22 września 2020

Putin na 75. sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ

Sesja plenarna Zgromadzenia Ogólnego ONZ, New York, 22.09.2020

Władimir Putin wygłosił dzisiaj (22 września 2020) wczesnym wieczorem przemówienie na posiedzeniu plenarnym 75. sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Zostało one nagrane w Moskwie i przekazane ONZ kilka dni wcześniej.
Wraz z uczestnikami sesji plenarnej ONZ wystąpienie rosyjskiego prezydenta mogli wysłuchać Rosjanie i telewidzowie na całym świecie,  było prezentowane równolegle na kanałach rosyjskich telewizji (m.in. Planeta, Rossija 24).  Miałam przyjemność go wysłuchać.

Ze względu na jego treść, prezentuję poniżej jego tłumaczenie na język polski.

 

Szanowny Panie Przewodniczący,

Szanowny Panie Sekretarzu Generalny, 

Drodzy Koledzy! Panie i Panowie,

 

W tym roku społeczność światowa obchodzi, mówię bez przesady - dwie historyczne rocznice - 75. rocznicę zakończenia II wojny światowej i powstania Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Nie można nie doceniać znaczenia tych wydarzeń powiązanych na wieczność. W 1945 roku nazizm został pokonany, ideologia agresji i nienawiści została zmiażdżona, a doświadczenie i duch sojuszu, zrozumienie ogromnej ceny zapłaconej za pokój i wspólne zwycięstwo, umożliwiły zbudowanie powojennego porządku światowego. Jej bezwarunkowym fundamentem była Karta Narodów Zjednoczonych, która do dziś pozostaje głównym źródłem prawa międzynarodowego.

Jestem przekonany, że ta rocznica zobowiązuje nas do przypomnienia trwałych zasad komunikacji międzypaństwowej ustalonych w Karcie Narodów Zjednoczonych, a ojcowie założyciele światowej organizacji, sformułowali je bardzo jasno i jednoznacznie, jest to: równość suwerennych państw, nieingerencja w ich sprawy wewnętrzne, prawo narodów do decydowania o własnym losie, odmowa groźbom lub użycie siły; polityczne rozstrzyganie sporów.

Patrząc wstecz na ostatnie dziesięciolecia, możemy powiedzieć, że przy całej złożoności okresu zimnej wojny, kardynalnych zmian geopolitycznych i obecnych zawiłościach światowej polityki - ONZ odpowiednio wypełnia swoją główną misję, wg zasad: chronić świat, promować zrównoważony rozwój narodów i kontynentów oraz pomagać w przezwyciężaniu lokalnych kryzysów. Ten kolosalny potencjał i doświadczenie ONZ są nadal pożądane i stanową dobrą podstawę do dalszych działań. Rzeczywiście, jak każda organizacja międzynarodowa czy struktura regionalna, ONZ nie powinna usztywniać się, lecz powinna odzwierciedlać w swoim rozwoju - dynamikę XXI wieku, konsekwentnie dostosowywać się do realiów współczesnego świata, który rzeczywiście, staje się coraz bardziej złożony, wielobiegunowy, wielowymiarowy.

Zachodzące zmiany mają, oczywiście, wpływ na główny organ ONZ - Radę Bezpieczeństwa, na dyskusję o podejściach do jej reformy.

Nasza logika jest taka: - ​​Rada Bezpieczeństwa powinna pełniej uwzględniać interesy wszystkich krajów, całe zróżnicowanie ich stanowisk, opierając się na zasadzie jak najszerszej zgody państw, ale jednocześnie, jak poprzednio, być kluczowym ogniwem w globalnym systemie zarządzania, czego nie można zapewnić bez zachowania prawa weta stałych członków Rady Bezpieczeństwa.

To prawo pięciu mocarstw nuklearnych - zwycięzców w II wojnie światowej. Dzisiaj odzwierciedla pno prawdziwą równowagę militarno-polityczną. A co najważniejsze, jest to absolutnie konieczne i unikalne narzędzie, które nie pozwala na jednostronne działania obarczone bezpośrednim starciem militarnym największych państw, daje możliwość szukania kompromisu lub przynajmniej unikania decyzji kategorycznie nie do przyjęcia dla innych, działania w ramach prawa międzynarodowego, a nie w chwiejnych warunkach  szarej strefy arbitralności i bezprawności.

I, jak pokazuje praktyka dyplomatyczna, narzędzie to działa, w przeciwieństwie do smutnego doświadczenia przedwojennej Ligi Narodów z jej niekończącymi się rozmowami, deklaracjami bez mechanizmów rzeczywistego działania, bez prawa państw i narodów w kłopotach - do pomocy i ochrony.

Zapominanie o lekcjach historii jest krótkowzroczne i skrajnie nieodpowiedzialne - podobnie jak jej upolitycznione, nie oparte na faktach, a na spekulacjach, na próbach arbitralnej interpretacji przyczyn, przebiegu i skutków II wojny światowej, zmiany decyzji konferencji alianckich i trybunału w Norymberdze.

To nie tylko podłość i zbrodnia przeciwko pamięci walczących z nazizmem. To bezpośredni, destrukcyjny cios w same fundamenty powojennego porządku światowego, co jest szczególnie niebezpieczne w warunkach, gdy globalna stabilność przechodzi poważne próby, gdy system kontroli zbrojeń ulega degradacji, konflikty regionalne nie ustępują, a zagrożenia ze strony terroryzmu, przestępczości zorganizowanej i handlu narkotykami nasilają się.

Wszyscy stoimy przed całkowicie nowym wyzwaniem - pandemią koronawirusa. Choroba dotknęła bezpośrednio miliony ludzi, pochłonęła najcenniejszą rzecz - setki tysięcy istnień ludzkich. Kwarantanny, zamykanie granic, stwarzanie wielu trudnych problemów dla obywateli niemal wszystkich państw - to wszystko jest dzisiejszą rzeczywistością. Jest to szczególnie trudne dla osób starszych pokoleń, które z powodu wymuszonych ograniczeń czasami przez tygodnie, a nawet miesiące nie mogły przytulać swoich bliskich, dzieci, wnuków.

Eksperci nie potrafią jeszcze w pełni ocenić skali szoku społeczno-gospodarczego związanego z epidemią i wszystkich jej długofalowych konsekwencji. Ale już teraz jest oczywiste, że odbudowa światowej gospodarki zajmie dużo, bardzo dużo czasu. Co więcej, testowane wcześniej środki antykryzysowe nie zawsze się sprawdzą. Wymagane będą nowe, niestandardowe rozwiązania.

Możemy je wypracować tylko wspólnie, a to jest główne zadanie zarówno dla ONZ, jak i dla państw G20. A także, oczywiście, dla innych wiodących organizacji międzyrządowych i stowarzyszeń integracyjnych, które ze względu na konsekwencje pandemii również przeżywają trudne chwile i zasadniczo potrzebują nowych horyzontów i skali rozwoju.

To właśnie idea wysokiej jakości wzrostu integracji, „integracji w integracji” jest zakorzeniona w rosyjskiej inicjatywie utworzenia większego partnerstwa euroazjatyckiego z udziałem wszystkich bez wyjątku krajów azjatyckich i europejskich. Jest to czysty pragmatyzm, ale teraz nabiera jeszcze większego znaczenia.

Ponadto, chciałbym raz jeszcze, zwrócić uwagę na rosyjską propozycję wprowadzenia tzw. zielonych korytarzy, wolnych od wojen handlowych i sankcji, przede wszystkim w odniesieniu do podstawowych towarów: żywności, leków, środków ochrony indywidualnej, na które jest specjalne  zapotrzebowanie, związane z walką z pandemią.

Ogólnie rzecz biorąc - oczyszczenie, uwolnienie światowego handlu od barier, zakazów, ograniczeń, bezprawnych sankcji - mogłoby być dobrą pomocą w przywróceniu globalnego wzrostu i zmniejszeniu bezrobocia.  Zwłaszcza, że zdaniem ekspertów - całkowite lub częściowe zmniejszenie zatrudnienia na świecie w drugim kwartale tego roku jest równoznaczne z utratą 400 mln miejsc pracy i trzeba zrobić wszystko, by takie bezrobocie nie popadło w stagnację, by ludzie wracali do pracy, mogli utrzymać swoje rodziny, a nie znaleźli się w uścisku biedy, bez perspektyw na godziwe życie.

Jest to, rzeczywiście, najbardziej dotkliwy globalny problem społeczny, więc misją polityki jest teraz utorowanie drogi dla handlu, wspólnych projektów i uczciwej konkurencji, a nie wiązanie rąk biznesowi i inicjatywom biznesowym.

Pandemia zaostrzyła szereg tematów etycznych, technologicznych i humanitarnych. Tym samym zaawansowane technologie cyfrowe umożliwiły szybką przebudowę systemu edukacji, handlu, usług, ustanowienie nauczania na odległość, kursów online dla osób w różnym wieku. Sztuczna inteligencja pomogła lekarzom dokładniej i szybciej postawić diagnozę, dobrać optymalne schematy leczenia. Ale, jak wszystkie inne innowacje, technologie cyfrowe mają tendencję do niekontrolowanego rozprzestrzeniania się i, podobnie jak broń konwencjonalna, mogą wpaść w ręce wszelkiego rodzaju radykałów i ekstremistów, nie tylko w strefach konfliktów regionalnych, ale także w krajach całkiem zamożnych, powodując ogromne ryzyko.

W tym zakresie kwestie cyberbezpieczeństwa, wykorzystania zaawansowanych technologii cyfrowych - również zasługują na najpoważniejszą dyskusję na platformie ONZ. Ważne jest, aby usłyszeć i dostrzec obawy ludzi - na ile ich prawa będą chronione w nowej erze - prawo do prywatności, własności, bezpieczeństwa.

Musimy nauczyć się korzystać z nowych technologii z korzyścią dla ludzkości, znaleźć odpowiednią równowagę między zachętami do rozwoju sztucznej inteligencji a uzasadnionymi środkami ograniczającymi. Musimy wspólnie dojść do porozumienia w sprawie regulacji wykluczającej potencjalne zagrożenia, nie tylko z punktu widzenia militarnego, technologicznego bezpieczeństwa - ale także ze względu na tradycje, prawo, etykę w komunikacji międzyludzkiej.

Pragnę zaznaczyć, że w czasie pandemii lekarze, wolontariusze, obywatele różnych krajów pokazali i pokazują nam wszystkie przykłady wzajemnej pomocy i wsparcia, a ta solidarność nie zna granic. Wiele krajów także bezinteresownie i otwarcie pomagało sobie nawzajem. Ale zdarzały się też przypadki, kiedy występował deficyt humanizmu czy jak kto woli - życzliwości w stosunkach międzypaństwowych, oficjalnych.

Wierzymy, że autorytet ONZ mógłby przyczynić się do wzmocnienia i podniesienia roli czynnika humanitarnego, ludzkiego - w stosunkach wielostronnych i dwustronnych. A są to wymiany społeczne i młodzieżowe, więzi kulturalne, programy społeczno-edukacyjne, współpraca w dziedzinie sportu, nauki, technologii, ochrony środowiska i zdrowie ludzkie.

Jeśli chodzi o opiekę zdrowotną, tutaj i teraz, podobnie jak w gospodarce, konieczne jest usunięcie jak największej liczby barier partnerstwa.

Nasz kraj podjął i bierze czynny udział w globalnych i regionalnych wysiłkach na rzecz walki z COVID-19, udziela pomocy najbardziej dotkniętym państwom, zarówno na zasadzie bilateralnej, jak i poprzez formaty wielostronne.

Robimy to przede wszystkim ze względu na centralną rolę koordynacyjną Światowej Organizacji Zdrowia, która jest częścią struktury ONZ. Uważamy, że potencjał WHO należy wzmocnić jakościowo. Takie prace już się rozpoczęły, a Rosja będzie w nich najbardziej zainteresowana.

Zgromadzony potencjał naukowy, produkcyjny i kliniczny rosyjskich lekarzy umożliwił szybkie opracowanie linii systemów testowych i leków do wykrywania i leczenia koronawirusa, a następnie doprowadził do zarejestrowania pierwszej na świecie szczepionki Sputnik-V.

Powtarzam,  jesteśmy absolutnie otwarci i zaangażowani w partnerstwo. W związku z tym podejmujemy inicjatywę zorganizowania w najbliższej przyszłości konferencji internetowej wysokiego szczebla z udziałem państw zainteresowanych współpracą w opracowaniu szczepionek przeciwko koronawirusowi.

Jesteśmy gotowi podzielić się naszym doświadczeniem i kontynuować współpracę ze wszystkimi państwami i strukturami międzynarodowymi, w tym też - dostawami do innych krajów - rosyjskiej szczepionki, która dowiodła swojej niezawodności, bezpieczeństwa i skuteczności. Rosja jest przekonana, że ​​konieczne jest teraz wykorzystanie wszystkich możliwości światowego przemysłu farmaceutycznego, by zapewnić swobodny dostęp do szczepień obywatelom wszystkich państw w dającej się przewidzieć przyszłości.

Każdy może stawić czoła niebezpiecznemu wirusowi. Koronawirus nie oszczędził personelu ONZ, jej centrali i struktur regionalnych. Rosja jest gotowa udzielić ONZ wszelkiej niezbędnej wykwalifikowanej pomocy. W szczególności oferujemy bezpłatne udostępnienie naszej szczepionki na dobrowolne szczepienia pracowników Organizacji i jej oddziałów. Takie apele otrzymujemy od kolegów z ONZ i nie pozostaniemy im obojętni.

Co jeszcze jest fundamentalnie ważne w dzisiejszym programie?

Oczywiście zarówno ochrona środowiska, jak i kwestie zmiany klimatu powinny pozostać w centrum wspólnych wysiłków.

Odpowiednie wielostronne konwencje, traktaty i protokoły w ramach ONZ w pełni udowodniły swoje znaczenie. Wzywamy wszystkie państwa do przyjęcia odpowiedzialnego podejścia do ich przestrzegania, zwłaszcza przy realizacji celów porozumienia paryskiego.

Drodzy Koledzy!

Chcę jeszcze raz podkreślić: Rosja dołoży wszelkich starań, aby promować pokojowe, polityczno-dyplomatyczne rozwiązanie regionalnych kryzysów i konfliktów oraz zapewnić stabilność strategiczną.

Mimo wszystkich sporów i nieporozumień, czasem zatargów, a nawet nieufności niektórych kolegów, będziemy wytrwale proponować konstruktywne, jednoczące inicjatywy, przede wszystkim w zakresie kontroli zbrojeń, wzmacniające - działające tu rygory traktatowe. Dotyczy to również zakazu broni chemicznej, biologicznej i toksycznej.

Priorytetową kwestią, którą można i trzeba szybko rozwiązać, jest oczywiście -  przedłużenie Traktatu Rosji i Stanów Zjednoczonych o strategicznej broni ofensywnej, który wygasa w lutym 2021 r., Bardzo szybko. Takie negocjacje prowadzimy z naszymi amerykańskimi partnerami.

Ponadto, liczymy na wzajemną powściągliwość w rozmieszczaniu nowych systemów rakietowych. Dodam, że od zeszłego roku, chcę to podkreślić - Rosja już od zeszłego roku - deklaruje moratorium na rozmieszczenie pocisków naziemnych średniego i krótszego zasięgu w Europie i innych regionach świata, o ile Stany Zjednoczone powstrzymają się od takich działań. Niestety, nie usłyszeliśmy jeszcze reakcji na naszą propozycję, ani od naszych amerykańskich partnerów, ani od ich sojuszników.

Uważam, że takie wzajemne kroki w konkretnych sprawach stworzyłyby dobrą podstawę do podjęcia poważnej, głębokiej rozmowy na temat całokształtu czynników wpływających na stabilność strategiczną. Jej celem byłoby zawarcie kompleksowych porozumień, stworzenie solidnych podstaw międzynarodowej architektury bezpieczeństwa, uwzględniającej dotychczasowe doświadczenia w tej dziedzinie i w pełni odpowiadającej nie tylko współczesnym, ale także obiecującym realiom wojskowym, politycznym i technologicznym.

W szczególności - Rosja podejmuje inicjatywę zawarcia prawnie wiążącego porozumienia z udziałem wszystkich czołowych mocarstw kosmicznych, która przewidywałby zakaz umieszczania broni w przestrzeni kosmicznej, użycia siły lub groźby użycia siły wobec obiektów kosmicznych.

Rozumiemy dobrze, że zarówno kwestie bezpieczeństwa, jak i wszystkie inne problemy omawiane na jubileuszowym Zgromadzeniu Ogólnym ONZ - wymagają konsolidacji wysiłków w oparciu o wartości, które nas łączą -  naszą wspólną pamięć lekcji historii, ducha sojuszu, który ogarnął członków koalicji antyhitlerowskiej w imię zwycięstwa i pokoju dla wszystkich narodów Planety - mógł teraz wznieść się ponad różnice i ideologiczne preferencje.

W obecnych trudnych warunkach ważne jest, aby wszystkie kraje wykazały wolę polityczną, mądrość i przezorność. I co oczywiste, wiodąca rola należy do stałych członków Rady Bezpieczeństwa ONZ - władz, które od 75 lat ponoszą szczególną odpowiedzialność za pokój i bezpieczeństwo międzynarodowe, za zachowanie podstaw prawa międzynarodowego.

Zdając sobie sprawę z tej odpowiedzialności, Rosja zaproponowała zwołanie szczytu krajów „wielkiej piątki”. Jego celem jest potwierdzenie kluczowych zasad postępowania w stosunkach międzynarodowych, wypracowanie sposobów skutecznego rozwiązywania najpilniejszych problemów naszych czasów. Cieszy nas, że nasi partnerzy poparli inicjatywę. Oczekujemy, że takie bezpośrednie spotkanie odbędzie się na szczycie, gdy tylko pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna.

Powtórzę jeszcze raz - w świecie połączonym, współzależnym, w wirze wydarzeń międzynarodowych - konieczne jest wspólne działanie i opieranie się na zasadach prawa międzynarodowego zapisanych w Karcie Narodów Zjednoczonych. Tylko w ten sposób będziemy mogli wypełnić wzniosłą misję naszej Organizacji i zapewnić godne życie obecnym i przyszłym pokoleniom.

Życzę wszystkim mieszkańcom Planety - pokoju i pomyślności.

Dziękuję za uwagę.

Oryginalny, rosyjski tekst wystąpienia

Wystąpienie na video


New York – Moskwa - Szczecin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz