19 listopada 2020

Rosja inwestuje w infrastrukturę transportową

W ostatnich dniach w Moskwie obradowało XIV Międzynarodowe Forum i Wystawa „Transport Rosji”. W obradach Forum (18 listopada) uczestniczył premier FR Michaił Miszustin, który zwiedził również wystawę i wręczył odznaczenia państwowe pracownikom branży transportowej. 

Forum i Wystawa są częścią Tygodnia Transportowego, corocznego wydarzenia biznesowego, które obejmuje serię ogólnorosyjskich i międzynarodowych wydarzeń, podczas których prowadzona jest otwarta dyskusja na temat najbardziej aktualnych zagadnień związanych z transportem i promowanie wzajemnego zrozumienia między przedstawicielami agencji rządowych i środowiska biznesowego.

Uczestnikami Tygodnia Transportowego są producenci systemów transportowych, przewoźnicy towarowi i pasażerscy, właściciele i operatorzy infrastruktury transportowej, przedsiębiorstwa naprawcze i konserwacyjne, firmy logistyczne, przedstawiciele federalnych i regionalnych władz wykonawczych, media i środowisko akademickie.

W Forum uczestniczyli i wizytowali wystawę, m.in.: wicepremierzy Andriej Biełousow i Marat Chusnullin, Aleksander Nieradko, p/o ministra transportu, szef Federalnej Agencji Transportu Lotniczego, Andriej Kostiuk, wiceminister transportu i szef Federalnej Agencji Drogowej, Oleg Biełozierow, dyr. generalny - prezes zarządu Kolei Rosyjskich (RDŻ), Aleksander Posziwaj, dyrektor Federalnej Agencji ds. Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej, Wiaczesław Pietuszenko, przewodniczący zarządu Rosyjskiej Państwowej Kompanii Autostrad (Avtodor), Aleksander Ponomarenko, prezes zarządu międzynarodowego portu lotniczego Szeremietiewo, Konstantin Gonczarow, prezes Novotrans Group.

Premier Miszutkim w rozmowie z Aleksandrem Posziwajem przy stoisku wystawowym
Federalnej Agencji ds. Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowe,
 Premier Miszustin zabrał głos podczas obrad Forum w dyskusji plenarnej na temat rosyjskiego transportu „Szybkość, wydajność i wygoda”.

Zwrócił uwagę na konieczność sprawnego działania transportu, jak to określił: „w dzisiejszym środowisku COVID-19”. Jego zdaniem: „niezwykle ważne jest”, aby transport działał niezawodnie „w każdym miejscu w tym kraju, tak, aby ludzie mogli otrzymywać lekarstwa, środki ochrony indywidualnej i żywność nieprzerwanie i na czas”.

Przypomniał też, że prezydent Putin określił rozwój branży transportowej, jako priorytet strategiczny w polityce wewnętrznej Rosji.  

- To właśnie jego potencjał jest poszukiwany przede wszystkim, gdy mówimy o rozwoju gospodarki narodowej, – mówił premier - Ma to zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia narodowych celów rozwojowych i realizacji wszystkich głównych projektów krajowych oraz programów federalnych i regionalnych, których celem jest uczynienie życia lepszym i wygodniejszym”.

Zaznaczył też, że nie można mówić o rozwoju integracji międzynarodowej w oderwaniu od tworzenia wspólnej sieci transportowej, arterii komunikacyjnych i korytarzy transportowych czy też uruchamiania nowoczesnych cyfrowych systemów logistycznych.

- Wszystko to zapewnia naszemu krajowi, słynącemu z ogromnych odległości, przewagi konkurencyjne i umacnianie pozycji na światowych rynkach, - dowodził Michaił Miszustin. - Konieczne jest skupienie się na cyfryzacji branży transportowej. Cyfryzacja rozprzestrzenia się na wszystkie jej sekcje i umożliwia zapewnienie płynnego funkcjonowania łańcuchów logistycznych oraz, oczywiście, skrócenie czasu podróży, - dodał.

W dalszej części wystąpienia, premier Rosji przypomniał duże projekty inwestycyjne dla transportu, jakie zostały z powodzeniem wdrożone w ostatnich latach..

Głównym jest ogólnopolski projekt „Bezpieczne i wysokiej jakości drogi”, obejmuje on 83 regiony Rosji i 105 miast.

W tegorocznym budżecie na państwowy program rozwoju systemu transportowego przeznaczono ponad 1 bilion rubli. Rząd przeznaczył również dodatkowe 100 mld rubli na przyszły rozwój infrastruktury drogowej.

Budżet na lata 2022 i 2023 przewiduje zwiększenie finansowania branży transportowej na wsparcie regionów w budownictwie, modernizacji i remontach dróg.

- Dzięki ogólnopolskiemu projektowi powstają nowe drogi, nowe drogi wysokiej jakości między społecznościami lokalnymi w regionach, budowane i remontowane są mosty i węzły komunikacyjne, nowoczesna infrastruktura drogowa niezbędna do bezpiecznego i komfortowego przemieszczania się, - zapewniał premier. - Ruch uliczny jest kontrolowany, sieć drogowa w dużych miastach jest modernizowana, jest mniej korków i mniej zatłoczenia na drogach i ulicach. Pomaga to w ograniczaniu liczby wypadków, a także skraca czas podróży i poprawia środowisko miejskie, czyniąc je bardziej przyjaznym dla ludzi.

Do najbardziej ambitnych projektów inwestycyjnych, związanych z transportem, zrealizowanych w ostatnim czasie w Rosji należy Most Krymski, który łączy półwysep z regionem krasnodarskim, jeden z najważniejszych rosyjskich kroków w rozwoju gospodarczym, nie tylko Krymu, ale całej Rosji. W Rosji zbudowano największy na świecie lodołamacz bezatomowy „Wiktor Czernomyrdin” i czołowy uniwersalny lodołamacz atomowy „Arktika”.

Dzięki autostradzie federalnej M11 „Newa” można teraz dojechać z Moskwy do Sankt Petersburga w zaledwie sześć godzin. Droga „Tawrida”, która łączy Kercz z Sewastopolem, również została oficjalnie otwarta, dzięki niej przejazd trwa zaledwie trzy godziny jazdy.

Trwa budowa Centralnej Obwodnicy w obwodzie moskiewskim, która niedawno została otwarta dla ruchu na jej najdłuższym odcinku (ponad 105 km). W najbliższym czasie zostanie otwarty kolejny, stukilometrowy odcinek. Łącznie do końca roku zostanie wybudowanych i zmodernizowanych ponad 500 km dróg federalnych, z czego ponad 200 km, na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Niestety, odległe regiony nie są w stanie samodzielnie poradzić sobie z utrzymaniem i modernizacją infrastruktury drogowej. Rząd szybko reaguje na prośby o pomoc z ich strony, - przyznał Michaił Miszustin.

 1700 km dróg regionalnych zbudowanych przy pomocy rządu zostanie wkrótce oddanych do użytku, a kolejne 16 tys. km - naprawionych. 

Odnosząc się do odpowiedzialności władz regionalnych i odpowiednich agencji za organizację działań branży transportowej, premier przypomniał, że „konieczne jest efektywne wykorzystanie i modernizacja infrastruktury w obszarach, za które są odpowiedzialni, aby uniknąć wszelkich awarii, nie mówiąc już o wypadkach na starych lub moralnie przestarzałych obiektach”. 

Zdaniem premiera kończący się rok nie był wcale prosty.

-Transport to jedna z branż, która najbardziej ucierpiała w wyniku rozprzestrzeniania się COVID-19 i związanych z tym ograniczeń wprowadzonych w tym zakresie. Od razu pojawiło się kilka negatywnych czynników, w tym zamknięcie granic, spadek krajowego popytu na usługi transportowe oraz spadek aktywności firm dostarczających surowce i sprzęt.

Mimo to, jak zapewniał, transport nadal działa bezpiecznie i płynnie, spełniając wymagania usług transportowych i co najważniejsze ich bezpieczeństwa.  

Rosja tworzony system efektywnego wykorzystania i rozwoju międzynarodowych korytarzy transportowych w celu zwiększenia przychodów z eksportu i tranzytu ładunków przez terytorium kraju.

Dla Rosji najważniejsze z nich, są korytarze: Europa-zachodnie Chiny, północ-południe, Północna Droga Morska, kolej transsyberyjska i główna linia kolejowa Bajkał-Amur. Niektóre ich sekcje już działają, a to tylko część projektów, które wkrótce zostaną zrealizowane.

- Wszystkie te osiągnięcia nie byłyby możliwe bez skoordynowanej, odpowiedzialnej i efektywnej pracy wszystkich odcinków kompleksu transportowego, który obecnie zatrudnia ponad 4,5 miliona pracowników, - stwierdził premier Miszutkin.  

***

Niestety, pandemia i zamknięcie granic uniemożliwiło mi wyjazd do Moskwy na to ważne dla rosyjskiego transportu wydarzenie, jak na  kilka innych również ważnych i interesujących.

Na podst. inf. rządu FR

http://government.ru/en/news/40881/

2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usunięty za naruszanie zasad etycznych obowiązujących w blogu.

      Usuń