W.Putin ogląda makietę terminalu w porcie Noworosyjsk |
Ponieważ na swoim poletku
dziennikarskiej działalności zajmuję się gospodarką morską,
transportem i energetyką, proponują spojrzeć jak wygląda sytuacja w tych
gałęziach gospodarki rosyjskiej, a dokładniej przyglądnąć się rosyjskim portom.
Rosja
posiada obecnie 67 portów morskich, które w ubiegłym roku obsłużyły blisko 625
mln t. ładunków. W ciągu ostatnich 15 lat, wielkość przeładunków wzrosła 3, 5
-krotnie. W 2014 r. całkowity wolumen przeładunku suchych ładunków wyniósł 293
mln t., a ładunków płynnych – 331 mln t. W pierwszej połowie tego roku wielkość
przeładunków w portach morskich wzrosła o ok. 3, 5 % w stosunku do okresu
analogicznego ub. roku.
Porty południa Rosji
W
tym regionie Rosji posiada 17 portów morskich, które w całkowitym obrocie
portowym wszystkich rosyjskich portów zajmują II miejsce po portach bałtyckich.
Rola
„południowej bramy” w obrocie handlu zagranicznego Rosji i w tranzycie - stale
rośnie. „Pod koniec 2014r., w porównaniu
do 2013r., obroty południowych portów wzrosła o ponad 11 %, a w portach na
Krymie wyniosły prawie 200 mln t. ładunków. To prawie jedna trzecia wszystkich -
rosyjskich przepływów towarowych - 624 mln t.” – mówił dwa dni temu j
(20.08.2015), w Noworosyjsku, porcie nad Morzem Czarnym prezydent Władimir
Putin podczas spotkania i dyskusji nt. rozwoju infrastruktury transportowej na
południu Rosji. Rosnące obroty portowe
powodują zagęszczenie ruchu kolejowego, obciążenie terminali i portów. Koleje
przewiozły w 2014 r. ponad 8% ładunków więcej niż w 2013, tj. ok.68 mln t.
Jak
szacują eksperci – tendencja wzrostu w ruchu pasażerskim i towarowym w
portach południowej Rosji w najbliższych latach będzie nadal się utrzymywała. „Dlatego ważne jest - zwracał uwagę
prezydent Putin, - by stale wzmacniać i
zwiększać zdolności przesyłowe na południu Rosji, a przede wszystkim, by
zwiększyć przepustowość portów i zapewniać im odpowiednią infrastrukturę”.
Według
prognoz, wielkość obrotu towarowego w portach tego regionu, tj. obszaru Morza Czarnego-Azowskiego,
wzrośnie, do 2020r - do 281 mln t., a do 2030 roku - wzrośnie do ponad 300 mln
t.
Największy udział w obrotach portowych odnotuje portu Noworosyjsk, (ponad 60%). Główny udział w tym obrocie mają wyroby przetwarzane - około 70 %.
Największy udział w obrotach portowych odnotuje portu Noworosyjsk, (ponad 60%). Główny udział w tym obrocie mają wyroby przetwarzane - około 70 %.
Do
2020 roku resort transportu przewiduje wzrost przeładunków o 86 mln ton, w tym
suchych ładunków - o 48 mln t. i ładunków płynnych -, o 38 mln t., m.in. dzięki
na uruchomieniu pierwszego etapu inwestycji spółek portowych - terminali ATEC i
Taman. Dla ładunków płynnych, szacuje się obroty: dla terminalu
Noworosyjsk-„Szescharis” – 25 mln t. i terminalu ATEC – 13 mln t.
Rok temu, na podobnym spotkaniu w Noworosyjsku, władze rosyjskie ustaliły szereg działań, określonych, jako priorytetowe dla rozwoju portów basenu Morza Azowskiego i Czarnego, które są obecnie realizowane.
Rok temu, na podobnym spotkaniu w Noworosyjsku, władze rosyjskie ustaliły szereg działań, określonych, jako priorytetowe dla rozwoju portów basenu Morza Azowskiego i Czarnego, które są obecnie realizowane.
Porty Krymu
Porty Półwyspu Krymskiego są stopniowo włączane do systemu transportowego
Rosji. Dla poprawy tego systemu
zmodernizowano już na Krymie kilka dworców kolejowych, w kwietniu tego roku
rozpoczęto budowę podejść do mostu przez Cieśnin Kerczeńską.
Po przeanalizowaniu ruchu promowego w cieśninie, poprawiono jego wydajność, a niekorzystne sytuacje, jakie zaistniały w ub. roku – obecnie nie występują. Promy do 19 sierpnia br. przewiozły dokładnie 3 mln tegorocznych pasażerów. Kilka dni wcześniej także 3-milionowy tegoroczny pasażer został odprawiony na lotnisku w Symferopolu.
Po przeanalizowaniu ruchu promowego w cieśninie, poprawiono jego wydajność, a niekorzystne sytuacje, jakie zaistniały w ub. roku – obecnie nie występują. Promy do 19 sierpnia br. przewiozły dokładnie 3 mln tegorocznych pasażerów. Kilka dni wcześniej także 3-milionowy tegoroczny pasażer został odprawiony na lotnisku w Symferopolu.
Omawiając
sytuację na Krymie, prezydent Putin zwracał rządowi federalnemu i władzom Krymu
uwagę na konieczność poprawy jakości obsługi pasażerów na lotniskach i
przystaniach promowych – przede wszystkim na uwzględnianie potrzeb osób starszych
i rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi. „Ludziom
trzeba stworzyć maksymalny komfort podróży” – apelował. Zwracał też uwagę
na potrzebę wsparcia przez rząd federalny władz Krymu w budowie dróg na
półwyspie.
Obecnie,
dla każdego portu na południu Rosji ważne jest ustalenie wąskich gardeł w
infrastrukturze transportowej i portowej oraz ustawienie kombinacji połączeń
tak, by stanowiły one jak najmniejsze przeszkody w całym systemie
komunikacyjnym portowego zaplecza. Oczywiście w miarę możliwości, przy
uwzględnieniu czynników ekonomicznych i innych, trzeba te wąskie gardła
infrastrukturalne – likwidować, zgodnie z interesami portów.
Jest
rzeczą dla władz federalnych oczywistą, że rozwój portów bez modernizacji
infrastruktury kolejowej jest niemożliwy. Do 2020r. jednym z priorytetów rządu
jest budowa objazdów w Krasnodarskim Węźle Kolejowym. Poza zwiększeniem
przepustowości na kolei, władze Rosji pracują nad jej synchronizacją z pracami
związanymi z rozwojem portów i infrastruktury drogowej, tak by poprawa
infrastruktury na zapleczu portów była zintegrowana.
Most w Kerczu
Istotne
znaczenie dla sieci transportowej Krymu, efektywność jego portów i ich zaplecza
- ma stale połączenie półwyspu z Rosją. Zgodnie z harmonogramem robót, termin jego
ukończenia przewidziano na 2018 r. Dla władz federalnych ma on strategiczny
charakter.
Budowa
mostu, rozwój sieci kolejowej i innej infrastruktury transportowej na południu
Rosji wymaga znacznych nakładów finansowych. Tymczasem, jak stwierdził
prezydent Putin „możliwości finansowe, jak zawsze i wszędzie - są ograniczone”,
dlatego jego zdaniem, należy myśleć o tym, jak zachęcać do inwestycji, przy
jednoczesnym zobowiązaniu inwestorów do realizacji racjonalnych projektów,
których terminy realizacji nie niosą zwiększenia kosztów i wzrostu cen.
Porty północnego zachodu Rosji, arabskie inwestycje w rosyjskich portach bałltyckich
Dla
tych regionów Rosji istotą systemu transportowego są nie tylko aktywnie
pracujące porty morskie, ale także kolejowy i drogowy dostęp do tych portów.
W sierpniu tego roku oddano do użytkowania obwodnicę kolejową Łosiewo – Kamienogorsk - Wyborg, co pozwoli od października skierować bezpośredni ruch kolejowy do bałtyckich portów: Wysock, Primorsk i Wyborg.
W sierpniu tego roku oddano do użytkowania obwodnicę kolejową Łosiewo – Kamienogorsk - Wyborg, co pozwoli od października skierować bezpośredni ruch kolejowy do bałtyckich portów: Wysock, Primorsk i Wyborg.
Koleje
Rosyjskie (RDŻ) prowadzą obecnie roboty przy kompleksowej przebudowie linii Mga
– Wiejmarn – Iwangorod oraz budowie drugiej nitki torów między tymi
miejscowościami.
W
Ust-Łudze, nowym bałtyckim porcie Rosji, zbudowano największą w Europie górkę
rozrządową, która umożliwia sformowanie jednorazowo 47 zestawów kolejowych. Na
jesieni tego roku planowane jest zakończenie wszystkich dróg dojazdowych między
portem w Ust-Łudze, a autostradą „Narwa”.
W
listopadzie tego roku zaplanowane jest oficjalne otwarcie największego,
głębokowodnego terminalu kontenerowego
nad Zatoką Fińską w porcie Bronka. Wykonano tor podejściowy (gł.14, 5 m), dostosowano
akweny portowe tak, że już teraz może obsługiwać statki, pierwszy duży
kontenerowiec zawinie w listopadzie. Podpisane zostały wszelkie kontrakty i
port zaczyna pracę w pełnym zakresie. Jest to realizacja strategii wycofanie z
miasta (Sankt Petersburga) głównych terminali portowych.
W
jedynym wolnym od lodu porcie na północnym zachodzie Rosji, w Murmańsku,
kontynuowane są prace nad węzłem komunikacyjnym, związane z rozwojem portu na
obszarach zabudowanych, na lewym brzegu Półwyspu Kolskiego. W ub. roku rozpoczęto realizację projektów
infrastrukturalnych, związanych z poprawą połączeń kolejowych z Murmańskiem,
mają one być zakończone do 2018 r.
Rozpoczęto
budowę projektowanego terminalu cargo w porcie Pionierskij w Obwodzie
kaliningradzkim. Resort transportu ma nadzieję, że terminal do czasu
rozpoczęcia Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, w 2018 r. zostanie ukończony i
oddany do eksploatacji.
Prace
modernizacyjne w rosyjskich portach bałtyckich przyczyniły się do zainteresowania
się nimi krajowych i zagranicznych inwestorów. Niedawno fundusz Zjednoczonych
Emiratów Arabskich (ZEA) - Mubadala Development, przy współpracy z Rosyjskim
Funduszem Inwestycyjnym, kupił w Ust-Łudze portowy terminal do przeładunku gazu
płynnego w rosyjskiej kompanii „Sibur”, która jest gwarantem dla niego potoków
ładunkowych.
Nielegalny wywóz paliwa okrętowego
Jako
niepokojące zjawisko, prezydent Putin określił pojawiający się w rosyjskich
portach problem związany z nielegalnym wywozem produktów naftowych podczas
bunkrowania statków.
Według
zapewnień ministra transportu FR, M. Sokołowa, resort transportu wraz z
Federalną Służbą Celną przygotowały dla Euroazjatyckiej Komisji Gospodarczej
projekt decyzji na poziomie międzynarodowym, związanych z regulacjami i normami
ilościowych paliwa dla statków dostawczych paliwo (bunkierek). Resort
gospodarki FR przekazał je Komisji 13 sierpnia. Jednocześnie federacyjne służby
celne opracowały tzw. profile ryzyka, które obejmują m.in. wzmocnienie kontroli
nad tankowaniem paliwa na statki, zgodnie z opracowanymi normami. Ponad to
Rostransnadzor i Rosmorrechflot otrzymały stosowne odpowiednie instrukcje w
sprawie organizacji i przeprowadzenia nieplanowanych badań firm zajmujących się
bunkrowaniem paliwa na statki.
Porty głębokowodne
Jak
słusznie zauważa minister Sokołow, na świecie obserwowany jest stały trend
wprowadzania do żeglugi dużych jednostek morskich, co obniża armatorom koszty
transportu morskiego, a portom głębokowodnym i mającym stosownie długie nabrzeża,
podnosi ich konkurencyjność na rynku. Duże statki, znajdujące się obecnie w
światowej żegludze wymagają głębokości na torach podejściowych i w akwenach portowych
- od 17 do 22 m.
W
Rosji porty głębokowodne o takich parametrach są praktycznie nieobecne. Są
tylko port Wostocznyj i Wanino na dalekim Wschodzie, bałtyckie Primorsk i
Ust-Ługa, na południu Noworosyjsk, które generalnie obsługują ładunki płynne
(produkty naftowe i ropopochodne). Taki stan zmniejsza konkurencyjność
rosyjskich portów w porównaniu z portami głównych krajów Azji
Południowo-Wschodniej, Indii i Ameryki Łacińskiej. Główni konkurenci rosyjskich
portów są w Azji i Europie, m.in. na Ukrainie (port w Odessie i Iliczewsku).
W
Rosji dominują maksymalne głębokości do 14, 5 m. dla portów ukierunkowanych na
ładunki suche. A to nie pozwala na przyjmowanie jednostek typu panamax czy
capesize. Przyjmowanie nowoczesnych statków w portach rosyjskich basenu Morza
Czarnego i Azowskiego jest możliwa, ale za to nie ma tam odpowiedniej dynamiki
przeładunków pod panujące trendy w żegludze.
***
O przeładunkach portowych na południu Rosji
oraz o nowym terminalu naftowym „Szecharis” w Noworosyjsku - w cz. 2
Informacje oparte m.in. na
stenogramie rozmowy
prezydenta FR Władimira Putina i ministra transportu FR – M. Sokołowa
podczas spotkania dot. rozwoju infrastruktury na południu Rosji,
które odbyło się w Noworosyjsku, 20 sierpnia 2015r.
prezydenta FR Władimira Putina i ministra transportu FR – M. Sokołowa
podczas spotkania dot. rozwoju infrastruktury na południu Rosji,
które odbyło się w Noworosyjsku, 20 sierpnia 2015r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz