Przy
rosyjskim rządzie działa grupa robocza komisji ds. rozwoju infrastruktury
transportowej i logistycznej basenu wołżańsko-kaspijskiego. Pełnomocnik
prezydenta Rosji i sekretarz rządowej komisji Jurij Lewitin zwołał (20 kwietnia) drugie posiedzenie tej grupy,
przygotowującej posiedzenie Rady Państwa na temat: „Rozwój infrastruktury transportowo-logistycznej, podstawą wzrostu
gospodarczego podmiotów Federacji Rosyjskiej w basenie wołżańsko-kaspijskim”.
Spotkanie
przeprowadzono w trybie video-konferencji na uniwersytecie astrachańskim 20
kwietnia br. Uczestniczyli w nim, m.in.: gubernator Astrachania Aleksandr Żiłkin, minister ds. Kaukazu
Północnego Lew Kuźniecow, szef grupy
roboczej - zastępca ministra transportu i szef Rosmoreczfłota - Wiktor Olerskij, przedstawiciele federalnych
i regionalnych władz wykonawczych, parlamentarzyści, przedstawiciele
organizacji pozarządowych i eksperci.
Zebrani, w
trakcie dyskusji podkreślili, że na tle aktywnego rozwoju światowego handlu
morskiego – potencjał ekonomiczny obszarów znajdujących się w basenie Wołgi i
Morza Kaspijskiego rośnie w niewystarczającym tempie, przewozy ładunków kierowanych
w ten region przez rosyjskie porty – spadają, a możliwości rozwoju i
powiększenia handlu nie są wykorzystane w pełnym wymiarze.
Przyczyny
tego stanu jest związana, zdaniem uczestników narady, w tym, że:
- obszar ten
w najbardziej obiecującej perspektywie, nie jest konkurencyjny dla przewozów ładunków
pod względem kosztów transportu lub tranzytu z Rosji przez Morze Kaspijskie, a
infrastruktura transportowa ma ograniczoną przepustowość na poszczególnych
odcinkach trasy przewozu;
- nie jest w
pełni wykorzystany potencjał gospodarczy niezamarzających, głębokowodnych portów
rosyjskich akwenów, brakuje też nowoczesnych portowych i logistycznych usług, odpowiadających
wymaganiom współczesnych klientów;
- przejścia
graniczne na granicy państwa wymagają modernizacji;
- nie
zostały stworzone w tym regionie warunki do rozwoju turystyki wodnej;
- nie jest w
pełni wykorzystany wzrost produkcji przemysłowej i rolno-spożywczej dla rosnących
potrzeb konsumentów krajowych i zagranicznych partnerów.
Dwa
lata temu, podsumowując sytuację w żegludze śródlądowej w trakcie posiedzenia
prezydium Rady Państwa w Wołgogradzie, (15 sierpnia 2016r.), prezydent Putin
dokładnie wypunktował kilka słabości transportu wodnego, które jego zdaniem,
należy wyeliminować albo ograniczyć. Niewiele się one różnią od wyżej przedstawionych wyżej uwarunkowań.
W czasie posiedzenia grupy roboczej omawiano
zagadnienia związane z tworzeniem kompleksowych planów pokonania istniejących
obecnie ograniczeń, które utrudniają rozwój potencjału gospodarczego podmiotów
Federacji Rosyjskiej, znajdujących się w basenie Wołgi i Morza Kaspijskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz