ROSJA
GOSPODARKA MORSKA
PRZEMYSŁ OFFSHORE
Rosyjski
Morski Rejestr Statków (RS) dla ekspertów reprezentujących biura RS w Rosji i
zagranicą, zorganizował w dniach 27-29 maja 2014 w Astrachaniu seminarium na
temat rozwoju przemysłu stoczniowego i offshore związanych z eksploatacją pół
naftowych i gazowych. Tematem seminarium były najnowsze zmiany dot. wymogów i
procedur Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Ubezpieczeniowych (International Association of Classification
Societies - IACS) oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (European Maritime Safety Agency - EMSA) związane z procedurami zbierania
danych, przeglądów statków, konstrukcji morskich, rurociągów podmorskich,
będących w budowie oraz kontroli
dokumentacji.
Seminarium
zorganizowano w przeddzień zainaugurowania kolejnego etapu przygotowań do eksploatacji
pola W. Filanowskij. Jest to największe podmorskie złoże ropy i gazu odkryte w
ciągu ostatnich 10 lat.
Rosyjski Morski
Rejestr Statków bierze czynny udział w tym projekcie wydobywczym.
W czasie
seminarium szczególną uwagę zwracano na budowę zaawansowanych technologicznie
urządzeń wiertniczych do wydobywania ropy naftowej i gazu w północnych akwenach
Morza Kaspijskiego, oraz zagadnień eksploatacyjnych statków i konstrukcji
morskich, związanych z ochroną środowiska i bezpieczeństwem na morzu.
Uczestnicy
seminarium odwiedzili także zakłady wielkogabarytowych konstrukcji stalowych i
innych urządzeń wykorzystywanych w platformach wydobywczych, stawianych na polu
W. Filanowskij. Poznali także możliwości rozwoju przemysłów offshore w okolicy.
"Nowoczesne statki i platformy do wydobywania
ropy naftowej i gazu są bardzo skomplikowanymi konstrukcjami inżynierskimi we
wszystkich aspektach – uważa Andriej
Fokin, szef departamentu kształcenia kadr RS. - Między
innymi złożoność tych konstrukcji określa poziom wymagań dla inspektorów
zajmujących się kontrolą i badaniami. Kompetencje i wysokie kwalifikacje
naszych specjalistów muszą być pomocne w znalezieniu odpowiednich rozwiązań w
obszarach, od których bezpieczeństwa statków i ich załóg, ochrona środowiskowa
i wiele innych rzeczy są często uzależnione".
Jurij Zacharow, szef Oddziału RS w Astrachaniu przyznał, że przedsiębiorstwa
w regionie astrachańskim budują nowe konstrukcje, ułatwiające I etap
eksploatacji pola W. Filanowskij i są one obecnie w trakcie kontroli i badań
ekspertów RS. Dotyczy to przede wszystkim głównej platformy wydobywczej (CPP), platformy
z osłonami przeciwlodowymi (IFP1), platformy z kwaterami mieszkalnymi (LQP1) i
mostowych połączeń między platformami.
Prace
przygotowawcze rozpoczęto w dniu 5 czerwca 2014 r. od przeniesienia elementów głównej
platformy wiertniczej (CPP) z zakładów w Iljinka (Region) Astrachań) na miejsce
przeznaczenia. Pierwszy etap obejmował przetransportowanie 10,25 tys. tonowej platformy
CPP na specjalnie wyposażoną barkę transportowe-montażową v/m „Jurij Kuwikin” przeznaczoną
do przewozów ładunków ponadgabarytowych, oraz w dalszej kolejności transport morski i
posadowienie platformy.
Drugi etap
wyposażania pola W. Filanowskij rozpoczął się 29 maja tego roku od zlecenia stoczni „Galiaktyka” w Astrachaniu budowy
kolejnej stałej platformy, odpornej na działania lodowe (FP2) FP2 jest budowana
na zlecenie spółki Łukoil- Nizhnevolzhskneft, wg wskazówek RS. Umożliwi ona jednocześnie
wiercenia i wydobywanie ropy wraz z jej z przeładunkiem. Wyposażenie wiertnicze
platformy pozwoli wykonać 15 odwiertów
kierunkowych. 9 z nich służyć będzie do pozyskiwania węglowodorów, 6 kolejnych –
to studnie wtryskowe służące do utrzymania ciśnienia w złożu. Platforma jest
wyposażona w urządzenia do zasilania elektrycznego i energią cieplną także do
platformy mieszkalnej (LQP 2).
Wszystkie
obiekty i urządzenia te mają być dostarczone na pole do końca 2016 r.
Budowę
wszystkich elementów, w tym rur i rurociągów podwodnych jest nadzorowana przez
RS. Rosyjski Morski Rejestr Statków nadzoruje również budowę statku
ratowniczego, który powstaje w stoczni Keppel Singaporemarine Pte Ltd. oraz dwóch
statków dostawczych, które buduje na zamówienie Lukoil Group chińska stocznia
Keppel Nantong.
***
Rosyjski Morski Rejestr Statków jest jednym z wiodących morskich towarzystw klasyfikacyjnych, założony został w 1913 roku. Jest uznawany przez UE, należy do IACS, jest członkiem stowarzyszonym Intertanko, Intercargo i BIMCO.
Rosyjski Morski Rejestr Statków jest jednym z wiodących morskich towarzystw klasyfikacyjnych, założony został w 1913 roku. Jest uznawany przez UE, należy do IACS, jest członkiem stowarzyszonym Intertanko, Intercargo i BIMCO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz