Plac budowy zakładów "Polimery Police" |
- Nasza flagowa inwestycja „Polimery Police” przebiega bez większych przeszkód, choć i w tym przypadku mieliśmy do czynienia z wpływem pandemii – harmonogram realizacji projektu wydłużył się o 3 miesiące, a wynagrodzenie wykonawcy wzrosło o 33 mln EUR. Obecnie został już wydany komplet 22 pozwoleń na budowę niezbędnych do realizacji projektu i zgodnie z planem, inwestycja zostanie zakończona w pierwszym kwartale 2023 roku – powiedział Mariusz Grab, były już prezes zarządu Grupy Azoty S.A, podsumowując wyniki Grupy za III kwartał tego roku. Rada nadzorcza Azotów 13 listopada br. powołała z dniem 1 grudnia br. Tomasza Hinca na stanowisko prezesa zarządu. Tomasz Hinc do tej pory był wojewodą zachodniopomorskim.
Inwestycja ta opiera się przede wszystkim na Porcie Morskim w Policach,w którym zakłady chemiczne Police Azoty, są głównym udziałowcem. Obecnie prowadzone są na terenie portu prace związane z budową nowego nabrzeża. Wykonano także fundamenty pod zbiorniki propanu i etylenu oraz rozpoczęto montaż i spawanie płaszcza zewnętrznego zbiornika propanu. Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne w części morskiej inwestycji - przygotowano pole na odkładanie urobku i rozpoczęto pogłębienie części toru wodnego wchodzącego w zakres projektu „Polimery Police”. Na wszystkich podprojektach Polimerów Police prowadzone są prace fundamentowe. Trwa również montaż konstrukcji stalowych, w tym estakad. Stopień zaawansowania prac wynosi obecnie ponad 30 proc.
Jednocześnie, akcjonariusze Polyolefins S.A., spółki prowadzącej inwestycję, 16 listopada br. podjęli uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki o kwotę nieco ponad 323,6 mln zł i emisji nowych akcji spółki. Nowe akcje, zgodnie z postanowieniami umów inwestycyjnych z maja tego roku, zostały objęte przez trzy spółki: Hyundai Engineering Co., Ltd (Hyundai), Korea Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation (KIND) oraz Grupę LOTOS S.A. Tym samym zakończony został kolejny etap procesu pozyskania części kapitałowej finansowania. Dzięki tym zabiegom nastąpiło podwyższenia kapitału zakładowego spółki do kwoty blisko 923 ml zł. W efekcie dokonanych wpłat i po rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego w Polyolefins S.A, nowymi akcjonariuszami zostali ostatecznie: Zakłady Chemiczne „Police” posiadając 34,41% akcji, Grupa Azoty S.A. z 30,52% akcji, Grupa Lotos S.A. - 17,3% akcji, Huyndai - 16,63% akcji natomiast KIND będzie posiadać 1,14% akcji. Udziały procentowe odpowiadają udziałowi zarówno w kapitale zakładowym Polyolefins S.A., jak i łącznej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu spółki.
- Rozszerzenie struktury akcjonariatu to ważny dla całego projektu moment. Obecność trzech doświadczonych partnerów stanowi dla projektu dodatkową wartość. Zakończenie tego etapu jest ogromnym sukcesem, jednak przed nami są kolejne wyzwania i to właśnie na nich się przede wszystkim koncentrujemy. Dlatego na uznanie zasługuje konsekwencja, z jaką Hyundai realizuje prace konstrukcyjne w tym wymagającym dla wszystkich firm czasie – uważa Andrzej Niewiński, prezes Polyolefins S.A.
- Zamknęliśmy kolejny etap na drodze do realizacji projektu „Polimery Police”. Zostały spełnione warunki wskazane w umowach inwestycyjnych, co w konsekwencji umożliwiło podwyższenie kapitału zakładowego oraz wpłatę środków przez naszych partnerów. To ogromny sukces całego zespołu zaangażowanego w ten proces oraz efekt owocnej współpracy ze wszystkimi akcjonariuszami. Jestem usatysfakcjonowany, że wspólnie z nowymi akcjonariuszami możemy realizować to ambitne przedsięwzięcie – przyznał Mariusz Grab.
Również Z.Ch. Police, III kwartał tego roku zakończyły ze znacznym zyskiem, znacznie większym niż w analogicznym okresie ub. roku. Wojciech Wardecki, prezes podszczecińskich zakładów chemicznych, podobnie jak prezes całej Grupy Azoty jest przekonany, że prowadzonej na terenie zakładów inwestycji nic nie zagraża.- Pomimo wymagającego otoczenia rynkowego, w tym trwającej od wielu miesięcy pandemii koronawirusa, wyniki finansowe Grupy Azoty Police są stabilne, a realizowane inwestycje niezagrożone – podkreśla. Potwierdza też, że we wrześniu zakończono fazę uzyskiwania niezbędnych pozwoleń a w październiku zamknięto jeden z najważniejszych elementów finansowania inwestycji.
- Umożliwia generalnemu wykonawcy realizację pełnego zakresu prac, - dodaje prezes Wardecki, chociaż pojawiały się kłopoty. - Wprawdzie pandemia koronawirusa przeszkadzała głównemu wykonawcy, firmie Hyundai Engineering, w ściąganiu odpowiedniej liczby pracowników z Azji, ale dzięki temu w szerszym zakresie wykorzystywane są firmy z Polski. Teraz tego problemu już w zasadzie nie ma - komentuje sytuację prezes Wardacki. - Generalny wykonawca sygnalizował możliwość wystąpienia pewnych zdarzeń niezależnych, takich jak np. zamknięcie części stalowni w Indiach z powodu pandemii, ale na razie możemy mówić jedynie o drobnych przesunięciach niektórych dostaw - informuje prezes.
W październiku na budowie pracowało ponad 200 Koreańczyków. Wszyscy przechodzili testy na obecność koronawirusa.
Andrzej Niewiński, prezes Polyolefins, która kieruje realizacją projektu „Polimery Police”, przypomina, że „Polimery Police” to w zasadzie pięć różnych ale współgrających ze sobą elementów składowych. Są to: instalacja odwodornienia propanu PDH, instalacja do produkcji polipropylenu; infrastruktura logistyczna polipropylenu; portowy terminal przeładunkowo-magazynowy oraz instalacje pomocnicze.
W pierwszej kolejności rozpoczęto rozbudowę Portu Morskiego Police o nowy terminal, nazywany potocznie gazoportem, który będzie przyjmował 500 tys. ton propanu w ciągu roku. Od tego zaczyna się proces tworzenia polimerów.
Propan z portu będzie transportowany specjalnymi instalacjami do jednostki PDH. Tam nastąpi odwodornienie propanu i wyniku tego procesu chemicznego powstanie 429 tys. ton propylenu, który zostaje następnie przetransportowany do wytwórni polipropylenu.
- Tam w procesie polimeryzacji powstanie polipropylen. W pierwszym etapie będzie występował postaciach: homopolimerów, kopolimerów typu impact i kopolimerów typu random, - wyjaśnia prezes spółki Polyolefins. Jak dodał, skala inwestycji jest potężna. Praktycznie od zera budowany jest wielki kompleks petrochemiczny.
- Uruchomienie produkcji polipropylenu w Policach w pełni zaspokoi potrzeby importowe Polski na to tworzywo i pozwoli na wydłużenie łańcucha wartości i dalszy rozwój polskiego przemysłu chemicznego. Dzięki doskonałemu położeniu geograficznemu, zakłady w Policach poprzez własny port morski będą sprowadzać niezbędny do produkcji gaz z różnych kierunków – podsumował Andrzej Niewiński.
Artykuł opublikowany
"Namiary na morze i handel", nr 23/2020, Grudzień, str.16
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz