UNIA
EUROPEJSKA
GOSPODARKA MORSKA
ŻEGLUGA
GOSPODARKA MORSKA
ŻEGLUGA
Komisja
Europejska przedstawiła wstępne wyniki badań dot. postrzegania ryzyka i szans dla
LNG jako paliwa żeglugowego. Rezultaty badań KE wskazują, że armatorzy i
operatorzy żeglugowi oddziałują korzystnie na środowisko naturalnego, przez użycie
tego rodzaju paliwa, ale nadal nie są pewni, czy użycie LNG ma wyraźne uzasadnienie
ekonomiczne.
W
ramach Tygodnia Europejskiej Żeglugi (European
Shipping Week), obchodzonego w Brukseli w dniach 2-6 marca br., Komisja
Europejska omówiła wyniki swoich badań z zainteresowanymi stronami.
Sandro
Santamato, kierownik ds. transportu morskiego i logistyki Komisji Europejskiej,
stwierdził podczas tego spotkania, że „przeprowadzone
badania dają solidny przegląd możliwości zastosowania LNG w żegludze”.
Uważa też, będą one podstawą do publicznej dyskusji i dostarczą argumentów do
debat środowisk żeglugowych na poziomie lokalnym.
Przeprowadzone
badania studyjne uwzględniają ogólne założenia polityki UE dot. redukcji gazów
cieplarnianych na statkach i szukania alternatywnych źródeł energii w związku z
coraz bardziej rygorystycznym ograniczeniem wykorzystywania w żegludze ciężkich
paliw.
Podsumowano
też realizację dwóch dyrektyw unijnych: „siarkowej” (2012/33/UE), która zezwala
na użycie LNG jako paliwa alternatywnego, oraz dyrektywy dot. usytuowania
infrastruktury paliw alternatywnych (2014/94 / UE), która ma na
celu zapewnienie minimum dostępu do punktów tankowania LNG w głównych portach
morskich (do 2025 r.) i śródlądowych (do 2030 r.) Europy, a także określenie
wspólnych standardów konstrukcji tych punktów i ich użytkowania.
Ze wstępnego
raportu KE jasno wynika, że z jednej strony główną motywacją użycia LNG jako paliwa przez armatorów i operatorów
żeglugowych jest konieczność przestrzegania wymogów żeglugi określonych dla akwenów
ECA (Emission Controlled Area), z
drugiej zaś strony, podnoszone są ostro kwestie związane z kosztami
przystosowania jednostek do korzystania z LNG i koszt samego LNG dla statków.
Dla wielu
firm, a w szczególności przedsiębiorstw żeglugowych, użycie LNG nie stwarza
jeszcze rentownego modelu ekonomicznego, bowiem wyższe koszty sprzętu
koniecznego dla silników i zbiorników statkowych, nie są równoważone przez
oszczędności na kosztach paliwa i obsługi. Kolejną barierą jest brak punktów
tankowania LNG dla statków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz