Budowa terminalu portowego w Pioniersku |
Rosyjski port pasażerski Pionierskij w Obwodzie Kaliningradzkim nie ma szczęścia. Najpierw kaliningradzkie władze portowe długo czekały na różnego rodzaju zezwolenia, których procedura wydawania bardzo się przewlekała, a teraz generalny wykonawca zszedł z budowy w atmosferze skandalu i posądzenia o defraudację dużych pieniędzy. Termin oddania portu do eksploatacji nie zostanie dotrzymany. Nie ma szans, by terminal mógł przyjąć pierwsze statki i ich pasażerów jak planowano — latem 2020r
Pod koniec listopada FGUP Rosmorport, federalna agencja zarządzająca portami w Rosji, a dokładniej jej kaliningradzki oddział - rozwiązał umowę z generalnym wykonawcą budowy terminalu portowego w Pionerskij i zażądał od niego zwrotu 32,5 mln rubli tytułem niedotrzymania terminów ujętych w harmonogramie budowy.
ROK TEMU
Projekt inwestycyjny o nazwie: „Budowa infrastruktury portów morskich w porcie morskim w Kaliningradzie. Międzynarodowy terminal morski do przyjmowania statków wycieczkowych i pasażersko-towarowych w mieście Pionerskij, Obwód Kaliningradzki” będący już w fazie realizacji, wizytował pod koniec listopada ub. roku przedstawiciel prezydenta FR na Północno-Zachodni Okręg Federalny - Aleksandr Gucan i gubernator Obwodu Kaliningradzkiego - Anton Alichanow
Andriej Moszkow, szef kaliningradzkiego oddziału Rozmorportu, dla którego ten port jest budowany, jak podał w swoim komunikacie główny wykonawca robót, firma Bolwerk (Больверк)[1] z Samary - zaznaczył wówczas, że „do tej pory wykonawca przebudował wschodnie molo. Budowniczowie rozpoczęli najtrudniejszą pracę na pełnym morzu - zewnętrzną ścianę centrum handlowego. Prace budowlane i instalacyjne w przyszłym międzynarodowym terminalu morskim w Pionierskij są w najbardziej aktywnej fazie”. Na budowie pracowało wtedy ok.150 robotników. Harmonogram prac przewidywał do końca 2018r. prowadzenie robót związanych z ochroną wybrzeży w porcie, budowę miejsc do cumowania dla statków floty portowej oraz nabrzeża pasażersko-towarowego.
Wizytacja inwestycji portowej w Pionierskij w 2018r. |
Projekt inwestycyjny o nazwie: „Budowa infrastruktury portów morskich w porcie morskim w Kaliningradzie. Międzynarodowy terminal morski do przyjmowania statków wycieczkowych i pasażersko-towarowych w mieście Pionerskij, Obwód Kaliningradzki” będący już w fazie realizacji, wizytował pod koniec listopada ub. roku przedstawiciel prezydenta FR na Północno-Zachodni Okręg Federalny - Aleksandr Gucan i gubernator Obwodu Kaliningradzkiego - Anton Alichanow
Andriej Moszkow, szef kaliningradzkiego oddziału Rozmorportu, dla którego ten port jest budowany, jak podał w swoim komunikacie główny wykonawca robót, firma Bolwerk (Больверк)[1] z Samary - zaznaczył wówczas, że „do tej pory wykonawca przebudował wschodnie molo. Budowniczowie rozpoczęli najtrudniejszą pracę na pełnym morzu - zewnętrzną ścianę centrum handlowego. Prace budowlane i instalacyjne w przyszłym międzynarodowym terminalu morskim w Pionierskij są w najbardziej aktywnej fazie”. Na budowie pracowało wtedy ok.150 robotników. Harmonogram prac przewidywał do końca 2018r. prowadzenie robót związanych z ochroną wybrzeży w porcie, budowę miejsc do cumowania dla statków floty portowej oraz nabrzeża pasażersko-towarowego.
Niezwykle
ważna inwestycja dla zespołu portowego w Kaliningradzie jest realizowana w
ramach federalnego programu docelowego: „Rozwój systemu transportowego Rosji
(2010–2020)”. Pod koniec 2017 roku Rosmorport podpisał umowę na budowę
terminalu morskiego w Pionerskij ze spółką Bolwerk, która w grudniu tego samego
roku rozpoczęła pracę.
Międzynarodowy
terminal portowy pasażersko-towarowy w Pionerskij będzie jednym z największych
obiektów infrastruktury portowej w Północno-Zachodnim Okręgu Federalnym Rosji.
Będzie mógł przyjąć 422 statki rocznie, w tym 322 promów i 110 liniowców,
roczny przepływ pasażerów przekroczy 300 tysięcy osób. Projekt zakłada budowę
terminalu pasażerskiego o przepustowości ponad 1,2 tys. pasażerów na godzinę,
otwartych przestrzeni ładunkowych o powierzchni 75,5 tys. m kw., dwa nabrzeża o
łącznej długości 725 m. Akweny przyszłego terminalu wynoszą 30,53 ha. W ciągu
3-4 lat po zakończeniu budowy port Pionerskij będzie mógł przyjmować do 250
tysięcy turystów rocznie, potem więcej
Zakończenie budowy terminalu zaplanowano na koniec 2019 r., termin ten nie zostanie dotrzymany. Jak ustalili śledczy, do końca listopada tego roku wykonano zaledwie na 27% zaplanowanych robót.
Plany portu w Pionierskij — wystawka, listopad 2018r. |
Zakończenie budowy terminalu zaplanowano na koniec 2019 r., termin ten nie zostanie dotrzymany. Jak ustalili śledczy, do końca listopada tego roku wykonano zaledwie na 27% zaplanowanych robót.
KILKA DNI
TEMU
4 grudnia
2019 r., rosyjski wymiar sprawiedliwości oficjalnie poinformował o zatrzymaniu
trzech podejrzanych w sprawie karnej o oszustwo i defraudację pieniędzy na dużą
skalę przy budowie portu w Pionierskij[2]. Dochodzenie
prowadzone jest w sprawie karnej na podstawie części 7 art. 159 rosyjskiego
Kodeksu karnego – „Oszustwa na szczególnie dużą skalę” (Обвинение по ч. 4
ст. 159 УК РФ - "Мошенничество в особо крупном размере")
Służba prasowa Północno-Zachodniej Prokuratury Transportowej (Северо-Западной транспортной прокуратуры) 4 grudnia wydała komunikat:
Służba prasowa Północno-Zachodniej Prokuratury Transportowej (Северо-Западной транспортной прокуратуры) 4 grudnia wydała komunikat:
"Kaliningradzka Prokuratura Transportowa przeprowadziła kontrolę respektowania prawa przez spółkę Bolwerk przy budowie międzynarodowego morskiego terminalu obsługi statków wycieczkowych, pasażerskich i cargo w miejscowości Pionierskij Obwodu Kaliningradzkiego. Ustalono, że otrzymana od zleceniodawcy (klienta) część środków pieniężnych w kwocie 1,6 mld rubli, została przelana na rachunki podmiotów stowarzyszonych, a także na rzecz firm, które odeszły od płacenia podatków i uczestniczą w fałszywych transakcjach".
Pracownicy
rosyjskiej prokuratury wraz z służbami FSB przeprowadzili przeszukiwania w
Petersburgu, Samarze, Kaliningradzie i w Moskwie. Przejęta została
dokumentacja, kosztowności i pieniądze. Rewizje odbyły się również w siedzibie
spółki i w kaliningradzkim oddziale Rosmorportu. "U osób, być może
zaangażowanych w popełnieniu przestępstwa zarekwirowano dokumentację i środki",
wyjaśniali śledczy z FSB
Zatrzymany został dyrektor generalny firmy Bolwerk - Siergiej Szipicin (Шипицин), jego poprzednik na tym stanowisku - Siergiej Pietruchin (Петрухин) a także obecna zastępczyni dyrektora Bolwerku - Jewgienia Frid (Евгения Фрид)[3]. Cała trójka jest podejrzana o kradzież pieniędzy. 4 grudnia, podejrzanych przewieziono na przesłuchanie w Sankt Petersburga. Siergiej Pietruchin poznał się do stawianych mu zarzutów i decyzją petersburskiego sądu pozostaje w areszcie domowym. Pozostali oskarżeni nie przyznają się do winy
Firma Bolwerk[4] należy do Stanisława Łobania[5]. Realizuje duże kontrakty rządowe w różnych regionach kraju. W 2017 r. Bolwerk zawarł osiem umów państwowych o łącznej wartości ponad 10 mld rubli. Wśród klientów są m.in.: ministerstwo leśnictwa regionu Samara, ministerstwo zasobów naturalnych regionu Magadan, Komitet Budowy Kapitału Obwodu Saratowskiego, itp. W ubiegłym roku Bolwerk wygrał osiem przetargów o wartości około 2 mld rubli. Ponadto, sądząc po danych na stronie internetowej Bolwerka, do największych klientów firmy należą m.in. Korporacja Stoczniowa (Объединенная судостроительная корпорация), NOVATEK, Rosneft i SIBUR (petrochemia).
Zatrzymany został dyrektor generalny firmy Bolwerk - Siergiej Szipicin (Шипицин), jego poprzednik na tym stanowisku - Siergiej Pietruchin (Петрухин) a także obecna zastępczyni dyrektora Bolwerku - Jewgienia Frid (Евгения Фрид)[3]. Cała trójka jest podejrzana o kradzież pieniędzy. 4 grudnia, podejrzanych przewieziono na przesłuchanie w Sankt Petersburga. Siergiej Pietruchin poznał się do stawianych mu zarzutów i decyzją petersburskiego sądu pozostaje w areszcie domowym. Pozostali oskarżeni nie przyznają się do winy
Firma Bolwerk[4] należy do Stanisława Łobania[5]. Realizuje duże kontrakty rządowe w różnych regionach kraju. W 2017 r. Bolwerk zawarł osiem umów państwowych o łącznej wartości ponad 10 mld rubli. Wśród klientów są m.in.: ministerstwo leśnictwa regionu Samara, ministerstwo zasobów naturalnych regionu Magadan, Komitet Budowy Kapitału Obwodu Saratowskiego, itp. W ubiegłym roku Bolwerk wygrał osiem przetargów o wartości około 2 mld rubli. Ponadto, sądząc po danych na stronie internetowej Bolwerka, do największych klientów firmy należą m.in. Korporacja Stoczniowa (Объединенная судостроительная корпорация), NOVATEK, Rosneft i SIBUR (petrochemia).
W grudniu
2017 r. Bolwark podpisał kontrakt z Rosmorport na budowę terminalu w wysokości
7,4 mld rubli. Wykonawca otrzymał zaliczkę w wysokości 3,63 mld rubli, ale
ukończył prace warte 2.052 mld rubli (27% zaplanowanych robót). Pozostałe
środki firma wysłała na konta czterech powiązanych organizacji. Następnie
pieniądze zostały wypłacone przez jednodniowe firmy zarejestrowane w regionie
Samara.
„W ten sposób podejrzani, podstępnie weszli w posiadanie pieniędzy, które wykorzystali na swoją korzyść, dysponując nimi według własnego uznania, powodując szkody materialne FSUE Rosmorport w wysokości ponad 1,6 mld rubli” (96 mln zł), informują śledczy.
Na wydatki w
tej kwocie firma nie posiada żadnych potwierdzeń. Obecnie sąd i prokuratorzy
ustalają wszystkie okoliczności i przyczyn powstania warunków do defraudacji
publicznych pieniędzy na tak wysoką skalę. Sprawę prowadzi Primorski Sąd
Rejonowy w Sankt Petersburgu.
Spółka
Bolwerk, jako jedyna stanęła do przetargu na budowę portu w miejscowości
Pionierskij, w związku z czym, zawarto z nią kontrakt po cenie maksymalnej.
Firma rozpoczęła prace w lutym 2018 r., a już miesiąc później spółka Bolwerk
zaczęła mieć problemy. W marcu 2018r. Centralny Bank Rosji cofnął licencję dla
ActiveKapital Banku Samary, który był gwarantem umowy między Rosmorport a
wykonawcą. Na dodatek latem 2018 r. federalny wiceminister transportu - Wiktor
Olerski, który był inicjatorem i kuratorem projektu budowy portu, opuścił
swoje stanowisko. Szef komitetu ds. Transportu Kaliningradzkiej Izby Handlowej Leonid
Stepaniuk powiedział wówczas, że odejście wiceministra Olerskiego stanowi
poważne zagrożenie dla budowy portu, nazywając go „wykwalifikowanym
urzędnikiem, zanurzonym w tematach kaliningradzkich”[6].
W 2019 r. budowa
terminalu morskiego zamarła. Rząd Obwodu Kaliningradzkiego we wrześniu przestał
transferować pieniądze na budowę portu. W listopadzie Sąd Arbitrażowy Regionu
Samara przyjął pozew StroyInvestProjekt dotyczący upadłości Bolwerk. 24
listopada Rosmorport rozwiązał umowę z wykonawcą. Na początku grudnia samarska
firma złożyła apelację do moskiewskiego sądu arbitrażowego z wnioskiem o
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji Rosmorportu o rozwiązaniu umowy z
Bolwerkiem. Jak wyjaśnił prawnik z kancelarii Rustam Kurmaev & Partners - Dmitrij
Gorbunow, w przypadku spółki Bolwerk, zgodnie z częścią 4 art. 159 Kodeksu
karnego - chodzi o kradzież własności innej osoby (cywilnej lub prawnej) lub
nabycie prawa do niej w wyniku oszustwa lub naruszenia zaufania, czyli oszustwa
popełnionego na szczególnie dużą skalę lub w ramach grupy przestępczej,
przewiduje karę pozbawienia wolności do 10 lat. „W zależności od
okoliczności rzeczywistemu okresowi pozbawienia wolności może towarzyszyć
grzywna w wysokości do 1 mln rubli”, dodał prawnik[7].
SPÓŁKA i
TEMIDA
Rosyjskie
media ujawniają, że na bakier z prawem spółka Bolwerk jest od kilku lat i 102
razy trafiała do sądu, jako pozwany oraz 12 razy w charakterze powoda.
Dwa lata
temu, Bolwerk zobowiązał się spłacić zaległe wynagrodzenie ekonomiście w
wysokości ponad 60 tys. rubli. Decyzję sądu o wypłacenie należności ujawnił
portal Sud-praktika.ru (Sud-praktika.ru).
Bolwerk
zawarł państwowy kontrakt o wartości ponad miliarda rubli na odbudowę budowli
hydrotechnicznych w porcie morskim w Magadanie. Prace trzeba było zakończyć do
31 grudnia, 2017 r., ale nie udało się na czas, o czym informował portal
"Wołga News"[8] (Волга Ньюс).
Rok później
firma odmówiła wykonywania miejskiego kontraktu na wzmocnienie brzegów jeziora
Bajkał w miejscowości Listwianka. Sąd arbitrażowy uznał postępowanie firmy
niezgodne z prawem i nakazał Bowerkowi niezwłocznie przystąpić do budowy.
Według "Angarskich świateł" ("Ангарских огней"), koszt umowy
przekroczył miliard rubli.
Według
informacji portalu Komcity.ru (Komcity.ru) firma jest zadłużona na 50 mln rubli
podwykonawcy przebudowy nabrzeża w Komsomolsku nad Amurem. Natomiast Firma
"DW", inny podwykonawca Bolwerku, nie otrzymała pieniędzy za
zagospodarowanie fontanny i zwróciła się do sądu. Sąd zobowiązał Bolwerk
spłacić dług i zapłacić karę.
Portal
FederalPress ("ФедералПресс") w zeszłym miesiącu
poinformował, że prokuratura samarska ukarała firmę za przerwanie naprawy dróg
w regionie w ramach kontraktu państwowego (госконтракта). Prokuratorska
kontrola wykazała, że firma nie udało się zakończyć prac do 31 lipca 2019 roku,
jak zostało wskazane w umowie.
Petersburski
Morgidroproejekt (Моргидропроект) również złożył pozew do sądu o wypłacenie
1,19 mln rubli za niewywiązanie się wykonawcy prac, a z kolei Rosmorport - o
wypłacenie 32 mln rubli za zerwanie kontraktu na pogłębienie dna i wydobywania
gruntu w wodach morskiego terminalu w obwodzie Kaliningradzkim.
Ubiegłego
miesiąca rosyjskie media informowały o tym, że Bolwerk znalazł się na skraju
bankructwa.
MOIM ZDANIEM
Sprawa
budowy portowego terminalu pasażerko-towarowego w Pionierskij jest przykładem
pewnej większej całości, nazwijmy to umownie — cwaniactwa w biznesie. Nie zna
ono granic i kwitnie, tak na Wschodzie w krajach postsocjalistycznych, jak i na
Zachodzie w krajach kapitalistycznych. Rosja nie jest tu żadnym wyjątkiem, tak
samo dzieje się także w Polsce. Kultura prowadzenia biznesu, wymaga pewnych
zasad, które dosyć mocno są wyeksponowane w protestanckim etosie pracy
zwerbalizowanym przez Maxa Webera. Nie wszędzie jest jednak ta etyka
kultywowana.
Najgorszym
utrapieniem dla gospodarek narodowych jest, jeśli owe cwaniactwo funkcjonuje na
styku państwo-biznes. I ten przykład obserwujemy na przykładzie inwestycji w
Pionierskij.
Budowa de
facto nowego portu jest bardzo poważnym przedsięwzięciem. Także
technologicznie od strony budowlanej, konstrukcyjnej, nie tylko finansowo.
Znaleźć odpowiedniego wykonawcy jest bardzo trudno.
Mogę tylko
wyrazić zdziwienie, że Rosmorport w Kaliningradzie, postawiony pod ścianą przez
zgłoszenie się tylko jednego chętnego do budowy – zdecydował się jednak na
wykonawcę z Samary.
Pięć
miesięcy przed podpisaniem tego kontraktu media rosyjskie prezentowały
publicznie owe cwaniactwo w wykonaniu samarskiej firmy!
Red. Andriej
Zielienow, na portalu moskiewskiej gazety niezależnych dziennikarzy ”Nasza
Wersja”[9] (Наша
версия) w artykule, „Dlaczego TOR zwalnia? Cechy budowy zwycięskiego
kapitalizmu w kraju” (Почему тормозит ТОР? Особенности строительства в
стране победившего капитализма) dosyć jednoznacznie pokazał to zjawisko z
udziałem Bolwerku na przykładzie poważnej przebudowy konstrukcji hydraulicznych
w porcie morskim w Magadanie.
Odnoszę
wrażenie, że w Kaliningradzie nikt na serio nie sprawdzał tej firmy, która w
2017r. miała już poważne kłopoty finansowe i była na bakier z prawem, a jeśli
nawet — to pobieżnie, bez wyciągnięcia należytych wniosków.
Zawiodły
służby, zabrakło należytej pracy wywiadu gospodarczego, zawiedli
przedstawiciele Rosmorportu, zawiodły władze Obwodu Kaliningradzkiego.
Przy tak
dużych kontraktach państwowych, brak kontroli podmiotów gospodarczych
ubiegających się o taki kontrakt, nb. finansowany z państwowych pieniędzy —
przed jego zawarciem — jest poważnym uchybieniem. Może kosztować budżet
federalny lub agencje rządowe miliardy rubli.
Może warto
było rozpisać drugi przetarg, zaprosić do niego także zagraniczne firmy a
wcześniej zorientować się, kto np. zbudował w Swietłyj nad Kaliningradzkim
Kanałem Morskim profesjonalny i nowoczesny port zakładowy[10] będący integralną
częścią wielozakładowego kombinatu przetwórczego nasion oleistych
Sodrużiestwo-Soja CJSC. Warto czasem skorzystać z dobrych przykładów, które ma
się dosłownie pod ręką!
_____________________________
[1] Belwerk
- multidyscyplinarna firma produkcyjna, która, wg informacji własnego portalu —
obejmuje cztery niezależne biura konstrukcyjno-projektowe w Samarze,
Wołgogradzie, Nachodce i Moskwie oraz jest jednym z liderów w branży
budownictwa przemysłowego i transportowego w Rosji. Została założona w 2008
roku. Dyrektorem generalnym jest: Siergiej Anatoljewicz Szipicin, założycielem
i właścicielem: Stanisław Władimirowicz Łobań (Лобань). Firmę o tej samej
nazwie utworzono w 2014r. w …Los Angeles (USA). Czy obie firmy poza nazwą są ze
sobą powiązane — nie wiadomo.
[2] Inf. za https://klops.ru/articles/2019-12-05/204903-proigrannye-sudy-i-nevypolnennye-kontrakty-chto-izvestno-o-byvshem-podryadchike-porta-v-pionerskom
[3] Kommiersant
(Samara), nr 225 z 06.12.2019, patrz: https://www.kommersant.ru/doc/4181795
[4] Inf. za https://tass.ru/proisshestviya/7284563 ;https://ruwest.ru/news/96807/
; https://klops.ru/articles/2019-12-05/204903-proigrannye-sudy-i-nevypolnennye-kontrakty-chto-izvestno-o-byvshem-podryadchike-porta-v-pionerskom
i inne rosyjskie media
[5] Stanisław
Łobań (Лобань Станислав Владимирович) Region odbioru NIP:
Chanty-Mansyjski Okręg Autonomiczny – Ugra , Regiony biznesowe: Region Samara.
Jest ujawniony w Ujednoliconym Państwowym Rejestrze Podmiotów Prawnych, jako
prezes zarządu i założyciel(właściciel) w 100% dwóch firm w Samarze: LLC „SERGIEV
CAREER MANAGEMENT” i LLC „ELEGANCKA” oraz jako właściciel, trzech już
zlikwidowanych firm oraz kolejnych trzech aktualnie działających: LLC „TLK
UGRA” (prezes zarządu: Marina Michajłowna Kudrjawcewa), OOO „CHOO” MONOLIT
(prezes zarzadu: Olga Borisowna Alemanowa) oraz wspomnianego w artykule
Bolwerku. Przedstawione dane pochodzą z ogólnodostępnych danych z jednolitego
rejestru podmiotów prawnych / USRIP i są udostępnione przez Federalną Służbę
Podatkową FR. Biznesmen nie ujawnia publicznie twarzy, nie odpowiada na maile
dziennikarzy. Dane o firmie trudne są do zweryfikowania na podstawie
upublicznionych przez firmę informacji.
[6] Kommiersant
(Samara), nr 225 z 06.12.2019, patrz: https://www.kommersant.ru/doc/4181795
[7] J.w.
[8] Patrz: https://volga.news/article/470245.html z
28.04.2018 r.
[9] Patrz: https://versia.ru/osobennosti-stroitelstva-v-strane-pobedivshego-kapitalizma
z 26.04.2017r.
[10] Szerzej na
ten temat w artykule «Prywatny port zakładowy rosyjskiego oligarchy», pod
linkiem: https://vk.com/@sophico43-prywatny-port-zakadowy-rosyjskiego-oligarchy-chastnyi-ustavn
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz