Na Ukrainie i w Rosji obchodzona
jest 1030 rocznica chrztu Rusi, m.in. z udziałem, metropolity Warszawskiego i całej
Polski - bp. Sawą. W polskich mediach - cisza na ten temat.
Wł. Putin w otoczeniu patriarchów Fieodora II i Kiryłła w drodze z Kremla na pl. Borowicki |
I
to prawda, bowiem dzieje początków Rosji, jak i innych tworzących się księstw w
tym czasie były okrutne i brutalne w dzisiejszym rozumieniu, w tamtych czasach
należały one do rutynowych działań.
WŁADIMIR PRZEJMUJE WŁADZĘ
"Chrzest Władimira" W.Wasniecowa, Galeria Trietriakowska |
Poza
bratobójstwem, choć nie własnoręcznym, miał na sumieniu niedozwolone w
chrześcijaństwie wielożeństwo, poślubił nawet żonę brata Jaropełka, a i na boku
niejedną niewiastę zbałamucił. W zdobytym Połocku siłą włączył do grona żon
córkę tamtejszego księcia Rognedę, przy czym na jego rozkaz zamordowano książęcą
rodzinę, łącznie z jej ojcem i braćmi.
Kniaź
Władimir działa podobnie, jak jego ojciec i dziadowie, nadal poszerza z wielkim
impetem terytoriom księstwa. W 981r przyłącza do Rusi Kijowskiej Grody
Czerwieńskie, znajdujące się w poddaństwie księcia Polan – Mieszka I. Prowadzi
walki i nieustanne wyprawy wojenne przeciwko różnym plemionom okolicznych
Słowian: Wiatyczom, prusko-litewskim Jadźwingom, Radymiczom. Notorycznie
walczono z Pieczyngami.
Wszystkie
te walki i podboje pokazują, że nie do końca zostały zniwelowane różnice
plemienne. Chrystianizacja wisiała na
włosku, jej przyjęcie było przełomowe dla Rusi.
CHRZEST
"Chrzest Rusi" W. Wasniecowa, Galeria Trietiakowska |
Ruś
znała religię chrześcijańską, nie była niczym nowym. Formy państwowości
rozwijały się tu już ponad sto lat i nie przypominały dawnych struktur związków
plemiennych.
Patrząc
z perspektywy wieków, Ruś Kijowska w chwili przyjęcia chrześcijaństwa była państwem
wczesnofeudalnym, z kształtującą się klasa panującą wśród bliskich księciu
dostojników, zmierzająca do podporządkowania sobie pozostałej ludności.
Nowe
stosunki społeczne wymagały pewnych więzi, utrwalającej autorytet władzy.
Mając
szansę porównania wierzeń pogańskich religią chrześcijańską, która, była jednak
widoczna od trzech dziesięcioleci na książęcym dworze, po ośmiu latach
panowania kniaź Władimir podjął decyzję, kierując się przede wszystkim,
jakbyśmy to dzisiaj powiedzieli – decyzjami politycznymi.
NA RATUNEK BIZANCJUM
Prof.
Bazylow, w swojej „Historii Rosji” zaznacza, że Cesarstwo Bizantyjskie w
połowie lat osiemdziesiątych X w., jakieś trzy lata przed chrztem Rusi, wpadło
w tarapaty z powodu napierania plemion Bułgarów, jak i walk wewnętrznych o
władzę i wpływy z powodu rebelii, jaka objęła cała Azje Mniejszą. Cesarz Bazyli
II (Bułgarobójca) prawdopodobnie zwrócił się, zgodnie z zawartymi wcześniej
sojuszami, o pomoc do Władimira kijowskiego. Władimir postawił jednak warunki:
zawarcie kolejnego sojuszu i ślub z siostrą cesarza Anną. Druga strona
stwierdziła, Ruś miała przyjąć chrzest, bo ślub cesarskiej siostry z poganinem
nie wchodził w rachubę, „choćby cesarstwo
miała spotkać katastrofa”, jak zaznacza prof. Bazylow. Po ustaleniu tego
nietypowego kontraktu, do Bizancjum przybyła 6 tys. drużyna zbrojnych księcia
Władimira, złożona Weregów (Skandynawów) oraz Rusów, i na polach bitwy
rozstrzygnęła konflikty na rzecz cesarstwa.
Ale
jak to w życiu bywa – z zawartymi umowami bywa różnie. I po skonsumowaniu
triumfu ze zwycięstwa nad wrogami - odmówiono ręki cesarskiej siostry
kijowskiemu księciu.
Oczywiście
z reakcją Władimira nie trzeba było czekać, zebrał drużynę, ruszył na Krym i
zdobył Chersonez, należący do Bizancjum gród w południowej części półwyspu. Cesarstwo
natychmiast wypełniło wszystkie ustalenia.
W
Chersonez Władimir wraz z towarzyszącymi mu dostojnikami został ochrzczony a
jego małżeństwo z Anną, siostrą cesarza stało się faktem.
Ruś
przyjęła chrzest poczynając od swego księcia i jego najbliższego otoczenia. Potem
nadeszła kolej na Kijów i inne dzielnice Rusi.
Trudno
dzisiaj ustalić precyzyjnie chronologię wydarzeń, proces chrystianizacji Rusi trochę trwał.
Historycy prowadzą spory od bardzo dawna. Jedni ustalają datę zdobycia Chersonezu na 989r i uważają,
że tam prawdopodobnie został ochrzczony Władimir kijowski. Inni, że chrzest przyjął w Kijowie. Większość badaczy
skłania się do przyjęcia chrztu w 988r.
I tak jest to oficjalnie obchodzone.
I tak jest to oficjalnie obchodzone.
NOWA RELIGIA, NOWE PORZĄDKI
Historycy
uważają, że nowa religia była przyjmowana jednak z oporami, ale w obawach przed
represjami, dobrze znanymi z czasów pogaństwa, przyjmowano nowe formy kultu
sakralnego. Chociaż im dalej od znaczących grodów Rusi, tym głębsza
zakorzenienie wierzeń słowiańskich. Dostojnicy dworscy czy członkowie drużyn
zbrojnych praktycznie chrześcijaństwo przyjmowali bez oporów, niosło ono im
bliższe powiązanie polityczne, kulturowe i wyznaniowe z Bizancjum.
Na
Ruś przybywali greccy duchowni z greckimi księgami liturgicznymi, które na
miejscu przepisywano w językach słowiańskich, tworzono własne księgi. Ku
przypomnieniu – piśmiennictwo na Rusi (cyrylica) było znane już w czasach pogańskich.
Książęta budowali cerkwie i klasztory, hojnie je wyposażając. W oparciu o sztukę
bizantyjską rozwijała się rodzima sztuka – malarstwo, architektura, rzeźna, rzemiosło
artystyczne. Zaczęła powstawać organizacja cerkiewna z Kijowem, jako metropolią
i biskupstwami w większych grodach.
Chrzest
Rusi włączył ją w krąg kultury bizantyjskiej, stworzył z niej główny filar
prawosławia na wschodzie i pozwolił jednocześnie na równorzędne partnerstwo w
gronie chrześcijańskich państw Europy.
Na
poły pogański i chrześcijański kniaź kijowski z wielu żon miał liczne
potomstwo, których współcześni historycy nie do końca mogą się doliczyć. Wzorem
swoich przodków książę Władimir jeszcze za swojego życia rozdzielił między synami
znaczniejsze grody księstwa.
Po
jego śmierci i kilkuletnich krwawych bratobójczych walkach wewnętrznych, w
których nie cofano się przed niczym, zwycięstwo odniósł Jarosław, syn Ragendy połockiej,
którą w czasach pogańskich Władimir siłą wcielił w poczet żon, skracając o
głowę całą jej rodzinę.
Osadzony
najpierw w Rostowie Suzdalskim a potem w Nowogrodzie, Jarosław był właściwie
księciem udzielnym, zobowiązanym do płacenia wysokiej daniny Kijowowi. Po
pewnym czasie, Jarosław, niewątpliwie największa indywidualność w gronie męskich
potomków Władimira, starając się jeszcze bardziej usamodzielnić, postanowił odmówić
płacenia daniny Kijowowi.
By
przywołać syna do porządku, ojciec rozpoczął przygotowania do wyprawy na
Nowogród, ale do wyprawy nie doszło z powodu śmierci Władimira. Ale zdążył jeszcze
przed śmiercią uwięzić kolejnego syna - Światopełka (miał go z wdową po bracie
Jaropełku), zięcia Bolesława Chrobrego, który prawdopodobnie za namową polskiego
władcy włączył się do konfliktu Jarosława z ojcem, popierając brata.
_________________
U
źródeł prawosławia, cz.1.: Ruś pogańska, link: https://sophico21.blogspot.com/2018/07/u-zrode-prawosawia-cz1-rus-poganska.html
U źródeł prawosławia, cz.3.: Od Rusi do Rosji, link: https://sophico21.blogspot.com/2018/07/u-zrode-prawosawia-cz3-od-rusi-do-rosji.html
U źródeł prawosławia, cz.3.: Od Rusi do Rosji, link: https://sophico21.blogspot.com/2018/07/u-zrode-prawosawia-cz3-od-rusi-do-rosji.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz