piątek, 9 grudnia 2016

Zintegrowane systemy nawigacyjne z Petersburga



GOSPODARKA MORSKA 
ŻEGLUGA, PORTY, BEZPIECZEŃSTWO MORSKIE
ROSJA


Zintegrowany system nawigacji  rosyjskiej firmy Transas
Na początku, ludzie pokonując morza i oceany orientowali się jedynie dzięki gwiazdom na niebie. Później zaczęli używać map, najpierw rysowanych na cielęcej skórze, potem papierze i innych materiałach. 
Dopiero w latach 90. XX wieku w Petersburgu sięgnięto po najnowsze zaawansowane technologie i stworzono całkowicie nowe instrumenty i urządzenia służące do nawigacji morskiej.Jest to dzieło specjalistów z rosyjskiej firmy z Petersburga - Transas (ТРАНЗАС).

Obecnie "Transas" to jeden z wiodących na świecie producentów zaawansowanych technologicznie sprzętów, oprogramowania i usług dot. zintegrowanych systemów nawigacji dla żeglugi i innych przemysłów morskich. Ma ponad 35% udziału w światowym rynku elektronicznych map i systemów nawigacyjnych (ECDIS), około 25% rynku instalacji systemu VTS (Vessel Traffic) i ponad 45% światowego rynku profesjonalnych symulatorów morskich.
Symulator nawigacji pokładowej firmy Transas
 Firma realizuje ponad 30% zamówień na rynku światowym”, informuje[1] Władimir Ponomariow, wicedyrektor ds. strategii Transas. „Owocną pracę przedsiębiorstwa zapewnia udane połączenie innowacyjnych technologii z umiejętnością pracy z klientem, zarówno w Rosji, jak i poza jej granicami”.

W ponad 100 portach ponad 55 krajów działa 250 przybrzeżnych stacji systemów VTS przygotowanych i dostarczonych przez Transas, m.in. w Korei i Wielkiej Brytanii, we Francji i Islandii, Australii i Nowej Zelandii, Bułgarii i Chinach, Brazylii i Turcji, a także w innych krajach. Na ponad 13 tys. jednostek morskich z blisko 100 krajów zamontowano pokładowe systemy nawigacyjne petersburskiej firmy.

Szczególnie należy podkreślić, że firma została wybrana, jako dostawca najnowszych symulatorów nawigacyjnych dla Akademii Marynarki Wojennej Niemiec i dla najbardziej wysuniętego na północ centrum naukowego na świecie w Maloy w Norwegii”, dyr. Ponomariow nie kryje dumy. „1998 roku firma otrzymała honorowy dyplom Lloyds - List za wybitny i konsekwentny wkład w szkolenie marynarzy”, dodaje.

Obecnie "Transas" na globalnym rynku oferuje zaawansowaną nawigację i zintegrowane systemy pokładowe, światowej renomy symulatory morskie i inne pomoce dydaktyczne, systemy zarządzania ruchem statków i przybrzeżne systemy obserwacyjne używane w zarządzaniu przedsiębiorstwami morskimi i portami, a także popularne aplikacje informacji analitycznych dla profesjonalnych żeglarzy.

"Transas" działa poprzez sieć własnych biur (ponad 20 biur regionalnych, m.in. w Gdyni) oraz dystrybutorów, co pozwala na obsługę klientów w ponad 120 krajach na całym świecie.

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz zestawom najbardziej zaawansowanych technologii, "Transas" tworzy swoje własne, szersze zrozumienie koncepcji e-nawigacji, oraz rozszerzenie zakresu stosowania zintegrowanych systemów informatycznych we wszystkich procesach przemysłu morskiego (żegluga, porty, administracja morska, służby ratunkowe, itp.), co umożliwia wszystkim uczestnikom morskiej branży współdziałać w jednolitej przestrzeni informacyjnej.

"Transas" został założony w 1990 roku przez niewielką grupę profesjonalnych marynarzy i inżynierów, pasjonatów morskich technologii komputerowych. Bogate doświadczenie i wiedza założycieli, jak również ich zaangażowanie na rzecz innowacji i dążenie do stworzenia silnej międzynarodowej firmy, doprowadziło do przekształcenia "Transas" w uznanego na świecie dostawcę szerokiej gamy produktów i rozwiązań dla przemysłu morskiego.

Już następnego roku, powstaje pierwsze zagraniczne biuro firmy w Wielkiej Brytanii.

Tak korzystnie się dla nas złożyło, że gdy wchodziliśmy na rynek pojawiły się pierwsze seryjne komputery personalne”, przypomina dyr. Władimir Ponomariow. „I nasi specjaliści pierwsi zorientowali się, że można je wykorzystać do morskich systemów nawigacji. W biznesie, kto późno przychodzi, ten sam sobie szkodzi! Jeśli chodzi o kryzys, są to nieuniknione trudności, ale z drugiej strony – bardziej skutecznie poszukujemy nowych możliwości, by skorygować strategię i wyjść na rynek z nowymi pomysłami”.

Jeszcze w 1990 r. "Transas" stał się jedną z pierwszych firm, która oferowała korzystanie z elektronicznych systemów map nawigacyjnych, i to znacznie wcześniej, niż stało się obowiązkowe na świecie. W 1996 roku, systemy nawigacyjne "Transas" zostały zainstalowane na 117 szwedzkich statkach patrolowych (projekt Combat Boat-90), a w 1997 system elektronicznej nawigacji "Transas" został użyty przez załogę stacji orbitalnej „Mir”. W 1999 roku "Transas" został pierwszą firmą, która otrzymała międzynarodowy certyfikat dla systemu ECDIS.

Prace nad nowymi rozwiązaniami dla nawigacji morskiej
Klienci na całym świecie cenią sobie niezawodność elektronicznych systemów nawigacji stworzonych w Petersburgu, ale jak trudno jest pracować w warunkach kryzysu gospodarczego?  Czego oczekuje przyszłość? To pytania, na które zarząd i pracownicy starają się odpowiadać nowymi pomysłami i projektami.
Od początku 2016 r. w Transas pracuje nad systemem zintegrowanych rozwiązań łączących w całość systemy nawigacji zamontowane na statkach morskich oraz na nadmorskich systemach kontroli sterowania tymi statkami.

W jednolitej przestrzeni informacyjnej bez wątpienia łatwiej jest zapewnić należytą kontrolę w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi”, mówi dyr. Ponomariow. „W charakterze przykładu można wspomnieć o tragedii, do której doszło w nocy z 13 na 14 stycznia 2012 r. u wybrzeży włoskiej wyspy Isola del Giglio, gdy ogromny statek wycieczkowy „Costa Concordia" z ponad 4 tys. pasażerów na pokładzie z powodu nieodpowiedniego zachowania kapitana rozbił się i zatonął”, przypomina. „Były ofiary śmiertelne. A firma, będąca właścicielem „Costa Concordia”, poniosła straty w wysokości 1,5 mld euro. Gdyby z brzegu kontrolowano działania kapitana, to prawdopodobnie udałoby się zapobiec tragedii. Uważamy, że potrzebny jest jednolity system zarządzania flotami z globalną wymianą danych między wszystkimi uczestnikami ruchu morskiego. Jest to jeden z priorytetowych kierunków działalności przedsiębiorstwa „Transas”. Cieszymy się, że klienci w Rosji i innych krajach doceniają wysoki poziom pracy firmy, niezawodność dostaw oraz dobry serwis. Z nas nie rezygnują, wręcz przeciwnie – często klienci przechodzą do nas od konkurencji”.

Obecnie rosyjska firma „Transas”, produkująca elektroniczne urządzenia nawigacji, wyznacza standardy XXI wieku dla całej branży. Firma produkuje obecnie takie innowacyjne produkty, jak tzw. technologie rozszerzonej rzeczywistości, stosowane przy ograniczonej widoczności na wodach o dużym natężeniu ruchu lub na płytkich wodach, w nocy lub w obszarach źle opisanych na mapach. Dają one realny, ostateczny obraz otoczenia.

„Transas” jest również światowym liderem w rozwiązaniach związanych ze szkoleniem kadr morskich i zapewnieniem nowych standardów produkcji symulatorów morskich. 
 
Zespół zintegrowanych pomocy  naukowych do szkoleń z zakresu nawigacji

Firma jest jednym z aktywniejszych uczestników w rozwoju koncepcji nawigacji elektronicznej (e-nawigacji), która ma zwiększyć bezpieczeństwo na morzu i udoskonalić cały łańcuch transportowy poprzez udostępnienie informacji dla wszystkich zainteresowanych stron w czasie rzeczywistym.


Główne projekty Transas

Center for Simulator and Maritime Training (CSMART) – Centrum Symulatorów i Ćwiczeń (Szkoleń) Morskich dla Carnival Corporation & plc - największego biura podróży i operatora floty wycieczkowców, liczącego 101 cruisów.  Umowa opiewająca na wiele mln euro została podpisana w maju ub. roku. CSMART został otworzony latem tego roku w Almere koło Amsterdamu.  

Wdrożenie Systemu VTMIS na Zatoce Fińskiej – jeden z najbardziej znaczących projektów petersburskiej firmy. Transas dostarczył i zainstalował 17 radarów na wyspach i nabrzeżach zatoki, ich sygnały i informacje są przesyłane i monitorowane w centrum VTMIS w Sankt Petersburgu i przekazywane statkom znajdującym się w rejonie zatoki.

Transas Navi-Sailor 3000 Onboard German Navy – pakiet nawigacyjny dla blisko 100 okrętów niemieckiej marynarki wojennej.

Instalacja systemów ECDIS dla ponad 100 statków skandynawskiego armatora - Maersk Line Vessels

 Vessel Traffic Management and Information System (VITMIS) dla Malty. Pozwolił on na całodobowy nadzór i monitorowanie ruchu na wodach terytorialnych Malty dla administracji morskiej Malty - Malta Maritime Authority (MMA) oraz maltańskich sił zbrojnych - Armed Forces of Malta (AFM). Pozwala to na przejmowanie z wody nielegalnych emigrantów i skuteczną walkę z kontrabandą.

National Vessel Traffic Management and Information System (VTMIS) dla Cypru, jest jednym najbardziej zaawansowanych i nowoczesnych krajowych systemów nadzoru morskiego w regionie Morza Śródziemnego. Składa się z czterech wysokiej, jakości nabrzeżnych radarów, siedmiu skonfigurowanych stacji bazowych, dwóch nadajników radiowych i 9 stacji bazowych VHF. Terminale systemu są skonfigurowane z morską policją w Limassol i Larnaka, ośrodkiem ratownictwa morskiego, przybrzeżnymi centrami kontroli systemu radarowego. Stacja kontroli zanieczyszczeń morskich jest podłączona do systemu w siedzibie DMS.  

Full Mission (kompletny) VTS Simulator - dla Koreańskiej Straży Przybrzeżnej wraz z laboratorium usuwania wycieków olejowych, może działać we wspólnym środowisku.

Podwójny ECDIS System i Navi-Sailor 4000-23 dla nowo budowanych statków dużego duńskiego armatora - Herning Shipping A.S. Kontrakt obejmuje również dostawę systemu Transas ENC. 

139 ECDIS Systems dla Indyjskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt został podpisany w 2006 r. z MON Indii, będącym tzw. klientem końcowym, jest realizowany sukcesywnie wg potrzeb indyjskiej marynarki wojennej.

Rørvik Safety Center – EcoShip Simulator – symulator do monitorowania zużycia paliwa i szkodliwych emisji dla norweskiego Centrum Bezpieczeństwa Morskiego w Rørvik. Jego celem jest zmiana myślenia oficerów i marynarzy w zakresie bezpieczeństwa na morzu i ochrony środowiska.


Foto: Transas


[1] Wszystkie wypowiedzi Władimira Ponomariowa pochodzą z wywiadu (z 8 grudnia 2016 r.) dla redakcji SPUTNIK POLSKA (MAI Rossija Segodnia/Russia Today) , patrz:  https://pl.sputniknews.com/swiat/201612084384134-nawigacja-morska-ciekawostki-rosja/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz