Zgodnie z
informacjami kancelarii rządu rosyjskiego, artykuł premiera Federacji
Rosyjskiej Dmitrija Miedwiediewa
prezentowany poniżej - miał być w przeddzień Forum Morza Bałtyckiego[1] (zorganizowanego
w Sankt Petersburgu) - opublikowany na łamach dzienników państw regionu
bałtyckiego, tj. w Aftenposten
(Norwegia), Helsingin Sanomat (Finlandia), Rzeczpospolita
(Polska), Jyllands-Posten (Dania), Morgunbladid (Islandia), Rita Avize
Neatkarīgā (Łotwa) i Eesti Päevaleht (Estonia).
Ponieważ artykuł w „Rzeczpospolitej”, który
ukazał się dzisiaj, w dniu inauguracji szczytu Rady Państw Morza Bałtyckiego ma ograniczony dostęp w Internecie (wyłącznie za odpłatą) - przedstawiam go w oryginale i tłumaczeniu.
Region
Bałtycki [2] XXI
wieku: priorytet – ekologia
Troska
o środowisko naturalne - to obszar stosunków międzynarodowych, gdzie nie ma i
nie może być alternatyw wobec współpracy. Obecnie wszystkie państwa
nadbałtyckie ponoszą historyczną
odpowiedzialność za losy Morza Bałtyckiego i zachowanie wyjątkowej różnorodności
jego środowiska.
Konkretnym
przykładem skuteczności takiego podejścia – była i jest nadal wspólna praca nad
projektem „Nord Stream”. Przypomnę, gazociąg przez Morze Bałtyckie jest
przeznaczony do eksploatacji na co najmniej 50 lat, by dostarczać rocznie do
Europy - 55 mld m3 gazu ziemnego.
W
ramach tego projektu po raz pierwszy udało się zrównoważyć międzynarodowe i
krajowe wymogi ekologiczne wszystkich pięciu państw, na których obszarach
wyłącznej strefy ekonomicznej - jest ułożona trasa gazociągu. Na wstępne
badania środowiskowe – najbardziej ambitne ze wszystkich wcześniej prowadzonych
na Bałtyku – wydano ponad 100 mld euro. Kolejne 40 mld euro w ciągu
najbliższych trzech lat zostanie wykorzystanych na stałe monitorowanie całej
trasy gazociągu.
Technologicznych
i technicznych rozwiązania - często unikatowe – zostały zastosowane nie tylko z
powodów ekonomicznych, ale przede wszystkim w oparciu o najbardziej
rygorystyczne normy ochrony środowiska. Wpływ na środowisko był minimalny, miał
charakter lokalny i ograniczony. Przy okazji prowadzonych prac w trakcie
budowy, znacznie poprawiła się jakość i dostępności informacji o ekosystemie
Morza Bałtyckiego
Ważne
jest, że w dzisiejszym społeczeństwie stopniowo wykształca się kultura
odpowiedzialnego stosunku wobec środowiska.
Rozwój
nowych technologii energetycznych oraz efektywne wykorzystanie zasobów
naturalnych stanowi siłę napędową wzrostu gospodarczego. Ekologiczne
innowacje, „zielona” gospodarka - to właśnie te sfery, w których skupiają się
możliwości dalszego, zrównoważonego (stabilny) rozwoju. Ma to zasadnicze znaczenie w okresie częstych
kryzysów światowego systemu finansowo - ekonomicznego.
Działalności
wspólnoty nadbałtyckiej musi być bardziej zaangażowana w projekty ochrony
środowiska o znaczeniu, takim jak Partnerstwo
dla modernizacji południowo-wschodniego obszaru Morza Bałtyckiego
(SEBA). Współdziałanie władz krajowych i regionalnych, gmin, firm, organizacji
międzyregionalnych pozarządowych - powinno być ukierunkowane na budowanie w
regionie wzrostu gospodarczego, co ostatecznie poprawi jakość życia i podniesie
dobrobyt ludzi.
Oczywiście,
zrównoważony rozwój regionu Morza Bałtyckiego można osiągnąć jedynie na
podstawie sprzężenia (koniugację) celów środowiskowych z celami gospodarczymi i
społecznymi. Wprowadzenie takiego podejścia ekosystemowego jest jednym z priorytetów Rady Państw Morza Bałtyckiego i
Komisji Helsińskiej w ochronie środowiska morskiego obszaru bałtyckiego. Rada [3],
w której Rosja obecnie przewodniczy, w tym roku obchodzi swoje dwudziestolecie.
Nieustanne
zaangażowanie w realizację długoterminowych priorytetów organizacji, wymaga
znalezienia nowych form i mechanizmów współpracy i sposobów maksymalizacji
korzyści płynących z partnerstwa publiczno-prywatnego, zwłaszcza przy
realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, przy rozwijaniu współpracy w
dziedzinie innowacji, wspieraniu działań aktywności innowacyjnej średniego
biznesu. Te właśnie zagadnienia omówimy w Petersburgu na konferencji wysokiego
szczebla na temat ochrony środowiska Morza Bałtyckiego.
W
rozwiązywaniu problemów ekologicznych trudny jest do oszacowania potencjał
dyplomacji publicznej (opinii publicznej).
Oczekuję, że ”Inicjatywa Sankt
Petersburska”, której start Rosja przewidziała w dniu rozpoczęcia tej
konferencji, będzie logicznym uzupełnieniem i rozszerzeniem istniejących już
instrumentów. Jej głównym celem jest zjednoczenie wysiłków społeczeństwa
obywatelskiego, rządu, biznesu i kręgów finansowych.
Jeszcze
raz podkreślam, my wszyscy uznajemy (rozumiemy) naszą rosnącą współzależność i
naszą niemożność do rozwiązania problemów wewnętrznych bez brania pod uwagę
interesów sąsiadów. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za los Bałtyku i ludzi,
którzy mieszkają na jego obszarach przybrzeżnych.
***
Балтика в ХХI веке: приоритет –
экология
Забота
об окружающей среде – это та область межгосударственных отношений, где нет и не
может быть альтернативы сотрудничеству. Сегодня все прибалтийские государства
разделяют историческую ответственность за судьбу Балтийского моря, сохранение
его уникального природного разнообразия.
Конкретный
пример результативности такого подхода – совместная работа по проекту «Северный
поток». Напомню, газопровод через Балтийское море способен на протяжении как
минимум 50 лет ежегодно поставлять в Европу до 55 млрд куб. м природного газа.
В
рамках этого проекта впервые удалось сбалансировать международные и
национальные экологические требования всех пяти стран, через исключительные
экономические зоны которых проходит трасса морского газопровода.
На предварительные экологические исследования
– самые масштабные из всех, проводившихся ранее на Балтике – было израсходовано
более 100 млн евро. Ещё 40 млн евро в ближайшие три года будет использовано на
организацию постоянного мониторинга вдоль всего маршрута.
Технологические
и инженерные решения – зачастую уникальные – принимались не только по
экономическим соображениям, прежде всего исходя из самых строгих
природоохранных нормативов. Экологическое воздействие было минимальным, носило локальный
и ограниченный по времени характер. Кстати, работы по подготовке строительства
позволили значительно расширить объём сведений об экосистеме Балтийского моря,
сделать их доступными.
Важно,
что в современном обществе постепенно складывается культура ответственного
отношения к окружающей среде. Разработка новых технологий производства энергии
и эффективного использования природных ресурсов становится мощным драйвером
экономического роста. Экологические инновации, «зелёная» экономика – именно в
этих сферах сосредоточены возможности для последующего стабильного развития.
Это имеет принципиальное значение в условиях участившихся сбоев мировой
финансово-экономической системы.
Пред
принимательскому сообществу нужно активнее участвовать в экологических проектах,
имеющих общерегиональное значение, например в программе партнёрства для
модернизации на Юго-Востоке Балтийского моря (SEBA). Взаимодействие
национальных и региональных властей, муниципалитетов, бизнеса, межрегиональных
организаций и НПО должно быть ориентировано на создание в регионе площадок
экономического роста, в конечном итоге – улучшать качество жизни и повышать
уровень благополучия людей.
Уверен,
устойчивое развитие Балтийского региона может быть обеспечено только на основе
сопряжения экологических задач с экономическими и социальными целями. Внедрение
такого, экосистемного, подхода – один из приоритетов Совета государств
Балтийского моря и Хельсинской комиссии по защите морской среды Балтики.
Совет,
в котором Россия председательствует в настоящее время, в этом году отмечает
своё двадцатилетие. Сохраняя приверженность долгосрочным приоритетам этой
организации, необходимо находить новые форматы и механизмы взаимодействия,
максимально использовать преимущества государственно-частного партнёрства,
особенно реализуя крупные инфраструктурные проекты, развивая сотрудничество в
области модернизации, поддерживая инновационную активность среднего бизнеса.
Именно
эти темы мы будем обсуждать в Санкт-Петербурге на конференции высокого уровня
по защите экологии Балтики. В решении экологических задач трудно переоценить
потенциал общественной дипломатии.
Рассчитываю,
что «Санкт-Петербургская инициатива», старт которой Россия предлагает дать на
этой конференции, будет логически дополнять и развивать уже действующие
инструменты.
Её
основная задача – объединение усилий гражданского общества, государственных,
деловых и финансовых кругов. Ещё раз подчеркну, все мы понимаем нашу растущую
взаимозависимость и невозможность решать внутренние задачи без учёта интересов
соседей. Мы все ответственны за судьбу Балтийского моря и людей, которые живут
на прибрежных территориях.
[1] Forum Morze Bałtyckiego (Форум Балтийского моря), zostało
zorganizowane w dniach 5-6 kwietnia w
Sankt Petersburgu z inicjatywy strony rosyjskiej z okazji rosyjskiej
prezydencji Rady Państw Morza Bałtyckiego (CBSS ) oraz zainicjowania w Rosji - Roku Ekologii
(Środowiska).
[2]Bałtika (w jęz. ros. Балтика) – państwa leżące nad brzegami Morza Bałtyckiego, region bałtycki.
[3] Rada Państw Morza Bałtyckiego - na szczycie Rady w Sankt Petersburgu, delegacji polskiej przewodniczy wicepremier i minister gospodarki - Janusz Piechociński.
[3] Rada Państw Morza Bałtyckiego - na szczycie Rady w Sankt Petersburgu, delegacji polskiej przewodniczy wicepremier i minister gospodarki - Janusz Piechociński.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz