17 października 2020

Sojusz “weimarski” o polityce zagranicznej UE

Trzy kraje z głównej osi gospodarczej i politycznej Unii Europejskiej: Paryż - Berlin – Moskwa, skupione w tzw. Trójkącie Weimarskim (Niemcy, Francja i Polska), głosami swych szefów dyplomacji postanowiły dać publicznie wyraz poglądom dot. konfliktów na świecie, stawiając wielu krajom swoje własne warunki i dyrektywy dot. ich wewnętrznych spraw, jednocześnie apelując, by rozwiązywały je samodzielnie, ...„bez pomocy z zewnątrz”. 

Wymieniły, jak w przykładzie przykazań dla Białorusi - szereg konkretnych działań Unii Europejskiej ingerujących w wewnętrzne sprawy Białorusinów, przeznaczającej na ten cel określone kwoty pieniężne. Jednoznacznie jawnie wskazując, że celem tych działań jest dokonanie przewrotów politycznych w konkretnych państwach i zmiana władzy pod egidą UE. Dot. to m.in. Białorusi, w której koordynatorkami wewnętrznej rewolty mają być Polska i Litwa.

Ministrowie Trójkąta Weimerskiego wydali wspólne oświadczenie, poniżej jego tłumaczenie (moje) na jęz. polski, wg tekstu opublikowanego przez niemieckie MSZ.

***

Wspólne oświadczenie ministrów spraw zagranicznych Trójkąta Weimarskiego (Francji, Niemiec i Polski): Jean-Yves Le Drian'a (Francja), Heiko Maasa (RFN) i Zbigniewa Rau (Polska)

Inf. MSZ RFN z 15.10.2020:

W momencie, gdy sąsiedztwo Unii Europejskiej jest dotknięte pojawieniem się lub kontynuacją poważnych kryzysów i konfliktów, a podstawowe zasady prawa międzynarodowego są naruszane, my, ministrowie spraw zagranicznych Francji, Niemiec i Polski, spotykając się w Paryżu 15 października 2020 r. w formacie Trójkąta Weimarskiego - potwierdzamy powołanie Unii Europejskiej do działania i promowania pokoju, bezpieczeństwa, demokracji i praw człowieka oraz do ochrony wartości, na których się ona opiera, a także własnych interesów.

Trójkąt Weimarski odgrywa ważną rolę nie tylko w koordynowaniu naszych stanowisk, ale także w inicjowaniu wysiłków na rzecz jeszcze bardziej solidarnej, zjednoczonej i silniejszej Europy na arenie międzynarodowej. Nasze kontakty pokazały, jak blisko zbiegają się nasze analizy dot. w większości sytuacji kryzysowych i jak bardzo chcielibyśmy ściślej współpracować.  

Na wschodniej flance Unii Europejskiej sytuacja na Białorusi, konflikt między Armenią a Azerbejdżanem, trwający konflikt na Ukrainie, trwająca nielegalna okupacja Krymu oraz zamach na Nawalnego bronią chemiczną, są źródłem głębokich problemów. Nasze trzy kraje stanowczo potępiają przemoc władz białoruskich i arbitralne aresztowania po wyborach prezydenckich, których wyników nie uznają.

*Wzywają do nowych wolnych i uczciwych wyborów, zgodnie z międzynarodowymi standardami i z obecnością obserwatorów OBWE/ ODHIR, bez ingerencji z zewnątrz.

* Obsługują wysiłki mediacyjne OBWE, mające na celu ułatwienie pluralistycznego dialogu z ogółem społeczeństwa białoruskiego. Ponownie apelują do białoruskich władz o uwolnienie wszystkich więźniów politycznych i arbitralnie przetrzymywanych, do dokładnego zbadania wszystkich przypadków łamania praw człowieka oraz do współpracy w ramach OBWE „Mechanizm moskiewski”.  

* Z zadowoleniem przyjmują reakcję UE poprzez przyjęcie sankcji, które będą regularnie monitorowane i gotowość UE do podjęcia dalszych restrykcyjnych środków, w tym wobec podmiotów i wysokich rangą urzędników oraz Aleksandra Łukaszenki.

*Zachęcają Komisję Europejską do opracowania kompleksowego planu gospodarczego wsparcia demokratycznej Białorusi.

Francja i Niemcy wyrażają pełną solidarność z Polską i Litwą po odwołaniu ich ambasadorów w Mińsku; nasze trzy kraje zapewnią skoordynowaną europejską reakcję w tej sprawie.

Co więcej, nasze trzy kraje są zdecydowane wspierać Białorusinów, zarówno na Białorusi, jak i na emigracji, w walce o demokrację, zakończenie przemocy i represji oraz uwolnienie wszystkich więźniów politycznych.

Zostanie wprowadzony zestaw środków w celu dalszego wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego, które aktywnie promuje zasady demokracji, praw człowieka i praworządności na Białorusi jako nasz wspólny cel. Będzie to obejmować między innymi wspieranie niezależnych mediów, obrońców praw człowieka i organizacji kobiecych.

Z zadowoleniem przyjmujemy niemiecki program społeczeństwa obywatelskiego („Rozszerzanie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w krajach Partnerstwa Wschodniego i Rosji”), który jest otwarty dla polskich i francuskich podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.

Program przewiduje udostępnienie około 1 mln euro na wspólne zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w Trójkącie Weimarskim, co zwiększy nasze trójstronne zaangażowanie we wspieranie podmiotów społeczeństwa obywatelskiego na Białorusi, wspieranie niezależnych mediów, obrońców praw człowieka i organizacji kobiecych.

Francja, Niemcy i Polska z zadowoleniem przyjmują humanitarne zawieszenie broni między Armenią a Azerbejdżanem ustanowione 10 października i wzywają strony do jego ścisłego przestrzegania.

* Potępiają całą trwającą przemoc, skądkolwiek ona pochodzi. Wzywają strony do podjęcia merytorycznych negocjacji pod auspicjami współprzewodniczących OBWE „Grupa Mińska”, bez warunków wstępnych i na podstawie uzgodnionych zasad.

* Potwierdzają swoje poparcie dla obecnego formatu negocjacji i potwierdzają, że Unia Europejska musi w pełni poprzeć ten proces dyplomatyczny.

* Wzywają do współpracy w celu rozwiązania sytuacji humanitarnej.

Aktualne wydarzenia w tym regionie pokazują znaczenie Partnerstwa Wschodniego dla Unii Europejskiej, które musi pozostać strategiczną polityką i uprzywilejowanymi ramami dialogu z wschodnimi krajami partnerskimi, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi między włączeniem a zróżnicowaniem.

Bardziej niż kiedykolwiek polityka Partnerstwa Wschodniego musi koncentrować się na wspieraniu odporności wschodnich krajów partnerskich, w tym na wdrażaniu reform, praworządności, zarządzaniu, walce z korupcją i wspieraniu społeczeństwa obywatelskiego. Polityka Partnerstwa Wschodniego powinna również wspierać rozwój gospodarczy krajów partnerskich, w szczególności w celu zrównoważenia negatywnych skutków pandemii COVID-19.

Francja, Niemcy i Polska również uważnie śledzą bieżący rozwój sytuacji w Republice Kirgiskiej po wyborach parlamentarnych 4 października.

* Wzywamy wszystkie strony do znalezienia wyjścia z obecnego kryzysu poprzez pluralistyczny dialog obejmujący całe spektrum polityczne oraz poprzez organizację nowych wolnych i uczciwych wyborów, zgodne z międzynarodowymi standardami i przy obserwacji OBWE/ ODIHR.

* Potwierdzamy nasze poparcie dla demokratycznego prawa narodu kirgiskiego do oddania swojego głosu wolnego od jakiejkolwiek ingerencji lub nadużyć. Zachęcamy do ścisłej współpracy OBWE/ ODIHR i wzywamy władze kirgiskie do poszanowania praworządności i podstawowych wolności, w tym wolności słowa i pokojowych zgromadzeń.

Nasze trzy kraje potwierdzają znaczenie utrzymania zdecydowanego stanowiska wobec Rosji we wszystkich kwestiach, które stanowią zagrożenie dla pokoju na kontynencie europejskim.

* Potwierdzamy, że pięć zasad przewodnich uzgodnionych przez UE, które stanowią ramy teraźniejszości i przyszłości relacji UE - Rosja. Przypominamy, jak ważny jest realistyczny i wymagający dialog z władzami rosyjskimi, w szczególności w celu zapobieżenia niezamierzonej eskalacji oraz wzmocnienia porządku opartego na zasadach europejskiego bezpieczeństwa i stabilności.  

* Jeśli chodzi o zatrucie Nawalnego, nasze trzy kraje nadal wzywają Rosję do jasnego i pełnego ustalenia okoliczności tej próby zamachu na członka rosyjskiej opozycji politycznej przy użyciu wojskowego środka nerwowego, co jest surowo zabronione na mocy Konwencji o zakazie broni chemicznej - w celu zidentyfikowania osób, które dokonały ataku i postawienia ich przed wymiarem sprawiedliwości.

* W międzyczasie nasze trzy kraje z zadowoleniem przyjmują przyjęcie indywidualnych środków ograniczających wobec osób, które ponoszą odpowiedzialność za tę próbę zamachu.

* Ponownie wyrażamy zaniepokojenie sytuacją organizacji praw człowieka i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Rosji i potwierdzamy nasze wsparcie dla obrońców praw człowieka i organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz współpracę w tej dziedzinie w ramach tzw. “piątej zasady przewodniej”.

Francja, Niemcy i Polska potwierdzają swoje bezwarunkowe poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy i zdecydowanie potępiają nielegalną aneksję Krymu i Sewastopola przez Federację Rosyjską.

Potępiają akty destabilizacji Rosji od lutego 2014 r. I przypominają, że porozumienia mińskie pozostają jedyną podstawą rozwiązania konfliktu na wschodzie Ukrainy. Podkreślają potrzebę pełnego wdrożenia środków uzgodnionych przez strony przy okazji szczytu w Normandii i w Paryżu w grudniu 2019 r.  Francja, Niemcy i Polska ponownie zobowiązują się do wspierania procesu reform na Ukrainie, w szczególności w zakresie praworządności, sądownictwa i walki z korupcją, w ramach Partnerstwa Wschodniego.

Na południowej flance Unii Europejskiej Francja, Niemcy i Polska zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z 1 i 2 października podkreślają, że UE ma strategiczny interes w stabilnym i bezpiecznym środowisku we wschodniej części Morza Śródziemnego oraz w rozwoju współpracy i wzajemnie korzystnych stosunków z Turcją. 

* Nasze trzy kraje wzywają Turcję do powstrzymania się od jakichkolwiek jednostronnych działań we wschodniej części Morza Śródziemnego i do okazania woli zaangażowania się w dialog w dobrej wierze.  

* Wzywają do kontynuacji gestów deeskalacyjnych w regionie i potwierdzają w tym względzie konkluzje przyjęte 1 i 2 października przez Radę Europejską. Popierają także szybkie wznowienie negocjacji pod auspicjami ONZ w celu kompleksowego rozwiązania problemu cypryjskiego, w ramach ONZ zgodnie z odpowiednimi rezolucjami RB ONZ, w tym rezolucjami RB ONZ 550 i 789, oraz zgodnie z zasadami, na których UE została założona, jak również propozycja wielostronnej konferencji na temat wschodniej części Morza Śródziemnego.

Jeśli chodzi o Libię, nasze trzy kraje z zadowoleniem przyjmują znaczny postęp osiągnięty dzięki procesowi berlińskiemu i Międzynarodowemu Komitetowi Kontynuacyjnemu wspierającym wysiłki mediacyjne ONZ.

* Zwracają również uwagę na zmienność sytuacji w Libii i ciągłe ryzyko jej eskalacji.

* Uważają, że nie ma militarnego rozwiązania kryzysu i że wszelka zagraniczna ingerencja musi się zakończyć. W szczególności wzywają do pełnego egzekwowania przepisów ONZ dot. embargo na broń.

* W związku z tym niedawne przyjęcie UE sankcje wobec podmiotów naruszających to embargo — oceniają jako pozytywny krok. UE powinna nadal stosować sankcje za łamanie embarga, nielegalny eksport ropy, łamanie praw człowieka oraz, przeciwko spoilerom procesu politycznego toczącego się pod auspicjami ONZ. UE jest również mocno zaangażowana we wdrażanie embarga poprzez operację Irini.

* Priorytetem powinno być utrwalenie zaprzestania działań wojennych w terenie i na tej podstawie wsparcie Libijskiego Forum Dialogu Politycznego pod auspicjami ONZ a także uzyskanie szybkiego zawarcia trwałego porozumienia o zawieszeniu broni pod auspicjami ONZ w ramach Wspólnej Komisji Wojskowej (5 + 5). Droga wyjścia z kryzysu libijskiego wymaga znalezienia politycznego rozwiązania prowadzącego do wyborów w ramach dialogu opartego na konkluzjach konferencji berlińskiej i pod auspicjami ONZ.

Nasze spotkanie było również okazją do omówienia przyszłości stosunków UE – Chiny. Istnieje potrzeba przywrócenia równowagi w stosunkach gospodarczych z Chinami w duchu wzajemności i wspólnego interesu, aby zaradzić obecnym asymetriom w dostępie do rynku i przyczynić się do równych warunków działania. Chcemy również osiągnąć znaczące zobowiązania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, różnorodności biologicznej i klimatu, zgodnie z celami określonymi w porozumieniu paryskim.

Nasze trzy kraje uważają, że jedność europejska jest niezbędna do osiągnięcia konkretnych wyników.  Ponadto pozostajemy głęboko zaniepokojeni sytuacją w zakresie praw człowieka w Chinach, w tym rozwojem wydarzeń w Hongkongu i traktowaniem osób należących do mniejszości etnicznych i religijnych, zwłaszcza w Xinjiangu i Tybecie.

UE musi przyjąć ambitny program w regionie Indo-Pacyfiku, aby odpowiedzieć na wzrost jednostronności i niestabilności w regionie.

W tym względzie Francja, Niemcy i Polska przypominają o swoim zaangażowaniu w przyjęcie konkretnej europejskiej strategii dla Indo-Pacyfiku, mającej na celu promowanie wspólnego podejścia w tym regionie, we współpracy z podobnie myślącymi krajami, w tym z partnerami transatlantyckimi, ze szczególnym naciskiem na promowanie wielostronnej otwartości, inkluzywności i współpracy, także w celu wzmocnienia spójność Unii Europejskiej.

Potwierdzając NATO, jako podstawę zbiorowej obrony sojuszników na obszarze euroatlantyckim, nasze trzy państwa podkreśliły znaczenie dalszego budowania silnej UE poprzez „Politykę bezpieczeństwa i obrony”.

Bardziej autonomiczna Unia Europejska, która wspiera pokój i bezpieczeństwo oraz chroni swoich obywateli, wymaga wzmocnienia i zaangażowanie państw członkowskich w obronność, ściślejszą współpracę obronną UE, zwłaszcza państw członkowskich, w inicjatywy obronne i silniejszy EDTIB. Silna Europa, to Europa, która jest w stanie lepiej przyczynić się do własnego bezpieczeństwa i wzmocnić europejskie zaangażowanie NATO. Trójkąt Weimarski jest przekonany, że nowe WRF na lata 2021–2027 i plan naprawy powinny zostać formalnie przyjęte jak najszybciej, aby ich wdrażanie mogło rozpocząć się 1 stycznia 2021 r.

Francja, Niemcy i Polska wyrażają wolę jak najszybszego przyjęcia Nowego Paktu o migracji i azylu, który zapewnia odpowiednią równowagę między odpowiedzialnością a solidarnością, zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z czerwca 2018 r.

Francja, Niemcy i Polska wspierają intensyfikację ogólnych wysiłków koordynacyjnych w zakresie zarządzania pandemią COVID-19, w szczególności Akcelerator Dostępu do Narzędzi COVID-19 (ACT) oraz prace nad opracowaniem i dystrybucją szczepionki. Francja, Niemcy i Polska wzywają do stworzenia przyszłych szczepionek przeciwko COVID-19 dla globalnego dobra publicznego, aby zagwarantować wszystkim sprawiedliwy i sprawiedliwy dostęp do szczepionki na całym świecie. Bez globalnego dostępu będziemy nieustannie mierzyć się z tą pandemią. Deklarują też wolę dalszego wspierania wszystkich krajów Partnerstwa Wschodniego w walce z negatywnymi skutkami pandemii COVID-19.

Wspólne wartości, na których opierają się nasze modele demokratyczne i społeczne, stanowią podstawę wolności, bezpieczeństwa i dobrobytu w Europie.

Trójkąt Weimarski podkreśla swoje wspólne zobowiązanie do wzmocnienia poszanowania praworządności przez wszystkie państwa członkowskie.

Francja, Niemcy i Polska są przywiązane do zacieśniania kontaktów i lepszej wiedzy między swoimi społeczeństwami obywatelskimi i zamierzają współpracować w celu zacieśnienia współpracy akademickiej, wymiany naukowej i programów stypendialnych oraz rozwoju inicjatyw służących wzmocnieniu naszej trójstronnej współpracy w dziedzinie kultury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz