GOSPODARKA MORSKA
SPEDYCJA, TRANSPORT
PORTY, ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
Polska, Europa Środkowo-Wschodnia
Grupa kapitałowa OT Logistics (spółka giełdowa) jest jedną z największych w Europie Środkowo - Wschodniej spółek branży TSL oraz jednym z liderów europejskiego transportu rzecznego, ponadto świadczy także usługi portowe, głównie poprzez port w Świnoujściu oraz usługi spedycji morskiej, lądowej i lotniczej. Grupa posiada 800 jednostek pływających o łącznej nośności 300 tys. ton. Grupa prowadzi działalność na rynku polskim (głównie na Odrze) oraz w Niemczech i Holandii. OT Logistics powstała z przekształcenia spółki Skarbu Państwa - Odratrans. W ub. roku wypracowała 752,3 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 15,6 mln zł.
Mimo niesprzyjających
warunków na rynku węgla i stali i ich oddziaływania na polską gospodarkę, Grupa
konsekwentnie kontynuowała rozwój organiczny oraz poprzez nowe przedsięwzięcia.
M.in. wydzierżawiła nieruchomości na terenie Portu Gdańsk pod budowę
największego w regionie terminalu do obsługi towarów rolno-spożywczych, tj.
zbóż i pasz. Spółka zainwestowała również w akcje operatora największego portu
w Chorwacji - Rijece, stając się jego największym branżowym udziałowcem (ok.
21% akcji).
Plany rozwoju projektów, w
które OT Logistics zaangażowała się w minionych miesiącach, spółka zamierza
przedstawić w najbliższych tygodniach, w ramach nowej strategii.
.
.
Tylko w IV, kw. 2015 r., Grupa osiągnęła
przychody w wysokości 198,2 mln zł i osiągnęła zysk netto w wysokości 8,9 mln
zł. Wpływ na wyniki osiągnięte w całym 2015 r. miały czynniki zewnętrzne, takie
jak konflikt zbrojny na wschodzie Ukrainy i związane z tym czasowe ograniczenie
przepływu ładunków drogą kolejową (ok. 2,3 mln zł na poziomie EBITDA), jak
również sytuacja na rynku węgla i stali, która zmniejszyła sprzedaż w ramach
działalności portowej. Na wypracowane wyniki wpływ miało również wiele pojedynczych
zdarzeń jednorazowych, których suma obniżyła ubiegłoroczny zysk na poziomie
EBITDA o 7,5 mln zł (m.in. koszty związane z reorganizacją i rozwojem Grupy i
działaniami optymalizacyjnymi).
Obecnie
w strukturze przychodów Grupy Kapitałowej OT Logistics największy udział mają
usługi spedycji – 55%, przewozy i inne usługi transportowe – 30%, usługi
portowe (przeładunki i składowanie) – 12%. Pozostałe usługi świadczone przez
spółki Grupy generują 3% przychodów OT Logistics.
Sprzedaż
krajowa stanowi 79% przychodów, pozostałe 21% to sprzedaż poza granicami
naszego kraju, m. in. w Niemczech, krajach Beneluksu, Czechach, Słowacji,
krajach Skandynawii, krajach Półwyspu Bałkańskiego, Wielkiej Brytanii i w USA.
„W
2015 r. musieliśmy się zmierzyć z kilkoma niesprzyjającymi czynnikami, które
miały wpływ na działalność całej naszej branży. Niemniej jednak skutecznie
realizowaliśmy strategię rozwoju naszej Spółki polegającą na umacnianiu naszej
pozycji rynkowej poprzez rozwój organiczny i akwizycje. W lipcu 2015 r.
staliśmy się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie
chorwackim) spółki Luka Rijeka zarządzającej największym portem w Chorwacji. Wierzymy,
że Port w Rijece może zyskać na znaczeniu dzięki uruchomieniu drugiej nitki
Kanału Sueskiego”, przyznaje Zbigniew
Nowik, prezes zarządu OT Logistics.
„Chcielibyśmy zaistnieć na Bałkanach, a
nasze zamierzenia wpisują się nie tylko w ogłaszaną przez Prezydentów Polski i
Chorwacji koncepcję „Międzymorza”, ale i w obserwowany trend zwracania się
środkowoeuropejskich gospodarek ku krajom basenu Morza Adriatyckiego, a dalej –
Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej i Wschodniej”, dodaje.
Rzeczny transport piasku |
Duże
znaczenie dla rozwoju usług portowych Grupy ma również zawarta w ubiegłym roku
umowa 30-letniej dzierżawy nieruchomości na terenie Portu Gdańsk. Spółka chce
zbudować największy w regionie terminal, specjalizujący się w obsłudze towarów rolno-spożywczych
(zbóż i pasz).
„Zrealizowane
przez nas w 2015 r. przedsięwzięcia i związane z nimi plany rozwoju Grupy
sprawiły, że przystąpiliśmy do prac nad aktualizacją naszej strategii rozwoju
Grupy. To szczególny moment, bo w tym roku OT Logistics obchodzi 70-lecie
swojego istnienia. Przez lata działaliśmy lokalnie, jedynie na Odrze, gdzie
zajmowaliśmy się transportem wodnym śródlądowym węgla i rud żelaza. Dziś
skupiamy ponad 20 podmiotów wyspecjalizowanych w transporcie drogowym,
kolejowym, a także spedycji i logistyce. Tak w Polsce, jak i poza jej
granicami. Chcemy wykorzystać ten potencjał. Rewizja dotychczasowej strategii i
wyznaczenie nowych kierunków rozwoju wydaje się, więc naturalnym krokiem. Nową
strategię OT Logistics chcielibyśmy opublikować w ciągu najbliższych tygodni”, dodaje
Zbigniew Nowik.
OT
Logistics, jak zapewnia kierownictwo Grupy, konsekwentnie realizuje także
działania optymalizacyjne w podmiotach wchodzących w skład Grupy. Ich celem
jest wygenerowanie oszczędności zakupowych w ramach Grupy poprzez wykorzystanie
efektów skali i usprawnienie procesów zarządzania spółkami.
„Wierzymy,
że nasze działania optymalizacyjne zaczną przynosić konkretną synergię kosztową.
Już w tym roku widzimy pierwsze tego efekty. Celem jest, oczywiście, poprawa
wyniku finansowego Grupy. Z uwagą obserwujemy też działania przedsiębiorców,
rządu i samorządowców na rzecz rewitalizacji śródlądowych dróg wodnych w
Polsce. Zaczynają się one przekładać na realne programy poprawy warunków
żeglugi w naszym kraju”, przyznaje
prezes Nowik.
Na podst. komunikatu prasowego OT
Logistics
z 21.03.2016
***
Prezesem
spółki OT Logistics został Zbigniew
Nowik, będący jednocześnie współwłaścicielem głównego akcjonariusza OT Logistics
– funduszu Mistral, pełniący wcześniej funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej.
Poza Zbigniewem Nowikiem, do zarządu powołani zostali: Piotr Ambrozowicz, który odpowiada za finanse i kontrolę kosztów firmy,
posiadający doświadczenie z zakresu zarządzania i finansów m.in. wyniesione z
pracy w zarządzie firmy Work Service; Ryszard
Warzocha, od XI.2014r. prezes C. Hartwig, posiadający 20 lat doświadczenia w
branży logistycznej (zdobytego m.in. w takich firmach jak: Wincanton), jest odpowiedzialny
za zarządzanie operacjami OT Logistics.
Główne cele strategiczne
określone przez nowy zarząd, to:
·
Budowa zintegrowanej grupy logistycznej świadczącej
usługi dla klientów w korytarzu transportowym Północ -Południe Europy wg idei one-stop-shop;
·
Osiągnięcie dominującej pozycji na krajowym rynku
przeładunku zbóż, pasz i innych towarów rolnych;
·
Przyspieszenie realizacji efektów synergii
wewnątrz Grupy;
·
Konsolidacja i poprawa organizacji spółek z
Grupy Kapitałowej;
·
Utworzenie centrum usług wspólnych i restrukturyzacja
kosztowa Grupy.
W II połowie 2015 r. OT Logistics
przeprowadziło trzy projekty inwestycyjne:
·
Zakupiono 21% udziałów w chorwackim
operatorze portowym w Rijece – „Luka Rijeka”;
·
Zakupiono spółkę kolejową Landkol, specjalizującą
się w transporcie kruszyw;
·
Podpisano z Zarządem Portów Morskich Gdańsk umowę
dzierżawy gruntu pod budowę głębokowodnego Terminalu Przeładunków Masowych.
Udziały w porcie w Rijece 30
lipca 2015 r
OT Logistics kupiło w ramach prowadzonej oferty publicznej 20,81% akcji największego chorwackiego operatora portowego Luka Rijeka za 61,2 mln zł. Chorwacka spółka uzyskała w drodze emisji akcji 163,7mln zł, które mają zostać przeznaczone na inwestycje, pozwalające na pełne wykorzystanie istniejących mocy portu oraz budowę nowego terminala kontenerowego. W 2014r. przy wykorzystaniu jedynie części mocy przeładunkowych port w Rijece zrealizował przychody na poziomie 93,2 mln zł.
OT Logistics kupiło w ramach prowadzonej oferty publicznej 20,81% akcji największego chorwackiego operatora portowego Luka Rijeka za 61,2 mln zł. Chorwacka spółka uzyskała w drodze emisji akcji 163,7mln zł, które mają zostać przeznaczone na inwestycje, pozwalające na pełne wykorzystanie istniejących mocy portu oraz budowę nowego terminala kontenerowego. W 2014r. przy wykorzystaniu jedynie części mocy przeładunkowych port w Rijece zrealizował przychody na poziomie 93,2 mln zł.
Głównym
akcjonariuszem portu w Rijece, poza OT Logistics jest rząd Chorwacji (ok. 38%)
oraz chorwackie fundusze inwestycyjne. Niemniej prezes OT Logistics zapowiedział
w wywiadzie prasowym, że spółka prowadzi rozmowy z zarządem portu i innymi
akcjonariuszami na temat strategii dla portu i możliwości współzarządzania nim
przez OT Logistics.
Szerzej
o porcie w Rijece – w odrębnym materiale.
Głębokowodny Terminal Masowy w Gdańsku
Zarząd OT
Logistics podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.(ZMPG) 30-letnią umowę
dzierżawy terenu o pow. 26 ha z częścią pirsu rudowego w porcie zewnętrznym.
Jest to
projekt typu brown-field, zakładający dostosowanie terenów po dawnym terminalu zbożowo-paszowym.
W I-szym etapie realizacji projektu, w
latach 2016-2018, OT Logistics planuje budowę najnowocześniejszego w Polsce
terminalu paszowego o zdolnościach przeładunkowych do 2,5 mln t. rocznie. Nakłady inwestycyjne, według
szacunków spółki mogą sięgnąć ok. 130 -150 mln zł.
150m. W
ramach II etapu projektowanej inwestycji, w latach 2018 – 2020, planowane jest
wybudowanie terminalu masowego, co zwiększyłoby zdolności przeładunkowe GTMG do
5 mln t. rocznie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz