Muzeum Narodowe Czeczeńskiej Republiki w Groznym |
Największym
mankamentem mojego wrześniowego pobytu w Czeczenii był chroniczny brak czasu
narzucony programem, który bywał wywracany do góry nogami przez organizatorów
oraz wielce kontrastowy stosunek do priorytetów. To, co ważne było dla mnie,
nie było istotne dla organizatora lub całej reszty polskich i rosyjskich dziennikarzy, w gronie
których zwiedzałam Kaukaz. Z konieczności musiałam się przystosować do potrzeb
kulturalnych większości i narzuconego programu.
Tak,
więc, zaplanowane zwiedzanie muzeum w Groznym nie odbyło się w planowanym
czasie, kolejnego dnia siedzieliśmy przed zamkniętym muzeum sporo czasu, a
kiedy zaczęło się zwiedzanie, odbywało się bez mała galopem i ciągle słyszałam
za sobą: - pospiesz się, wychodzimy!
Nie
zauważyłam żadnych informatorów, katalogów czy przewodników po muzeum, być może
i były, ale w takim pospiechu trudno je było zauważyć.
Szalenie
miłe pracownice muzeum oprowadzały po ekspozycjach, tłumaczyły wprawdzie, ale w
niewielkim pomieszczeniu kilkanaście osób robi już gwar i niewiele można było
usłyszeć, a i oglądanie w dużej grupie małej ekspozycji jest szalenie
niewygodne.
Mimo
tych bezsprzecznych mankamentów, udało mi się sporo zobaczyć, poznać bliżej
kulturę materialną ludów zamieszkujących Czeczenię, ich rękodzieło malarstwo,
instrumenty muzyczne czy przepiękną białą broń.Zrobić sporo ciekawych zdjęć.
Budynek
Muzeum Narodowego Republiki Czeczeńskiej , który zwiedzałam, leży w centrum
Groznego, na zapleczu Prospektu Putina. Jest
to całkowicie nowy obiekt muzealny, niedawno przekazany w użytkowanie. Niestety,
niewiele mogę o samym budynku powiedzieć, choć jest on zaprojektowany w oparciu
o regionalne tradycje w architekturze.Nawet nie wiem, kto go zaprojektował.
Obie
wojny czeczeńskie (1994-1996 i 1999-2000) były dla czeczeńskiego muzealnictwa katastrofalne.
Szkody, jakie spowodowały dla dziedzictwa historycznego i kulturowego oraz
niekontrolowany w tym czasie handel zabytkami sztuki i ludowego rękodzieła,
stał się, jak mówią Czeczeni - „katastrofą
narodową”. Zniszczone zostały zbiory muzealne i baza techniczna muzeów, zrównany z ziemią został główny,
zabytkowy budynek Muzeum Narodowego (dawna siedziba komercyjnego Banku Azow-Don
z końca XIX w.) w Groznym.
Czeczeńskie muzealnictwo sięga czasów
bolszewickich w Rosji. 7 listopada 1924 r. Departament Edukacji Publicznej w Groznym
otworzył Okręgowe Muzeum Historii Kultury i Religii. Prace nad jego stworzeniem prowadzono z pomocą miejscowego kolekcjonera, filatelisty Borisa
Scaliottiego, który został jego pierwszym kierownikiem.
Przekazał on także
swoją kolekcję zabytkowych naczyń, broni i przedmiotów archeologicznych
znalezionych podczas przypadkowych wykopalisk. W muzeum wystawiono także broń skonfiskowaną
w czasach bolszewickich (pistolety), sproszkowane świece z czasów imana
Szamila, a także przedmioty antyczne, takie jak monety, miecze, włócznie,
siekiery, tarcze, kusze, zbiór starożytnej broni perskiej, obiekty kultu,
przedmioty codziennego użytku, sztukę, itp.
Kindżały ze zbiorów muzealnych |
W lutym 1925 r. w muzeum otwarto dział
numizmatyki. Aby stworzyć zbiór numizmatyczny, zwrócono się do różnych
instytucji z wielu miast Północnego Kaukazu. W rezultacie zebrano bilion, banknoty
i papiery wartościowe z lat 1769-1924.
Takie były początki czeczeńskich muzeów.
Stroje Czeczenów, broń, dywan filcowy |
W latach 90. XX w. Państwowe Muzeum Czeczenii było jednym z największych na Północnym Kaukazie i posiadało około 230 tys. pozycji w swoich zbiorach. Znajdowały się w nim rzadkie książki i wydawnictwa z XIX i początków XX w., gazety publikowane od lat 20. XX w. Muzeum eksponowało unikalne eksponaty broni białej i palnej z XVIII i XIX w. oraz ozdobnej (paradnej), w tym: sztylet Haji-Murata , pistolet i sztylet Zelimchana, szablą imama Szamila oraz jego insygnia. W zbiorach muzealnych były manuskrypty słynnego czeczeńskiego teologa Awtahadzhiego, banknoty i matryce do drukowania papierowych pieniędzy Emiratu Uzun-Haji, pieniądze z regionu Terek, rytualna kadzielnica - Erzi Aquarius, dzieła znanych rosyjskich i zachodnioeuropejskich artystów z XVIII i XIX wieku, wyposażenie domu Tapy Czermojewa, znanego czeczeńskiego przemysłowca naftowego, pamiątki po światowej sławy tancerzu Mahmudzie Esambajewie, kolekcja czeczeńskich istangów - zdobionych filcowych dywanów z XIX /XX w. Te dywany, które udało mi się zobaczyć w Czeczenii, nie tylko w muzeum - były przepiękne.
Wielką wartość miała kolekcja archeologiczna, numizmatyczna, przyrodnicza, bogata biblioteka naukowa z kolekcją rzadkich książek. W muzeum przechowywano wiele przedmiotów z biżuterii ludów Północnego Kaukazu.
Niestety, rozwój czeczeńskiego muzealnictwa przekreśliły
wojny, a wraz z nią - nieodwracalne zniszczenia i grabież dzieł sztuki i
zabytków. Obecnie trwa mozolny czas leczenia ciężkich ran zadanych czeczeńskiej
kulturze.
Już pod koniec ostatniej wojny czeczeńskiej rozpoczęto
przywracanie struktur sieci muzealnej, na którą składało się: Muzeum Główne w
Groznym i jego oddziały: Muzeum Literatury i Etnografii Lwa Tołstoja w
miejscowości Starogładowskoje (Region Szełkowskij), Muzeum Literatury i Pamięci
A. Mamakajewa we wsi Laha- Newre (Rejon Nadterecznyj) i
Muzeum Regionalne w miejscowości Mochiety (Region Wiedieno).
Ze zbiorów muzeum - portret pierwszej czeczeńskiej lotniczki Ljalii Nasuchanowoj i pani kustosz |
Nowy budynek Muzeum Narodowego Republiki
Czeczeńskiej w Groznym został otwarty 5
października 2012 r. Znajdują się tu stale ekspozycje: „Historia Czeczenii w
lustrze archeologii”, „Kaukaski rodzimy podział podczas pierwszej wojny światowej”;
„Wkład ludności czeczeńsko-inguszeckiej w zwycięstwo Wielkiej Wojny Ojczyźnianej
1941/45”, „Historia Czeczeńskiej Republiki w falerystyce”, „Etnografia ludności Czeczeńskiej Republiki” , „Malarstwo rosyjskie i zachodnioeuropejskie XVIII - początku XX
w.”, „Sztuka piękna, dekoracyjna i użytkowa
Czeczeńskiej Republiki” oraz wystawa indywidualna „Honorowego Artysty Rosji S.
Bitsirajewa”.
Podobny kindżał przywiozłam do Polski |
Aktualnie
Muzeum Narodowe prowadzi badania z zakresu historii, etnografii, kultury, nauk
przyrodniczych i sztuki. Prace naukowo-badawcze koordynują: Katedra Historii Starożytnej i Archeologii w
Czeczenii, Katedra Średniowiecznej i Nowej Historii Czeczenii, Katedra Współczesnej Historii Czeczeńskiej Republiki, Departament Kultury i
Etnografii ludności Czeczeńskiej Republiki, Wydział
Sztuk Pięknych, Departament Przyrody i Ekologii
Czeczeńskiej Republiki oraz Dział projektowania
artystycznego.
Dyrektorem Muzeum Narodowego jest dr
nauk filozoficznych W.A. Astałow, prof. Państwowego Uniwersytety Czeczeńskiego.
Więcej zdjęć z Muzeum Narodowego w Groznym - prezentuję na Facebook, w odrębnym albumiku.
Red. Agnieszka Wołk-Łaniewska z tyg. NIE kontempluje zbiory muzealne |
To siodło wzbudziło we mnie ogromny zachwyt, przepiękna robota! |
Piękna,klasycznej urody kustosz z Muzeum Narodowego Czeczeńskiej Republiki w Groznym |
Więcej zdjęć z Muzeum Narodowego w Groznym - prezentuję na Facebook, w odrębnym albumiku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz