06 grudnia 2021

Tranzytem przez Kaliningrad

W ciągu ostatnich trzech lat, tranzyt kontenerów przez Obwód Kaliningradzki wzrósł
siedmiokrotnie. Władze obwodu stanęły wobec usprawnienia przepływu
kontenerowych potoków ładunkowych przez ich terytorium. W ubiegłym roku, władze
obwodu zawarły umowę z federalnym ministerstwem transportu i Gazpromem dot.
włączenia obwodu do federalnego programu inwestycyjnego „Firma transportowo
logistyczna” i na jego kanwie - budowy nowego terminalowego centrum
logistycznego „Wschód-Zachód” na stacji kolejowej Czerniachowsk. 



Centrum jest przeznaczone do obsługi rosyjskiego handlu zagranicznego (import i
eksport) w kolejowym transporcie kontenerowym, a także do przeładunków
kontenerów między Azją a Europą. W zamyśle ma stać się jednym z kluczowych
transportowo-logistycznych węzłów przeładunkowych na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Na stacji Czerniachowsk kontenery przeładowywane z pociągów o szerokiej
skrajni kół (1 520 mm) na pociągi o europejskiej skrajni (1 435 mm) lub odwrotnie, i
wysyłane zgodnie z przeznaczeniem. 


Terminal jest wyposażony w potężny dźwig kozłowy z prześwitem na cztery kontenery ustawione jeden na drugim. Docelowa 
zdolność przeładunkowa centrum ma wynieść 450 tys. kontenerów rocznie. Jego otwarcie nastąpiło 1 października br. 


"Dla nas rozwój kompleksu transportowego ma szczególne znaczenie, jest to
kluczowe zadanie dla rozwoju regionu w ogóle. W Czerniachowsku otworzyliśmy
kompleks, gdzie są dwa formaty kolejowej skrajni - jest rosyjski i europejski format.
Na tej platformie, tworzona jest infrastruktura, która pozwala nam być
zakotwiczonymi w nowym Jedwabnym Szlak i realizować nowe projekty logistyczne
",
uważa Anton Alichanow, gubernator Obwodu Kaliningradzkiego.

Dla Olega Biełozierowa, prezesa zarządu spółki Koleje Rosyjskie (RDŻ), kierunek
kaliningradzki to jeden z najbardziej obiecujących dla tranzytowych przewozów
towarowych. „Tylko w ciągu ostatnich trzech lat ilość tranzyt kontenerów przez obwód
kaliningradzki wzrosła siedmiokrotnie. Tworzenie nowego terminalu otwiera
dodatkowe możliwości w zakresie budowania tych przewozów i realizacji potencjału
tranzytowego naszego kraju
”. Natomiast Siergiej Sapiegin, szef kaliningradzkiego
oddziału RDŻ „Kaliningrackie Koleje” uważa, że zakończenie budowy nowego
uniwersalnego terminala kontenerowego na stacji Czerniachowsk jest „ważnym
ogniwem w systemie tranzytu z Chin i rosyjskich regionów w kraju Unii Europejskiej”.

Aleksiej Thunder, dyrektor generalny Zjednoczonej Transportowo-Logistycznego
Spółki "Euroazjatycki alians kolejowy" (ОТЛК EPA), którego ładunki przechodzą
przez Obwód Kaliningradzki, uważa, że: "Dziś szczególnego znaczenia nabiera
szybkość: chodzi nie tylko o prędkości jazdy pociągów, ale i szybkość podejmowania
decyzji, w tym koordynacji ruchu pociągów tranzytowych na nowych kierunkach przy
użyciu nowych technologii i nowych terminali. Jest to szczególnie ważne dzisiaj, gdy
transport kolejowy odgrywa ważną strategiczną rolę "mostu lądowego" pomiędzy
Chinami i Europą
.

Bliskość przejścia granicznego Żelaznodarożnyj (Rosja) Skandawa (Polska)
pozwoli budować Rosjanom budować optymalny system tranzytowy dla ładunków
kolejowych między Azją i Europą, zwłaszcza, że inne przejścia graniczne, zwłaszcza
białorusko-polskie, są na granicach przepustowości.

Natychmiast po otwarciu, nowe centrum „Wschód-Zachód” rozpoczęło obsługę
tranzytowych ładunków firmy ОТЛК ERA w kierunku Chiny - Europa - Chiny, a także
regularnych pociągów kontenerowych w relacji z podmoskiewskim TLC „Biały Rast”.
Ponad to, centrum obsługuje dostawę części samochodowych z Europy do
kaliningradzkiego przedsiębiorstwa „Awtotor”. 


Operatorem terminalowego centrum logistycznego jest spółka TLC „Wschód-
Zachód”, wspólne przedsiębiorstwo Kolei Rosyjskich (RDŻ) i grupy „Nowik”.

W okresie od stycznia do września tego roku, Kolej Kaliningradzka,(regionalny
oddział RDŻ) zwiększyła 3,4 razy tranzyt ładunków kontenerowych przez Obwód
Kaliningradzki w relacji Chiny Europa Chiny, w porównaniu z analogicznym
okresem ubiegłego roku, do 80,7 tys. TEU. Z czego 83% przewieziono na trasach
multimodalnych. 

W tym samym okresie, Kolej Kaliningradzka dostarczyła ponad to
do portów kaliningradzkich 67,1 tys. tranzytowych kontenerów z Chin do Europy. 5,6
razy więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.

Władze regionu i Kolei Rosyjskich zakładają, że do 2024 r. przewozy ładunków
tranzytowych przez Obwód Kaliningradzki, w relacji Chiny Europa - Chiny wzrosną
do 1,2 mln TEU. Ma do tego przyczynić się m.in. nowe centrum logistyczne „Wschód Zachód”.

Art. opublikowany 

"Namiary na morze i handel", nr 21/2021, listopad, str. 21

1 komentarz:

  1. WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO Z OKAZJI ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA. DZIELĘ SIĘ OPŁATKIEM, ABY RADOŚĆ, SZCZĘŚCIE, ZDROWIE I WSZELKA POMYŚLNOŚĆ ZAGOŚCIŁA W TWOIM SERCU NA CAŁY, LEPSZY OD OBECNEGO, NOWY ROK.

    OdpowiedzUsuń