04 sierpnia 2018

Rosyjska żegluga śródlądowa, najnowsze informacje

DOROCZNA NARADA

Stowarzyszenie Portów i Armatorów Transportu Rzecznego Federacji Rosyjskiej (APSRT- Ассоциации портов и судовладельцев речного транспорта Российской Федерации) działa od lutego 1995r.i jest niezależną organizacją pozarządową non-profit, która zrzesza na zasadzie dobrowolności - przedsiębiorstwa transportu rzecznego (żeglugi śródlądowej). Zostało powołane w celu koordynowania ich działań związanych z rozwiązywaniem problemów przewozowo/przeładunkowych, naukowych, technicznych, społecznych i gospodarczych; do ochrony prawnej, a także do reprezentowania interesów członków stowarzyszenia w organach publicznych.

W tym roku, coroczne spotkanie członków stowarzyszenia odbyło się w ostatnich dniach lipca (27.07) w Chabarowsku nad Amurem, na zaproszenie władz tamtejszego „Chabarowskiego Portu Handlowego”.  Uczestniczyli w nim przedstawiciele ponad 70 wiodących firm rosyjskiej żeglugi śródlądowej, zaproszenie przyjęli też przedstawiciele Grupy Inżynierów Morskich, m.in.: specjalista ds. modernizacji floty - Konstantin Barkanow.

W ramach spotkania omówiono kwestie związane z rozwojem żeglugi śródlądowej w całej Rosji, na terytorium Kraju Chabarowskiego i w samym Chabarowsku, omówiono wykonanie decyzji rządowych  w tym zakresie oraz dekretów prezydenckich dotyczących rozwoju śródlądowych dróg wodnych.

Konstantin Barkanow przedstawił sprawozdanie ze wspólnej pracy z członkami stowarzyszenia dot. programu: "Modernizacja szybkiej floty Rosji", a także przedstawił projekt statku pasażerskiego Voyage MT, który ma zastąpić statki typu Baikal typu 646 i 585 i inne na rzekach i zbiornikach wodnych: Ob-Irtysz, Jenisiej  i Lena.

NOWA BARKA DO PRZEWOZU ROPY
Stocznia Okskaja w Nowaszino (region Niżnyj Nowogorod), należąca do holdingu UCL, zwodowała 31 lipca br. - piątą już z kolei barkę bez własnego napędu - "Belmaks 5" (projekt ROB20 – P JSC „GTLK”), wykonaną na zlecenie państwowej transportowej spółki leasingowej – JSC  GTLK (Государственная транспортная лизинговая компания - ГТЛК) dla petersburskiej spółki spedycyjnej Balmaks. Balmaks otrzyma dziewięć takich barek.

Matką chrzestną jednostki została Irina Mizikajewa, ekspert firmy leasingowej. Pierwszą barkę tego typu spuszono na wodę w maju tego roku. 
Zwodowana barka i jej matka chrzestna
Zwodowana jednostka przeznaczona jest do przewozu produktów ropopochodnych o temperaturze zapłonu + 61C i wyższych. Dzięki podwójnemu poszyciu i podwójnych ścian cystern - ma zwiększone parametry związane z ochroną środowiska. Barka jest przeznaczona o pływania po rzekach: Biełaja, Kama i Wołga.

Spółka GTLK  zawarła umowę na budowę 9 barek o zanurzeniu od 1,20 m do 2,75 m przeznaczonych do przewozów ładunków płynnych dla spółki Balmaks  - 31 października ub. roku.

Stępka pod pierwszą jednostkę z tego zamówienia - "Belmaks 1" została położna 22 listopada ub. roku, zwodowana została 19 kwietnia tego roku, a przekazana do eksploatacji 17 maja. Stępkę, pod piątą z kolei, barkę położono w ostatnich dniach marca tego roku. Tempo pracy przy tych barkach jest bardzo duże.
Barka Belmaks 1 w porcie
Barka "Belmaks 5", ma długość 118, 79 m, szerokość 22, 80 m a zanurzenie - 2,75 m. Może przewozić w zbiornikach 6,53 tys. m3 produktów ropopochodnych (maksymalnie do 6,86 tys. m3). Pusta waży 880 t. Jej parametry pozwalają na postawienie projektu w szeregu unikatowych. Jest to zdecydowanie rekord dla statków żeglugi śródlądowej. W budowie są kolejne trzy tego typu barki.

***

* Stocznia „Okskaja” - to nowoczesne przedsiębiorstwo stoczniowe, będące częścią VBTH z międzynarodowej Grupy Transportowej UCL Holding. Dyr. generalnym stoczni jest Władimir Kiulikow.

Stocznia buduje przede wszystkim statki o średnich tonażach pod ładunki płynne (olejowe) i masowe suche, statki kontenerowe, statki specjalistyczne oraz barki. W 2015 roku stocznia „Okskaja” stała się drugim, co do wielkości przedsiębiorstwem stoczniowym w Rosji pod względem całkowitego tonażu zbudowanych statków.
* Universal Cargo Logistics Holding (UCL Holding) - to międzynarodowa grupa transportowa konsolidująca wiele rosyjskich przedsiębiorstw żeglugowych, stoczniowych, kolejowych, przeładunkowych i logistycznych, m.in.: „Pierwaja Gruzowaja Kompania” (Pierwsza Kompania Towarowa), „Port Morski Sankt – Petersburg”, „Terminal Kontenerowy St. Petersburg”, „Uniwersalny Kompleks Przeładunkowy”, „Morski Port Handlowy Tuapse”, „Morski Port Handlowy Taganrog", „Wołżańskie i Północno-Zachodnie Przedsiębiorstwo Żeglugowe”, firma spedycyjna „V.F. Cysterna ", przedsiębiorstwo budownictwa okrętowego "Stocznia Okskaja".

* PAO CTLC (Государственная транспортная лизинговая компания - ГТЛК), jest największą firmą leasingową w Rosji. Prowadzi leasing środków transportu lotniczego, wodnego i kolejowego, dla energooszczędnego transportu pasażerskiego  oraz leasing specjalistycznego sprzętu dla krajowych przedsiębiorstw transportowych, a także zajmuje się inwestowaniem w rozwój rosyjskiej infrastruktury transportowej. Jedynym udziałowcem spółki jest Federacja Rosyjska reprezentowana przez Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej.

Według stanu na 30 czerwca 2018 r. wartość portfela leasingowego GTLK przekroczyła 803 miliardy rubli. ГТЛК posiada oceny kredytowe kategorii double B z trzech wiodących międzynarodowych agencji ratingowych, a także rating w skali krajowej "A (RU)" - od agencji ACRA.

Zgodnie z założeniami państwa - GTLK jest instrumentem realizacji polityki państwa w zakresie zarządzania i zrównoważonego rozwoju branży transportowej w Rosji, zapewnienia realizacji pomocy państwa dla sektora transportu, tworzenia efektywnej infrastruktury transportowej, przyciągania inwestycji pozabudżetowych, wspierania krajowej inżynierii transportowej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz