27 lipca 2019

Nowe regulacje dot. żeglugi pasażerskiej floty zachodnich armatorów po rosyjskich akwenach


ŻEGLUGA PASAŻERSKA 
ROSJA

Rosjanie dostrzegli walory rosyjskiej przyrody i jej atrakcyjność dla turystyki krajowej i zagranicznej. W tym oczywiście turystyki wodnej. Rosja obfituje ciekawe akweny morskie, w żeglowne rzeki, atrakcyjne porty rzeczne i morskie, powiązane z rzekami.  Rejsy po rosyjskich rzekach cieszą się coraz większym powodzeniem. Zwłaszcza, że można nimi z europejskich portów Rosji, jak np. z Petersburga pożeglować do Moskwy i dalej, nad Morze Czarne. Nic nie stoi na przeszkodzie, by duże jednostki pasażerskie, morsko-rzeczne, jakie pływają o Bałtyku i rzekach Europy, zawijały do portów rosyjskich i dalej rzekami w głąb Rosji. Na pewno jest to interesująca oferta dla armatorów niemieckich czy holenderskich, specjalizujących się w tego typach rejsach.

To samo dotyczy rejonów Dalekiego Wschodu, atrakcyjnego dla turystów azjatyckich, jak i obszarów arktycznych, popularnych wśród turystów europejskich, azjatyckich i z USA. 
 Turystyka morska w rejony rosyjskiej Arktyki cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Zwłaszcza w tym regionie, możliwość uzupełnienia zaopatrzenia i paliwa jest szczególnie ważna, a jedynymi portami, które są w stanie świadczyć tego typu usługi – są syberyjskie porty morskie i rzeczne strefy arktycznej.

W celu ułatwienia armatorom i biurom podróży organizacji takich rejsów, przygotowano ustawę zezwalającą zagranicznym statkom z turystami na pokładzie - na żeglugę po wodach śródlądowych i na morzu terytorialnym Rosji w celu załadunków uzupełnianego zaopatrzenia i paliwa w rosyjskich portach.

Sprawa przyjęcia w Rosji uregulowań prawnych i nowelizacji już istniejących ustaw w tej materii była poruszana i omawiana m.in. na 6. Rosyjsko-Norweskiego Forum Biznesowym: "Ekonomia morza. Innowacje w nowych realiach", zorganizowanym 18 październiku ub.roku przez rosyjską Izbę Przemysłowo-Handlową w Moskwie, w którym miałam przyjemność uczestniczyć.

Prezydent Rosji, Władimir Putin podpisał wczoraj (26 lipca br.) ustawę federalną „W sprawie zmian do art. 16 ustawy Federacji Rosyjskiej„ W sprawie granicy państwowej Federacji Rosyjskiej ” oraz art. 14 2 ustawy federalnej„ W sprawie wody śródlądowej, morza terytorialnego i przyległej strefy Federacji Rosyjskiej ”. 
Ustawa została przyjęta przez Dumę Państwową 18 lipca 2019 r. I zatwierdzona przez Radę Federacji w dniu 23 lipca 2019 r.

Podpisana przez Władimira Putina ustawa wprowadza zmiany do ustawy Federacji Rosyjskiej „O granicy państwowej Federacji Rosyjskiej” oraz ustawy federalnej „O wodach śródlądowych, morzu terytorialnym i przyległej strefie Federacji Rosyjskiej”, która stanowi, że statki pływające pod banderą obcego państwa przewożące pasażerów-turystów i żeglujących po wodach śródlądowych i morzu terytorialnym Federacji Rosyjskiej mogą dokonywać załadunku uzupełnianych zapasów w rosyjskich portach.

Ponadto ustawa federalna wyłącza z art. 14 2 ustawy federalnej „O wodach śródlądowych, morzu terytorialnym i strefie przyległej Federacji Rosyjskiejwymóg podawania tras zagranicznych statków turystycznych między portami i (lub) punktami na liście portów zatwierdzonych przez rząd Federacji Rosyjskiej i (lub) punktów znajdujących się na obszarach wód śródlądowych i morzu terytorialnym Rosji, przylegającym do rosyjskich terytoriów objętych Strefą Arktyczną Federacji Rosyjskiej i (lub) wchodzących w skład Dalekowschodniego Okręgu Federalnego, – do których mogą wpływać zagraniczne statki turystyczne w celu uzupełnienia zaopatrzenia i paliwa.

Jednocześnie przewiduje się, że wyżej wspomniana lista - powinna obejmować porty i (lub) punkty, w których zagraniczne statki turystyczne mogą wsiadać i przyjmować pasażerów-turystów.
***
  Port St. Petersburg - terminal pasażerki

Nie mam jeszcze wyników pracy portu w Petersburgu w 2018, więc posłużę się danymi wcześniejszymi.

Tylko w szczycie sezonu w czerwcu 2017 r. terminal pasażerski dla statków  wycieczkowych w Petersburgu obsłużył łącznie 56 statków i 122 770 pasażerów. Dwa nowe cruise’y (duże statki wycieczkowe) należące doTUI: „Mein Schiff 6” i „Regent's Seven Seas Explorer” rozpoczęły w tym miesiącu regularne rejsy do Petersburga. 2 maja 2017 r. natomiast zawinął do tego miasta w swoim dziewiczym rejsie wycieczkowiec „Viking Sky” należący do  floty Viking Ocean Cruises.

Port  ogółem w 2017 r. obsłużył 243 curisów  z ponad 540 000 pasażerów (19% wzrost w stosunku do 2016 r.). Port miał zawartych 20 długoterminowych umów cumowania z armatorami i operatorami rejsowymi oraz z operatorem promowym MOBY LINES. Tylko w tygodniu 10-16 lipca port miał przy kei 17 liniowców pasażerskich o łącznej liczbie 36.233 pasażerów. A w dniach 11 i 12 lipca 2017 – cumowało 7 liniowców z 23 458 pasażerami. Całkowita liczba dni cumowania cruisów i  obsłużonych pasażerów w lipcu 2017 r. wynosiła odpowiednio  - 34statków  i 130 283 morskich turystów.

W sezonie 2019 terminal pasażerski w Petersburgu zaplanował / zarezerwował  - 262 cumowania  cruisów (w tym 10 wizyt po raz pierwszy) z szacunkowo 625 tysiącami pasażerów.
Jak dotąd - najbardziej ruchliwy dzień z cruisami odnotowano  30 czerwca ub. Obsłużono wtedy 18 tysięcy turystów,  którzy przypłynęli do Petersburga na pokładach 6 cruisów : “Norwegian Breakaway”, „Regal Princess”, „Britannia”, „Mein Schiff 1”, „Zuiderdam”, „Oceania Marina”.
W sierpniu 2019 r. będzie otwarte w rejonie terminala pasażerskiego dla cruisów - nowe centrum sportowe i fitness, służące głównie załogom statków, podczas gdy ich jednostki znajdują się w porcie.
Również w 2019 r. rozpoczęto przedłużenie Nabrzeża 7 (o 42 m) do 484 m (1588 ft). Po ukończeniu w 2021 r., przy Nabrzeżu 7, będą mogły cumować równolegle  dwa cruise'y, każdy o maksymalnej długości LOA 330 m (1083 ft).
Regularne rejsy promów rosyjskiego armatora -  St Peter Line, łączą Sankt Petersburg z Helsinkami (Finlandia), Tallinem (Estonia) i Sztokholmem (Szwecja).
Prom  obsługujący trasę (Sankt Petersburg-Helsinki-Sztokholm-Tallin) to „Princess Anastazja” (czas przejścia 62,5 godziny). Do Helsinek oferowane są 2 cotygodniowe połączenia (13 godzin podróży), do Tallina 1 tygodniowo (14 godzin) i tak samo do Sztokholmu (39,5 godziny).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz