GOSPODARKA MORSKA
ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
Wstąpienie, we wrześniu 2016r., Zarządu Morskich Portów Szczecin i
Świnoujście do Europejskiej Federacji Portów Żeglugi Śródlądowej (EFIP - The European Federation of Inland Ports)
zaowocowało pod koniec ubiegłego miesiąca (27-28 kwietnia) posiedzeniem
Komitetu Wykonawczego EFIP w Szczecinie.
Obradom
przewodniczyli: Roland Hörner
(prezes EFIP) i Alexander van den Bosch
(dyrektor EFIP). W spotkaniu wzięło udział ponad 30 reprezentantów portów ze
Szczecina i Świnoujścia oraz Niemiec, Włoch, Belgii, Szwajcarii, Francji oraz
Austrii i Słowacji oraz przedstawiciele polskiego ministerstwa gospodarki
morskiej i żeglugi śródlądowej.
Tematem, szczecińskiej, interaktywnej, otwartej sesji EFIP było "Odblokowanie
potencjału gospodarczego Odry". Zespół portowy
Szczecin-Świnoujście jest jedynym portem morskim w Polsce mającym realne
połączenie ze śródlądowymi drogami wodnymi i jednym z największych tego
typu kompleksów w rejonie Morza Bałtyckiego. W ramach Transeuropejskiej Sieci
Transportowej (TEN-T) ma dostęp do dobrze rozwiniętego systemu transportu
lądowego.
Na
zgłoszony problem spojrzano z trzech perspektyw: europejskiej, krajowej i obu
portów Pomorza Zachodniego.
Członkowie
EFIP omawiali różne kwestie polityczne, takie jak finansowanie przez CEF
kluczowych inwestycji infrastruktury portowej, prawodawstwo UE dotyczące
transportu kombinowanego, morskie przemysły off short związane z portami,
gromadzenie danych w portach śródlądowych itp. Szczególną uwagę poświęcono
digitalizacji na wodach śródlądowych.
Sesję otworzył Jerzy Materna, sekretarz stanu w Ministerstwie
Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Podkreślił znaczenie współpracy z
członkami EFIP w zakresie wymogów legislacyjnych dot. rozwoju dróg wodnych
śródlądowych. Podkreślił również, że „włączenie rzeki Odry do sieci TEN-T jest
kolejnym krokiem”. Minister
Materna nie ukrywał, że żegluga śródlądowa w Polsce jest zaniedbana i wymaga
szeregu działań naprawczych. Temu celowi ma służyć m.in. przyjęta przez Polskę
konwencja AGN. Zaapelował o współpracę i pomoc przy tworzeniu ustawy o portach
śródlądowych.
Marta Wolska (przedstawicielka DG MOVE KE ds. żeglugi śródlądowej i portów), patrząc
się na problemy Odry z perspektywy europejskiej, podkreśliła, że program „Odrzańska
Droga Wodna” ma duże znaczenie dla europejskiej żeglugi śródlądowej a "zrównoważony
rozwój europejskiej sieci lądowych dróg wodnych stanowi istotny krok w ramach
polityki transportowej UE".
Krajową, perspektywę i plany rozwoju wodnych dróg śródlądowych zaprezentowała
Monika Niemiec-Butryn, dyrektor departamentu żeglugi śródlądowej resortu
gospodarki morskiej. W swoim wystąpieniu zaprezentowała rządową wizję rozwoju
do 2030 r. omawiając programy, planowane projekty i wąskie gardła, które mają zostać
zlikwidowane.
Natomiast Zbigniew Antonowicz (przewodniczący Stowarzyszenia „Odrą
w Świat”) oraz Rafał Czyżyk (wiceprezes „Stowarzyszenia Odrą w Świat” i
doradca Rady Interesantów Portów) omówili potencjalny popyt na żeglugę
śródlądową z wykorzystaniem zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Podczas
prezentacji podkreślali, że "wszystkie zaangażowane strony rząd i władze lokalne
społeczność biznesowa i organizacje pozarządowe muszą przedstawić jedno
stanowisko w sprawie restauracji Odry".
Wszystkie te trzy perspektywy: europejska,
krajowa i lokalna, portowa stały się kanwą ogólnej dyskusji, w której
członkowie EFIP zastanawiali się nad rozwoju żeglugi odrzańskiej i możliwościami
nawodnienia koryta Odry. "Podczas
naszych wizyt w porcie doświadczyliśmy w praktyce ogromnego potencjału
ekonomicznego transportu kombinowanego i żeglugi śródlądowej, zwłaszcza
przejścia drogi wodnej E-30 w porcie Szczecin-Świnoujście”, mówił
podczas podsumowania obrad Roland Hörner, prezes
EFIP. „ Nadto uważam, że Odrzańskiej
Drogi Wodnej nadal brakuje w europejskiej sieci śródlądowych dróg wodnych TEN-T.
W związku z tym nie możemy się doczekać wzmocnienia
naszej współpracy, bowiem EFIP zapewnia właściwą platformę wymiany doświadczeń
w zakresie radzenia sobie z wyzwaniem, jakim jest stworzenie międzynarodowej
zdolności żeglugowej.
"Czujemy się zaszczyceni, że jako jedyny polski członek EFIP, mogliśmy
przyjąć u siebie Komitet Wykonawczy. EFIP jest dla nas ważnym partnerem na
szczeblu unijnym i cieszę się, że udało nam się podzielić swoimi ambicjami i
wyzwaniami w zakresie dalszego rozwoju powiązań lądowych i wodnych z kluczowymi
europejskimi portami śródlądowymi”, uważa Dariusz Słaboszewski, prezes
ZMPSiŚ.
EFIP istnieje od 1994 roku. Zrzesza ponad 200
portów śródlądowych z krajów Unii Europejskiej, Szwajcarii i Ukrainy. Posiada
status obserwatora w Serbii. Reprezentuje interesy portów śródlądowych w
Europie, podkreślając i wspierając ich rolę w otoczeniu gospodarczym i
biznesowym. Przynależność do tej organizacji ułatwia bieżący monitoring
europejskich trendów w zakresie żeglugi śródlądowej, w tym decyzji dotyczących
transportu śródlądowego podejmowanych w strukturach europejskich. Organizacja
ma za zadanie promowanie roli europejskich portów śródlądowych, jako
rzeczywistych punktów węzłowych w łańcuchach transportowo-logistycznych,
łączących porty śródlądowe z transportem kolejowym, drogowym i morskim.
Opublikowano
"Namiary na morze i handel"
Nr 9/2017, maj, str. 23
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz