GOSPODARKA MORSKA
ŻEGLUGA, PORTY, BEZPIECZEŃSTWO MORSKIE
ROSJA
ŻEGLUGA, PORTY, BEZPIECZEŃSTWO MORSKIE
ROSJA
Zintegrowany system nawigacji rosyjskiej firmy Transas |
Dopiero w latach 90. XX wieku w Petersburgu sięgnięto po najnowsze zaawansowane technologie i stworzono całkowicie nowe instrumenty i urządzenia służące do nawigacji morskiej.Jest to dzieło specjalistów z rosyjskiej firmy z Petersburga - Transas (ТРАНЗАС).
Obecnie "Transas" to jeden z wiodących na świecie producentów
zaawansowanych technologicznie sprzętów, oprogramowania i usług dot. zintegrowanych
systemów nawigacji dla żeglugi i innych przemysłów morskich. Ma ponad 35% udziału w światowym rynku elektronicznych map i
systemów nawigacyjnych (ECDIS), około 25% rynku instalacji systemu VTS (Vessel
Traffic) i ponad 45% światowego rynku profesjonalnych symulatorów morskich.
„Firma realizuje ponad 30% zamówień
na rynku światowym”, informuje[1]
Władimir Ponomariow, wicedyrektor
ds. strategii Transas. „Owocną pracę
przedsiębiorstwa zapewnia udane połączenie innowacyjnych technologii z
umiejętnością pracy z klientem, zarówno w Rosji, jak i poza jej granicami”.
Symulator nawigacji pokładowej firmy Transas |
W ponad 100 portach ponad 55 krajów działa
250 przybrzeżnych stacji systemów VTS przygotowanych i dostarczonych przez
Transas, m.in. w Korei i Wielkiej Brytanii, we Francji i Islandii,
Australii i Nowej Zelandii, Bułgarii i Chinach, Brazylii i Turcji, a także w
innych krajach. Na ponad 13 tys. jednostek
morskich z blisko 100 krajów zamontowano pokładowe systemy nawigacyjne
petersburskiej firmy.
„Szczególnie należy podkreślić, że firma
została wybrana, jako dostawca najnowszych symulatorów nawigacyjnych dla Akademii Marynarki Wojennej Niemiec i
dla najbardziej wysuniętego na północ centrum naukowego na świecie w Maloy w
Norwegii”, dyr. Ponomariow nie kryje dumy. „1998 roku firma otrzymała honorowy dyplom Lloyds - List za wybitny i
konsekwentny wkład w szkolenie marynarzy”, dodaje.
Obecnie
"Transas" na globalnym rynku oferuje zaawansowaną nawigację i
zintegrowane systemy pokładowe, światowej renomy symulatory morskie i inne
pomoce dydaktyczne, systemy zarządzania ruchem statków i przybrzeżne systemy obserwacyjne
używane w zarządzaniu przedsiębiorstwami morskimi i portami, a także popularne
aplikacje informacji analitycznych dla profesjonalnych żeglarzy.
"Transas"
działa poprzez sieć własnych biur (ponad 20 biur regionalnych, m.in. w Gdyni)
oraz dystrybutorów, co pozwala na obsługę klientów w ponad 120 krajach na całym
świecie.
Dzięki
wieloletniemu doświadczeniu oraz zestawom najbardziej zaawansowanych
technologii, "Transas" tworzy swoje własne, szersze zrozumienie
koncepcji e-nawigacji, oraz rozszerzenie zakresu stosowania zintegrowanych
systemów informatycznych we wszystkich procesach przemysłu morskiego (żegluga,
porty, administracja morska, służby ratunkowe, itp.), co umożliwia wszystkim
uczestnikom morskiej branży współdziałać w jednolitej przestrzeni informacyjnej.
"Transas" został założony w
1990 roku przez niewielką grupę profesjonalnych marynarzy i inżynierów,
pasjonatów morskich technologii komputerowych. Bogate doświadczenie i wiedza
założycieli, jak również ich zaangażowanie na rzecz innowacji i dążenie do
stworzenia silnej międzynarodowej firmy, doprowadziło do przekształcenia
"Transas" w uznanego na świecie dostawcę szerokiej gamy produktów i
rozwiązań dla przemysłu morskiego.
Już następnego roku, powstaje pierwsze
zagraniczne biuro firmy w Wielkiej Brytanii.
„Tak korzystnie się dla nas złożyło, że gdy
wchodziliśmy na rynek pojawiły się pierwsze seryjne komputery personalne”,
przypomina dyr. Władimir Ponomariow. „I nasi specjaliści pierwsi zorientowali się,
że można je wykorzystać do morskich systemów nawigacji. W biznesie, kto
późno przychodzi, ten sam sobie szkodzi! Jeśli chodzi o kryzys, są to
nieuniknione trudności, ale z drugiej strony – bardziej skutecznie poszukujemy
nowych możliwości, by skorygować strategię i wyjść na rynek z nowymi pomysłami”.
Jeszcze w 1990
r. "Transas" stał się jedną z pierwszych firm, która oferowała
korzystanie z elektronicznych systemów map nawigacyjnych, i to znacznie
wcześniej, niż stało się obowiązkowe na świecie. W 1996 roku,
systemy nawigacyjne "Transas" zostały zainstalowane na 117 szwedzkich
statkach patrolowych (projekt Combat Boat-90), a w 1997 system elektronicznej
nawigacji "Transas" został użyty przez załogę stacji orbitalnej „Mir”.
W 1999 roku "Transas" został pierwszą firmą,
która otrzymała międzynarodowy certyfikat dla systemu ECDIS.
Prace nad nowymi rozwiązaniami dla nawigacji morskiej |
Od początku 2016 r. w Transas pracuje nad systemem zintegrowanych rozwiązań łączących w całość systemy nawigacji zamontowane na statkach morskich oraz na nadmorskich systemach kontroli sterowania tymi statkami.
„W jednolitej przestrzeni informacyjnej bez
wątpienia łatwiej jest zapewnić należytą kontrolę w celu zapewnienia
bezpieczeństwa żeglugi”, mówi dyr. Ponomariow. „W charakterze przykładu można wspomnieć o tragedii, do której doszło w
nocy z 13 na 14 stycznia 2012 r. u wybrzeży włoskiej wyspy Isola del Giglio,
gdy ogromny statek wycieczkowy „Costa Concordia" z ponad 4 tys. pasażerów
na pokładzie z powodu nieodpowiedniego zachowania kapitana rozbił się i zatonął”,
przypomina. „Były ofiary śmiertelne. A
firma, będąca właścicielem „Costa Concordia”, poniosła straty w wysokości 1,5
mld euro. Gdyby z brzegu kontrolowano działania kapitana, to prawdopodobnie
udałoby się zapobiec tragedii. Uważamy, że potrzebny
jest jednolity system zarządzania flotami z globalną wymianą danych między
wszystkimi uczestnikami ruchu morskiego. Jest to jeden z priorytetowych
kierunków działalności przedsiębiorstwa „Transas”. Cieszymy się, że klienci w
Rosji i innych krajach doceniają wysoki poziom pracy firmy, niezawodność dostaw
oraz dobry serwis. Z nas nie rezygnują, wręcz przeciwnie – często klienci
przechodzą do nas od konkurencji”.
Obecnie
rosyjska firma „Transas”, produkująca elektroniczne urządzenia nawigacji,
wyznacza standardy XXI wieku dla całej branży. Firma produkuje obecnie takie
innowacyjne produkty, jak tzw. technologie
rozszerzonej rzeczywistości, stosowane przy ograniczonej widoczności na
wodach o dużym natężeniu ruchu lub na płytkich wodach, w nocy lub w obszarach
źle opisanych na mapach. Dają one realny, ostateczny obraz otoczenia.
„Transas” jest
również światowym liderem w rozwiązaniach związanych ze szkoleniem kadr
morskich i zapewnieniem nowych standardów produkcji symulatorów morskich.
Firma jest jednym z aktywniejszych uczestników w rozwoju koncepcji nawigacji elektronicznej (e-nawigacji), która ma zwiększyć bezpieczeństwo na morzu i udoskonalić cały łańcuch transportowy poprzez udostępnienie informacji dla wszystkich zainteresowanych stron w czasie rzeczywistym.
Zespół zintegrowanych pomocy naukowych do szkoleń z zakresu nawigacji |
Firma jest jednym z aktywniejszych uczestników w rozwoju koncepcji nawigacji elektronicznej (e-nawigacji), która ma zwiększyć bezpieczeństwo na morzu i udoskonalić cały łańcuch transportowy poprzez udostępnienie informacji dla wszystkich zainteresowanych stron w czasie rzeczywistym.
Główne
projekty Transas
Center for Simulator and Maritime Training (CSMART) – Centrum Symulatorów i Ćwiczeń (Szkoleń) Morskich dla Carnival Corporation & plc - największego biura podróży i operatora floty wycieczkowców, liczącego 101 cruisów. Umowa opiewająca na wiele mln euro została podpisana w maju ub. roku. CSMART został otworzony latem tego roku w Almere koło Amsterdamu.
Wdrożenie Systemu VTMIS na Zatoce Fińskiej – jeden z najbardziej znaczących projektów petersburskiej firmy. Transas dostarczył i zainstalował 17 radarów na wyspach i nabrzeżach zatoki, ich sygnały i informacje są przesyłane i monitorowane w centrum VTMIS w Sankt Petersburgu i przekazywane statkom znajdującym się w rejonie zatoki.
Transas Navi-Sailor 3000 Onboard German Navy – pakiet nawigacyjny dla blisko 100 okrętów niemieckiej marynarki wojennej.
Instalacja systemów ECDIS dla ponad 100 statków skandynawskiego armatora - Maersk Line Vessels
Vessel Traffic Management and Information System (VITMIS) dla Malty. Pozwolił on na całodobowy nadzór i monitorowanie ruchu na wodach terytorialnych Malty dla administracji morskiej Malty - Malta Maritime Authority (MMA) oraz maltańskich sił zbrojnych - Armed Forces of Malta (AFM). Pozwala to na przejmowanie z wody nielegalnych emigrantów i skuteczną walkę z kontrabandą.
National Vessel Traffic Management and Information System (VTMIS) dla Cypru, jest jednym najbardziej zaawansowanych i nowoczesnych krajowych systemów nadzoru morskiego w regionie Morza Śródziemnego. Składa się z czterech wysokiej, jakości nabrzeżnych radarów, siedmiu skonfigurowanych stacji bazowych, dwóch nadajników radiowych i 9 stacji bazowych VHF. Terminale systemu są skonfigurowane z morską policją w Limassol i Larnaka, ośrodkiem ratownictwa morskiego, przybrzeżnymi centrami kontroli systemu radarowego. Stacja kontroli zanieczyszczeń morskich jest podłączona do systemu w siedzibie DMS.
Full Mission (kompletny) VTS Simulator - dla Koreańskiej Straży Przybrzeżnej wraz z laboratorium usuwania wycieków olejowych, może działać we wspólnym środowisku.
Podwójny ECDIS System i Navi-Sailor 4000-23 dla nowo budowanych statków dużego duńskiego armatora - Herning Shipping A.S. Kontrakt obejmuje również dostawę systemu Transas ENC.
139 ECDIS Systems dla Indyjskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt został podpisany w 2006 r. z MON Indii, będącym tzw. klientem końcowym, jest realizowany sukcesywnie wg potrzeb indyjskiej marynarki wojennej.
Rørvik Safety Center – EcoShip Simulator – symulator do monitorowania zużycia paliwa i szkodliwych emisji dla norweskiego Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Rørvik. Jego celem jest zmiana myślenia oficerów i marynarzy w zakresie bezpieczeństwa na morzu i ochrony środowiska.
Foto: Transas
[1] Wszystkie wypowiedzi Władimira Ponomariowa pochodzą z
wywiadu (z 8 grudnia 2016 r.) dla redakcji SPUTNIK POLSKA (MAI Rossija
Segodnia/Russia Today) , patrz: https://pl.sputniknews.com/swiat/201612084384134-nawigacja-morska-ciekawostki-rosja/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz