedsiębiorstw, dostarczających oddzielne jednostki i całe systemy kontroli uzbrojenia morskiego, systemy automatyki, armaturę okrętową, produkty elektryczne, jest współwykonawcami wszystkich głównych zamówień stoczniowych. Do ich grona należą m. In.: koncern „Aurora”, fabryka „Proletariacka”, koncern „Elektropribor”, koncern „Granit-Elektron” i inne.
Wiele petersburskich przedsiębiorstw, dostarczających oddzielne jednostki i całe systemy kontroli uzbrojenia morskiego, systemy automatyki, armaturę okrętową, produkty elektryczne, jest współwykonawcami wszystkich głównych zamówień stoczniowych. Do ich grona należą m. In.: koncern „Aurora”, fabryka „Proletariacka”, koncern „Elektropribor”, koncern „Granit-Elektron” i inne.
Sukcesy produkcyjne petersburskich przedsiębiorstw
stoczniowych są w dużym stopniu determinowane przez ich ścisłą współpracę z biurami
projektowymi i placówkami naukowo-badawczymi w Petersburgu. Jako twórcy głównych rodzajów sprzętu marynarki
wojennej, poszukiwanych przez kontrahentów krajowych i zagranicznych,
przedsiębiorstwa te jednocześnie tworzą projekty cywilne, m.in. specjalistycznych
jednostek dla poszukiwania i eksploatacji zasobów naturalnych, elektrowni
różnego typu, itp.
Rosyjska „Strategia rozwoju przemysłu
stoczniowego na okres do 2035 r.” prognozuje zapotrzebowanie na 38 morskich
statków pasażerskich do 2030-2035 r.(statki pasażerskie i towarowo-pasażerskie).
W tym, będące obecnie w budowie (do 2022r.) - 16 jednostek o nośności 13 tys.
t., nowe statki - 22 jednostki o nośności 13 tys. t., oraz statki
towarowo-osobowe - 4 jednostki o całkowitej nośności 46 tys. ton.
Wg Ministerstwa Przemysłu i Handlu Federacji
Rosyjskiej, które opracowało strategię dla stoczni, rosyjska morska flota
pasażerska posiada obecnie (dane z 1.01.2018) - 68 statków pasażerskich (w tym
promy towarowe i pasażerskie). Do 2020 r. oczekuje się budowy 16 nowych statków
pasażerskich i towarowo-pasażerskich. Prognozowany
wzrost ruchu pasażerskiego wraz ze wzrostem popytu na rejsy wycieczkowe od
turystów krajowych i zagranicznych, wymaga nowych statków do obsługi tras
turystycznych.
Priorytetowym
zadaniem dla rosyjskiego przemysłu stoczniowego, określonych w „Strategii” jest
aktualizacja floty lodołamaczy. W latach 2015-2016 ukończono budowę trzech
lodołamaczy o mocy 16 MW, w budowie jest kolejnych 8, o mocy od 6,8 do 60 MW.
Flota lodołamaczy Rosji zapewnia nieprzerwane funkcjonowanie Północnej Drogi
Morskiej, wydobywanie i eksport węglowodorów z mórz arktycznych, całoroczną
nawigację na dalekiej Północy, na Morzu Białym i Bałtyckim.
Rosja, jako jedyna na świecie ma atomowe lodołamacze w swojej flocie. Oprócz sześciu lodołamaczy atomowych, z których, cztery są aktywne, Rosja ma ponad to 30 lodołamaczy o napędzie typu diesel-electric.
Rosja, jako jedyna na świecie ma atomowe lodołamacze w swojej flocie. Oprócz sześciu lodołamaczy atomowych, z których, cztery są aktywne, Rosja ma ponad to 30 lodołamaczy o napędzie typu diesel-electric.
Zdjęcia własne,
11-14 maj 2018r,
St.Petersburg
Petersburg, Nabrzeże Lejtnanta Szmidt nad Newą, Wyspa Wasilewska |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz