GOSPODARKA MORSKA
PRZEMYSŁ STOCZNIOWY
POMORZE ZACHODNIE
PRZEMYSŁ STOCZNIOWY
POMORZE ZACHODNIE
Wodowanie, pochylnia Wulkan, Szczecin |
Zapoczątkowane
w 2014 r. przez Olgierda Geblewicza,marszałka województwa zachodniopomorskiego r. prace nad programem pomocowym
dla sektora stoczniowego otrzymały zielone światło od Komisji Europejskiej. Już
w czerwcu zostanie ogłoszony pierwszy z naborów, a do zachodniopomorskiej
branży okrętowej w sumie trafi około 60 mln zł.
Budownictwo
okrętowe, naprawa, konserwacje, przebudowy statków, konstrukcji pływających i
ruchomych, ale także produkcja i dostarczanie wyposażenia okrętowego oraz
części statków – przedsiębiorcy zajmujący się tym profilem produkcji będą mogli
dołączyć do grona beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego. Na początek
wsparcie obejmie inwestycje przedsiębiorstw wspierające rozwój regionalnych
specjalizacji oraz inteligentnych specjalizacji a w konkursie zostanie
uruchomione 40 mln zł.
„Jest
to pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw z sektora okrętowego. Chcemy by
jak najciekawsze projekty mogły zostać zrealizowane. Myślę, że będą to projekt
zmierzające do podnoszenia innowacyjności i konkurencyjności wyjaśnia marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Założenia
konkursu zostaną przedstawione przedsiębiorcom działającym w branży okrętowej.
Równocześnie rozpoczynamy także proces konsultacji z branżą tego jak najbardziej
optymalnie wykorzystać pozostałe środki.
-
Nie ukrywam, że być może pozostała część środków trafi do przedsiębiorców w
formie pomocy zwrotnej. Mamy doświadczenia z Programem Jeremie. Wiemy, że
branża okrętowa mocno potrzebuje gwarancji i poręczeń. Nie wykluczone, że i
taki produkt uda nam się stworzyć” dodaje marszałek Geblewicz.
Możliwość
wsparcia branży stoczniowej to efekt działań rozpoczętych przez marszałka Geblewicza
jeszcze w 2014 r. W perspektywie finansowej 2014-2020 Komisja Europejska dopuściła
bowiem możliwość regionalnej pomocy inwestycyjnej dla sektora stoczniowego
jedynie na postawie wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej. W trakcie
uzgadniania z Ministerstwem Rozwoju zakresu RPO 2014-2020 marszałek Geblewicz
wskazał potrzebę notyfikacji programu pomocowego zakładającego wsparcie
budownictwa okrętowego. Rok później Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego
przekazał do Ministerstwa Rozwoju postulat stworzenia przez resort
notyfikowanego programu pomocowego. Był to warunek konieczny, by przed
zachodniopomorską branżą stoczniową otworzyć dostępne w RPO środki unijne. Do
wsparcia naszych starań zaprosiliśmy również Województwo Pomorskie.
W
sierpniu 2016 r. przygotowany projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie
udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej dla mikroprzedsiębiorców, małych i
średnich przedsiębiorców na inwestycje w zakresie budownictwa okrętowego w
ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 został poddany
konsultacjom społecznym. Tego typu projekty muszą uzyskać notyfikację KE. 1
marca 2017 r. program pomocowy został przekazany Komisji Europejskiej.
15
stycznia 2018 r. KE poinformowała o zatwierdzeniu programu regionalnej pomocy
inwestycyjnej dla małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze stoczniowym w województwach
zachodniopomorskim oraz pomorskim. Wsparcie wyniesie około 79 mln złotych
(około 18 mln euro) i będzie pochodziło z RPO 2014-2020 Województwa
Zachodniopomorskiego – 60 mln zł i Pomorskiego – 19 mln zł.
22
lutego Minister Inwestycji i Rozwoju Jerzy Kwieciński podpisał rozporządzenie w
sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej dla mikroprzedsiębiorców,
małych i średnich przedsiębiorców na inwestycje w zakresie budownictwa
okrętowego w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Rozporządzenie czeka na publikację w Dzienniku Ustaw.
„Po
raz pierwszy mamy do czynienia ze środkami dedykowanymi dla firm stoczniowych.
Wsparcie jest dla sektora MSP czyli większości firm, które działają w branży.
Chcemy maksymalnie uprościć formalności aby środki były łatwe do zdobycia” nie kryje zadowolenia pełnomocnik marszałka ds. gospodarki morskiej
Rafał Zahorski.
„Od
roku działa rządowa ustawa stoczniowa, a nie skorzystała z niej żadna firma.
Gdy wspieranie środkami UE nie było możliwe i tak udało się nam kupić nową
plazmę oraz zmodernizować budynki socjalne i bocznicę kolejową w Szczecińskim
Parku Przemysłowym, czyli dzisiejszej stoczni. To w sumie 13 mln zł w czasach,
gdy się nie dało. Co jest robione dziś, w czasach gdy dzisiaj się da?:,wyjaśnia
Olgierd Geblewicz.
W
perspektywie finansowej 2007-2013 wykorzystanie środków Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (RPO WZ) na wsparcie sektora
stoczniowego było niemożliwe. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego od kilku
starał się by stworzyć możliwość udzielania pomocy publicznej na rozwój branży.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz