ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
POLSKA, SZCZECIN
POLSKA, SZCZECIN
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Pierwsze społeczne konsultacje dot.
tego programu rozpoczęto we Wrocławiu, gdzie w Centrum Kongresowym Politechniki
Wrocławskiej wiosną 2017r. odbyła się konferencja inaugurująca konsultacje
programu modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej: „Nowe szanse i wyzwania dla
samorządów terytorialnych”. Głównym celem konferencji była prezentacja
wyników modelowania Odry do IV klasy żeglowności – do ujścia Nysy Łużyckiej. Po
raz pierwszy na mapach zostały przedstawione potencjalne miejsca nowych
piętrzeń
Współorganizatorami konferencji obok Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Politechnika Wrocławska. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele samorządów terytorialnych leżących nad Odrą. Uczestnikami byli również przedsiębiorcy i przedstawiciele świata nauki oraz przedstawiciele środowisk ekologicznych. Samorządy zostały poproszone o pisemne uwagi do przedstawionych propozycji.
„Traktujemy (...) spotkanie, jako początek szeroko rozumianych konsultacji społecznych. Potrzebujemy Państwa opinii i współpracy w tworzeniu programu Odrzańskiego, ponieważ chcemy, aby był on odpowiedzią również na Państwa potrzeby”, mówił wówczas minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Koordynatorem programu modernizacji Odry został ZMPSiŚ, gdzie powołano Biuro ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej, na czele, którego stanęła dr inż. Dorota Dybowska-Stefek.
Współorganizatorami konferencji obok Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Politechnika Wrocławska. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele samorządów terytorialnych leżących nad Odrą. Uczestnikami byli również przedsiębiorcy i przedstawiciele świata nauki oraz przedstawiciele środowisk ekologicznych. Samorządy zostały poproszone o pisemne uwagi do przedstawionych propozycji.
„Traktujemy (...) spotkanie, jako początek szeroko rozumianych konsultacji społecznych. Potrzebujemy Państwa opinii i współpracy w tworzeniu programu Odrzańskiego, ponieważ chcemy, aby był on odpowiedzią również na Państwa potrzeby”, mówił wówczas minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Koordynatorem programu modernizacji Odry został ZMPSiŚ, gdzie powołano Biuro ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej, na czele, którego stanęła dr inż. Dorota Dybowska-Stefek.
Kolejna,
konferencja konsultacyjna dla nadodrzańskich samorządów odbyła się w Szczecinie
5 kwietnia 2018r. Podczas spotkania zaprezentowane zostały m.in. wstępne
warianty modernizacji Odry na jej granicznym odcinku do wymogów klasy żeglowności
Va przedstawiła Dorota Dybkowska-Stefek, natomiast dyr. Monika Niemiec-Butryn z
Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej ministerstwa gospodarki
morskiej - harmonogram prac nad projektem śródlądowych dróg wodnych o
szczególnym znaczeniu transportowym.
Opracowanie
Programu jest pierwszym etapem realizacji celów określonych w przyjętych przez
Radę Ministrów w czerwcu 2016 roku „Założeniach
do planów modernizacji śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z
perspektywą do roku 2030”.
Organizatorem
konferencji było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej we
współpracy z Akademią Morską w Szczecinie i Zarządem Morskich Portów
Szczecin-Świnoujście SA.
PRACE BADAWCZE
Kolejnym
etapem udziały portowców w pracach nad poprawą żeglowności Odry było zlecenie
przez ministerstwo przygotowania przez ZMPSiŚ części dokumentacji do „Programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej”,
którego wdrożenie umożliwi pełne wykorzystanie tej drogi do przewozu ładunków.
Projekt badawczy w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry rozpoczął się w sierpniu 2018 roku. Partnerami w jego realizacji dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zostały: Polska Żegluga Morska, Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police oraz Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn. Natomiast jego faktycznym wykonawcą - Politechnika Wrocławska, która została wybrana ze względu na zajmowanie się problematyką badawczo-rozwojową dot. żeglugi na Odrze.
Wysoko wykwalifikowana kadra Politechniki Wrocławskiej posiada duże doświadczenie związane ze śródlądową zabudową hydrotechniczną oraz w modelowaniu fizycznego i numerycznego zjawisk zachodzących w korytach otwartych i w obszarach budowli hydrotechnicznych. Projekty badawcze prowadzone przez uczelnię owocują innowacyjnymi rozwiązaniami, m.in. dot. rozwoju taboru pływającego oraz logistyki wodnego transportu śródlądowego.
6 marca 2018 r. zostało podpisane porozumienie między politechniką a ZMPSiŚ o współpracy na rzecz poprawy żeglowności na Odrze a 9 kwietnia rozpoczęły się rozmowy w sprawie wspólnego projektu naukowo-badawczego. 27 lipca zawarto kolejne porozumienie o współpracy nad tym projektem, z partnerami: szczecińskim armatorem i zakładami chemicznymi Grupy Azoty. Wreszcie 31 lipca 2018r. podpisano umowę z Politechniką Wrocławską dot. realizacji: „Projektu badawczego w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry”. Pierwszy etap projektu został zakończony w październiku 2018r.
Przedmiotem projektu, którym patronują szczecińscy portowcy jest przeprowadzenie badań naukowych, których wyniki wykorzystane zostaną do sporządzenia dwóch opracowań:
Projekt badawczy w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry rozpoczął się w sierpniu 2018 roku. Partnerami w jego realizacji dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zostały: Polska Żegluga Morska, Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police oraz Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn. Natomiast jego faktycznym wykonawcą - Politechnika Wrocławska, która została wybrana ze względu na zajmowanie się problematyką badawczo-rozwojową dot. żeglugi na Odrze.
Wysoko wykwalifikowana kadra Politechniki Wrocławskiej posiada duże doświadczenie związane ze śródlądową zabudową hydrotechniczną oraz w modelowaniu fizycznego i numerycznego zjawisk zachodzących w korytach otwartych i w obszarach budowli hydrotechnicznych. Projekty badawcze prowadzone przez uczelnię owocują innowacyjnymi rozwiązaniami, m.in. dot. rozwoju taboru pływającego oraz logistyki wodnego transportu śródlądowego.
6 marca 2018 r. zostało podpisane porozumienie między politechniką a ZMPSiŚ o współpracy na rzecz poprawy żeglowności na Odrze a 9 kwietnia rozpoczęły się rozmowy w sprawie wspólnego projektu naukowo-badawczego. 27 lipca zawarto kolejne porozumienie o współpracy nad tym projektem, z partnerami: szczecińskim armatorem i zakładami chemicznymi Grupy Azoty. Wreszcie 31 lipca 2018r. podpisano umowę z Politechniką Wrocławską dot. realizacji: „Projektu badawczego w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry”. Pierwszy etap projektu został zakończony w październiku 2018r.
Przedmiotem projektu, którym patronują szczecińscy portowcy jest przeprowadzenie badań naukowych, których wyniki wykorzystane zostaną do sporządzenia dwóch opracowań:
* Pierwsze to: ”Koncepcja badawczo – techniczna modernizacji skanalizowanego odcinka odrzańskiej drogi wodnej do klasy żeglowności Va”, składającej się opracowań cząstkowych dla 24 stopni wodnych i przylegających doń odcinków rzeki, oraz opracowania profilu podłużnego zwierciadła wody Odry na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Malczyc w warunkach najniższego i najwyższego przepływu żeglownego dla proponowanej modernizacji do klasy żeglowności Va (badania modelowe).
* W drugim opracowaniu mają się znaleźć badawcze wytyczne dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej, planowanych w celu uzyskania drogi wodnej klasie żeglowności Va.
II
etap projektu realizowano w ubiegłym roku. Zostały zakończone opracowania dot.
wytycznych dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej. Wyniki
prowadzonych badań w ramach projektu dot. poprawy żeglowności na wybranych
odcinakach Odrzańskiej Drogi Wodnej zostały zaprezentowane na seminarium 28
listopada ub. roku w Szczecinie.
Efektem tych prac naukowo badawczych są m.in. koncepcje techniczne modernizacji istniejących tam 24 stopni wodnych oraz dostosowania szlaku żeglownego pomiędzy tym stopniami do klasy żeglowności Va. Niektóre z tych koncepcji zaprezentowane zostały w trakcie seminarium.
Omówiono też wybrane zagadnienia badawcze, zaprezentowano zestawienie prac niezbędnych dla modernizacji Odry skanalizowanej do klasy żeglowności Va, a także prześwitów pod mostami na Odrze skanalizowanej po jej modernizacji.
Seminarium odrzańskie - 28.11. 2019, Szczecin, ZMPSiŚ |
Efektem tych prac naukowo badawczych są m.in. koncepcje techniczne modernizacji istniejących tam 24 stopni wodnych oraz dostosowania szlaku żeglownego pomiędzy tym stopniami do klasy żeglowności Va. Niektóre z tych koncepcji zaprezentowane zostały w trakcie seminarium.
Omówiono też wybrane zagadnienia badawcze, zaprezentowano zestawienie prac niezbędnych dla modernizacji Odry skanalizowanej do klasy żeglowności Va, a także prześwitów pod mostami na Odrze skanalizowanej po jej modernizacji.
KONCEPCJE
Podczas finalnego seminarium, przedstawiony
został także cel i zakres opracowywanej obecnie: „Wstępnej Koncepcji Przestrzenno-Technicznej dla
Odry swobodnie płynącej, kolejnego zadania realizowanego przez utworzone
w strukturach ZMPSiŚ - Biuro ds. Odrzańskiej Drogi Wodnej.
ZMPSiŚ rozpisał w ub. roku przetarg na opracowanie wstępnej koncepcji przestrzenno- technicznej dla Odry swobodnie płynącej pomiędzy Ścinawą (k.330,9) a Ognicą (km 697,0), dzieląc Odrę na trzy odrębne odcinki: I – od Ścinawy do ujścia rzeki Czarna Struga, II - od Czarnej Strugi do ujścia Nysy Łużyckiej oraz III – od ujścia rzeki do Ognicy.
Portowa komisja przetargowa, 3 października ub. roku rozdzieliła zlecenia dla dwóch oferentów, którzy wyrazili chęć przystąpienia do opracowań koncepcji, i tak: DHV Hydroprojekt z Warszawy zajmie się opracowaniem wstępnej koncepcji przestrzenno- technicznej dla Odry na I i II odcinku, natomiast ANTEA z Katowic – na III odcinku.
ZMPSiŚ rozpisał w ub. roku przetarg na opracowanie wstępnej koncepcji przestrzenno- technicznej dla Odry swobodnie płynącej pomiędzy Ścinawą (k.330,9) a Ognicą (km 697,0), dzieląc Odrę na trzy odrębne odcinki: I – od Ścinawy do ujścia rzeki Czarna Struga, II - od Czarnej Strugi do ujścia Nysy Łużyckiej oraz III – od ujścia rzeki do Ognicy.
Portowa komisja przetargowa, 3 października ub. roku rozdzieliła zlecenia dla dwóch oferentów, którzy wyrazili chęć przystąpienia do opracowań koncepcji, i tak: DHV Hydroprojekt z Warszawy zajmie się opracowaniem wstępnej koncepcji przestrzenno- technicznej dla Odry na I i II odcinku, natomiast ANTEA z Katowic – na III odcinku.
OPINIE
Rafał Zahorski, pełnomocnik
ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej marszałka województwa
zachodniopomorskiego uważa, że wiele z padających propozycji jest opartych na „fałszywych teoriach” dot. poprawy
żeglowności na rzece. Jego zdaniem, teoria o budowie 24 stopni wodnych, by
zrobić z Odry drogę wodną, już nie III, czy nawet IV klasy, ale Va klasy, jest
utopią, tak samo jak utopią jest założenie, że powinna „być miejscami korytowata i prostowana”. Rzekę się reguluje metodami
naturalnymi, stosując zabudowę hydrotechniczną - owe ostrogi, śluzy czy
stopnie, ale tak, by nie zmieniać poziomu rzeki, a jedynie miejscami
koordynować jej przepływ tak, by rzeka sama robiła sobie pod wodą koryto oraz
przez zwalnianie biegu, miała na każdym kilometrem więcej wody. „To prawda, że regulacja rzeki odbywa się
technologiami rodem z XIX wieku, ale tak to się robi i do tej pory nikt nie
wymyślił nic lepszego”, przyznaje Rafał Zahorski.
Rafał Zahorski |
Artykuł napisany dla
dwutygodnika KIGM
"Namiary i Morze"
dwutygodnika KIGM
"Namiary i Morze"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz