ŻEGLUGA PASAŻERSKA
ROSJA
ROSJA
Rosjanie
dostrzegli walory rosyjskiej przyrody i jej atrakcyjność dla turystyki krajowej
i zagranicznej. W tym oczywiście turystyki wodnej. Rosja obfituje ciekawe
akweny morskie, w żeglowne rzeki, atrakcyjne porty rzeczne i morskie, powiązane
z rzekami. Rejsy po rosyjskich rzekach
cieszą się coraz większym powodzeniem. Zwłaszcza, że można nimi z europejskich
portów Rosji, jak np. z Petersburga pożeglować do Moskwy i dalej, nad Morze
Czarne. Nic nie stoi na przeszkodzie, by duże jednostki pasażerskie, morsko-rzeczne,
jakie pływają o Bałtyku i rzekach Europy, zawijały do portów rosyjskich i dalej
rzekami w głąb Rosji. Na pewno jest to interesująca oferta dla armatorów
niemieckich czy holenderskich, specjalizujących się w tego typach rejsach.
To
samo dotyczy rejonów Dalekiego Wschodu, atrakcyjnego dla turystów azjatyckich,
jak i obszarów arktycznych, popularnych wśród turystów europejskich,
azjatyckich i z USA.
Turystyka morska w rejony rosyjskiej Arktyki cieszy się niesłabnącym
powodzeniem. Zwłaszcza w tym regionie, możliwość uzupełnienia zaopatrzenia i
paliwa jest szczególnie ważna, a jedynymi portami, które są w stanie świadczyć
tego typu usługi – są syberyjskie porty morskie i rzeczne strefy arktycznej.
W
celu ułatwienia armatorom i biurom podróży organizacji takich rejsów,
przygotowano ustawę zezwalającą zagranicznym statkom z turystami na pokładzie -
na żeglugę po wodach śródlądowych i na morzu terytorialnym Rosji w celu
załadunków uzupełnianego zaopatrzenia i paliwa w rosyjskich portach.
Sprawa
przyjęcia w Rosji uregulowań prawnych i nowelizacji już istniejących ustaw w
tej materii była poruszana i omawiana m.in. na , zorganizowanym 18 październiku ub.roku przez rosyjską Izbę
Przemysłowo-Handlową w Moskwie, w którym miałam przyjemność uczestniczyć.
Prezydent
Rosji, Władimir Putin podpisał wczoraj (26 lipca br.) ustawę federalną „W sprawie zmian do
art. 16 ustawy Federacji Rosyjskiej„ W
sprawie granicy państwowej Federacji Rosyjskiej ” oraz art. 14 2 ustawy
federalnej„ W sprawie wody śródlądowej,
morza terytorialnego i przyległej strefy Federacji Rosyjskiej ”.
Ustawa została przyjęta przez Dumę Państwową 18 lipca 2019 r. I zatwierdzona przez Radę Federacji w dniu 23 lipca 2019 r.
Ustawa została przyjęta przez Dumę Państwową 18 lipca 2019 r. I zatwierdzona przez Radę Federacji w dniu 23 lipca 2019 r.
Podpisana
przez Władimira Putina ustawa wprowadza zmiany do ustawy Federacji Rosyjskiej „O granicy państwowej Federacji Rosyjskiej”
oraz ustawy federalnej „O wodach
śródlądowych, morzu terytorialnym i przyległej strefie Federacji Rosyjskiej”,
która stanowi, że statki pływające pod banderą obcego państwa przewożące
pasażerów-turystów i żeglujących po wodach śródlądowych i morzu terytorialnym
Federacji Rosyjskiej mogą dokonywać załadunku uzupełnianych zapasów w rosyjskich
portach.
Ponadto
ustawa federalna wyłącza z art. 14 2
ustawy federalnej „O wodach śródlądowych,
morzu terytorialnym i strefie przyległej Federacji Rosyjskiej” wymóg podawania tras zagranicznych
statków turystycznych między portami i (lub) punktami na liście portów
zatwierdzonych przez rząd Federacji Rosyjskiej i (lub) punktów znajdujących się
na obszarach wód śródlądowych i morzu terytorialnym Rosji, przylegającym do rosyjskich
terytoriów objętych Strefą Arktyczną Federacji Rosyjskiej i (lub) wchodzących w
skład Dalekowschodniego Okręgu Federalnego, – do których mogą wpływać
zagraniczne statki turystyczne w celu uzupełnienia zaopatrzenia i paliwa.
Jednocześnie
przewiduje się, że wyżej wspomniana lista - powinna obejmować porty i (lub)
punkty, w których zagraniczne statki turystyczne mogą wsiadać i przyjmować
pasażerów-turystów.
***
Port St. Petersburg - terminal pasażerki
***
Port St. Petersburg - terminal pasażerki
Nie
mam jeszcze wyników pracy portu w Petersburgu w 2018, więc posłużę się danymi wcześniejszymi.
Tylko
w szczycie sezonu w czerwcu 2017 r. terminal pasażerski dla statków wycieczkowych w Petersburgu obsłużył łącznie
56 statków i 122 770 pasażerów. Dwa nowe cruise’y (duże statki wycieczkowe)
należące doTUI: „Mein Schiff 6” i „Regent's Seven Seas Explorer” rozpoczęły w
tym miesiącu regularne rejsy do Petersburga. 2 maja 2017 r. natomiast zawinął
do tego miasta w swoim dziewiczym rejsie wycieczkowiec „Viking Sky” należący
do floty Viking Ocean Cruises.
Port
ogółem w 2017 r. obsłużył 243 curisów z ponad 540 000 pasażerów (19% wzrost w
stosunku do 2016 r.). Port miał zawartych 20 długoterminowych umów cumowania z armatorami
i operatorami rejsowymi oraz z operatorem promowym MOBY LINES. Tylko w tygodniu
10-16 lipca port miał przy kei 17 liniowców pasażerskich o łącznej liczbie
36.233 pasażerów. A w dniach 11 i 12 lipca 2017 – cumowało 7 liniowców z 23 458
pasażerami. Całkowita liczba dni cumowania cruisów i obsłużonych pasażerów w lipcu 2017 r. wynosiła
odpowiednio - 34statków i 130 283 morskich turystów.
W
sezonie 2019 terminal pasażerski w Petersburgu zaplanował / zarezerwował - 262 cumowania cruisów (w tym 10 wizyt po raz pierwszy) z
szacunkowo 625 tysiącami pasażerów.
Jak
dotąd - najbardziej ruchliwy dzień z cruisami odnotowano 30 czerwca ub. Obsłużono wtedy 18 tysięcy turystów,
którzy przypłynęli do Petersburga na
pokładach 6 cruisów : “Norwegian Breakaway”, „Regal Princess”, „Britannia”, „Mein
Schiff 1”, „Zuiderdam”, „Oceania Marina”.
W
sierpniu 2019 r. będzie otwarte w rejonie terminala pasażerskiego dla cruisów -
nowe centrum sportowe i fitness, służące głównie załogom statków, podczas gdy
ich jednostki znajdują się w porcie.
Również
w 2019 r. rozpoczęto przedłużenie Nabrzeża 7 (o 42 m) do 484 m (1588 ft). Po
ukończeniu w 2021 r., przy Nabrzeżu 7, będą mogły cumować równolegle dwa cruise'y, każdy o maksymalnej długości LOA
330 m (1083 ft).
Regularne
rejsy promów rosyjskiego armatora - St Peter Line, łączą
Sankt Petersburg z Helsinkami (Finlandia), Tallinem (Estonia) i Sztokholmem
(Szwecja).
Prom
obsługujący trasę (Sankt Petersburg-Helsinki-Sztokholm-Tallin)
to „Princess Anastazja” (czas przejścia 62,5 godziny). Do Helsinek oferowane są
2 cotygodniowe połączenia (13 godzin podróży), do Tallina 1 tygodniowo (14
godzin) i tak samo do Sztokholmu (39,5 godziny).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz