KORESPONDENCJA
WŁASNA
Port w Kaliningradzie |
W
rosyjskich portach basenu bałtyckiego wielkość przeładunku towarów w okresie od
stycznia do lipca tego roku wzrosła do 143,9 mln ton (+6,0%) w porównaniu z
okresem analogicznym ub. roku, przy czym wolumen ładunków suchych wskazuje wzrost
do 58,6 mln ton (+15, 5%) a ładunków płynnych - do 85,2 mln ton (+0,3 %). Przeładunki
w poszczególnych portach przedstawiają się następująco: Ust-ługa - 58,9
mln ton (+11,5 %), Primorsk - 35,6 mln ton (-5,3 %), Duży Port w Sankt
Petersburgu - 30,3 mln ton (+8,8%), Wysock - 10,5 mln ton (+8,7%).
Obroty
portu Kaliningrad w ciągu 7 miesięcy 2017 roku wyniosły 7,69 mln ton (+10%). Kaliningrad,
ub. rok zamknął obrotami w wielkości 11,7 mln ton, co było spadkiem wobec
2015r. o 8%.
Kaliningrad
jest podobny do Szczecina: ma morski port nad rzeką, niemiecką przeszłość i
jest regionem transgranicznym. Wyjątkowość Kaliningradu i jego portu leży w tym,
że Obwód Kaliningradzki jest eksklawą, co sprawia, że port kaliningradzki,
spełnia rolę morskiego łącznika transportowego obwodu z Federacją Rosyjską, do
czego port nie jest szczególnie przygotowany, zwłaszcza do obsługi ruchu
pasażerskiego.
Portowa
administracja jest państwowa, sprawuje ją kaliningradzki oddział Rosmorportu,
rządowej agencji, która zarządza wszystkimi portami handlowymi w Rosji. W skład
zespołu portowego Kaliningrad, wchodzą obszary portu w samym Kaliningradzie,
część w porcie Bałtijsk, gdzie funkcjonuje terminal promowy i ładunków płynnych
(ropa naftowa) oraz od niedawna grunty w porcie rybackim w miejscowości
Pionierskij, gdzie ma rozpocząć się budowa, i to jeszcze w tym roku – międzynarodowego
terminalu pasażerskiego dla promów, cruisów i jednostek typu ro-ro.
Port rybacki w Pionierskij,luty 2017r. |
Budowa
terminalu idzie jak po grudzie i była m.in. tematem spotkania poświęconego problemom
transportowym Północno-Zachodniego Okręgu Federalnego, zwołanego 16 sierpnia
tego roku specjalnie przez prezydenta Putina w Kaliningradzie.
Na
uruchomienie na czas mistrzostw piłkarskich nowego terminala w porcie
Pionierskij — nie ma szans.
Umowę
intencyjną (LOI) o jego budowie podpisano trzy lata temu, podczas międzynarodowego
forum gospodarczego Soczi-2014 – 19 września 2014r. termin rozpoczęcia robót
wyznaczono na 2015 r. Sygnowali go partnerzy projektu FSUE Rosmorport, MSC i
gubernator Obwodu kaliningradzkiego.
Dokument
został podpisany przez dyrektora generalnego Rosmorport - Andrieja Tarasenko, ówczesnego gubernatora Obwodu Kaliningradzkiego
- Nikołaja Czukanowa i prezesa MSC
Cruises oraz Grandi Navi Veloci - Roberto
Martinoli.
Umowa
stanowiła podstawę dla współpracy w zakresie projektowania, budowy i
eksploatacji terminalu, którego budowa powinna rozpocząć się w 2015 roku. Koszt
budowy terminalu oszacowano na 240 mln USD.
Pod
koniec grudnia 2016r. Wiktor Olierskij
wiceminister transportu Rosji - szef Federalnej Agencji Transportu Morskiego i
rzeki (Rosmorrechflot), na posiedzeniu Zarządu i Rady Rosmorrechflot
zawiadomił, że zmieniono granice portu w Pionierskij, powiększając go o nowy
terminal promowy. Zgodnie z zapowiedzą wiceministra ministra Olierskiego –
roboty budowlane mają ruszyć 2017 r.
Andriej Moszkow |
Nowy
terminal powstaje na bazie niewielkiego portu rybackiego, jaki tam istnieje. W
grudni ub. r. pozytywnie zakończyła się państwowa ocena dokumentacji
projektowej. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa dla terminala została
zatwierdzona zarządzeniem Rosmorreczfłota dopiero w lutym tego roku. Ogłaszane
zostały przetargi dla wykonawców.
W ramach
projektu, istniejące obiekty infrastruktury portowej na Półwyspie Zemlandskij w
małej zatoce pomiędzy Gvardeiskij i Kupalny zostaną zmodernizowane wraz z
budową urządzeń hydrotechnicznych i ogólnych urządzeń portowych.
Projekt
obejmuje: budynek terminala pasażerskiego, punktu odpraw granicznych granicznym
oraz odpowiednich urządzeń nawigacyjnych.
Zgodnie z założeniami, nowy terminal ma zapewnić obsługę do 110 połączeń statków wycieczkowych rocznie, w tym, co najmniej 225 tys. pasażerów wycieczkowych i 312 zawinięć promów z 80 tys. pasażerów i 80 tys. pasażerami na jednostkach typu ro-ro. Prognozowane obroty pasażerów w terminalu – 33 tys.- 400 tys. turystów rocznie.
Zgodnie z założeniami, nowy terminal ma zapewnić obsługę do 110 połączeń statków wycieczkowych rocznie, w tym, co najmniej 225 tys. pasażerów wycieczkowych i 312 zawinięć promów z 80 tys. pasażerów i 80 tys. pasażerami na jednostkach typu ro-ro. Prognozowane obroty pasażerów w terminalu – 33 tys.- 400 tys. turystów rocznie.
Projekt przewiduje budowę kei o długości
320-350 m, co pozwolić terminalowi konkurować z sąsiednich portami bałtyckimi:
Gdynią, Gdańskiem i Kłajpedą.
Zgodnie z harmonogramem, terminal w
Pionerskij ma zostać oddany do użytku w czerwcu 2018 r. Ten termin jednak nie
zostanie dotrzymany. Mimo wydanych przez gabinet prezydencki instrukcji, „aby
rozwijać komunikację promową z obwodem kaliningradzkim” i przypomnień, że „normatywne
warunki zakończenia budowy są niewielkie, tylko 21 miesięcy po rozpoczęciu
budowy”. Do połowy sierpnia – budowy terminalu nie rozpoczęto.
Minister Sokołow na spotkaniu w Kaliningradzie |
Ponadto minister Sokołow zwrócił
uwagę, że władze Obwodu Kaliningradzkiego, zgodnie z zawartą umową są
zobligowane do budowy drogi dojazdowej i podłączeń wszystkich mediów. Z
wypowiedzi Antona Alichanowa, p/o
gubernatora Obwodu Kaliningradzkiego wynika, że jeszcze w tym roku rozpocznie
się budowa lokalnej drogi dojazdowej do portu w Pionierskij.
Zgodnie z postanowieniami podjętymi na
sierpniowym spotkaniu w Kaliningradzie – budowa terminalu pasażerskiego w
Pionierskij ma się rozpocząć w tym roku, brakujące promy kolejowo-pasażerskie w
Kaliningradzie należy bezwzględnie zbudować oraz wypracować stosowną politykę
taryfową dla transportu zaplecza portowego, która wpłynie pozytywnie na
konkurencyjność portu w Kaliningradzie.
Spotkanie dot. transportu z udziałem W.Putina, Kaliningrad, 16.08.2017 |
Artykuł ukazał się drukiem:
"Namiary na morze i handel"
Nr 17/2-17, wrzesień, str. 23
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz