08 października 2021

Międzynarodowy Kongres Morski: nowe inwestycje, nowe technologie, nowe wyzwana

 


Branża morska zorganizowała tradycyjny ósmy już Międzynarodowy Kongres Morski
w Szczecinie (14-15 września br.), na który zarejestrowało się ponad 500
uczestników. Organizatorzy zaplanowali trzy debaty plenarne oraz 14 paneli
dyskusyjnych, w których wzięło udział prawie 100 panelistów. Do Szczecina przyjechali przedstawiciele resortu infrastruktury na czele z Markiem
Gróbarczykiem
, wiceministrem infrastruktury, pełnomocnikiem rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, a także przedstawiciele portów europejskich, banków, instytucji, firm i uczelni związanych z gospodarką morską. Do uczestników kongresu specjalne listy skierowali marszałek Sejmu - Elżbieta Witek oraz premier Mateusz Morawiecki.
Otwierając kongres, minister Gróbarczyk określił resortowe priorytety w branży
morskiej. „To przede wszystkim rozwój polskich portów w kontekście poszerzenia
możliwości transportowych
”, mówił minister. „ A drugi temat, który w tej chwili jest
niezmiernie dla nas ważny, to morska energetyka wiatrowa
”.

MORSKA ENERGETYKA WIATROWA

Minister zwracał uwagę na to, że dla branży morskiej energetyka wiatrowa to temat
nowy. Nie do końca ma rację. W województwie zachodniopomorskim od lat
realizowana jest regionalna polityka morska, która obejmuje działania związane z
energetyką wiatrową na morzu.

Kilka dni po Kongresie Morskim, (20 września br.) Olgierd Geblewicz, marszałek województwa podpisał list intencyjny Zachodniopomorskiego_Offshore 2021 – programu inwestycyjnego zainicjowanego przez Zachodniopomorski Klaster Morski i Agencję Rozwoju Metropolii Szczecińskiej, wspierany przez samorząd województwa, którego celem jest jak największy udział Pomorza Zachodniego w rozwoju polskich farm wiatrowych, których w województwie jest sporo. Ma on na celu wzmocnienie firm działających w sektorze offshore, ułatwić ich współpracę, wypromować je na nowych rynkach. A także ma być odpowiedzią na wyzwania polityki klimatycznej UE. Unijne plany, z perspektywą do 2050 roku, mówią o nawet 440 GW mocy z elektrowni
ulokowanych na morzach wokół Europy. Obecnie jest to kilkadziesiąt GW. Polski program budowy morskiej energetyki wiatrowej przewiduje – do 2040 roku – budowę
elektrowni o mocy kilkunastu GW. „Na Pomorzu Zachodnim dorobiliśmy się
naprawdę bardzo silnego Klastra Energii Wiatrowej, jesteśmy największym
producentem energii wiatrowej w Polsce i tej palmy pierwszeństwa nie zamierzamy
nikomu oddawać. Firmy z tego sektora funkcjonują u nas już od wielu lat. Są to firmy
renomowane, liderzy branżowi, dlatego postanowiliśmy wspólnie z władzami
samorządowymi rozpocząć działania, które mają zmierzać do wykorzystania naszych
zasobów i potencjału, jaki dają nasze kluczowe porty”
, uważa marszałek Geblewicz.

DUŻE INWESTYCJE

Minister Gróbarczyk zwrócił też uwagę na żeglugę śródlądową i zapowiedział
modernizację szlaków żeglugowych: Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz i Wiślanej Drogi
Wodnej.

Dużym krokiem w tym kierunku jest rozpoczęcie gigantycznej inwestycji, jaką będzie
budowa nowego mostu kolejowego nad Regalicą w szczecińskiej dzielnicy Podjuchy,
w całości realizowanej przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie
PGW Wody Polskie. Most ma powstać do końca 2023r. Koszt budowy mostu wraz z
konieczną infrastrukturą przyległą oszacowano na 340 mln. zł. Nowy most zbuduje
firma Budimex SA.

Stary most kolejowy był zbyt niski i utrudniał żeglugę na Odrze, a ruchome ramię
ulegało częstym awariom. Zostanie on rozebrany z zachowaniem jedynie przęsła
mostu ujętego w rejestrze zabytków. Obok powstanie kolejowy most dwutorowy o
stosownej wysokości, bez ruchomego przęsła.

To wydarzenie, na które czekaliśmy blisko 30 lat. To przebudowa słynnego mostu w
Podjuchach, który hamował i wiele lat uniemożliwiał żeglugę. Dzisiaj możemy
wszystkim zakomunikować, że nasza umowa gwarantuje, że inwestycja zostanie
zakończona w ciągu dwóch lat. W Szczecinie pojawi się tor żeglugowy łączący
Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Tor otworzy żeglugę dla Portu Szczecin i
Świnoujście. Ta inwestycja to jeden z naszych priorytetów, podpisanie umowy to dla
nas wielki dzień
”, mówi o inwestycji minister Gróbarczyk.

To jedna z największych inwestycji w historii Wód Polskich w Szczecinie.
Spektakularne i bardzo potrzebne mieszkańcom miasta zadanie. Istotne z punktu
widzenia transportu, żeglugi śródlądowej, ale i zapewnienia bezpieczeństwa
mieszkańcom poprzez ułatwienie prowadzenia akcji lodołamania
”, dodał Marek
Duklanowski
, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Kolejną ważną informacją jest zapowiedź budowy nowych promów dla polskich
armatorów w polskich stoczniach. Miliard złotych na budowę promów pasażerskich,
zapowiedział na Kongresie minister Gróbarczyk, informując jednocześnie, że umowa
notarialna dot. finansowania promów została podpisana dzień wcześniej (13
września br.) w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, „Pieniądze na tę inwestycję
podzielone są na dwie części - kapitałową i dłużną
” wyjaśniał minister. „One zostaną
zwrócone
”, podkreślił i dodał: „To nie jest żadna dotacja. To pożyczka z Budżetu
Państwa na realizację projektu. Miliardy złotych na polskie promy pochodzić będą z
Funduszu Reprywatyzacji Spółek. Budowa promów to kontynuacja programu
„Batory”
, wyjaśniał minister. To nie wszystkie pieniądze, konieczne do budowy
czterech nowych promów. „Potrzebne będzie jeszcze finansowanie stricte
komercyjne. Jednak wymogiem podstawowym banków było zaangażowanie Skarbu
Państwa. Ten element jest, więc już wypełniony
”, zwracał uwagę minister
Gróbarczyk, podkreślając, że pieniądze przeznaczone na promy pozostaną w Polsce
bowiem będą je budowały krajowe stocznie. Pierwsze powinny być gotowe na
przełomie 2024 i 2025 roku. Przyznał również, że zdobycie pieniędzy na budowę
promów było bardzo trudnym zadaniem. Biznes plan, jaki przedstawiła spółka Polskie
Promy zakłada, że wybudowane zostaną cztery promy (w opcji 3+1), mają być
przeznaczone dla PŻM i PŻB.

(...)

Ze względu na objętość artykułu, jego dalszy ciąg jest pod linkiem:

https://vk.com/@sophico43-midzynarodowy-kongres-morski-nowe-inwestycje-nowe-technologi

A tam, m.in.: o portach morskich, transporcie intermodalnym, cyfryzacji i innowacjach w gospodarce morskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz