01 lipca 2015

Jubileusze miast portowych – Szczecina i Władywostoku cz.2


Praktycznie w tym samym czasie, dwa duże nadmorskie miasta portowe w Polsce i w Rosji obchodzą swoje urodziny. Polski Szczecin świętuje 70-lecie przejęcia władzy nad miastem przez Polaków po II wojnie światowej, rosyjski Władywostok – 155-lecie założenia. Dla szczecinian ważną datą jest 5 lipca 1945r, dla mieszkańców Władywostoku – 2 lipca (20 czerwca) 1860r.
Dla obu miast ten tydzień jest tygodniem jubileuszowym, w którym kulminacja rocznicowych uroczystości przypada w nadchodzący weekend.

Współczesne wizytówki miast

Oba miasta portowe, mają swoje znaki szczególne wyróżniające je nie tylko wśród miast krajowych, ale także na świecie.  Dla Władywostoku jest nim most „Złoty”, dla Szczecina budynek filharmonii. Co ciekawe obie budowle powstały w ciągu ostatnich lat.



WŁADYWOSTOK 
Władywostok nocą, na pierwszym planie Zloty Most (fot. Sputnik)
Rozbudowujące się miasto i konieczność wyprowadzenia ruchu samochodowego z portu były podstawą podjęcia decyzji o budowie mostu przerzuconego nad Zatoką Złotego Rogu między Wyspą Rosyjską z centrum miasta. Od Zatoki Piotra Pierwszego, u brzegów której rozlokował się Władywostok i gdzie leży Wyspa Rosyjska, oddziela ją Półwysep Szkota (od północnego wschodu), Przylądek Goldbina (od wschodu i północnego wschodu) oraz Przylądek Tigrowy, „Tygrysi” (od zachodu). Zatoka ma 7 km długości i 2 km szerokości, jej średnie głębokości wynoszą 20-27 m. Nazwę „Złoty Róg” nadal w 1859 r. Nikołaj Murawiow-Amurski, nawiązując do Konstantynopola, w którym istnieje zatoka o tej samej nazwie.

Złoty Most (fot. Google)
Tak powstał niezwykły most wantowy (wiszący), piąty, co do wielkości na świecie łączący centrum miasta z wyspą. Jego budowa trwała cztery lata (2008 – 2012) i kosztowała 20 mld rubli. Most budowano w kooperacji rosyjsko-europejskiej, zaangażowane w budowę były: OJSC Lengiprotrans z Saint-Petersburga, CJSC Institute Gipstroymost - Saint-Petersburg, OJSC Primorgrazhdanprojekt z Władywostoku, Leonhard, Andre and Partners z RFN oraz francuski Freyssinet. Most oddano do użytku pieszym 11 sierpnia 2012 r, samochodom dwa dni później. Media zachodnie sugerowały, że budowano go specjalnie na wrześniowe obrady państw Azji i Pacyfiku APEC.Inwestycja była prowadzona rzeczywiście w ramach przygotowań do tego szczytu, ale na celu miała zmodernizowanie sieci transportowej, na co rząd Rosji przeznaczył 6 mld USD. Plany budowy mostu są znacznie wcześniejsze niż przygotowania do APEC.

Budowę mostu wantowego (podwieszonego) rozpoczęto w lipcu 2008 r. Oddano do eksploatacji 11 sierpnia 2012r. W skład przeprawy mostowej wchodzi również ok. 250-metrowy tunel z czterema pasami ruchu w obu kierunkach. Most ma 2,1 km długości, z czego blisko połowa długości (z 737 metrów) przebiega na wysokości 60 m nad wodami zatoki. Jego projektantami są Leonhardt, Andre und Partner, oraz Instytut Giprostroimost. Pylony o wysokości 226 m, dają obiektowi dziewiąte miejsce wśród najwyższych mostów na świecie. Most połączył dwie części miasta, rozdzielone zatoką Złoty Róg, stając się częścią trasy M-60 Ussuri, łączącej Chabarowsk z Władywostokiem. 
11 sierpnia 2012 r - otwarcie mostu "Złotego"



SZCZECIN
Najnowszą wizytówką miasta jest nowy gmach filharmonii zbudowany w miejscu dawnego Konzerthausu, rozebranego w 1962 r. po zniszczeniach z czasu II wojny światowej.

Został zaprojektowany przez hiszpańską pracownię Barozzi/Veiga (Alberto Veiga i Fabrizio Barozzi) z Barcelony. Budowa trwała trzy lata i zakończyła się w 2014 roku. Koszt inwestycji wyniósł 120 mln zł. Część funduszy pochodziła z budżetu Szczecina, pozostałe ze środków Unii Europejskiej.

Filharmonia Szczecińska

Budowę rozpoczęto w kwietniu 2011r. Generalnym wykonawcą została firma Warbud, za system oświetlenia elewacji odpowiadała firma Osram, natomiast za projekt akustyki sal koncertowych odpowiadał prof. Higini Arau z firmy Arau Acustica. Wiosną 2014r. budynek przekazano Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza.

Hall główny, parter filharmonii
Gmach filharmonii otrzymał wiosną tego roku prestiżowe wyróżnienie Unii Europejskiej - Nagrodę im. Miesa van der Rohe. To pierwsza tego typu nagroda, która dotyczy architektury zlokalizowanej w Polsce. Otrzymał też, m.in. nagrodę Eurobuild Awards 2014 w kategorii „Architectural Design of The Year”,, nominację do nagrody ArchDaily 2015 w kategorii „Building of the Year”, 

Gmach filharmonii posiada cztery kondygnacje naziemne oraz podziemny dwupoziomowy parking. Powierzchnia użytkowa wynosi 12,7 tys. m2, a kubatura - 98 200m2. W filharmonii znajdują się dwie sale koncertowe: symfoniczna (953 miejsca), która pod względem akustycznym jest zbliżona do sali koncertowej Vienna Philharmonic Orchestra oraz sala kameralna. Ponad to - kawiarnia i galeria wystawowa „Poziom 4”.


Uroczystości jubileuszowe

Poza szeregiem koncertów, wystaw i pokazów ogni sztucznych, mieszkańcy obu miast będą mieli szczególne imprezy.

Władywostok szykuje ogromny baner fotograficzny "Ludzie miasta", który zostanie rozciągnięty na terenach rekreacyjnych miasta , składające się z fotografii mieszkańców, uwiecznionych na tle morza, mostów, zieleńców, wzgórz, ulic i domów.

W Primorskim Teatrze Opery i Baletu, po oficjalnych uroczystościach – odbędzie się 2 lipca specjalnie przygotowany na urodziny miasta - spektakl baletu Adolphe Adama „Korsarz”, romantycznej opowieści o piratach na kanwie poematu Byrona,
Dla mieszkańców  w dniach 2- 4 lipca przygotowano ponad to: występy teatrów ulicznych, bezpłatne koncerty plenerowe, wystawę książek i spotkanie z lokalnymi pisarzami, publiczne czytanie książek w parkach, uliczne dyskoteki, imprezy sportowe, w tym nawet wyścig na wysokich obcasach. Będzie też przemarsz mieszczan Władywostoku  w historycznych strojach.

Szczecinianie świętowanie miejskiego jubileuszu rozpoczynają dzień później od Rosjan. Sztandarową imprezą w tym roku jest „70 filmów na 70 lecie Szczecina”, co ma szczególne znaczenie ze względu na to, że w Szczecinie znajduje się najstarsze na świecie – „Pionier 1909”, działające nieprzerwanie w tym samym miejscu od 1907 r. Będą mieli też tradycyjny tort urodzinowy w ogrodach szczecińskiej „Różnanki”.

***

Pokazując oba portowe miasta i ich jubileusze obchodzone w tym samym czasie – chciałabym zwrócić uwagę, że mimo, iż są rozdzielone tysiącami kilometrów dwóch kontynentów - łączy je podobnie przeżywana współczesność. Podobnie się cieszą z miejskich rocznic i swego dorobku, podobnie czerpią z morza profity i podobnie rozwija się nauka i kultura ze swoimi instytucjami.

Do niedawna  Szczecin i Władywostok łączyła współpraca między polskim przemysłem okrętowym a rosyjską żeglugą. 
Ostatnim statkiem zbudowanym  w nieistniejącej już dzisiaj szczecińskiej stoczni budowlanej był kontenerowiec  m/v "FESCO Vladimir"  dla rosyjskiego armatora z Władywostoku, zwodowany zaledwie 6 lat temu, 7 marca 2009r.

Około pięciu tysięcy ludzi przybyło do Stoczni Szczecińskiej Nowa, by obserwować wodowanie rosyjskiego statku. (fot. archiwum)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz