czwartek, 20 grudnia 2012

Berlińska wymiana doświadczeń logistycznych

           Porty morskie Pomorza Zachodniego i rzeczne Berlina i Brandenburgii od lat łączą  nie tylko śródlądowe wody i uprawiana na nich żegluga pasażerka i towarowa, ale też węzły współpracy na różnych poziomach. Wyzwaniem dla nich jest przede wszystkim logistyka, bowiem dla Berlina portem morskim jest zespół portowy Szczecin-Świnoujście, natomiast dla obu portów zachodniopomorskich Berlin jest najbliższym zapleczem. 

         Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wykorzystując dobrą współpracę ze swoim wieloletnim partnerem biznesowym - niemiecką spółką BEHALA - Berliner Hafen- und Lagerhausgesellschaft mbH, przedstawił wraz z przeładowcami portowymi w Berlinie (6 grudnia br.) ofertę usługowo-inwestycyjną, skierowana przede wszystkim do spedytorów i logistyków z obszaru Berlina i Brandenburgii. Partnerem zachodniopomorskich portów morskich i berlińskiego portu rzecznego było stowarzyszenie LogisticsNet Berlin-Brandenburg, uczestniczące w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w unijnym projekcie „Berlin-Brandenburg as hub in seaport hinterland transport”.
           Porty polskie i ich eksploratorzy (PHŚ, OT Logistics ze Świnoujścia oraz DB Port Szczecin oraz Bulk Cargo ze Szczecina) prezentowały się jako dogodne węzły transportowe i optymalne, tri-modalne (żeglowna droga wodna oraz połączenia lądowe – kolejowe i samochodowe) rozwiązanie logistyczne dla Brandenburgii i Berlina w szczególności.
           - Prezentacja oferty portów Szczecina i Świnoujścia w Berlinie wpisuje się w strategię marketingową Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Istotnym jej elementem jest bowiem pozyskiwanie do obsługi transportowej przewozów do/z obszaru Berlina i Brandenburgii. Współpraca zespołu portowego Szczecin-Świnoujście i obszaru Berlina i Brandenburgii sięga wielu lat. Z pewnością tego typu spotkania pomagają podsumować dotychczasową kooperację, jak również prezentować nowe rozwiązania logistyczne. Jest to też okazja do identyfikacji i dyskusji na temat niezbędnych działań, tak aby współpraca pomiędzy tymi podmiotami się rozwijała – uważa Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ. 
         Wśród uczestników seminarium zorganizowanego na terenie berlińskiego portu zachodniego – Westenhaven, jednego z trzech administrowanych przez BEHALA w Berlinie, poza zainteresowanymi portowcami, spedytorami i logistykami, uczestniczyli też przedstawiciele ambasady polskiej w Berlinie oraz urzędnicy ministerstw ds. transportu RFN i Brandenburgii oraz Senatu Berlina.
         Szczególną uwagę skierowano na wykorzystanie Odry i Kanału Havela w logistycznym połączeniu Pomorza Zachodniego z Brandenburgią, zwłaszcza z aglomeracja berlińską, która korzysta z niej dla dostaw eksportowego węgla dla berlińskich elektrowni. Na razie na tym obszarze drogami wodnymi przewozi się łącznie ok. 2-3 mln ładunków. Jak na razie sytuacja nie jest sprawia satysfakcji. Na drodze do Szczecina są mosty o nieodpowiednich, niskich prześwitach, na co wskazywał Peter Stäblein  dyr. BEHALA. – Ewentualne ładunki w kontenerach można wozić tylko w dwóch poziomach – zwracał uwagę, - jeden kontener na drugim. Wyższe ustawienie nie wchodzi w rachubę.
Piotr Chajderowski
        Doświadczenia BEHALA w transporcie rzekami ładunków w kontenerach na obszarze Niemiec nie wypalił, po półrocznych doświadczeniach zrezygnowano z tej usługi. Brakowało ładunków w drodze powrotnej i ten rodzaj transportu stał się nieopłacalny.
Niemiej jednak znaczenie transportu rzecznego jest dla Berlina szalenie istotny. Prezes OT Logistics  Piotr Chajderowski nie krył satysfakcji mówiąc o tym, że podpisał niedawno wieloletni kontrakt z Węglokoksem na dostawy węgla do berlińskich elektrowni.  - Co rocznie ok. 700 tys. ton. Docierać będą barkami ze Szczecin. Dr inż. Jan Masalski, przedstawiciel ambasady RP w Berlinie przypomniał, że …. - 23-24% obrotu PHZ to obrót towarowy z Niemcami.
        Dyrektor Stäblein nie krył zadowolenia z aktywizacji kontaktów handlowych i gospodarczych z zachodniopomorskimi portami morskimi i wyrażał potrzebę kontynuowania działań na rzecz rozwijania tejże współpracy. - Berlin jest bezsprzecznie najważniejszym portem lotniczym  dla Szczecina, liczę, ze Szczecin niebawem stanie się takim samym portem, tyle, że morskim dla Berlina -- pointował seminarium prezes Siergiej.
        Prof. dr Herbert Sonntag, prezes stowarzyszenia LogisticsNet Berlin-Brandenburg i moderator seminarium zwrócił uwagę, że – …prezentowane tutaj owocne kontakty i efekty współpracy, to nie tylko gospodarka, ale to także ponad 60 lat trans granicznego współżycia w pokoju. Trzeba pamiętać także i o tych kryteriach.

Artykuł opublikwany w dwutygodniku
"Namiary na morze i handel"
 Nr 24/12, Grudzień, str. 26-27 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz