GOSPODARKA MORSKA, ŻEGLUGA
ROSJA / POLSKA
LNG tanker (gazowiec) |
Zgodnie
z projektem, zakład produkcyjny LNG będzie w stanie dostarczać na rynek 10 mln
ton LNG, z opcją rozbudowy mocy przerobowych do 15 mln ton gazu skroplonego
rocznie.
„Bierzemy
pod uwagę kompetencje niemieckich firm w zakresie innowacyjności technologii i
rozwiązań poważnych, istotnych części projektu. Mogę powiedzieć, że rozmowy z
firmą Siemens, BASF, TGN i innymi zakończyły się sukcesem”, poinformował prezes
Gustow i dodał: „ Inżynieryjne centrum LNG może być zlokalizowane wyłącznie w
Rosji, w ścisłej współpracy z niemieckimi firmami”.
Zgodnie
z projektem, zakład produkcji LNG i jego portowy terminal eksportowy mają być
gotowe do końca 2021 r.
W
momencie uruchomienia zakładu LNG i jego eksportu z Ust-Ługi, staną się one poważnym
konkurentem świnoujskiego gazoportu, ze względu na cenę, jakość i niezawodność
dostaw, bowiem będzie oferował klientom LNG bez pośredników, jakim na rynku
europejskim i bałtyckim, jest terminal portowy LNG w Świnoujściu. Jednocześnie
będzie wielką konkurencją dla dostawców LNG do Świnoujścia, zarówno ze względu
na cenę LNG, czas dostawy, jak również nieporównywalnie niższe koszty frachtu
LNG wobec kosztów przywozu LNG drogą morską z USA czy Kataru do Polski.
Zdaniem
Kiriłła Mołodsowa, wiceministra energetyki Rosji, zużycie LNG w Rosji i w
strefie Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej wzrośnie do 5 mln ton rocznie w
2025r., zużycie gazu skroplonego praktycznie podwoiło się w ciągu ostatnich 15
lat. I ta tendencja, jego zdaniem będzie się utrzymywała nadal. Już wcześniej,
szef rosyjskiego resortu energetyki, minister Aleksander Nowak, zwracał uwagę,
że globalne zużycie LNG wzrośnie z 300 mln ton do 600 mln ton.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz