Spotkanie na Kremlu |
,
Komisja Wschodnia Gospodarki
Niemieckiej w Moskwie
Dla
przypomnienia, b. prezes Komisji Wschodniej Gospodarki Niemieckiej Eckhard
Cordes opowiedział się w pierwszej dekadzie listopada ub. roku, za podjęciem
dyskusji o zakończeniu sankcji ekonomicznych wobec Rosji. Niemieccy i rosyjscy
biznesmeni deklarują wolę współpracy pomimo restrykcji. Eckhard Cordes kierował
wpływową organizacją niemieckiego biznesu do jesieni u. br. Jego następcą
został prezes zarządu koncernu Linde AG - Wolfgang Buechele.
Według
Eckhard Cordesa, obroty handlowe z Rosją spadły w 2015r. z powodu obustronnych
sankcji o 17 mld euro, czyli o blisko połowę w stosunku do rekordowego roku
2012. Niemiecki biznes wielokrotnie
apelował o poluzowanie sankcji wobec Rosji, ostrzegając, że przedłużanie
restrykcji może doprowadzić do utraty 150 tys. miejsc pracy.
Zastępca
dyrektora Niemieckiego Związku Izb Przemysłowych i Handlowych Volker Treier
zapowiedział, że niemieckie i rosyjskie firmy będą niezależnie od nałożonych
przez polityków sankcji zabiegać o współpracę i partnerstwo.
Dzisiejsza
wizyta w Moskwie i na Kremlu jest efektem tych zapowiedzi.
W
spotkaniu z Niemcami, Władimirowi Putinowi towarzyszyli: Denis Manturow,
minister przemysłu i handlu, Aleksiej Uliakajew, minister rozwoju gospodarczego
oraz Andriej Biełojsow, pełnomocnik prezydenta FR.
„Wasza Komisja, stwierdził na powitanie prezydent Putin, uczyniła bardzo wiele dla utrzymania rosyjsko-niemieckiej więzi handlowych i gospodarczych. I nadal kontynuujecie swoją pracę, nie patrząc się na istniejące pewne trudności dzisiejszego dnia”.
„Wasza Komisja, stwierdził na powitanie prezydent Putin, uczyniła bardzo wiele dla utrzymania rosyjsko-niemieckiej więzi handlowych i gospodarczych. I nadal kontynuujecie swoją pracę, nie patrząc się na istniejące pewne trudności dzisiejszego dnia”.
Zdaniem
Władimira Putina – trudności pojawiają się zawsze, ale nawet w najgorszych
latach „zimnej wojny”, Rosja, wtedy – ZSRR, i Niemcy „wspierały i podtrzymywały
rozwój stosunków handlowych i gospodarczych”. Prowadzono wspólnie wielkie
projekty inwestycyjne, w tym jeden z najbardziej znanych „gaz w zamian za rury”
(газ в обмен на трубы).
Obecnie
współpraca gospodarcza Rosji i Niemiec jest bardziej zróżnicowana, jest mocno
rozgałęziona, o szerokiej geografii i przy udziale wielu niemieckich przemysłów,
„ma zupełnie inny wygląd niż w poprzednich dekadach”, uważa rosyjski prezydent.
Niemcy
pozostają na II miejscu partnerów handlowych Rosji, patrząc pod kątem wielkości
obrotu towarowego oraz ekonomicznego zaangażowania w rosyjską gospodarkę, wyprzedzają
je wyłącznie Chiny.
"W
Rosji jest dużo dobrych, perspektywicznych projektów inwestycyjnych”,
przekonywał Niemców Władimir Putin, wyrażając nadzieję, że ich zainteresowanie współpracą
z Rosją, z partnerami biznesowymi w Rosji, będzie się zwiększać i nie stracą swoich
szans na rosyjskim rynku. „Byłoby głupotą zgromadzony potencjał współpracy i
doświadczeń zaprzepaścić, nie dostrzegając i nie wykorzystując
możliwości, jakie oferuje rosyjski rynek”, dowodził Władimir Putin.
„My
ze swojej strony robiliśmy i robimy wszystko,
aby stworzyć jak najbardziej korzystne warunki dla wszystkich naszych
zagranicznych partnerów, w tym przedstawicieli niemieckich firm”, deklarował
prezydent FR.
,
,
Rosyjska inżynieria
transportowa
Władimir Putin i Denis Manturow |
W ub. roku w Rosji podjęto odpowiednie
decyzje w tej materii, co pozwoliło opracować system wycofania samochodowych
rupieci z rosyjskich dróg. Zgodnie ze słowami ministra Manturowa, w tym roku 80
tys. starych samochodów pójdzie na złom. By znaleźć równowagę między
wymaganiami a potrzebami firm transportowych, resort przemysłu i handlu
zaproponował finansowanie zniżki dla firm transportowych, zainteresowanych
nabyciem nowego taboru, w szczególności z innowacjami technologicznymi. Rząd
rosyjski wspiera tę inicjatywę. W tym roku resort wdrożył system
współfinansowania pn.: „Innowacyjny samochód”. Kryterium jest nabycie samochodu
z naciskiem na oś powyżej 25 ton (do tej pory – 23,5 t./o s) . Dotacja wynosi
300 tys. rubli. Zdaniem resortu - pomoc w zakupie nowych samochodów, zmniejsza obciążenie
infrastruktury kolejowej i poprawia bezpieczeństwo na drogach. Wprawdzie cena
tych samochodów jest wysoka, ale rekompensuje to pomoc państwa, natomiast zwiększenie
pojemności silnika i koszty paliwa - dłuższa jego trwałość i mniejsza
częstotliwość remontów. A tym samym obniża koszty eksploatacji.
Drugim zjawiskiem, korzystnym dla Rosji jest
pozytywny trend w produkcji samochodów na eksport. Przez deprecjację rubla Rosja,
oferuje niższe, konkurencyjne ceny. Drugim czynnikiem zwiększenia eksportu jest
system terminowych płatności przez Unified Export Center (Единый
экспортный центр) - centrum stworzone z Vnesheconombank
(Внешэкономбанк) dla kredytów zagranicznych, by zrekompensować stopy
procentowe.
Wolumen
eksportu rosyjskich samochodów wzrósł w ub. roku pięciokrotnie, w tym do tradycyjnych
odbiorców – w Kazachstanie, Azerbejdżanie, na Litwę i do Estonii. W tym roku Rosjanie
spodziewają się kolejnych kontraktów z Iranu. „Ja i moi koledzy finalizujemy
obecnie te kontrakty i mam nadzieję, że nasi producenci będą tam dostarczać
swoje samochody”, informował minister Manturow.
W
tym roku resort przemysłu i handlu, podobnie jak dla przemysłu motoryzacyjnego
produkującego na potrzeby krajowe, odrębnie zidentyfikował środki wsparcia, z uwzględnieniem
rekompensacji kosztów logistycznych – dla produktów techniki transportu przeznaczonych
na eksport, zagranicę. I to z uwzględnieniem wymogu homologacji na rynkach
zagranicznych, bowiem każdy kraj, np. dla taboru kolejowego, ma swoje własne
wymagania. Dlatego rosyjscy producenci rozwijają systemy modyfikacji dla
zaspokojenia potrzeb zagranicznych partnerów i kontrahentów.
W ciągu pierwszych trzech miesiącach produkcja samochodów wzrosła, o
15%, co pozwoli produkować i sprzedawać ok. 40 tys. samochodów rocznie. Dzięki temu,
główne zakłady „inżynierii transportowej” w Rosji mają zapewnioną stabilność
pracy.
Mało,
kto w Polsce wie, że np. wielki międzynarodowy koncern z branży energetycznej,
elektrotechnicznej i telekomunikacyjnej - Siemens AG, o niemieckich korzeniach,
z siedzibami w Monachium i Berlinie, produkujący m.in. tabor kolejowy i systemy
kolejowe (Siemens Moblity) oraz systemy motoryzacyjne (Siemens VDO Automotive),
posiada w formie niemiecko-rosyjskich spółek joint venture - zakłady taboru
kolejowego w Rosji.
,
Monachijscy muzycy w Moskwie
,
Putin na koncercie |
Po
tej zmasowanej dawce ekonomii i gospodarczych rozmów rosyjsko-niemieckich,
prezydent Rosji spędził wieczór w cudownej Sali Koncertowej im. Piotra Czajkowskiego,
słuchając połączonych zespołów orkiestry symfonicznej Filharmonii Monachijskiej
i orkiestry symfonicznej Teatru Maryjskiego z Petersburga pod batutą
najwybitniejszego rosyjskiego dyrygenta Walerija Giergiewa.
W programie Prokofiew i Brükner.
W programie Prokofiew i Brükner.
Taka polityka transportowa prezydenta Putina wykończy polski transport samochodowy.Okazuje się że do rozwoju i poprawy gospodarki nie jest potrzebna Unia Europejska.
OdpowiedzUsuńTrudno mieć pretensje do Putina,że likwiduje rzęchy na drogach, inwestuje w nowy, innowacyjny tabor samochodowy i wspomaga firmy transportowe. W końcu od tego jest przecież prezydentem Rosji.
OdpowiedzUsuń