Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wykorzystując dobrą współpracę ze swoim wieloletnim partnerem biznesowym - niemiecką spółką BEHALA - Berliner Hafen- und Lagerhausgesellschaft mbH, przedstawił wraz z przeładowcami portowymi w Berlinie (6 grudnia br.) ofertę usługowo-inwestycyjną, skierowana przede wszystkim do spedytorów i logistyków z obszaru Berlina i Brandenburgii. Partnerem zachodniopomorskich portów morskich i berlińskiego portu rzecznego było stowarzyszenie LogisticsNet Berlin-Brandenburg, uczestniczące w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w unijnym projekcie „Berlin-Brandenburg as hub in seaport hinterland transport”.
Porty
polskie i ich eksploratorzy (PHŚ, OT Logistics ze Świnoujścia oraz DB Port
Szczecin oraz Bulk Cargo ze Szczecina) prezentowały się jako dogodne węzły
transportowe i optymalne, tri-modalne (żeglowna droga wodna oraz połączenia
lądowe – kolejowe i samochodowe) rozwiązanie logistyczne dla Brandenburgii i
Berlina w szczególności.
- Prezentacja oferty portów Szczecina i
Świnoujścia w Berlinie wpisuje się w strategię marketingową Zarządu Morskich
Portów Szczecin i Świnoujście SA. Istotnym jej elementem jest bowiem
pozyskiwanie do obsługi transportowej przewozów do/z obszaru Berlina i
Brandenburgii. Współpraca zespołu portowego Szczecin-Świnoujście i obszaru
Berlina i Brandenburgii sięga wielu lat. Z pewnością tego typu spotkania
pomagają podsumować dotychczasową kooperację, jak również prezentować nowe
rozwiązania logistyczne. Jest to też okazja do identyfikacji i dyskusji na
temat niezbędnych działań, tak aby współpraca pomiędzy tymi podmiotami się
rozwijała – uważa Jarosław Siergiej,
prezes ZMPSiŚ.
Wśród
uczestników seminarium zorganizowanego na terenie berlińskiego portu
zachodniego – Westenhaven, jednego z trzech administrowanych przez BEHALA w
Berlinie, poza zainteresowanymi portowcami, spedytorami i logistykami,
uczestniczyli też przedstawiciele ambasady polskiej w Berlinie oraz urzędnicy
ministerstw ds. transportu RFN i Brandenburgii oraz Senatu Berlina.
Szczególną
uwagę skierowano na wykorzystanie Odry i Kanału Havela w logistycznym
połączeniu Pomorza Zachodniego z Brandenburgią, zwłaszcza z aglomeracja
berlińską, która korzysta z niej dla dostaw eksportowego węgla dla berlińskich
elektrowni. Na razie na tym obszarze drogami wodnymi przewozi się łącznie ok.
2-3 mln ładunków. Jak na razie sytuacja nie jest sprawia satysfakcji. Na drodze
do Szczecina są mosty o nieodpowiednich, niskich prześwitach, na co wskazywał Peter Stäblein dyr. BEHALA. – Ewentualne ładunki w kontenerach można wozić tylko w dwóch poziomach
– zwracał uwagę, - jeden kontener na
drugim. Wyższe ustawienie nie wchodzi w rachubę.
Piotr Chajderowski |
Niemiej
jednak znaczenie transportu rzecznego jest dla Berlina szalenie istotny. Prezes
OT Logistics Piotr Chajderowski nie krył satysfakcji mówiąc o tym, że podpisał
niedawno wieloletni kontrakt z Węglokoksem na dostawy węgla do berlińskich
elektrowni. - Co rocznie ok. 700 tys. ton. Docierać będą barkami ze Szczecin. Dr
inż. Jan Masalski, przedstawiciel
ambasady RP w Berlinie przypomniał, że …. - 23-24%
obrotu PHZ to obrót towarowy z Niemcami.
Dyrektor
Stäblein nie krył zadowolenia z aktywizacji kontaktów handlowych i
gospodarczych z zachodniopomorskimi portami morskimi i wyrażał potrzebę
kontynuowania działań na rzecz rozwijania tejże współpracy. - Berlin jest bezsprzecznie
najważniejszym portem lotniczym dla
Szczecina, liczę, ze Szczecin niebawem stanie się takim samym portem, tyle, że
morskim dla Berlina -- pointował seminarium prezes Siergiej.
Prof.
dr Herbert Sonntag, prezes
stowarzyszenia LogisticsNet Berlin-Brandenburg i moderator seminarium zwrócił
uwagę, że – …prezentowane tutaj owocne
kontakty i efekty współpracy, to nie tylko gospodarka, ale to także ponad 60
lat trans granicznego współżycia w pokoju. Trzeba pamiętać także i o tych
kryteriach.
Artykuł opublikwany w dwutygodniku
"Namiary na morze i handel"
Nr 24/12, Grudzień, str. 26-27
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz